Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2859
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.
Er ferdig med videregående skole (GENS) men lurer på om det er for sent å ta opp igjen 2 år, denne gangen som yrkesfag?
Det skal ikke være noe problem, bare hver obs på om du har brukt opp skoleretten din så vil du havne bakerst i køen når du søker.
I mitt tilfelle så kom jeg inn begge årene men havnet på skoler som var litt lengre unna enn der jeg bodde.
Blir vel aldri for sent uansett hvor gammel du blir.

Problemet er vel heller at du har brukt opp skoleretten din, noe som gjør det vanskeligere å komme inn ettersom du alltid er bakerst i køen, her kan du også ende opp med problemer om du skal ut i lære om det går via et opplæringskontor, da blir du plassert bakerst i køen, om det er lite læreplasser så risikerer du og kaste bort to år på VGS.
Sorry, dobbel post, les under.
Sist endret av Shincosutan; 16. februar 2017 kl. 01:42.
Jeg var akkurat i samme situasjon i fjor. Hadde fullført studie, men ville på yrkesfag. Jeg prøvde først å bare søke som vanlig, men jeg fikk brev om at dette ikke gikk. Så det jeg gjorde var å vente til ledige plasser på vanlig vgs etter ordinært inntak ble lagt ut i avisa, tror dette var 1. september. På mandagen to dager senere møtte jeg opp med vitnemål kl 7 på den skolen som hadde ledige plasser på linja jeg ville, og snakket med noen i administrasjonen. Der fikk jeg tilbud om en av de ledige plassene.

Siden jeg hadde så gode karakterer og fordi jeg ikke trengte å ta fellesfagene fikk jeg i tillegg mulighet til å ta begge årene samtidig. Jeg begynte som vanlig på vg2 Industriteknologi på høsten i fjor, og leste vg1-bøkene mens jeg fulgte vanlig vg2 undervisning. I november/desember tok jeg privatisteksamen for vg1-fagene.

Til høsten skal jeg få lærlingplass. Jeg er så utrolig fornøyd