Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3133
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hei folkens! Denne gangen prøvde jeg meg på noe litt mer eksperimentelt, men jeg tror kanskje det kan falle i smak blant folk? Jeg er ihvertfall ute etter tilbakemeldinger. Jeg har nylig kjøpt meg studiomonitorer og føler at jeg begynner å bli bedre å mikse musikken min!

Alt av tilbakemeldinger blir tatt imot med stor takk og kjærlighet!

https://soundcloud.com/oscar-north-official/hiraeth-1
VELDIG BRA!
Den traff virkelig meg i alle fall. Veldig chill og avslappende å høre på, ble nesten litt sentimental her jeg satt
Melodien var veldig fin og jeg kan godt se for meg en trip-setting/røyke sesh med denne musikken på.

Denne går rett inn i min "chill" spilleliste!
Takk!

(sidespørsmål: hva kaller man egentlig dette? En sang ? En mix? En track?)
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Sitat av Person_navn Vis innlegg
VELDIG BRA!
Den traff virkelig meg i alle fall. Veldig chill og avslappende å høre på, ble nesten litt sentimental her jeg satt
Melodien var veldig fin og jeg kan godt se for meg en trip-setting/røyke sesh med denne musikken på.

Denne går rett inn i min "chill" spilleliste!
Takk!

(sidespørsmål: hva kaller man egentlig dette? En sang ? En mix? En track?)
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Det varmer skikkelig å høre en såpass positiv tilbakemeding.

Måtte Google litt nå, da jeg ble usikker selv. Det er vel egentlig en låt/track, men når jeg omtaler min egen musikk så kaller jeg det ofte for sang, og ingen har reagert på det ihvertfall.
Oi, var jo en serotonin-utløsende godbit dette her ja Har du fått inspirasjon fra Lindstrøm, Prins Thomas eller DiskJokke? Minner litt om deres herlige "Psychedelic space-disco" sound...stå på, mann
Alt i alt ganske kul låt, tok meg tid til å høre gjennom den flere ganger, noe jeg anser som positivt (som i, dette ble jeg nysgjerrig på). Har bare hørt på laptop-høytalere, men her kommer min meget subjektive vurdering.

0.00 - 0.41: stilig intro, bygger positive forventninger til resten av stykket. (MEN: seriøst, de strings'ene på 0.19 (A5-B4) kræsjer TOTALT harmonisk i mine øre. Litt overraskende, da resten av låta sitter ganske bra harmonisk sett. De på 0.39 derimot funker bra). Syntes det er viktig å påpeke - da sånne kræsj får en ellers behagelig låt til å høres veldig amatørmessig ut. Det er dog kansje bare mine øre som er litt kresne akkurat her?
0.42 - 1.00: fungerer bra som en start/introduksjon til melodien
1.00 - 1.36: kjedeligste delen for min del, hører jo at du prøver variere melodien litt, men det blir for likt med forholdsvis kjedelige variasjoner, rett og slett.
1.38 - 2.16: meget kult, føler at den delen her sitter skikkelig. Liker veldig godt at du avslutter stemmesporet på henholdsvis E og G. Hadde sikkert vært fristende for mange å dra den mer utover.
2.17 - 2.31: mjeh, vet ikke helt. Har ikke noen formening.
2.32 - ut: se kommentarene over.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Sitat av botanical86 Vis innlegg
Oi, var jo en serotonin-utløsende godbit dette her ja Har du fått inspirasjon fra Lindstrøm, Prins Thomas eller DiskJokke? Minner litt om deres herlige "Psychedelic space-disco" sound...stå på, mann
Vis hele sitatet...
Takker så mye! Faktisk ikke, har ikke hørt så mye på de. Har kanskje hentet litt inspirasjon fra Todd-Terje og Røyksopp, men det er ikke noe jeg har hatt i fokus når jeg har produsert.

Sitat av trallaren Vis innlegg
Alt i alt ganske kul låt, tok meg tid til å høre gjennom den flere ganger, noe jeg anser som positivt (som i, dette ble jeg nysgjerrig på). Har bare hørt på laptop-høytalere, men her kommer min meget subjektive vurdering.

0.00 - 0.41: stilig intro, bygger positive forventninger til resten av stykket. (MEN: seriøst, de strings'ene på 0.19 (A5-B4) kræsjer TOTALT harmonisk i mine øre. Litt overraskende, da resten av låta sitter ganske bra harmonisk sett. De på 0.39 derimot funker bra). Syntes det er viktig å påpeke - da sånne kræsj får en ellers behagelig låt til å høres veldig amatørmessig ut. Det er dog kansje bare mine øre som er litt kresne akkurat her?
0.42 - 1.00: fungerer bra som en start/introduksjon til melodien
1.00 - 1.36: kjedeligste delen for min del, hører jo at du prøver variere melodien litt, men det blir for likt med forholdsvis kjedelige variasjoner, rett og slett.
1.38 - 2.16: meget kult, føler at den delen her sitter skikkelig. Liker veldig godt at du avslutter stemmesporet på henholdsvis E og G. Hadde sikkert vært fristende for mange å dra den mer utover.
2.17 - 2.31: mjeh, vet ikke helt. Har ikke noen formening.
2.32 - ut: se kommentarene over.
Vis hele sitatet...
Supert med dyptgående tilbakemelding, jeg digger det!

De stringsene på 00:19 var en del av grunnidèen til låta som var ganske annerledes, jeg har kanskje rett og slett hørt meg "blind" på låta? Jeg klarer enda ikke å høre at det er noe galt der liksom, men det kan hende at du har rett. Det virker som at du vet hva du snakker om.

0100-0136: noen forslag til hva jeg kunne gjort annerledes her?
Tror nok du har rett i det, at du kanskje har hørt deg litt "blind" på låta, og det derfor er vanskelig å høre at det kræsjer. Egentlig veldig beskrivende, og sikkert et ganske vanlig fenomen. Det gir liksom mening i dine øre - da du fortsatt sitter med referanser til grunnidèen som andre ikke har.
Når det er sagt, så er det egentlig ganske enkelt å forklare hvorfor det kræsjer harmonisk. Nå har jeg ikke noe inngående kunnskap om musikkteori (skulle ønske jeg hadde det) - men. Det som bærer låta på starten er jo bassen, som såvidt jeg kan høre består av en C, pad'ene, der den markante noten er E (+ noe innslag av G). Også har du "bjellene", som går i E-F-C-Bb(A#). Så da har du liksom "etablert" en toneart - som består av blant annet notene C-E-F-G-Bb(A#), som fungerer fint sammen og forsåvidt brukes i mange forskjellige skalaer/tonearter. Men så dukker det plutselig opp en ren B inni der - og da blir det fullstendig kræsj. Det blir for tett med tre halvnoter på rad (Bb - B - C).

Kanskje det blir lettere for deg å høre hvis du leker deg med notene C-E-F-G-Bb(A#) - spille dem i forskjellige rekkefølge og finne nye melodier - som du hører så høres det ganske riktig ut samme hva du gjør. Så kan du brått putte en ren B inni der - så hører du sikkert hvordan B'en nesten blir vemmelig.

Du kan også sammenligne hvordan den samme biten høres ut på 1.23 - der passer det bedre med låta, da man hører at tonearten har endret seg litt (bassen + pads i E - B - E) blant annet.

(Det er helt sikkert andre her som kan forklare dette bedre, med riktig terminologi osv).

Tror ikke jeg kan komme med tips til hva du kan gjøre annerledes (jeg produserer ikke noe særlig selv), men hvis du vil få inspirasjon til god melodi-progresjon så kan du høre på lindstrøms album "Where You Go I Go Too". Ganske spes album, består bare av tre lange låter (lengste varer i 30min), der det ikke er så stor variasjon i melodiene i seg selv, men likevel nok variasjon hele veien til at man blir sittende spent og vente "hva kommer til å skje nå?".

Det kan kanskje argumenteres med at man ikke bør høre for mye på andre for å få "inspirasjon", fordi det kan påvirke og styre ens egen kreative retning, men skal du først høre eksempler på god melodi-progresjon så hør gjerne på han.
Sist endret av trallaren; 23. januar 2016 kl. 14:16.
Denne likte jeg. Skal mye til for at jeg gidder å skru ned det jeg vanligvis hører på for å lytte til en random låt. Stå på, for dette kan du.
Digget sangen! Likte spesielt de vocal chopsene, utrolig chill. Godt jobbet
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Sitat av trallaren Vis innlegg
Tror nok du har rett i det, at du kanskje har hørt deg litt "blind" på låta, og det derfor er vanskelig å høre at det kræsjer. Egentlig veldig beskrivende, og sikkert et ganske vanlig fenomen. Det gir liksom mening i dine øre - da du fortsatt sitter med referanser til grunnidèen som andre ikke har.
Når det er sagt, så er det egentlig ganske enkelt å forklare hvorfor det kræsjer harmonisk. Nå har jeg ikke noe inngående kunnskap om musikkteori (skulle ønske jeg hadde det) - men. Det som bærer låta på starten er jo bassen, som såvidt jeg kan høre består av en C, pad'ene, der den markante noten er E (+ noe innslag av G). Også har du "bjellene", som går i E-F-C-Bb(A#). Så da har du liksom "etablert" en toneart - som består av blant annet notene C-E-F-G-Bb(A#), som fungerer fint sammen og forsåvidt brukes i mange forskjellige skalaer/tonearter. Men så dukker det plutselig opp en ren B inni der - og da blir det fullstendig kræsj. Det blir for tett med tre halvnoter på rad (Bb - B - C).

Kanskje det blir lettere for deg å høre hvis du leker deg med notene C-E-F-G-Bb(A#) - spille dem i forskjellige rekkefølge og finne nye melodier - som du hører så høres det ganske riktig ut samme hva du gjør. Så kan du brått putte en ren B inni der - så hører du sikkert hvordan B'en nesten blir vemmelig.

Du kan også sammenligne hvordan den samme biten høres ut på 1.23 - der passer det bedre med låta, da man hører at tonearten har endret seg litt (bassen + pads i E - B - E) blant annet.

(Det er helt sikkert andre her som kan forklare dette bedre, med riktig terminologi osv).

Tror ikke jeg kan komme med tips til hva du kan gjøre annerledes (jeg produserer ikke noe særlig selv), men hvis du vil få inspirasjon til god melodi-progresjon så kan du høre på lindstrøms album "Where You Go I Go Too". Ganske spes album, består bare av tre lange låter (lengste varer i 30min), der det ikke er så stor variasjon i melodiene i seg selv, men likevel nok variasjon hele veien til at man blir sittende spent og vente "hva kommer til å skje nå?".

Det kan kanskje argumenteres med at man ikke bør høre for mye på andre for å få "inspirasjon", fordi det kan påvirke og styre ens egen kreative retning, men skal du først høre eksempler på god melodi-progresjon så hør gjerne på han.
Vis hele sitatet...
Takk for utfyllende svar, skal prøve og leke meg med melodiene på den tonen og se om jeg får til noe kulere! Skal sjekke ut Lindstrøm også. Jeg er helt enig, når jeg produserer musikk så prøver jeg egentlig å høre på så lite som mulig annet, pga det ender så lett opp med at man kopierer sjangere eller andre personer alt for mye, og mister sitt særegne uttrykk.

Sitat av Mexxy Vis innlegg
Denne likte jeg. Skal mye til for at jeg gidder å skru ned det jeg vanligvis hører på for å lytte til en random låt. Stå på, for dette kan du.
Vis hele sitatet...
Tusen takk!

Sitat av iColdman Vis innlegg
Digget sangen! Likte spesielt de vocal chopsene, utrolig chill. Godt jobbet
Vis hele sitatet...
Takker! Det er faktisk ikke egentlig vocal chops, men "lalala"-lyder spilt inn av meg selv med tonnevis av effekter på.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Likte denne sangen veldig godt. Perfekt musikk å høre til mens jeg programmerer!
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Sitat av fr1lanser1 Vis innlegg
Likte denne sangen veldig godt. Perfekt musikk å høre til mens jeg programmerer!
Vis hele sitatet...
Superkult å høre, tusen takk!
Dette var medisin i mine ører Høres ut som du har gjort et godt stykke arbeid med mastering da lyden hørtes veldig proff ut.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fy faen så bra! Skulle ønske den ble spilt på radio
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Sitat av Morty Mali Vis innlegg
Fy faen så bra! Skulle ønske den ble spilt på radio
Vis hele sitatet...
Takker så mye! Det hadde virkelig vært noe ja.
Dette var fantastisk! Særegent, fantastisk driv i låta. Synes det var god dynamik gjennom hele sporet. Virker som du har holdt hihatsa godt tilbake i miksen din, Noe jeg synes gjorde ganske mye i låta. Kicken og snaren din er akkurat der de skal være. Fin romfølelse på snaren. Synthene dine virker mono retro funky dreamy catchy, ja vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hvordan de er, men jeg kan si såppas at de er megakule! Digger det du gjør på 2,20 noe som setter snaren din mere i fokus, den er god og crispy! Du er en av få som faktisk kan og sidechaine synth. Den høres ikke ut som den er på overdrive og ikke får puste. Stå på man! Dette kan du
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Sitat av EspenaJ Vis innlegg
Dette var fantastisk! Særegent, fantastisk driv i låta. Synes det var god dynamik gjennom hele sporet. Virker som du har holdt hihatsa godt tilbake i miksen din, Noe jeg synes gjorde ganske mye i låta. Kicken og snaren din er akkurat der de skal være. Fin romfølelse på snaren. Synthene dine virker mono retro funky dreamy catchy, ja vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hvordan de er, men jeg kan si såppas at de er megakule! Digger det du gjør på 2,20 noe som setter snaren din mere i fokus, den er god og crispy! Du er en av få som faktisk kan og sidechaine synth. Den høres ikke ut som den er på overdrive og ikke får puste. Stå på man! Dette kan du
Vis hele sitatet...
Så utrolig fantastisk å få såpass god feedback på en låt, herregud det føles fantastisk ut! Tusen takk!

Jeg har lenge slitt med hvilken sjanger/vei jeg skal gå innenfor musikken min videre, men akkurat det innlegget ditt her inspirerte meg nok til å tenke at Hiraeth-veien kanskje er veien jeg vil gå videre? Jeg har prøvd meg på ufattelig mange sjangere men føler at det blir litt musikalsk kaotisk, og jeg vil ha en slags "baseline" jeg kan holde meg innenfor når jeg feks produserer en EP eller et album så det er en rød tråd gjennom musikken min.

Igjen, det betyr så ufattelig mye! Tusen takk!