Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3579
Hei og god kveld, freaks.

Jeg har veldig lyst til å lære meg C++, men lurer på hva jeg kan oppnå om jeg lærer meg dette. Hva kan jeg jobbe innenfor om jeg blir god med dette?

Tusen takk!
C++ er et ut av de mest brukte språket i dag, om ikkje det er det mest brukte.

Du kan utvikle så i si alt i C++. Og C++ brukes i dag for å skrive alt fra kernel'e til frontend.

Men C++ er et gigantisk språk, noe som tar lang tid å lære seg. Og enda lengere tid å gjøre det rett. Jeg er en stor tilhenger av C++, så hvis du har mye tålmodighet til å sitte å knote med kode. Så vil jeg absolute anbefale deg å lære deg det.
Jeg jobber ned embedded systemer. Hovedspråkene mine er
C
C++
Assembler
I denne rekkefølgen. Kjempemorro.
Men ingangangsbilletten til en fet job er 95% en utanning. I løpet av en utdanning med cpp er
Du også innom mye annet omkring data. Absolutt ikke dumt å satse på skole. Ikke mange dvd jon gett...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Når du blir god så blir du god relativt uavhengig av språket. Selv i rene programmerings-jobber er ikke spesifikk språkkompetanse et særlig vektlagt parameter. Alt handler om å få til den underliggende forståelsen som gjør det til en smal sak for deg å lære seg nye språk, eller veksle mellom gamle.

Det er uansett umulig for deg å velge utifra popularitet om du begynner nå. Innen du begynner å duge kan det være språket er på vei ut, og du er likelangt.

Med det sagt så har jeg ikke hatt noe forhold til programmering i mer enn 3 måneder, men til gjengjeld har det vært 3 jævlig intensive måneder med programmering og god oppfølging. Og sånn 20 gram speed. Har på den tiden vært innom java, javascript, c#, litt python (matlab er vel ikke godkjent...) må si jeg definitivt foretrekker c#. Såvidt jeg har forstått er det mye samme greiene på det grunnleggende nivået som c++, i så fall er jeg helt enig med dem over.

Skal sies at jeg en stund ikke visste forskjellen på javascript og c#. Jeg fortsatte gjerne fra enten et eget script, eller noe jeg lastet ned. Siden compiler-errors er noe man bruker 97% av den første tiden på, uansett, så var det faktisk en relativt sett så liten jobb å skrive om mellom språkene at jeg ikke registrerte at jeg gjorde det! Dette blir selvsagt noe helt annet når koden blir lengre, du bruker kompleks funksjonalitet og er mer presis generelt sett, men det overrasket ihvertfall meg.


Her er forøvrig den meg bekjent mest objektive tilnærmingen til mellomspråkelige sammenligninger: http://spectrum.ieee.org/static/inte...100/1/25/1/40/
Sitat av Bellazon Vis innlegg
Hei og god kveld, freaks.

Jeg har veldig lyst til å lære meg C++, men lurer på hva jeg kan oppnå om jeg lærer meg dette. Hva kan jeg jobbe innenfor om jeg blir god med dette?

Tusen takk!
Vis hele sitatet...
Hvorfor akkurat c++? Greit nok at "ALT" ble skrevet i det på 90-tallet, men nå begynner det jo å bli en ganske smal nisje.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hvorfor akkurat c++? Greit nok at "ALT" ble skrevet i det på 90-tallet, men nå begynner det jo å bli en ganske smal nisje.
Vis hele sitatet...
Hei! Jeg kommer fra virkeligheten. Hvor kommer du fra?

Det er slik at i forskjellige bransjer er det forskjellige språk som er normen. Faller du av stolen hvis jeg forteller deg at f.eks Fortran lever i aller beste veldgående og at en signifikant andel av CPU-timene på ymse clustere går med til å kjøre fortrankode? Og da ikke legacykode fra 80-tallet, men nyutvikla saker som blir skrevet i dag, i 2015? Hva om jeg sier at det finnes steder der Java og C# er obskure nisjespråk som ingen bruker til noe som helst? Ever? Det er faktisk helt sant. Man bruker de språkene som er best egna for å løse det problemet man har foran seg. I mange sammenhenger er sikker java best. Men man må se litt utenfor sin egen boble hvis man skal komme med slike betrakninger.

TS: om du lærer deg C++ eller noe annet spiller i den store sammenhengen ingen rolle. Kan du ett språk kan du lære deg fler. Alle språk har sine fordeler og ulemper. Jeg kjenner flere folk som har 'vokst opp' med C++, men som i dag koder i noe helt annet. Og motsatt. Det viktigste er å lære seg å programmere.
Jeg vil påstå at C++ i dag brukes mest innenfor hardwarenær programmering, eller der ytelse er veldig viktig (f.eks. videokomprimering, 3D-grafikk). For vanlige desktop-applikasjoner brukes det mindre, for web så å si aldri.

Hvis du ikke kan programmere fra før ville jeg begynt med et annet språk, f.eks. Python. Hvis du skal tenke på hva det er mest jobber innenfor ville jeg siktet mot web-programmering og lært JavaScript samt Java eller C#.
Sitat av Kommune Vis innlegg
For vanlige desktop-applikasjoner brukes det mindre, for web så å si aldri.
Vis hele sitatet...
Som Myoxocephalus nevner over kan det ha vært greit å være en tur ute i den virkelig verden før man uttaler seg.

Hørt om noe som heter "dataspill"? Det er visst ganske populært for tiden og inneholder stort sett mye, mye c++.

For større webløsninger trenger man ofte cache, lastbalansering, http/ssl-proxyer mm. c/c++ der også.
3D-grafikk, som jeg nevnte, inkluderer dataspill. Når det gjelder web: Er ikke mange som er avhengig av å sitte og kode C++ selv for de løsningene du lister opp, som regel bruker man biblioteker (som slett ikke trenger å være skrevet i C++).

For de som lurer på jobbmarkedet: Søk etter C++ på Finn og se selv hvilke jobber som dukker opp.
Noen eksempler på kjente programmer som ikke er særlig hardware-nære eller er tunge 3D-motorer, og som er programmert helt eller hovedsakelig i C++:

7-Zip, Amarok, OpenOffice, LibreOffice, Audacity, Chromium/Chrome, Cygwin, Doxygen, Google Earth, Mozilla Firefox, Mozilla Thunderbird, Mozilla Sunbird, FileZilla, Node.js, Notepad++, OpenJDK, PyQt, Stellarium, Tortoise SVN/Git/CVS, WebKit, Kodi/XBMC, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe ImageReady, Adobe Acrobat, Adobe InDesign, Adobe GoLive, Adobe Frame, Dreamweaver, Fireworks, Flash, AutoCAD, deler av Facebook, Microsoft Office, Internet Explorer, Visual Studio, Exchange, mIRC, mySQL, Microsoft SQL, MongoDB, Oracle Database, Squid, Safari, Opera, YouTube, Amazon, Paypal, WinAmp, VLC, Picasa, BitTorrent og µTorrent.

http://www.stroustrup.com/applications.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:C%2B%2B_software
https://en.wikipedia.org/wiki/Catego...med_in_C%2B%2B
http://jabroo.blogspot.no/2012/08/c-...ions-list.html
https://en.wikipedia.org/wiki/%CE%9CTorrent
Sitat av Tenag Vis innlegg
Jeg jobber ned embedded systemer. Hovedspråkene mine er
C
C++
Assembler
I denne rekkefølgen. Kjempemorro.
Men ingangangsbilletten til en fet job er 95% en utanning. I løpet av en utdanning med cpp er
Du også innom mye annet omkring data. Absolutt ikke dumt å satse på skole. Ikke mange dvd jon gett...
Vis hele sitatet...
95% utdanning for å få en fet jobb? .
Man kan fint få en fet jobb uten utdanning innenfor programmering. De flinkeste er gjerne de uten utdanning

Har flere venner som har tatt utdanning innen IT (bachelor). Det lille de lærte av Java, CPP og andre OOP var null verdt når de kom ut i arbeidslivet.
Sist endret av Spelly; 23. november 2015 kl. 14:51.
Sitat av Spelly Vis innlegg
95% utdanning for å få en fet jobb? .
Man kan fint få en fet jobb uten utdanning innenfor programmering. De flinkeste er gjerne de uten utdanning
Vis hele sitatet...
Det kommer jo veldig an på hva du jobber med, da. Programmering er noe man gjør for å løse et problem. Det er verktøy man benytter seg av for å gjøre jobben sin. Det er ikke jobben i seg selv.
I noen yrker gjør man nesten ikke annet enn å kode, i andre er det overflødige verktøy. Men veldig få får betalt for å kode bare for å kode. Tilsvarende er det slik at du i noen IT-retta jobber kan gjøre en fantastisk jobb uten formell utdannelse, mens det i andre er helt umulig - du får rett og slett ikke til å skrive et dataprogram som beregner hvordan olje beveger seg i bergrunnens mikroporer uten å ha veldig mye fluidmekanikk i bagasjen. Og tror du egentlig NASA ville hyra noen som ikke hadde peiling på kybernetikk og astrofysikk for å skrive styringssystemet til et romfartøy?

Merk at jeg ikke påstår at utdanning alltid er relevant. Men å avskrive de, på generelt grunnlag, det blir bare søkt.

Sitat av Spelly Vis innlegg
Har flere venner som har tatt utdanning innen IT (bachelor). Det lille de lærte av Java, CPP og andre OOP var null verdt når de kom ut i arbeidslivet.
Vis hele sitatet...
Ja, vel, imho så kan en bachelor i informatikk brukes til eksakt én ting: å ta en mastergrad i informatikk. Forøvrig er ikke det å ha gjennomført et studium ekvivalent med å ha tilegna seg kunnskap; mange driver gjennom studietilværelsen, fester og fullfører med middelmådige resultater uten at de noensinne har prøvd å få en dypere forståelse av hva de driver med. De er rett og slett ikke interesserte. Men man kan ikke bomnbastisk fastslå at fordi noen ikke har særlig utbytte av utdanninga, så er den verdiløs for alle.

Utdanning åpner dører. Utdanning gir deg bredere muligheter til å velge selv hva du vil lære mer om. Så enkelt. Noen ting kan du fint lære deg selv. Noen mennesker kan lære seg hva som helst selv. Men for de aller, aller fleste så er det en fordel å slenge innom et universitet eller høyskole hvis man ønsker å lære seg mye om noe som er tungt, abstrakt og vanskelig.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. april 2020 kl. 20:50.
anekdoter som "Jeg kjenner en som har en dritgod jobb, er dritt flink og har ingen utdanning" er ikke så veldig relevant. Slike tilfeller finner du i nesten alle yrker. Har du en eksepsjonell interesse for faget så blir man flink, og med litt kontakter klarer du da å få deg jobb. En utdanning er en måte å faktisk få papirer som sier at du innehar noe kompetanse.

Min erfaring fra bransjen er at det varierer veldig hvor mye utdanning teller ved ansettelse. Når jeg så etter jobb var det slik at de fleste interessante stillinger med en lønn jeg fant som akseptabel hadde en mastergrad innenfor en retning med stort fokus på programmering som krav om man var nyutdannet. Bachelor ble kun vurdert i eksepsjonelle tilfeller - og da ble man som oftest anbefalt å fullføre en mastergrad før man faktisk begynte å jobbe.

Ønsker man å jobbe som konsulent er en mastergrad nesten et must - da det å selge folk med en relevant utdanning er så utrolig mye lettere enn å selge inn folk som har lært ting på gutterommet. Og de jeg kjenner som ble IT-konsulenter med kun bachelor og startet i jobb samtidig som meg sitter nå og tar en mastergrad da arbeidsgiver ønsket det. (Bruker da 50% av arbeidstiden på det, og selvfølgelig med full lønn).

Utdanning har faktisk en god del å si når de som jobber i HR skal vurdere din CV opp i mot andre. Mangler du CV skal du har en utrolig god portefølje med prosjekter du har jobbet på som faktisk imponerer nok til at de vil bruke mer tid på å finne ut hva du faktisk kan.