Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 5881
Mitt beste råd er å"ta deg sammen"
Sier ikke at det er lett, eller fort gjort.
Start med å ta steg i riktig retning.
Gå til psykolog, slutt å fokusere på den perfekte kroppen, snakk med skolen om å få et spesial tilpasset løp, og slutt med sosiale medier hvor folk mobber deg.
Om ting går på dunken er det helt ok, ingen klarer alt på første forsøk. lev, og lær.
Sitat av vannflaska Vis innlegg
Nå skal jeg være brutalt ærlig med deg.
Dette her må du ordne opp i selv. Det er faktisk INGEN andre i hele verden som kan gjøre livet ditt bedre - det er kun deg selv! Du går i en negativ sirkel men det er ingen andre enn deg selv som kan endre på det. Få deg nye input i livet. Stå opp hver morgen å si til deg selv i speilet - så bra du ser ut! Du er jævlig flink!
Om du så sier det med tårer i øynene - SI DET HØYT! In the long run så gjør det noe med deg psykisk. Selv om du ikke føler det eller mener det når du sier det så har det faktisk en betydning for underbevisstheten din.
Jeg forstår deg og situasjonen din veldig godt, men det nytter faktisk ikke å sette seg til å bekymre seg over det, du må endre måten du tenker på. Om det så bare er å ta en ny runde til jobb, begynne å gå en tur eller gå tur til nye områder og oppleve den fine naturen rundt deg, kjøpe deg noen nye klær, meditere, finne nye hobbyer osv., alt dette er ting DU kan gjøre og BØR gjøre!

Jeg slet kraftig psykisk i flere år. Fikk til og med en bipolar diagnose og havna på kjøret, men jeg endra på ALT. Nå har jeg snart en bachelor, orden på økonomien, et fantastisk bra liv helt alene og jeg stortrives. For 7 år siden ville jeg bare dø og hadde ingen rundt meg - verken familie eller venner. Men fordi jeg tok grep så klarte jeg å snu og det klarer du også om du bare endrer litt på måten du ser på situasjonen din på.

Håper dette ga mening, men jeg blir lei meg på dine vegne over at du har det sånn, men du må begynne med å jobbe med deg selv. Som Revbatim sier;



Kan jeg spørre hva du legger ut på SoMe som gjør at randome folk mobber deg?
Vis hele sitatet...
Noen ganger kan "tough love" være effektivt, men det er tvilsomt i dette tilfellet. Trådstarter er nok påført store traumer som vil følge han livet ut, og å ta tak og hjelpe seg selv helt alene, er tilnærmet umulig. Noen klarer det kanskje, men det er ikke det vi skal gå ut ifra her, mener jeg. Jeg er helt enig i at han er den som kan hjelpe seg selv, men han trenger hjelp fra andre også. Og det er jævla lite til hjelp at man ber noen tenke mer positivt eller se på en situasjon annerledes. Det er altfor abstrakt og vanskelig å forholde seg til, spesielt når man faktisk ikke vet hvordan man tenker positivt, eller hvordan man ser på seg selv på en annen måte.

Du har fått mange gode svar i alle trådene dine trådstarter. Hadde jeg vært deg ville jeg ordnet meg psykologtime, du kan få henvisning via fastlege eller prøve privat. Se hvor det er lengst ventetid. Spør også legen om lavterskeltilbud. Legg frem hvordan du har det. Vis gjerne legen noe du har skrevet. Ta deg selv og din psykiske helse på alvor. Det er lang ventetid hos psykologer over hele landet, så du må regne med litt ventetid, og du må også regne med at timene ikke er så hyppige som du skulle ønske.

Siden du etterlyser konkrete råd og tips, så kan det også være lurt å spørre psykolog/psykiater/lege om hva du kan og må gjøre, som vil lette litt på hvordan du har det i det lange løp. Du er interessert i trening, og det er kjempe bra. Men jeg er usikker på om du er interessert i det fordi du vil se bra ut, eller fordi det gjør at du føler deg bra. Trening er veldig bra for både kropp og psyke, men om målet er å bli en ripped hunk som drar damer, så tror jeg det vil være mer en last enn en glede for deg å trene. Sier ikke at det er noe galt i å trene for å se bra ut, men med tanke på hvor lavt selvbildet ditt er, så tror jeg du vil bli skuffet så snart du ikke ser resultater over kort tid - og du vil kanskje aldri se resultater, fordi du har et så negativt syn på deg selv.

Man blir blind på egen kropp og utseende når man sliter med mye selvhat, og iallfall om man blir mobbet i samme slengen. Mitt råd er å legge kroppsbygging på hylla og heller fokusere på vanlig styrketrening med progresjon over tid. Snakk gjerne med en personlig trener, men ikke velg de som influencerne på instagram sverger til. Gå for noen som har fokus på trygg trening og god helse, og det er sjeldent han som viser frem vaskebrettet sitt på instagram annen hver dag mens han kjefter på karbohydrater og tjukke folk. Etter å ha skumlest gjennom tråden igjen, så ser jeg at du skal stille i konkurranse neste år, så kan hende dette var uinteressant pjatt fra meg. Men med tanke på økonomi og livssituasjon, så høres det ikke helt ideelt ut å stille i en slik konkurranse?

Kutt ut sosiale medier for en periode. Skjerm deg fra disse menneskene. Opprett egen egen bruker som er anonym, hvor de ikke kan nå deg. Eventuelt sjekk innstillingene på de ulike appene, og finn ut om du kan gjøre slik at de du ikke har som følger/venn/kontakt, kan ta kontakt med deg. Har du kommet frem til om du vil anmelde eller ikke? Det er noe jeg tenker du burde gi en sjans. Om disse drittungene som plager deg får politiet på nakken, så kan det hende de skjerper seg.

Søk etter andre jobber. Prøv ting litt utenfor komfortsona. Barnehage? Sykehjem? Fiskebåt? Butikk?

Det er mye på en gang her, men ta det litt med ro også. Pust inn, pust ut, det her ordner seg. Men første bud er å søke hjelp, og du trenger noen som du kan snakke med. Deretter burde du ta distanse fra menneskene som tråkker deg ned. Og etter hvert kan du da sakte men sikkert bygge det livet du ønsker. Man trenger ikke utdanning for å få en jobb i dag, jeg har ikke utdanning selv, men har hatt jobb siden jeg var 18 år. Skole og slikt kan du ta etter hvert, gjør helsen din til førsteprioritet nå.
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Livet mitt er ganske dritt akkurat nå. Jeg sliter ekstremt med selvtillit og traumer på grunn av årevis med mobbing. Jeg får veldig mange meldinger stygge meldinger hver uke som ødelegger selvtilliten min og nå er jeg på det punktet at jeg nesten ikke klarer å se meg i speilet, i tillegg Til at jeg nesten ikke klarer å gå ut døra.

Jeg har prøvd tre ganger å fullføre vgs ( jeg er 20) jeg har fullført vg1, vg2 begynte jeg å slite psykisk og pga det fikk jeg for mye fravær og strøk i alle fag. Prøvde å fullføre vg2 igjen i en annen by men det gikk heller ikke og samme skjedde. Så nå sitter jeg her, helt psykisk nedbrutt og uten selvtillit, med enorm angst. Jeg har nettopp fått meg en tilkallingsjobb, men Fikk meg en enorm smell i dag da jeg ikke får i nærheten like mye lønn som jeg hadde tenkt, nav har kutta støtta sosialstøtten min siden jeg tydeligvis har (en fast jobb) selv om det kun er tilkallingsjobb. Jeg har såvidt penger til mat i tillegg til at jeg skal stille i bodybuilding konkurranse neste år, så jeg spiser MYE.

Jeg har ingen kontakter, så det å skaffe seg en jobb på den måten er umulig for meg.

Jeg føler helt ærlig at livet er veldig tungt for tiden og jeg vet ikke helt hva skal gjøre, alle tips tas i mot.
Vis hele sitatet...
Hei! Jeg er ingen fagperson, og rådene jeg gir er basert på egne erfaringer og meninger:

De stygge meldingene må ta slutt. Du sier du får mange, men jeg tipper og håper at de ikke kommer fra mange. Hvilke plattformer får du disse på? Jeg anbefaler at du blokkerer samtlige som sender deg slike meldinger, uansett hvem de er og hvor de sender dem. De representerer absolutt ingen nyttig informasjon om det, men etter hva jeg leser et ønske om å være stygg mot deg. Det er sikkert vanskelig å tro på, men meldingene du får, sier ikke nødvendigvis noe om sannheten, de er kun et uttrykk for noen personers ønske om å lage kvalm og få en slags respons, vil jeg gjette.

Det bekymrer meg litt at du skal stille i en bodybuildingkonkurranse, da slike konkurranser kun verdsetter deg for ytre faktorer som forholdet mellom muskel- og fettmasse. Det kan oppfordre deg til å bruke enda mer tid på å studere deg selv med et kritisk blikk. I slike konkurranser er det "alltid" noen som er mer fit og større enn deg.

Du sier at du ikke har klart å fullføre VGs. Det føles kanskje eksotisk for deg, men trøst det i alle fall med at mange andre deltar i den klubben, de publiserer det bare ikke på facbook i motsetningen til dem som har gått ut med 6 i snitt. Du sier også at grunnen til at du fullførte var at du "fikk for mye fravær" fordi du slet psykisk. Det du kanskje trenger å spørre deg om er:
a. Hvorfor bidrar psyken min til at jeg får for mye fravær?
b. Hva skal til for at psyken min skal forbedre seg.
c. Hva er målet mitt med å fullføre VGS, og hvilke alternative måter finnes å gjennomføre det på som passer meg og min livssituasjon best?

Du har nå fått deltidsjobb. Gratulerer! Men du fikk ikke så mye lønn som du hadde tenkt? Du bør få deg en oversikt over hva du faktisk får i lønn, og kontakte nav igjen. Det er ingen som skal sulte ihjel, og en deltidsjobb kvalifiserer ikke automatisk til slutt på alle stønader i nav. Du bør kanskje også søke økonomisk rådgivning slik at ikke økonomien blir en evig bekymring i livet ditt? Igjen synes jeg at bodybuilding virker som en dårlig ide når du tilsynelatende har dårlig økonomi. Helt vanlig styrketrening er sunt for både helsa og selvbildet, og det bidrar til det hvermannsen vil betegne som en flott kropp om det er viktig for deg.

Du bør også søke psykisk helsehjelp. Her er første steg din fastlege. Du bør også vurdere hvordan du kan få deg noen få gode venner. Alle trenger å føle på sosial støtte.

Jeg legger merke til at du har flere ulike mål/bekymringer som krever tid og oppmerksomhet fra deg. Det er typisk at vi vil klare alt på en gang, men jeg tror du gjør lurt i å rydde litt i dem:
1.Fokuser på å ordne opp i økonomien din. Snakk med NAV og fokuser på deltidsjobben din. Kanskje blir det flere vakter etter hvert?
2.Vent med å bekymre deg for vgs inntil du har orden på økonomi og har fått helsehjelp.
3. Og please, blokker de drittsekkene som sender deg stygge meldinger. Sånt trenger du ikke å lese. Det er dem det er noe galt med.

Liivet suger akkurat nå, men det trenger det ikke å gjøre resten av livet.