Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3980
Hei, har lett og lett inne på UDI etter vilkårene for Norsk statsborgerskap, fant noen villkår men ingen av de gjaldt det jeg lurer på. Det jeg lurer på er om det finnes noen inntektskrav for å søke om statsborgerskap når man allerede har gyldig permanent oppholdstillatelse? Ser det er inntektskrav til oppholdstillatelsen, men finner ikke noe krav om inntekt for statsborgerskap. Er det noen som kan gi meg konkrete svar på hva som kreves? Spør for min samboer som har bodd i Norge snart 8 år og har lyst å søke opp om statsborgerskap. Takk på forhånd ☺️
UDI skriver, mine kommentarer i klammer:
Kravet om inntekt (selvforsørgelse) [for oppholdstillatelse] må da ha vært oppfylt de siste tolv månedene før søknaden [om statsborgerskap] blir behandlet.
Vis hele sitatet...
Kort fortalt må du oppfylle kravene for å få permanent oppholdstillatelse for å søke om statsborgerskap, og inntektskravet er en del av det.

Du kan lese mer her (om du fyller inn ditt eksisterende statsborgerskap får du sikkert enda mer relevante treff): https://www.udi.no/skal-soke/statsbo...c=tza#link-578
Statsborger har samme krav som permanent oppholdstillatelse. Så du må ta hensyn til begge kravene.

Vær forberedt på ekstremt lang ventetid for levering av dokumenter - og du får heller ikke sett eventuelle ledige timer (finnes ingen nå) før etter du har betalt.

UDI og opphold og sånt er et mareritt å forholde seg til i blandt. Veldig vanskelig å forstå alt.
Trådstarter
Takk for mange svar, men må man virkelig oppfylle inntektskrav når man allerede har permanent opphold og har hatt dette i mange år? Slik jeg forstår det gjelder dette kun om man ikke har permanent opphold på det tidspunktet man søker statsborgerskap?
Sitat av Blade2K Vis innlegg
Takk for mange svar, men må man virkelig oppfylle inntektskrav når man allerede har permanent opphold og har hatt dette i mange år? Slik jeg forstår det gjelder dette kun om man ikke har permanent opphold på det tidspunktet man søker statsborgerskap?
Vis hele sitatet...
Det fungerer også tydeligvis veldig bra å ha en samboer som tjener nok. Noe som kan føre til mye rart.
Trådstarter
Det gjør det nok helt sikkert, nå er saken at jeg jobber kun deltid og ringevikar og fruen i huset skal starte på VGs til høsten for fagbrev... Så jeg tjener nok ikke godt nok til å oppfylle det kravet vil jeg tro ��
Hvis hun allerede har permanent oppholdstillatelse, så trenger ikke dere å tenke på inntektskrav. Søk opp "søknad om norsk statsborgerskap", klikk inn på UDI sin nettside, velg opprinnelseslandet, så får dere opp en liste over hva hun trenger å dokumentere. Inntekt er ikke et av kravene når man allerede har permanent oppholdstillatelse.
Trådstarter
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Hvis hun allerede har permanent oppholdstillatelse, så trenger ikke dere å tenke på inntektskrav. Søk opp "søknad om norsk statsborgerskap", klikk inn på UDI sin nettside, velg opprinnelseslandet, så får dere opp en liste over hva hun trenger å dokumentere. Inntekt er ikke et av kravene når man allerede har permanent oppholdstillatelse.
Vis hele sitatet...

Takk for svar! Jeg har gjort det og lest der, men ser flere på nettet og har pratet med andre som mener man må ha inntektskrav ved søknaden om statsborgerskapet. Men ut ifra hva det står på UDI sine sider må man jo ikke det. Blir bare veldig i tvil når flere sier man må...
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Hvis hun allerede har permanent oppholdstillatelse, så trenger ikke dere å tenke på inntektskrav. Søk opp "søknad om norsk statsborgerskap", klikk inn på UDI sin nettside, velg opprinnelseslandet, så får dere opp en liste over hva hun trenger å dokumentere. Inntekt er ikke et av kravene når man allerede har permanent oppholdstillatelse.
Vis hele sitatet...
Som sagt, UDI krever at en oppfyller inntektskravet for permanent oppholdstillatelse de siste 12 månedene før det søkes om statsborgerskap, selv om en allerede har fått innvilget permanent oppholdstillatelse.
Det finnes noen unntak som du finner her: https://www.udi.no/ord-og-begreper/k...llatelse/?in=3

For eksempel har min kone fått permanent uten å fylle inntektskravet fordi hun studerte/studerte.

EDIT: ser at tråden egentlig gjelder statsborgerskap. Whoops.
Sist endret av Salazar; 8. juli 2021 kl. 20:19.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Salazar Vis innlegg
For eksempel har min kone fått permanent uten å fylle inntektskravet fordi hun studerte/studerte.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer. Men det gjelder nok kun høyere utdanning og utdannelser som gir rett til penger fra Lånekassa. VGS vil nok ikke være tilstrekkelig. Men det står mer om dette på UDI sine sider.
Sitat av Erlend Øye Vis innlegg
Dette stemmer. Men det gjelder nok kun høyere utdanning og utdannelser som gir rett til penger fra Lånekassa. VGS vil nok ikke være tilstrekkelig. Men det står mer om dette på UDI sine sider.
Vis hele sitatet...
Hun studerte på VGS (for voksne) da hun fikk permanent.


For permanent:

"Du har de siste tolv månedene eller de siste to semestrene

deltatt i grunnskole eller videregående opplæring med ungdomsrett og er under 25 år eller fyller 25 år før 1. juli i år.


deltatt i grunnskoleopplæring eller videregående opplæring som del av introduksjonsprogrammet.


deltatt i videregående opplæring som arbeidsmarkedstiltak i regi av NAV.

Unntaket for elever i videregående opplæring inkluderer også lærlinger i bedrift som har deltatt på undervisning på videregående skole forut for perioden som lærling i bedrift."
Sist endret av Salazar; 2. august 2021 kl. 13:26.