Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 10157
koble på de 2 som gnistrer når du tar skrutrekker fort borti.
Koble 3. kabel med hvit
Jeg foreslår at du tar nye bilder av kontakten og kablene, gjerne i samme bilde. Jeg klarer ikke å forstå hva du sikter til når du nevner en tredje kabel og hva du mener med lysbryter. Dette ser mer ut som stikkontakter.


Antagelig var det koblet slik som dette, men ettersom du ikke har bilder på hvordan det var koblet blir det gjetting på hvilke farger. Hvis du ikke har et måleinstrument så må du prøve å feile på eget ansvar.

En av ledningene skal ikke benyttes hvis du kun skal bruke bryteren.
Trådstarter
17 5

Stikkkontakt som bryter går orginalt til.



Her er bryter + stikk kontakt som jeg har fjernet.
Sitat av Pdawg123 Vis innlegg
Hei Freakere! Trådstarter her igjen.
Folk må ta seg en bolle! Jeg skal simpelten koble av og på en lysbryter! Jeg trenger ikke kjøpe meg en håndbok på 500 sider... Jeg skal skru 2 skruer av og 2 skruer på med en oppdatert plasikk lysbryter til 100 kroner. Dere folk som ikke er interesserte i å hjelpe kan gå til et annet forum innlegg å drive med trollet deres der. Mitt inntrykk er at dere egentlig ikke vet noenting selv for å så sitte her å være bedre vitere. Tilbake til dere som faktisk er interessert i å hjelpe meg. Her har jeg bilde av kontakten lysbryteren går til. Ut ifra hva jeg vet så er det ikke noe mer som er koblet på denne lysbryteren enn den kontakten jeg har fjernet som er satt på i etterkant av alt annet. Bygget er fra 1974 ish. Har noen noe mer ide om hvilkene 2 som kan kobles sammen eller hva jeg skal gjøre med den tredje kabelen


Lenger opp kan dere se lysbryter og kontakt jeg fjernet
Vis hele sitatet...
Mål med et multimeter. Koster 299,- på Clas Ohlson. Sett den på volt og mål verdiene på de forskjellige punktene.

Om ikke det er aktuelt, siden en elektriker er for dyrt for deg, så kan du i grunn bare koble litt tilfeldig og se hva som skjer. Verste som skjer er at sikringen går. Bruk noe lett elektronikk etterpå, for eksempel ei lampe, og plugg det i stikkontakten for å se om det er strøm der.

Det er ikke min feil om du får strøm i deg, du burde ringe en elektriker istedet. Husk også at du nå har gjort forsikringen på huset ditt ugyldig. Om noen som helst brann oppstår så er det første forsikringsselskapet sjekker - selvjobben din.
Sist endret av Herren med hatt; 15. juli 2021 kl. 17:52.
Trådstarter
17 5

Har denne men vet ikke hvordan jeg bruker den. Tror denne bryteren får vente til elektrikker kommer. Har ingen plan om å prøve meg fram

Ting skal gåes over av elektrikker ved en senere annledning. Til alles info
Sist endret av Pdawg123; 15. juli 2021 kl. 18:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pdawg123 Vis innlegg

Har denne men vet ikke hvordan jeg bruker den. Tror denne bryteren får vente til elektrikker kommer. Har ingen plan om å prøve meg fram

Ting skal gåes over av elektrikker ved en senere annledning. Til alles info
Vis hele sitatet...
Riktig bryter blir 200 VAC, altså to mot høyre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Riktig bryter blir 200 VAC, altså to mot høyre.
Vis hele sitatet...
Nei.

Måleområdet avmerka på multimeter er øvre spenning. 230V er større enn 200V, ergo vil ikkje måleområde på 200V dekke 230V.

Viare er grunnregel at du alltid begynner på øverste trinn på skalaen, med mindre du er sikker på spenningsnivået der du jobber.
Trådstarter
17 5
Jeg venter til elektrikker kommer! Takk for svar alle sammen. Dette ble alt annet enn å ta en skrue ut og inn
Det øverste bildet er en stikkontakt som blir styrt av en bryter? Da gir det litt mer mening. Hvis du drar litt i de to ledningene som henger i stikkontakten bryteren går til mistenker jeg at kun den blå går til koblingsboksen med de tre ledningene.

Hvis det er tilfelle skal nok bryteren kobles mellom svart og blå.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei.

Måleområdet avmerka på multimeter er øvre spenning. 230V er større enn 200V, ergo vil ikkje måleområde på 200V dekke 230V.

Viare er grunnregel at du alltid begynner på øverste trinn på skalaen, med mindre du er sikker på spenningsnivået der du jobber.
Vis hele sitatet...
Mitt multimeter viser 230 på samme modus, bare at det er et annet multimeter. Hva kan skje om man setter den i feil modus? Kan det medføre umiddelbare skader?
Sist endret av Tysteren; 15. juli 2021 kl. 18:36.
Trådstarter
17 5
Ja jeg antar at kontakten er blitt styrt av lysbryter etter som den var koblet på den. Men hva gjør jeg med hvit? Setter på en sukkerbit og legger den inn hullet?
Ofte er det en blindklemme på nye brytere hvor du kan koble den, evt. ta den røde skruklemmen som sitter på ledningen til stikken du har fjernet.

Det beste er å vente å få elektrikeren til å fikse det. En sukkerbit er et sikkert tegn på at en amatør har vært der, de bør ikke brukes til noe annet enn nødstilfeller
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Mitt multimeter viser 230 på samme modus, bare at det er et annet multimeter. Hva kan skje om man setter den i feil modus? Kan det medføre umiddelbare skader?
Vis hele sitatet...
Et digitalt multimeter som denne vil nok blinke EEE med det samme spenningen passerer 199,9 V hvis det er stilt inn på 200 V. På et analogt ville nåla slå i stoppinnen utenfor skalaen. 15% overspenning regner jeg med at den tåler, men stiller du den inn på 20 V eller lavere er det fare for at noe smelter eller lukter svidd. Korrekt innstilling skal være 2000V på et digitalt meter. På mitt analoge meter ville jeg stilt inn på 300V. Og pass på at den er stilt inn for vekselstrøm (AC), ellers vil du ikke se noe utslag (utenom noe vibrering). Ikke glem at det muligens er en egen kontakt for AC på meteret. (Noen har det, noen har det ikke).
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Da regner jeg med at du har et gammelt sikringsskap med 2 sikringer til hver kurs. Den er Delta-koblet, og polariteten har liten betydning (kommer an på hva den kobles til). Et moderne anlegg (400V) er Stjerne-koblet. Da har du bare én sikring, på den spenningsførende ledningen. Den andre ledningen er da koblet til 0 ("null") og skal i prinsippet ikke ha spenning. Denne ledningen er jordet på nærmeste trafo, og brukes derfor ofte som jording. Det har betydning da brytere og slikt skal være på den spenningsførende ledningen. For en vanlig forbruksgjenstand har dete liten betydning, det er også derfor vi ikke har polariserte kontakter, i motsetning til UK og US.

Her står det mye nyttig: https://en.wikipedia.org/wiki/Three-...electric_power
Vis hele sitatet...
Tja, ene skapet var fra 92. Det jeg har nå er vel 60 omtrent. Men har jordfeilautomater så rimelig ny innmat.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det der er veldig gammelt utstyr. Når du først skrur i det etter 20+ år hadde jeg byttet det ut. Hobbyelektrikere og gammelt utstyr er ikke en god combo. Sett dette mange ganger før.

Mvh Elektriker