Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  129 26667
BRAND ∞ STRONG
I likhet med de fleste her inne har jeg vokst med å høre om konflikten mellom Israel og Palestina.
Nå har den tatt fyr igjen, verre en på lenge.

Registrer at Israelittene bruker begrepet Krystallnatten om de siste døgns rakett angrep,
og hvis noen først skal legge claim på det ordet så må det jo være Jødene.
Men er ikke den sammenligningen litt drøy?
To israelere og en indisk gjestearbeider er drept i de palestinske rakettangrepene mot Israel.
Til sammenligning er minst 35 palestinere, blant dem ti barn drept i de israelske angrepene mot Gazastripen.

I motsetning til Krystallnatten hvor Jødene ble angrepet kun fordi de var Jøder, så må jo dagens konflikt
like mye tilskrives Jødene som Palestinerne.

For å sette det i perspektiv.
Natten mellom 9. november og 10. november 1938 ble 1400 synagoger brent ned og over 7 500 butikker ble vandalisert.
I tillegg ble 91 jøder drept og omtrent 30 000 jøder ført til konsentrasjonsleirer.

Da syns jeg sammenligningen Krystallnatten og nattens hendelser blir merkelig.
Israel snakker lite om hvordan de rett før Hamas sitt angrep sendte soldater inn i en kirke i Palestina med våpen midt ivhøygudstjenesten, fyrte av flashbangs midt i folkemengden, flere barn skadd.
Skjønner ikke at folk gidder å bry seg.
De folka der nede må jo elske krig, da det ser ut som det aldri kommer til å bli fred der nede, hverken fra den ene eller den andre siden.

Og skulle det omsider, utrolig nok ha blitt fred for en kort periode der nede, så kan du ta deg faen på at det hadde ikke gått lang tid før en eller annen terrorgruppe hadde ropt allah og ødelagt dette.

For min del må de bare utslette hverandre der nede, for det er ikke håp uansett.
Israel kommer alltid til å gjøre som de vil, så lenge de har USA i ryggen.
Boikott Israel.
Skjønner godt Israel tar igjen når Palestina starter gang på gang! Makan til folk. Det klassiske er at se gjemmer seg blant sykehus og skoler hvor de skyter ut raketter fra. Når de blir angriper tilbake syter de og resten hylekoret her hjemme henger seg på.
Ja, Venstrehook, du ser på Israel som et stakkars offer som ikke fremprovoserte dette selv?
Du tror ikke at Israel utførte noen aksjon i forkant?

http://www.aljazeera.com/amp/news/20...l-aqsa-clashes
Sist endret av Mokkasinen; 12. mai 2021 kl. 09:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Venstrehook. Hvis svenskene hadde fordrevet oss fra våre hjem, avskåret oss fra strøm, medisiner, vann, skole og muligheter for ett anstendig liv.

Samtidig som de har fest dager der de feirer at de har fordrevet oss fra våre hjem..og vi blir terrorisert til døden.
Er det da vi som det er noe galt med ? Se dypt inn i deg selv.

Jeg er ikke for raketter eller drap på noen side. Men det er ingen tvil om hvem som er overgriperen her.

"Israel har rett til å forsvare seg"
Det har alle andre også.
Hvis ikke vi står opp for oss selv så ender vi som naboene til Kina og Israel
Etter å ha lest på diverse forum og aviser de siste dagene, har jeg erfart at det er greit å komme med rakettangrep til de som fratar deg huset ditt.

De som tror norske medier er nøytrale i vinklingen i Israel/Palestina saken regner jeg med tror også Resett, document og rights er nøytrale i sine artikler.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
I likhet med de fleste her inne har jeg vokst med å høre om konflikten mellom Israel og Palestina.
Nå har den tatt fyr igjen, verre en på lenge.

Registrer at Israelittene bruker begrepet Krystallnatten om de siste døgns rakett angrep,
og hvis noen først skal legge claim på det ordet så må det jo være Jødene.
Men er ikke den sammenligningen litt drøy?
To israelere og en indisk gjestearbeider er drept i de palestinske rakettangrepene mot Israel.
Til sammenligning er minst 35 palestinere, blant dem ti barn drept i de israelske angrepene mot Gazastripen.

I motsetning til Krystallnatten hvor Jødene ble angrepet kun fordi de var Jøder, så må jo dagens konflikt
like mye tilskrives Jødene som Palestinerne.

For å sette det i perspektiv.
Natten mellom 9. november og 10. november 1938 ble 1400 synagoger brent ned og over 7 500 butikker ble vandalisert.
I tillegg ble 91 jøder drept og omtrent 30 000 jøder ført til konsentrasjonsleirer.

Da syns jeg sammenligningen Krystallnatten og nattens hendelser blir merkelig.
Vis hele sitatet...
Hvis du setter deg inn i Tysklands historie under og etter første verdenskrig, den tyske borgerkrigen mot slutten av denne, den påfølgende weimarrepublikken og opptakten til andre verdenskrig så er ikke sammenligningen med Krystallnatten like merkelig.
Sitat av LS7 Vis innlegg
Hvis du setter deg inn i Tysklands historie under og etter første verdenskrig, den tyske borgerkrigen mot slutten av denne, den påfølgende weimarrepublikken og opptakten til andre verdenskrig så er ikke sammenligningen med Krystallnatten like merkelig.
Vis hele sitatet...
Hvordan? Opplys meg, ikke bare sitt der og knug på de gode resonnementene dine som Smaug på gullskatten sin! Jeg fulgte nemlig ganske godt med i historietimene og kjenner hendelsesforløpet. Jeg synes fortsatt sammenligninga er mer enn bare merkelig: Jødene i Tyskland hadde ikke angrepet noen, men de hadde vært plaget og forfulgt i lang tid. De var en minoritet, og i stor grad underlagt restriksjoner som ikke gjaldt andre. Litt som palestinerne i Israel i dag.

I Israel sitter nå jødene med all makt. De vil kunne jevne hele gazastripen med jorden i løpet av en ettermiddag hvis de fikk det i sinn, og jeg tipper de kunne klart å drepe nesten alle palestinere i området i løpet av noen uker eller måneder hvis de virkelig ville. Det er faktisk ikke en overdrivelse: Det ville krevd litt logistikk og planlegging, men se på for eksempel den etninske rensningen i Rwanda i 1994. Hutuene var dårlig forberedt, dårlig utstyrt og logistikken var fraværende - likevel klarte de altså å drepe nærmere en million tutsier i løpet av noen korte sommermåneder. Dersom det israelske statsapparatet satte en tilsvarende aksjon i sving hadde Adolf Eichmann ligget i nesegrus beundring på gulvet!

Den israelske staten har heldigvis så langt avstått fra noen endelig løsning på de interne problemene, men å utføre et faktisk holocaust er en realistisk mulighet de har. Og det er en tanke de mer ekstreme sionistene åpent lefler med. I praksis er Israel preget av apartheid og palestinerne har langt færre rettigheter og muligheter. Med et såpass skjevt maktforhold er sammenligninga med krystallnatten totalt ballefjern. Før krigen var de undertrykket i Tyskland, nå undertrykker de palestinere i Israel.

Superspurv: Nei, det er ikke stuereint å skyte raketter på sivile, men sammenligninga di bommer som en feilkonstruert qassamrakett. Det er ikke de som får husene sine stjålet som sender disse rakettene, det er nutjobs fra Hamas. Det er forskjell på å forstå hva som skjer og å rettferdiggjøre handlingene.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mai 2021 kl. 23:31.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Registrer at Israelittene bruker begrepet Krystallnatten om de siste døgns rakett angrep [...]
Vis hele sitatet...
Hvor har du registrert det?

Tror ikke begrepet ble brukt om rakettangrepene, men om de arabiske opptøyene i israelsk-arabiske byer (Lod etc), hvor jødiske butikker og synagoger har blitt angrepet, brent osv.

F.eks

The mayor, Yair Revivo, said City Hall and a local museum were also attacked, and compared the situation to the Nazis’ 1938 Kristallnacht pogrom. “Civil war” is breaking out, he said, lamenting that decades of coexistence efforts had collapsed.
Vis hele sitatet...
https://www.timesofisrael.com/krista...ogues-on-fire/

Jeg synes vel ikke at Krystallnatt-sammenlikningen fungerer veldig godt angående opptøyene i Lod heller - men det er nå mer håndfast enn å tilskrive kategorien "israelitter" ansvaret for en enda dårligere sammenlikning..
Sist endret av Koldun; 12. mai 2021 kl. 11:46. Grunn: komma
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

Superspurv: Nei, det er ikke stuereint å skyte raketter på sivile, men sammenligninga di bommer som en feilkonstruert qassamrakett. Det er ikke de som får husene sine stjålet som sender disse rakettene, det er nutjobs fra Hamas. Det er forskjell på å forstå hva som skjer og å rettferdiggjøre handlingene.
Vis hele sitatet...
Rakettangrepene er åpenbart en spøk fra min side, men i dette tråden passer det seg kanskje dårlig for humor.

Jeg tror helt ærlig det aldri kommer til å bli fred i dette området da dette har alt for mye forhistorie, og arabere og jøder kommer sjeldent godt overens.

Hvis Hamas vil noen gang har fred så må de endre taktikk. De blir urettferdig behandlet, men løsningen deres er bare teit. De vet åpenbart hva som skjer når de 'poker' Israel med deres raketter, men jeg tror ikke Hamas setter sin sivilbefolkning først.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Koldun Vis innlegg
Hvor har du registrert det?

Tror ikke begrepet ble brukt om rakettangrepene, men om de arabiske opptøyene i israelsk-arabiske byer (Lod etc), hvor jødiske butikker og synagoger har blitt angrepet, brent osv.

F.eks



https://www.timesofisrael.com/krista...ogues-on-fire/

Jeg synes vel ikke at Krystallnatt-sammenlikningen fungerer veldig godt angående opptøyene i Lod heller - men det er nå mer håndfast enn å tilskrive kategorien "israelitter" ansvaret for en enda dårligere sammenlikning..
Vis hele sitatet...
Mulig du har lest dette tidligere iuken, men jeg så sammenligningen tatt i bruk først i dag tidlig.

Da, som du nevner, bla. knyttet opp mot Lod.
"Også ordføreren i Lod, Yair Revivo, bruker sterke ord når han skal beskrive situasjonen i den historiske byen.

– Dette er vår Krystallnatt. Det har ikke vært noe som dette i Israels historie, fortviler ordføreren, som omtaler opptøyene som «borgerkrig».

Ja, det har vært stadig eskalerende de siste dagene, men det kulminerte vell med nattens treffninger.
Både TV2, VG og NRK har gjengitt disse utalesene.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
men jeg tror ikke Hamas setter sin sivilbefolkning først.
Vis hele sitatet...
Hamas setter utvilsomt sivilbefolkningen først, dytter de foran seg i skuddlinjen.
Folk sitter i Norge å ser på TV/Nettavisen og tar stilling til to sider som har vært i konflikt i over flere 1000 år.

100 barn drept på den siden ifjor, 5000 mennesker drept i år av lag B, spiller ingen rolle

Dette går langt langt bak i tid, det er ikke en lett løsning, men å ta side med palestina eller israel viser at man har lite forståelse for historie. Midtøsten er fult av historie, og konflikt, kultur.

Så hva mener jeg om situasjonen? Det er ubetydelig, min mening ville vært en vits, og så er dine.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
@Keiloa
Nå har ikke jeg tatt noe parti her (selv om andre har rettet pekefingeren).
Grunnen til at jeg skrev innlegget var:
  • Situasjonen har de siste dagene kraftig forverret seg.
  • Jeg syntes bruken av begrepet Krystallnatten var malplassert med tanke på hva det opprinnelig beskriver.
Sist endret av vindaloo; 12. mai 2021 kl. 14:23.


Jeg ser for meg at hvis folk som denne karen blir drept i frontlinjen så telles det som en deathcount på barn, nettopp fordi det barn som gjør dette. Jeg vil tippe at hvis denne steinen treffer noen i hode så dør man, med andre ord et dødelig våpen. Det er latterlig hvor symbolsk dette er når de kaster steiner mot tanks.
Sist endret av Superspurv; 12. mai 2021 kl. 15:35.
det beildet der var utrolig sterkt å se.
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
det beildet der var utrolig sterkt å se.
Vis hele sitatet...
Jupp. Han vet nok at det er en journalist 2 meter ifra han. (:
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Ine Eriksen Søreide må jo uttale seg siden hun er Utenriksminister,
men jeg syns kanskje hun kunne hevet stemmen ett par hakk.

"– Budskapet er at partene må roe ned" TV2

Det er en melding man slenger til ungene sine når de bråker i kjellerstua,
ikke til menn som skyter raketter på hverandre.
Ja, for når Norge hever stemmen så lytter hele verden...
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Registrer at Israelittene bruker begrepet Krystallnatten om de siste døgns rakett angrep,
og hvis noen først skal legge claim på det ordet så må det jo være Jødene.
Men er ikke den sammenligningen litt drøy?
Vis hele sitatet...
Muligens.
Hvem var det som brukte begrepet krystallnatten de siste rakettangrepene?
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Muligens.
Hvem var det som brukte begrepet krystallnatten de siste rakettangrepene?
Vis hele sitatet...
Ordføreren i Lod, Yair Revivo

Verken opptøyene i Lod, og raket angrepene som fulgte kan (på noen saklig måte) sammenlignes med Krystallnatten.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Ja, for når Norge hever stemmen så lytter hele verden...
Vis hele sitatet...
USA har vært ganske tydelige på hvor deres sympati ligger.
Hvis Norge, som er en nær alliert av de, utaler seg så sender det signaler ja.
Det er vel en av grunnene til at hun bruker innestemme.
Sist endret av vindaloo; 12. mai 2021 kl. 19:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Superspurv Vis innlegg

Hvis Hamas vil noen gang har fred så må de endre taktikk. De blir urettferdig behandlet, men løsningen deres er bare teit. De vet åpenbart hva som skjer når de 'poker' Israel med deres raketter, men jeg tror ikke Hamas setter sin sivilbefolkning først.
Vis hele sitatet...
Hamas vil ikke ha fred med Israel, de vil utslette Israel, og de avviser alle andre metoder enn jihad i kampen. Det er det charteret Hamas bygger på, selv om de i praksis har vært mer pragmatiske og til dels godtatt grensene fra seksdagerskrigen. De gjør åpenbart mye bra for palestinerne på det sivile området, men Hamas er ikke frigjøringsfronten palestinerne trenger.

Israel er en selvrettferdig apartheidstat som bruker barnefamilier til å okkupere landområder. Det er ikke direkte uforståelig at israelere har utviklet en slags oss-mot-verden-forståelse av seg selv.

Det er derimot påfallende at de, av alle nasjonaliteter i verden, ikke kan sette seg inn i hvordan det er å være et folk uten land og rettigheter.
Sist endret av *pi; 12. mai 2021 kl. 19:40.
De får styre på, så lenge religion skiller oss mennesker som er mer like enn man tror kommer det alltid til å være hat i verden.
Er så lei av å lese så dumme løsninger på ting som aldri ordner seg. Følelser som resulterer i krig, skulle bare gitt de noe psykedelia så hadde de våkna opp og tenkt hvorfor i huleste gjør vi dette mot hverandre.

Men neida, de skal drepe, bruke energi på hat og gjøre ting vondt verre. Noen skal ta en side, en annen skal ta andre siden og støtte de, så blir det diskusjon her inne om hvem som har rett og hvem vi skal heie på for beste argument. Jeg støtter fred.
Sitat av JohnnyNonsens Vis innlegg
Skjønner ikke at folk gidder å bry seg.
De folka der nede må jo elske krig, da det ser ut som det aldri kommer til å bli fred der nede, hverken fra den ene eller den andre siden. Og skulle det omsider, utrolig nok ha blitt fred for en kort periode der nede, så kan du ta deg faen på at det hadde ikke gått lang tid før en eller annen terrorgruppe hadde ropt allah og ødelagt dette.

For min del må de bare utslette hverandre der nede, for det er ikke håp uansett.
Vis hele sitatet...
Woah tror du virkelig at sivile elsker krig? Eller at det er rettferdig at sivile er de som rammes at en konflikt som egentlig ikke har med de som sivile å gjøre i det hele tatt? Jeg blir kvalm av å lese hvordan du uttaler deg videre

Sitat av Superspurv Vis innlegg


Jeg ser for meg at hvis folk som denne karen blir drept i frontlinjen så telles det som en deathcount på barn, nettopp fordi det barn som gjør dette. Jeg vil tippe at hvis denne steinen treffer noen i hode så dør man, med andre ord et dødelig våpen. Det er latterlig hvor symbolsk dette er når de kaster steiner mot tanks.
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du folk skal vise motstand når steiner er alt de har? Eller er du også en sånn som gir faen og syns de heller skulle satt seg ned å latt seg og sine bli drept uten noe motstand? Hvis noen angriper deg for å drepe deg kjemper du i mot med det du har eller står du smilende å ser alle rundt deg bli skutt og vinker på fienden velkommen til å drepe deg og? Det er vanlig at unge borgere er de som brukes i krig og i Norge er man også tenåringer når man begynner i militæret. I en krig hvor hæren ikke er nok må alle delta enten de er gamle eller yngre. Det at en 16 åring har mer muskler enn deg og kaster stein gjør det ikke mer rettferdig at han blir drept,han er fortsatt et uskyldig barn offer for en forferdelig og kynisk konflikt mellom to stater som prøver sitt beste for å stå opp for landet sitt, familien og folket sitt.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jupp. Han vet nok at det er en journalist 2 meter ifra han. (:
Vis hele sitatet...
Wtf så du mener at alle nordmenn som kjempet mot Tyskland sin okkupasjon også bare gjorde det for å komme i avisa?

Jeg var ikke klar over at denne ulla var på dette forumet..



FRI PALESTINA
Sist endret av Mk1; 13. mai 2021 kl. 00:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er derimot påfallende at de, av alle nasjonaliteter i verden, ikke kan sette seg inn i hvordan det er å være et folk uten land og rettigheter.
Vis hele sitatet...
Det er vel heller nordmenn som mangler evnen til å sette seg inn i hvordan det er å leve i deler av verden der det koster ekstremt mye å være prinsipiell.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Hasjclowny Vis innlegg
Det er vel heller nordmenn som mangler evnen til å sette seg inn i hvordan det er å leve i deler av verden der det koster ekstremt mye å være prinsipiell.
Vis hele sitatet...
Det er veldig mye av verdens ubehagelige realiteter det er vanskelig for folk i trygge Norge å forstå.

Men at Jødene burde kunne sympatisere med hvordan det er å være et folk uten land og rettigheter er det vel ikke tvil om.
Sitat av vindaloo Vis innlegg

Men at Jødene burde kunne sympatisere med hvordan det er å være et folk uten land og rettigheter er det vel ikke tvil om.
Vis hele sitatet...
Det burde de og det gjør nok helt sikkert de fleste også. Det er ikke dermed sagt at de ikke er bekymra for å selv ende opp som et folk uten land eller reell politisk innflytelse i landet de bor i, om ikke denne generasjonen så kanskje den neste. Om folket jeg tilhørte hadde blitt jaget ut av samtlige land det hadde bodd i i flere hundre år, og blitt forsøkt utryddet for noen knappe generasjoner siden hadde jeg vært mer bekymret for å bli satt i en lignende situasjon på nytt enn jeg hadde vært for rettighetene til folk som roper at de vil drepe meg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av cplpro Vis innlegg
Jo mer jeg ser av israel og det drittet de holder på med, jo mer overbevist blir jeg om at Hitler ikke var en så ond mann som mange skulle ha det til. #AntiIsrael
Vis hele sitatet...
Hvis jeg bare skal bedømme utfra innhold, så håper jeg innlegget ditt blir slettet.

Men kanskje er det viktig at det står, som ett vitnesbyrd på at vi aldri burde glemme.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Han mener vel bare at det israel gjør er værre en hva hitler gjorde? Skal vi slette meninger vi ikke liker nå også da liksom? det er drøyt sagt men hvorfor mener du at dette skal bli slettet?

"Vi må aldri glemme hva hitler gjorde, men vi skal sensurere folk som tar opp problemer å sammenligner det med hva hitler gjorde" lol
Sist endret av Absurd; 13. mai 2021 kl. 02:41.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Absurd Vis innlegg
Skal vi slette meninger vi ikke liker nå også da liksom? det er drøyt sagt men hvorfor mener du at dette skal bli slettet?
Vis hele sitatet...
det første jeg tenkte var å slette, men så
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men kanskje er det viktig at det står, som ett vitnesbyrd på at vi aldri burde glemme.
Vis hele sitatet...
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Jaja men hvorfor?
Sitat av Absurd Vis innlegg
Han mener vel bare at det israel gjør er værre en hva hitler gjorde?
Vis hele sitatet...
Jeg tolket det som at han mente at «jødenes handlinger» i dag viser at Hitler egentlig hadde et godt poeng.

Og hvis det stemmer, så er det jo virkelig en motbydelig uttalelse.
Sist endret av Realist1; 13. mai 2021 kl. 03:01.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Det er jeg meget enig i, og om det var det han mente så er det kvalmt. jeg tolket det altså ikke sånn kanskje jeg tolket feil.

men selvom det var det personen mente så er det jo et litt interessant poeng hvordan dette påvirker syn på religioner, samme om man er muslim eller jøde. hvis cplpro virkelig mener det du sier, hva har fått han til å tro dette liksom, og jeg tror nok du har rett. blitt litt mange øl og striper idag.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Mange grunner.
For å ta noen åpenbare, så er det helt i grå sonen hva lovlighet angår.
Det er forbudt i Norge å komme med hatefulle ytringer allà "jævla nigger" eller "alle jøder bør dø"
Det for så hvitt ikke lov å drapstrue noen heller, men det er altså særskilt angitt att man ikke kan
gjøre det basert på religion, rase, legning o.l.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Er helt klart teit å klandre et helt folk for handlingene til et så lite land som israel. men desverre mange som har slike meninger og da må vi nok snakke med dem å dele og utveksle meninger med dem isteden for å sensurere
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Det @cplpro sier
referer tross alt til ett av verdens største folkemord, og antyder at fyren som sto bak (Hitler) jo var inne på noe.
Sist endret av vindaloo; 13. mai 2021 kl. 03:14.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Joda som jeg forklarte over her så misforsto jeg hva han mente og trodde det var mer i rettning av at israels oppførsel er værre, ser jo nå at det var feil som sagt over.
Sitat av Hasjclowny Vis innlegg
Det er vel heller nordmenn som mangler evnen til å sette seg inn i hvordan det er å leve i deler av verden der det koster ekstremt mye å være prinsipiell.
Vis hele sitatet...
Det er jeg forsåvidt helt enig i, på generell basis, uten at det er noen motsetning til det jeg sa. Som for the record er mer eller mindre et direkte sitat av Golda Meir, om jeg ikke husker feil.


Sitat av Hasjclowny Vis innlegg
Det burde de og det gjør nok helt sikkert de fleste også. Det er ikke dermed sagt at de ikke er bekymra for å selv ende opp som et folk uten land eller reell politisk innflytelse i landet de bor i, om ikke denne generasjonen så kanskje den neste. Om folket jeg tilhørte hadde blitt jaget ut av samtlige land det hadde bodd i i flere hundre år, og blitt forsøkt utryddet for noen knappe generasjoner siden hadde jeg vært mer bekymret for å bli satt i en lignende situasjon på nytt enn jeg hadde vært for rettighetene til folk som roper at de vil drepe meg.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår veldig godt at Israel forsvarer seg, og som jeg sa så er det ikke noe vanskelig å se hvordan de endte opp med den innstillingen de har om at det er dem mot resten av verden. Hamas er ikke noen reell forhandlingspart.

Men det er for det første noe med nivået på gjengjeldelsene og hvordan de behandler sivile palestinere, og ikke minst driver de jo aktiv okkupasjon. Jeg støtter Israels rett til å eksistere og forsvare seg, men ikke ekspandere.
Sist endret av *pi; 13. mai 2021 kl. 10:15.
Israelske lynsjemobber, gjerne med støtte fra politiet, ble filmet mens de angrep palestinere, palestinske hjem og palestinske bedrifter inne i Israel mens de rope "død over araberne". Det fikk meg til å tenke på krystallnatten, men denne gangen så er det jøder som står bak og gjør det samme som deres folk en gang ble utsatt for. Dette er rasisme. Pur ondskap!
*pi : støtter du palestinernes rett til å forsvare seg ? Siden du støtter israels rett til å forsvare seg
Sitat av Jerna Vis innlegg
*pi : støtter du palestinernes rett til å forsvare seg ? Siden du støtter israels rett til å forsvare seg
Vis hele sitatet...
Absolutt. Og som sagt støtter jeg Israels rett til å forsvare sin eksistens, ikke til å ta igjen tidobbelt og okkupere nye landområder. Det er absolutt ingen tvil om at sivile palestinere er de største ofrene i denne konflikten.
Sist endret av *pi; 13. mai 2021 kl. 11:11.
Israel og USA vil gjøre akkurat hva faen de vil og det er ingen som kommer til å bry seg. De skaper det narrativet de selv ønsker og kan gjøre akkurat som de vil, uten at noen reagerer. Er bare se på Dick Cheney og USAs innvadering av Irak, de kan gjør akkurat hva faen de vil og det får ikke konsekvenser.
Hvis man ikke vil gå inn og se detaljene vil man nesten alltid få feil inntrykk av slike konflikter.
I 1954 undertegnet Den Vietnamesiske Republikk og Den Demokratiske Vietnamesiske Republikk Genevekonvensjonen, samt et ramverk for varig fred mellom partene, grenser, demillitærisert sone osv.
Umiddelbart etter dette begynte den demokratiske republikken (Nord Vietnam) en ny og varig serie væpnede angrep på den Vietnamesiske Republikken (Sør-Vietnam. Og det opprinnelige Vietnam.) USA hjalp Sør-Vietnam pga USAs forpliktelser i SEATO. (SouthEast Asia Treaty Organization.)
Selv om USA hjalp et folk som ble brutalt og nådeløst angrepet (kommunistene drev etnisk rensing i både nord og sør) blir USA kritisert for dette.
Lik som Israel nå blir kritisert fordi de forsvarer seg mot voldelige angrep. Slik Israel har gjort siden staten ble gjennopprettet etter andre verdenskrig.
What we learn from history is that we don't learn from history.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Lik som Israel nå blir kritisert fordi de forsvarer seg mot voldelige angrep. Slik Israel har gjort siden staten ble gjennopprettet etter andre verdenskrig.
Vis hele sitatet...
Det er ei mildt sagt einsidig framstilling, og ignorerer ein god del Israel har gjort i mellomtida, m.a. busettjingar som er meir eller mindre unisont fordømt gong på gong av FN.

Når det kjem til Vietnamkrigen går du åpenbart i ei liknande felle; du reduserer ei kompleks problemstilling ned til good v. evil. Det er ikkje så jævla interessant.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Hvis man ikke vil gå inn og se detaljene vil man nesten alltid få feil inntrykk av slike konflikter.
Vis hele sitatet...
Det var en interessant innledning til et innlegg blottet for nyanserte detaljer.
Er det greit at Hamas bygger sin TV stasjon i en boligblokk og har kontorer i samme blokk der militære sitter og planlegger sine angrep? Nei, mener jeg. Helt uakseptabelt. Hvilke siviliserte land er det som gjør det på denne måten? Alle som vil vite, jeg presiserer «vil» vite det vet at Israel prøver og unngå og ramme sivile, men dessverre er det uunngåelige. Alle sivile beboere i blokken som ble jevnet med jorden for få dager siden fikk varsel om det like før for å komme seg ut. Men i raset av blokken omkom det flere sivile utenfor. Hamas er jo kjent for å gjemme seg under sengen til mor og barnet, fordi de vet at Israel da ikke fyrer av en rakett. Dette er uomtvistelige fakta. Det er ikke bare USA og Israel som har erklært Hamas som terrorister, men er rekke land. Uansett er det hele tragisk og jeg tror at konflikten er uløselig så lenge Hamas (som igjen støttes menneskelig og militært av Iran) sitter med makt i Palestina.
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Det at mods lar en slik uttalelse stå er uforståelig når man ser hvilke andre ting som slettes på forumet. Må si det er herlig å se Israel slå tilbake målrettet og hardt mot så feige terrorister.
Vis hele sitatet...
Det er en motbydelig uttalelse som ingen i diskusjonen uttrykker støtte til, det i seg selv kan være grunn til å la den stå som et eksempel.

Å synes det er herlig å se palestinere bli drept er jo også et utsagn som sier litt om deg, uten sammenligning forøvrig.
Sist endret av *pi; 13. mai 2021 kl. 15:31.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ei mildt sagt einsidig framstilling, og ignorerer ein god del Israel har gjort i mellomtida, m.a. busettjingar som er meir eller mindre unisont fordømt gong på gong av FN.

Når det kjem til Vietnamkrigen går du åpenbart i ei liknande felle; du reduserer ei kompleks problemstilling ned til good v. evil. Det er ikkje så jævla interessant.
Vis hele sitatet...
Vel, egentlig enig. Man kan snakke om mye Israel har gjort. Brutale enkelttilfeller slik som 300-bussen foreksempel. Men de blir bare det. Enkelttilfeller.
Sabra Shatila massakren er det mange som kritiserer Israel for. Og det er uten tvil til å spy av. Men la oss ikke rette baker for smed. Det var det Fallangistene som gjorde. Ikke Israel.
Israels støtte av Hamas er en annen ting. Og, vel, når folk prøver å utslette deg og ta alt som er ditt da blir man vel desperat. Det er uten tvil komplisert.
Israel behandler muslimer i Israel som fullverdige mennesker. De har religionsfrihet. De kan gå inn i IDF og forsvare landet de bor i. Mens palestinske myndigheter viser gang på gang at de er rett og slett hater jøder fordi de er jøder. De bærer på antisemittisme som har rot langt tilbake i tid og de holder denne i live og overfører den til den neste generasjonen.
Men hvis vi ser bort fra hvordan Israel har gjort ting de siste 30 åra... (ganske så eksemplarisk) vil ikke dette gi palestinere rett til å bombardere Israelske sivile med raketter. Det fratar ikke Israel retten de har til å forsvare seg.