Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2446
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Har vokst opp med smaken av tomtebrygg og siden jeg nå er voksen tenkte jeg å sette dette selv til jul.

Er det noen som kjenner til Ca alkoholprosent dersom man følger den slaviske oppskriften?
Mener man doserer 800gram sukker etter oppskriften. Er det bare å øke sukkermengden for å få litt mer volumprosent? Tenkte å legge det på ca som vanlig butikkøl
vanlig tomtebrygg skal gjæres relativt kjølig. bør ikke stå i romtemp da det vil speede opp gjæringa. Besta pleier å gjære det på dunk for deretter å flaske når det har blitt tilfredsstillende mengde kullsyre i brygget. Står det kaldt (8 grader) kan kan det gjerne stå ett par dager. men det bør cold crashe det etter den tid. Derfor anbefaler jeg å brygge det når det er såpass kaldt ute at du kan sette det ett sted hvor det er såpass kaldt at gjæringa stopper men for uten at det fryser. POenget med brygget er at det skal være alkoholfritt. alkohol forekommer imidlertid i små mengder rundt 0,3%.

Vil du ha mer alkohol foreslår jeg at du modifiserer oppskrifta litt for å få litt mer "kropp" på øllet.
Bytt ut halve mengden sukker med maltekstrakt og benytt litt humle evt einerkvister for å balansere brygget litt bedre (einene kan trekke i 80 grader varmt vann i 1 times tid, tilsett deretter mengden sukker og maltekstrakt i denne "teen" og kjøl ned til 25-30 grader og tilsett gjær. Du bør også bruke annen gjær enn butikkgjær da dette etterlater lite restsødme. Kjøp Safeale S-04 å gjær med dette i 2-3 dager på romtemperatur før du avbryter gjæringa. da tenker jeg du skal sitte med et øl på 2-3 % samtidig som du vil fortsatt ha sødmen og smaken forbundet med tomtebrygget. Du kan selvsagt øke sukkermengden og maltekstrakt mengden ytterligere for å få det på butikkølnivå, men er redd det ikke vil smake særlig tomtebrygg da
Sist endret av dödskadaver; 9. oktober 2020 kl. 21:40.