Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2892
Hallais.

I dag var jeg så heldig at jeg fikk låne midi keyboard til far min, og i den anledning fikk jeg plutselig lyst til å bli den nye KYGO
Koblet til PC og fikk lastet ned FL Studio 12.

Personlig synes jeg det låter ganske greit ut foreløbig med tanke på at dette er første låt og jeg er nybegynner. Jeg har laget/spilt melodien selv på keyboard og fiklet med knapper i hytt og pine i kveld.

Men så står jeg fast. Er redd dette høres ut som nok en gammel "trance" versjon fra 1996 (kjører bare 128 BPM). Hva burde jeg fokusere på fremover?

Her er 2 minutt av det jeg har laget til nå:
http://picosong.com/A3A9/
Sist endret av Obster; 7. mars 2016 kl. 03:35.
Beste tipset er bare å høre mye på musikk og ellers bare produsere så mye som du kan. Etterhvert når du lærer deg programmet og får litt erfaring vil du utvikle en egen stil. Alltid smart å se tutorials på youtube også, men det viktigste er bare å bruke god tid.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Detaljer, detaljer og særpreg.
Dette høres ut som de fleste første sangene endel starter med, helt sjelløs trance etterligning. Elementene er der men ingenting av magien. som iColdman sier må du bare produsere og produsere, man utvikler seg et særpreg etterhvert.
Kan starte med at å tro man blir den nye kygo ved å laste ned FL12 er en veldig vanlig men feilaktig tankegang.

Annet enn det, så er jeg rimelig sikker på at jeg hører du brukes preinstalled loops, arp fra sytrus eller noe sånt noe og at fruity limiter står på.

Det jeg vil anbefale deg er at du gjør deg kjent med interfacen, forså å droppe samples så mye det lar seg gjøre. Jo fortere du får inn synthteori og dette med å produsere med egne lyder og presets, kontra samplepacks fra VEC og presetbanks fra allverdens nettsider så er det enklere å skape et særpreg og faktisk bli annerkjent for _din_ musikk.

Synthteori er også vesentlig med tanke på at da slipper du å etterhvert stille spørsmålet "Hvilken vsti passer best til wobbles?" (Det er vanlig at man spør om det etterhvert.) For da vet du at alle vstier kan somregel lage alle slags lyder, sålenge det ikke er en supersær vsti.

Jeg brukte såklart samples i starten for 8 år siden jeg også, men jeg gav meg etterhvert da jeg anså det som å starte en restaurant, servere fjordland og omtale deg som kokk, at det er du som har lagd maten.

Men ja, det fikk et veldig sjelløs trance, men med mindre man lærer kunsten å mastre så er det lett at det blir sånn.

Ha disse tingene i bakhodet, så skal du nok se at du får mer annerkjennelse og "respekt" enn de som kaster inn 25 samples, vokaler og presetbanks fra nexus. Værtfall fra artister som sitter mer enn 1 time på låta si, hehe.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Takk for tilbakemeldinger folkens Kjekt å se at du la så mye inn i rådene Bruskork1.
Referansen til KYGO var åpenbart en fleip fra min side, da jeg vet at det er masse arbeid
Jeg brukte nexus til melodi/bass men resten snekra jeg sammen selv.

Enig med sjelløs trance, da det akkurat nå er veldig simpelt. Det er her jeg hadde håpet noen av dere kunne hoppe inn med noen råd Alikevel synes jeg det kan ha potensiale når låten er ferdig om mange måneder og jeg har fått utviklet meg i riktig retning.

Poenget med tråden var å lære meg mer hva jeg burde fokusere på i sangen da jeg ser på dette som en læringskurve. Det skal ikke bli en hit som jeg skal sende til Tiesto for remix.
Sitat av Obster Vis innlegg
Takk for tilbakemeldinger folkens Kjekt å se at du la så mye inn i rådene Bruskork1.
Referansen til KYGO var åpenbart en fleip fra min side, da jeg vet at det er masse arbeid
Jeg brukte nexus til melodi/bass men resten snekra jeg sammen selv.

Enig med sjelløs trance, da det akkurat nå er veldig simpelt. Det er her jeg hadde håpet noen av dere kunne hoppe inn med noen råd Alikevel synes jeg det kan ha potensiale når låten er ferdig om mange måneder og jeg har fått utviklet meg i riktig retning.

Poenget med tråden var å lære meg mer hva jeg burde fokusere på i sangen da jeg ser på dette som en læringskurve. Det skal ikke bli en hit som jeg skal sende til Tiesto for remix.
Vis hele sitatet...

Ehh.... La meg starte, den ambiente vokalen eller hva det er i starten, er kanskje det mest spennede med sangen, men blir veldig repetiv etter 1 min. Kickdrumsa, er eksremt kjedelige, høres ut som en standard FL preset drum kick, hatsa, er for høye imo, å det føles ut som om det er mere fokus på hatsa, en de andre elementene i sangen. Høres også ut som om det er mye frequency clash. Jeg syntes nexus arpsen er plain og kjedelig, man har liksom hørt det 1000 ganger før, men den funker.


For å være ærlig, så burde du fokusere på alt som har med musikkprodusering å gjøre. Fra musikkteori, til mixing, arrangering, lyddesign, you name it. Det er ett så stort felt, og en haug med muligheter.
Ifh til presets osv, og samples, så mener jeg det ikke har så mye og si, bare du vet hvordan du bruker de. Har hørt 1000 hits, der det er brukt enten sample loops og, presets, jeg har hørt i tidligere sanger. Til og med Kygo bruker nexus presets, og flux pavilion bruker sample packs, alt i alt, handler det om hvordan du bruker samplesa/presetsa, og synth presets, kan være ett greit utgangspunkt for å se, lære seg lyddesign også.
Men er enig i at du kommer forbanna mye lengere, med syntheori, jeg er ikke så flink på det selv, men det er alltid en deilig følelse, når du har stuket i ett par timer, for å lage den perfekte snaren
Få tak i VST-er som Sylenth1, Harmor, Rob Papen Predator/Blue, Massive, Serum. Finn en du liker å fikle med og lær deg den inn og ut. Har du to skjermer eller en greit stor skjerm? Legg en plugin som heter "Wave Candy" på Master output i mixeren og observer hvordan lyden forandres når du skrur på de forskjellige knappene. Wave Candy er forøvrig en native FL-plugin så den har du allerede.

Noe du lære deg med en gang som kan spare frustrasjon senere er at rekkefølgen du legger inn plugins i en mixer-track har noe å si. Eksempelvis kan vi si at du har en hi-hat som du vil gjøre litt levende med en reverb. Du liker lyden, men den tar litt mye plass så du vil kutte bort noen frekvenser med en parametric EQ. Legger du den før eller etter reverben? Tenk på det som en lineær prosess; lyden går igjennom alle plugins du legger inn i mixer-tracken, fra 1 til 8. Prøv deg frem og finn ut hva du liker. Det er veldig vanlig å bruke EQ på samples før du legger på reverb etc. Du kan enkelt endre rekkefølgen på plugins i en mixer-track ved å scrolle på en plugin, prøv deg frem så ser du hva jeg mener
Jeg ville ikke tenkt mer på den sangen. Jeg kan liste opp flere sider med ting som er galt og bør endres, men alt er bare detaljer og ikke noe vits å fokusere på. Du bør heller tenke på det store bildet, det å ha en idé i hodet og så skrive den inn i Fl studio.

Når du har skrevet en låt du virkelig er fornøyd med da kan du begynne å tenke på feedback. Da kan vi hjelpe med detaljene for å perfektisere det du har laget.

Men nå er det grunnleggende viktigere enn detaljer og derfor mener jeg du skal drite i den sangen og lage noe nytt. Og fortsett slik til du er godt fornøyd.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Det er akkurat slike tilbakemeldinger jeg ønsker. Angående samples og presets er jeg enig med Kimmy. Jeg har sett tutorials med gode producere, og de bruker også massevis av slikt (men finjusterer selvsagt etter sin smak og arbeider med lyden i etterkant).
Man trenger ikke finne opp en ny lyd for hvert instrument for å få til et greit resultat.
Det er selvsagt vesentlig forskjell på å slenge inn 20 ferdige loops/samples og kalle det sin egen sang, en å bruke enkelte elementer og lage noe eget ut av det.

Hva legger dere i synthteori?

Angående mixeren. Er jeg helt på trynet om jeg velger å gjøre det enkelt med å legge f.eks
Kick - channel 1
Clap - channel 2
hat - channel 3
sidehat - channel 4
snare - channel 5
Chords - channel 6
Melody - channel 7

osv.... Føler jo dette gir et greit utgangspunkt å jobbe med de forskjellige elementene?

Fortsett å komme med tips og triks, så skal jeg jobbe hardt med å lære videre selv ved å studere, utforske og øve For utrolig moro er det jo, samtidig som man lærer hvordan ting fungerer.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Obster Vis innlegg
Takk for tilbakemeldinger folkens Kjekt å se at du la så mye inn i rådene Bruskork1.
Referansen til KYGO var åpenbart en fleip fra min side, da jeg vet at det er masse arbeid
Vis hele sitatet...
Vil helt ærlig ikke tro at Kygo og Tropical house er en sjanger som er spesielt mye arbeid i forhold til andre sjangere, helt ærlig vil jeg tro at det er en av de enkleste sjangrene å produsere.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Vil helt ærlig ikke tro at Kygo og Tropical house er en sjanger som er spesielt mye arbeid i forhold til andre sjangere, helt ærlig vil jeg tro at det er en av de enkleste sjangrene å produsere.
Vis hele sitatet...
Det er meget godt mulig, men han bruker nok ikke et par timer på sangene/remixene sine for å si det litt enklere. Om det er mye arbeid i forhold til andre sjangre er egentlig helt uvesentlig og en helt annen diskusjon
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Obster Vis innlegg
Det er meget godt mulig, men han bruker nok ikke et par timer på sangene/remixene sine for å si det litt enklere. Om det er mye arbeid i forhold til andre sjangre er egentlig helt uvesentlig og en helt annen diskusjon
Vis hele sitatet...
Si ikke det, han følger jo som regel samme mal med veldig like lyder på de fleste låtene sine. Tror ikke han trenger mer enn 4 til 5 timer på en låt for å være ærlig.

Poenget mitt var bare at det virket som at du trodde Kygo sin musikk/tropical house er vanskelig å lage, noe vi som produserer musikk og har holdt på ei stund kjapt kan avkrefte. Vil man at andre produsenter skal bli sjokkert over dine tekniske ferdigheter så ville jeg gått en annen vei.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Poenget mitt var bare at det virket som at du trodde Kygo sin musikk/tropical house er vanskelig å lage, noe vi som produserer musikk og har holdt på ei stund kjapt kan avkrefte.
Vis hele sitatet...
Jeg tar poenget ditt. Jeg brukte egentlig Kygo som en fleip i og med at jeg fikk lånt meg et midi keyboard og vips skulle jeg liksom bli norges/verdens nye stjerne.
Hvor enkelt det er for Kygo å produsere sine greier har jeg ikke peiling på, men han har i hvert fall fått det til blandt alle elektroniske produsenter der ute.

Jeg hørte forresten en av låtene dine på soundcloud, og det hersker liten tvil om at du vet hva du prater om. Godt jobba Dongerino Er det FL Studio du bruker?
Fortell gjerne om egen erfaring om hvordan du startet, og hva som gjorde deg bedre.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg tar poenget ditt. Jeg brukte egentlig Kygo som en fleip i og med at jeg fikk lånt meg et midi keyboard og vips skulle jeg liksom bli norges/verdens nye stjerne.
Hvor enkelt det er for Kygo å produsere sine greier har jeg ikke peiling på, men han har i hvert fall fått det til blandt alle elektroniske produsenter der ute.
Vis hele sitatet...
Kygo er super ja! Er ikke uten grunn at han er blitt verdenskjent. Noen ganger så er det bedre å gjøre det enkelt enn å gjøre det vanskelig.

Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg hørte forresten en av låtene dine på soundcloud, og det hersker liten tvil om at du vet hva du prater om. Godt jobba Dongerino Er det FL Studio du bruker?
Fortell gjerne om egen erfaring om hvordan du startet, og hva som gjorde deg bedre.
Vis hele sitatet...
Takker så mye! Det er FL studio jeg bruker ja. Jeg startet som 14 år gammel ca, de første 7 årene så brukte jeg aldri presets eller lignende og lagde alle lydene mine selv. Det var gøy, men akkurat det holdt meg tilbake i produksjonskvalitet. Når jeg begynte å eksperimentere litt med presets men ikke være avhengig av det så ble jeg plutselig svært mye flinkere. Når jeg begynte å lære meg og konsentrere meg om miksing så ble musikken min også svært mye bedre.

Så helt i første omgang burde du bare leke deg med musikken som du gjør nå, og ikke forvent at du blir å klare å lage musikk som tilfeldige folk sitter og hører på. Men noe av det viktigste og som er viktig at du lærer deg tidlig er god miksing og å kunne få en profesjonell miks. Dette kan ta mange mange år, så om du starter med det tidlig så ligger du godt an.

Se tutorials på youtube, les artikler, last ned kule plug ins og VSTs, og viktigst av alt EKSPERIMENTER! Vi trenger ikke en ny produsent som prøver å lage generisk musikk som er etterlignet av noe populært, det er mye kulere med produsenter som har et eget særpreg og virkelig har litt sjel i musikken sin!

Ett ordtak jeg har hørt som jeg er veldig glad i når det kommer til musikkproduksjon: "Ikke vær redd for å skille deg ut og bryte reglene, men husk at du må lære deg reglene først for å kunne bryte de".
Har det siste året drevet en god del med FL.
Vil ikke anse meg selv som pro, men begynner å komme et lite stykke i forhold til hvor jeg var for noen år siden.

Det er en god start men jeg synes kicken du brukte høres ''sprengt'' ut.
Og som blandt annet Quasar sier, få tak i en del VST'er.
I tillegg til de han nevnte bør du også sjekke ut:
ReFX Nexus, Synth1, Gross Beat, KickStart, Camel Crusher og Soundgoodizer.
Sylenth1, Synth1 og ReFX Nexus er utrolige verktøyer som kun fantasien setter grenser for.

Martin Garrix lagde en track live i fl studio under Dancefair 2015, tok han ca 50 min.
https://www.youtube.com/watch?v=3HQfmubKDww

Angående mixeren. Er jeg helt på trynet om jeg velger å gjøre det enkelt med å legge f.eks
Vis hele sitatet...
Nei, den måten er så og si den som blir mest brukt (hvertfall innenfor fl som jeg har sett)


Deler noen linker til noe av det jeg har laget, som sagt er jeg ikke pro
Dette er det jeg er mest fornøyd med hittil jeg har laget.
https://www.youtube.com/watch?v=ZFJPEhfrYgw

Et drop jeg lagde.
https://soundcloud.com/mentalace/edmhouse-drop

Psytrance projekt jeg startet på men aldri fullførte.
https://www.youtube.com/watch?v=VaMO4v4pk8s