Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5191
Er nå så lei av å utvikle på Windows vha. Vagrant, SSH etc., at jeg ser etter en distro som jeg kan ha som dualboot. Jeg har tidligere brukt Ubuntu, men pga. retningen den distroen har utviklet seg til de siste årene (Unity, Amazon-resultater når man søker etc.), er det uaktuelt å gå tilbake til Ubuntu.

Har kikket litt på Linux Mint med MATE skrivebordsmiljø, og det ser ut som et utmerket valg, da jeg ønsker noe som ligner på Ubuntu (jeg er så vandt med pakkebehandleren der), og som er relativt lettkjørt. Setter pris på innspill om både Linux Mint og andre distroer. (Arch Linux, Fedora, etc.). Det hadde også vært hyggelig med erfaringer med de ulike skrivebordsmiljøene til Linux Mint. (Cinnamon, MATE, KDE, Xfce)
Sist endret av steili; 19. juni 2015 kl. 00:45.
Debian er vel distroen for deg. Ubuntu bygger på debian distro, men debian bruker ikkje Unity som default slik Ubuntu gjør, debian bruker forsatt Gnome som Ubuntu brukte før. Vel å merke så blir nyeste Debian versjonen sluppet med Gnome 3 Shell, noe som er lignanes av Ubuntu sin Unity, men jeg vil si at den er mye bedre.

Selvsagt om du ikkje liker Gnome Shell, så kan du enkelt velge å bruke Gnome Classic framfor, men jeg personlig foretrekker Gnome Shell på laptoper der man bare har en skjerm. Men har nå også vurdert å gå over til Gnome Shell på desktopene med flere skjermer også.
Testet Bodhi Linux? Den har en vanvittig bra lettvekter av en window manager; enlightenment
Legg inn Ubuntu server.

Ingen kan konkurrere på pakkebibliotek og oppdateringsfrekvens. Har du ikke noen sære krav og vil ha noe som funker bra er Ubuntu det mest fornuftige valget.

Server er bare minimum av pakker, så du kan bare legge inn hva enn du vil ha av WM / DE.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Ingen kan konkurrere på pakkebibliotek og oppdateringsfrekvens.
Vis hele sitatet...
Arch Linux er definitivt bedre på pakkebibliotek og oppdateringsfrekvens.

Bodhi er ubuntu basert, men basis installasjonen er langt mindre, og benytter det jeg syns er den beste WMen til linux; enligthenment.
Sist endret av nudo; 19. juni 2015 kl. 02:01.
Sitat av nudo Vis innlegg
Arch Linux er definitivt bedre på pakkebibliotek og oppdateringsfrekvens.

Bodhi er ubuntu basert, men basis installasjonen er langt mindre, og benytter det jeg syns er den beste WMen til linux; enligthenment.
Vis hele sitatet...
Arch er bra for testing og moro, men egner seg ikke til daglig bruk. Veldig lite og dårlig testing av pakker.
AUR-pakkene bør heller ikke telles med da en veldig stor del av de rett og slett ikke fungerer pga. manglende maintenance.
Tar man med Ubuntu sitt PPA blir det også ekstremt mye større.

Hvorfor skal man legge inn en Ubuntu-avart som inneholder masse rart når man bare kan legge inn Ubuntu server og velge akkurat det man trenger?
Sist endret av Goophy; 19. juni 2015 kl. 08:48.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hva med elementary OS? Bruker det akkurat nå, etter å ha forsøkt:
Mint
Ubuntu
Ubuntu Mate
Pinguy OS
Debian
PuppyLinux
CentOS
og LXLE.
Jeg bruker Ubuntu Gnome på laptoppen, og har ingen klager.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Takk for alle tipsene gutta! Siden jeg allerede hadde lastet ned Mint, så instalerte jeg det. Foreløpig så liker jeg det jeg ser, så får jeg heller komme tilbake til denne tråden hvis jeg ikke blir helt fornøyd.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Arch er bra for testing og moro, men egner seg ikke til daglig bruk. Veldig lite og dårlig testing av pakker.
Vis hele sitatet...
Min erfaring er: Funker bra som arbeidsstasjon for utvikler, ikke egnet som server.
Sitat av Goophy Vis innlegg
AUR-pakkene bør heller ikke telles med da en veldig stor del av de rett og slett ikke fungerer pga. manglende maintenance.
Vis hele sitatet...
AUR har jeg ikke sett på.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Tar man med Ubuntu sitt PPA blir det også ekstremt mye større.
Vis hele sitatet...
Pass ihvertfall på om du skal benytte posgtre å benytte postgre sitt repository
Sitat av Goophy Vis innlegg
Hvorfor skal man legge inn en Ubuntu-avart som inneholder masse rart når man bare kan legge inn Ubuntu server og velge akkurat det man trenger?
Vis hele sitatet...
enlightenment
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Til de som finner denne tråden senere og ikke har bestemt seg for distro er det flott å ha en enkel måte som gir deg forslag.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er svært få som utvikler mot bleeding edge, så skjønner ikke higet mot å ha det absolutt nyeste. Målet må være ha å ha et lokalt miljø som mer eller mindre speiler produksjonsmiljøet, så man slipper masse gotchas.

Men dropp dual-booting, kjør det heller virtuelt parallelt med Windows. Bare hele miljøet denne gangen, ikke Vagrant o.l. Vagrant er forøvrig ganske ubrukelig på Windows på grunn av begrensninger på filnavn.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Løsningen implementeres på en noen år gammel ultrabook, og jeg har kjørt VM tidligere, men var ikke fornøyd med ytelsen. Tenker å prøve å gå over til Mint fast nå, da hovedproblemet mitt som jeg hadde før, nå er borte (brukbar Silverlight alternativ).
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Løsningen implementeres på en noen år gammel ultrabook, og jeg har kjørt VM tidligere, men var ikke fornøyd med ytelsen. Tenker å prøve å gå over til Mint fast nå, da hovedproblemet mitt som jeg hadde før, nå er borte (brukbar Silverlight alternativ).
Vis hele sitatet...

Veit ikke helt hva jeg synes om Mint. Har hatt noen oppsett med Mint men det har aldri vært dønn stabilt og har virket tyngre å kjøre enn andre distroer. Om du synes ting går tregt nå med Mint så stemmer nok det. Da er det bare å bytte til en lettere distro som gir mer fart.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Til de som finner denne tråden senere og ikke har bestemt seg for distro er det flott å ha en enkel måte som gir deg forslag.
Vis hele sitatet...
Prøv å velge pacman som package manager og ikke noe mer før du velger...
steinarlima: xubuntu funker fjell. Du slipper unity (XFCE istedet), amazon-søk (wtf?) osv.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Svaret er alltid Arch. Utmerket pakkebibliotek og dokumentasjon. Så si alt du trenger å vite er dokumentert på wikien deres.
Arch Linux installer architect
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av steili Vis innlegg
Løsningen (sic)
Vis hele sitatet...
http://xubuntu.com (Ubuntu med XFCE4)
Eller Kubuntu, som er en Ubuntu med KDE istedet for Unity eller Gnome. KDE ligner det Windows hadde mer. Men for å få den klassiske KDE visningen, som jeg liker best, så må du høyreklikke på KDE knappen (start menyen), og velg klassisk visning.

Red: Ellers bruker jeg Linux Mint med KDE skrivebord. Synes KDE er mye bedre enn Mate og Cinnamon. Gnome er relativt ok.
Sist endret av aluminiumfluorid; 7. desember 2015 kl. 04:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mine favoritt WMer er enlightenment( utvikling EFL min første WM har brukt siden jeg var liten, ) i3( hoved ) og Cinnamon( kopiere media filer. )

Alle for forskjellige oppgaver.
Sist endret av nudo; 7. desember 2015 kl. 21:20.
Ubuntu Mate, nesten akkurat som Ubuntu back in the good ol days
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Goophy Vis innlegg
Arch er bra for testing og moro, men egner seg ikke til daglig bruk. Veldig lite og dårlig testing av pakker.
AUR-pakkene bør heller ikke telles med da en veldig stor del av de rett og slett ikke fungerer pga. manglende maintenance.
Tar man med Ubuntu sitt PPA blir det også ekstremt mye større.

Hvorfor skal man legge inn en Ubuntu-avart som inneholder masse rart når man bare kan legge inn Ubuntu server og velge akkurat det man trenger?
Vis hele sitatet...
Bruker personlig Arch til daglig bruk, og har ikke hatt noen problemer med det så langt. Har en Ubuntu-distro òg, men bruker den knapt lenger da jeg føler Arch er langt mer komfortabelt, vil snarere anbefale det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Bruker til daglig Linux Mint med Cinnamon desktop. Kjører dønn stabilt på min HP laptop. Filutforskeren er veldig enkel og oversiktlig - ligner litt på slik den er satt opp i Ubuntu. Anbefales om du trenger noe som er lett, stabilt og gjenkjennelig.