Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 6499
Hei, jeg og en kompis driver og planlegger festivalsommeren, der vi planlegger og enten reise på Øya eller Roskilde.. vi er 16 og 17, og lurer på hva vi bør passe på.
1. hva skjer om vi blir tatt med drikke, eller er beruset?
2. er det egentlig aldersgrense på og dra på festival?
er det noe annet vi trenger og vite?
Høres ut som ingen av dere er jenter så dere får nok en ganske bekymringsfri tur. Kos dere.

Husk å drikke noe annet enn øl og bruk kondom!
Du får neppe kjøpt drikke på Øya, og du får neppe drikke med deg inn, har bare vært der en gang, men vaktholdet var voldsomt..

På roskilde trenger du vel ikke bry deg om slikt?
Sitat av Wolftits Vis innlegg
Hei, jeg og en kompis driver og planlegger festivalsommeren, der vi planlegger og enten reise på Øya eller Roskilde.. vi er 16 og 17, og lurer på hva vi bør passe på.
1. hva skjer om vi blir tatt med drikke, eller er beruset?
2. er det egentlig aldersgrense på og dra på festival?
er det noe annet vi trenger og vite?
Vis hele sitatet...
Dra til Roskilde dere. Bedre aldersgrense-politikk. OG en desidert mye fetere festival.
Vær forberedet på at det er det villeste dere noensinne har opplevd så ta ting litt med ro og vær forsiktige isåfall. Ikke at det er farlig eller skummelt, mange 16-åringer som drar dit; men det kan bli litt mye om for noen.

Forøverig tenker jeg på å dra ned selv Satser på at jeg får tid.
Ikke ta spis noe dere ikke vet hva er..
Hove er en annen god festival hvis man synes Roskilde blir litt for stort.
På Roskilde er det vel lov for 16-åringer å drikke. Øya er en veldig kjip festival i forhold til Roskilde, så hvis dere skal holde dere i Norge burde dere heller ta turen til Hove.
På roskilde festival er det 15-års aldersgrense for å ferdes alene uten voksen. Kilde.
I tillegg er det 16-års aldersgrense på øl i Danmark, så alkohol blir ikke et problem.

Jeg var på Roskilde for første gang i fjor og har til de grader blitt bitt av basillen!
Det som er fett med Roskilde er alle de åpne og sosiale danskene som spanderer pils på deg, det vide aspektet av artister og musikksjangre, skatekonkurransene og den generelt chille festivalstemninga! Jeg har aldri opplevd bråk/slosskamper inne på området til tross det store alkoholkonsumet. På Roskilde opplever du en "alle passer på alle" holdning som faktisk funker. I tillegg er det flust av festivalvakter med oransje vester som kan hjelpe.

Det som er dritt med Roskilde: Det er veldig skittent. Regn med å inhalere urinstøv og andre lumske bakterier i 10 dager. Slå opp teltet langt unna "kantene" eller gjerdene (det er her folk står og pisser). Ta med antibak og nok penger. Skal du kun leve på maten inne på festivalområdet går det fort noen store i matpenger. Husk også å ta med et godt liggeunderlag. Jeg husker at flere powernap'er måtte til på grunn av mye alkohol, lite mat og mye fysisk aktivitet.

Håper jeg ikke drepte deg med info. Roskilde anbefales absolutt for 17-åringer!
Ville passet meg for kjønnsykdommer. Har et par bekjente som har gått på en smell der.

Pakk med kondomer om dere kommer til å flørte rundt litt.
Sitat av ferskvann Vis innlegg
I tillegg er det 16-års aldersgrense på øl i Danmark, så alkohol blir ikke et problem.
Vis hele sitatet...
Gjelder ikke dette bare hvis man kjøper alkohol i butikk? Trodde steder med skjenkebevilgning hadde 18års-grenser i Danmark.
Kommer det en kar i førti-årene bort til dere å tilbyr dere en drink som lukter kjemisk, så takker dere ja.

Neida, skulle gå bra det, iallefall bare på roskilde, så lenge dere ikke overdriver med alkoholen.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Gjelder ikke dette bare hvis man kjøper alkohol i butikk? Trodde steder med skjenkebevilgning hadde 18års-grenser i Danmark.
Vis hele sitatet...
På festival kjøper man alkohol i butikk og tar med til campen. Er ikke sikkert han får kjøpt alkohol inne på festivalområdet, men han klarer nok å drikke seg greit beruset før han går inn der. På festival drikker man som regel 25/8
Sitat av Waffaz Vis innlegg
På festival kjøper man alkohol i butikk og tar med til campen. Er ikke sikkert han får kjøpt alkohol inne på festivalområdet, men han klarer nok å drikke seg greit beruset før han går inn der. På festival drikker man som regel 25/8
Vis hele sitatet...
Klar over dette. Har selv vært på Roskilde, og det var derfor jeg ble i stuss. Kan ikke huske (kanskje ikke så rart) å ha truffet på noen som var under 18.
Var på Metaltown 2010 som 17 åring, det gikk veldig fint. Tho, vi fikk ikke kjøpt noe drikke, men det trengte vi heller ikke siden det var gøy uansett :P Men, så lenge man er gutter, og ikke jenter så burde det gå fint. Så lenge man ikke prøver å rote seg opp i ting, så pleier vel festivalfolket å være veldig hyggelige
Sitat av Waffaz Vis innlegg
På festival kjøper man alkohol i butikk og tar med til campen. Er ikke sikkert han får kjøpt alkohol inne på festivalområdet, men han klarer nok å drikke seg greit beruset før han går inn der. På festival drikker man som regel 25/8
Vis hele sitatet...
På Roskilde er det MANGE utsalgssteder for alkohol. Ikke noe problem med å kjøpe som 16-åring der heller.
At alle rullingser ikke er petterøse, at alle jointer ikke nødvendigvis innholder bare cannabis. At meth er noe drit, styr unna. At alt pulver ikke er meth eller amf. At amfen der kan være et par hundre hakk drøyere enn den her på berget. At piller og alko er en dårlig ide. At ikke alle frimerker brukes til og sende post.

Viktigst: At etter en opptur kommer altid en nedtur...

Og mtp. på alder så er det vel greiest og holde seg til alkohol.
Roskilde, Roskilde, Roskilde!!

Dit skal hvertfall jeg, for tredje året på rad nå. Dro første gang når jeg var 17, null problem. Har aldri opplevd at noen har prøvd å "tvinge i meg" rusmidler (jeg er dog gutt), men må på forhånd bestemme seg for hva som er okay og hva som ikke er okay. Jeg hadde før de to foregående turene bestemt meg for at det var greit med noen jointer (ble for mange dog), men ikke noe annet. Ble tilbudt syre og kokain sist gang. Men det er bare å si nei liksom.

Året jeg var der og var 17 hang jeg mye med noen 16 år gamle jenter fra Danmark, virka på dem som om at det var veldig vanlig for dansker, hvertfall i Købenområdet og reise på Roskilde når man er fra 16 og eldre.

Vil ikke anbefale dere å passe på noe, kom med et åpent sinn, ikke vær redd når fremmede kommer å setter seg i campen deres. Vær åpne for mye opplevelser, samtaler, musikk ja alt. Og bruk kondom, skulle ønske noen sa det til meg før min første gang der nede.
- Ikke bare ta imot drikke fra fulle folk. Plutselig ligger dere besvimt i GHBhelvete mens dere blir gruppevoldtatt.
- Ta med kamera. Dere kommer til å glemme MYE.
- Bruk beskyttelse. Ikke bare sats på at partneren er rein.

Hove er forresten en god nybegynner festival. Ikke mye bråk, fin natur osv. Om dere drar på roskilde er folk litt røffere i kantene. Øya er også ganske chill.
Sitat av olaPola Vis innlegg
- Ikke bare ta imot drikke fra fulle folk. Plutselig ligger dere besvimt i GHBhelvete mens dere blir gruppevoldtatt.
Vis hele sitatet...
Veldig interessert i å høre om hvor mange ganger det der har skjedd på Øya/Hove/Roskilde...
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Veldig interessert i å høre om hvor mange ganger det der har skjedd på Øya/Hove/Roskilde...
Vis hele sitatet...

En gang må være den første

Neida, men heller føre-var
Sitat av TobNor Vis innlegg
En gang må være den første

Neida, men heller føre-var
Vis hele sitatet...
Jojo for all del. Jeg pleier heller ikke å takke uten å tenke hvis noen tilbyr meg drikke. Men liksom Roskildeturen er ødelagt hvis du konstant går rundt og er redd for å bli dopa på GHB og gruppevoldtatt...man kan ikke gå rundt å være mistenksom på alle gutter som er hyggelige eller vil slå av en prat der nede.
Jeg var på min første festival ifjor, Rock Am Ring i tyskland. Kanskje ikke like mye grisefylla som roskilde, men det kan nok sammenlignes, i og med at man også må være 16 for å drikke i tyskland, og størrelsen på festivalene er ca like stor.

Par tips:

Nr 1. TA MED EGET DASSPAPIR! Regn på ca 0,5-1 rull for hver gang du driter. Man bruker litt på å dekke hele dassen før man setter seg ned.

Nr 2. Vær tidlig ute, slik at du får god camp-plass. Teltet vårt sto i en oppoverbakke helt inntil ett gjerde, og vi kom 2 dager før festivalen begynte.

Nr 3. Alle stoler inn i teltet når dere går bort ifra teltet, eller så er de enten ødelagt eller borte når dere er tilbake.

Nr 4. Vær hyggelig mot folk. Vi satt ved inngangen til campen vi sov på, og mange som gikk frem/tilbake. Mange som evt kan ødelegge ting når du/dere ikke er tilstede da. Men når man er hyggelig og snakker med de rundt seg, og de som går forbi, så får man venner. De holder gjerne øye med teltet ditt når du er på konsert.

Nr 5. Ikke kjøp kjøtt som du har tenkt å grille som nattmat om du ikke har noe sted det kan ligge kjølig. Det blir fort dårlig i varmen.

Nr 6. Husk også at det er ganske slitsomt å stå å se konserter fra 17.00-02.00. Prioriter. Velg de konsertene du helst vil gå på, og prøv å gå på de. Da jeg reiste ned på rock am ring, hadde vi laget et lite skjema med konserter vi ville se. Da var egentlig meningen at vi skulle se på band fra de startet om dagen, til siste band gikk av. Det er lite realistisk. Vi så vel en 3-4-5 konserter hver dag. Dette holder i lange baner.

Nr 7. Kos deg! En festival er en stor opplevelse, spesielt første gang. Man får mange nye bekjentskaper, både fra Norge og utlandet.
Sist endret av Waffaz; 26. januar 2012 kl. 18:37.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Veldig interessert i å høre om hvor mange ganger det der har skjedd på Øya/Hove/Roskilde...
Vis hele sitatet...
Aldri skjedd med meg, men man hører jo historier.
Er gutt, så det er ikke så interessant å dope og voldta meg.
Seriøst, dere skremmer jo livet ut av "de nesten voksne" som skal oppleve hvordan det er å være på en festival.

Ikke ta i mot drikke, ikke gjør ditten og datten. Gjør hva dere vil, bare bruk hodet og lær av deres feil. Får du i deg GHB og blir voldtatt av en gjeng med negere så finner du vel ut av om det er noe du liker eller ikke.

Kamera? da håper jeg virkelig ikke at dere mener at de skal ta bilder? Er det første gang dere skal på en festival så lag en FILM! Blir for dumt å ha 250 bilder der du sitter og sier "shit, dette kanke jeg huske ass"

Hvorfor sier folk at det er umulig å få med drikke inn/ kjøpe drikke når man er under 18? Hvis folk klarer å smugle med seg vodka og narkotika over grensa inn mot Norge så skal jeg ikke se bort i fra at det er lettere å hive en sixpack med øl til kompisen din over ett gjerde inn på festivalområdet?
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Nr 6. Husk også at det er ganske slitsomt å stå å se konserter fra 17.00-02.00. Prioriter. Velg de konsertene du helst vil gå på, og prøv å gå på de. Da jeg reiste ned på rock am ring, hadde vi laget et lite skjema med konserter vi ville se. Da var egentlig meningen at vi skulle se på band fra de startet om dagen, til siste band gikk av. Det er lite realistisk. Vi så vel en 3-4-5 konserter hver dag. Dette holder i lange baner.
Vis hele sitatet...
Vil legge til på dette punktet at når man er på konsert, kan det være snedig med øreplugger. Og nei, øreplugger er ikke teit. Kunne til og med brukt svære hørselvern om det var eneste alternativ altså.
Snille onkeler som vill telte med deg..!
Sitat av kemstah Vis innlegg

Kamera? da håper jeg virkelig ikke at dere mener at de skal ta bilder? Er det første gang dere skal på en festival så lag en FILM! Blir for dumt å ha 250 bilder der du sitter og sier "shit, dette kanke jeg huske ass"
Vis hele sitatet...
Du fpr ha det gly med dine 2 timer kornete filmopptak med grumsete lyd og dårlig oppløsning. Om man bruker de enkleste innstillngene på kamera når man tar bilder har man hvertfall sjans til å kjenne igjen ansikter.

Du mener også at de skal bli så drita at de MÅ ha film for å huske noe? Pro-tip.
Sitat av br4inz Vis innlegg
Vil legge til på dette punktet at når man er på konsert, kan det være snedig med øreplugger. Og nei, øreplugger er ikke teit. Kunne til og med brukt svære hørselvern om det var eneste alternativ altså.
Vis hele sitatet...
Øreplugger glemte jeg å legge til. Det er forøvrig ekstremt greit når man skal sove også. Er ikke alltid man får sove selv om man er shitfaced.
danskene har gigantiske peniser!! utenom det er det vel bare å si god tur! btw! bestill en pina co lada ! du blir flau
Nå har jeg bare vært på en festival, OXEGEN i Irland (anbefales på det varmeste!!).

1. Hvis du/dere er redd for å bli tråkket ned når fulle folk skal hjem fra konsert, så velg et høyt telt.
2. Antibac og våtservietter.
3. Kanskje en selvfølge, men lommelykt er kjekt å ha.
4. Og ikke minst, NORWAY t-skjorter er et must.
Sitat av Lakers Vis innlegg
Nå har jeg bare vært på en festival, OXEGEN i Irland (anbefales på det varmeste!!).

1. Hvis du/dere er redd for å bli tråkket ned når fulle folk skal hjem fra konsert, så velg et høyt telt.
2. Antibac og våtservietter.
3. Kanskje en selvfølge, men lommelykt er kjekt å ha.
4. Og ikke minst, NORWAY t-skjorter er et must.
Vis hele sitatet...
1. Var ikke problemer med slikt på rock am ring, men det har vel kanskje litt med terrenget samt fjortisfaktoren og gjøre.
2. Det hang dispensere med antibac på RaR. Dette har vel de fleste festivaler, men ikke alltid like lett å finne.
3. Lommelykt kan være greit!
4. Vi tok med oss et lite norgesflagg som vi festet oppå 3 tomme øl-tønner. Slik at det hang langt oppe!
ikke dra siden det er en grunn til at dere ikke er gammel nok
Sitat av Debattkveleren Vis innlegg
ikke dra siden det er en grunn til at dere ikke er gammel nok
Vis hele sitatet...
De er gammel nok i Danmark på Roskilde.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
De er gammel nok i Danmark på Roskilde.
Vis hele sitatet...
da er de ikke mindreårig, problem solved :P. takk til deg trådstarter for en interessant tråd.
Hvis dette er deres første festivalopplevelse så vil jeg absolutt anbefale at dere ikke drikker i det hele tatt. Mest på grunn av at det er lurt å få førstehåndserfaring med hvordan ting foregår på en festival før man stuper inn i det drita full. De fleste festivaler idag opererer vell også med 18 års aldersgrense, ikke at det har vært noen hindring før.

Det jeg syns er viktig når man er på festival er at man oppfører seg. Ganske enkelt, men dog så vanskelig for mange. Oppfør deg som folk. Litt sunn fornuft så går ting så mye lettere.

På en festival er det som regel mange mennesker som ikke kjenner hverandre, og det kan derfor være en god ide og IKKE hilse på en random ved å slå han i skuldera eller slappe han i tryne, bare fordi dine egne kompiser syns dette er en hysterisk morsom måte å hilse på.

Hovedregel: Vær snill mot andre så er som regel de snille mot deg også.
Den gyldne regel: Gjør ikke mot din neste noe du ville mislike dersom det ble gjort mot deg.

Pass på stoler og utstyr. Ikke la noe ligge å slenge, for da kommer det enten tjuvradd og stjeler/låner alt sammen, eller så kommer en ryddig sjel som syns det ser jævlig rotete ut og rydder camp for dere(les:meg)

Fant ut dagen etterpå at det var vår egen camp jeg hadde rydda. Kasta stoler og bord i alle retninger. Var ikke en hel stol igjen.

Ha en fin festival.
Mest trolig møter du på veldig mange hyggelige folk. Selv har jeg vært på Steinkjerfestivalen to år på rad som 15 og 16åring, og møter veldig mange foprskjellige folk helt oppe i 50års alderen som man kommer overens med (Det er utrolig hvor mye litt god musikk og alkohol hjelper på humøret).
Det er faktisk lite mørke sider ved å sitte i campingstoler rundt et telt i soldnegangen å høre konsertmusikken i det fjerne med noe godt i koppen.


Nå kan ikke Steinkjerfestivalen sammenlignes med Roskilde og slike store festivaler, men vi har tross alt fått band som Deep Purple hit som trekker til seg folk fra hele Norge, så det er ikke mangel på folkemengder her heller. (I år står for eksempel Behemoth på plakaten)

Som 17åring vil nok Roskilde være midt i blinken, å misunner dere en slik tur Selv satser jeg på å få med meg konsertene til Drake, Kanye West og Jay-Z her i Norge i første omgang, så får jeg se hvordan jeg legger planene ut resten av året. Det blir fort litt penger med transport, opphold, inngang og mat/drikke.

Edit: Det også somregel veldig lett og se på kroppspråk og humør hvem du kan hilse på uten å kjenne de fra før også, det er hvertfall min erfaring. Man trenger ikke å klappe de som henger med leppa på skuldra å prøve å være kompiss.
Sist endret av Teddybe4r; 28. januar 2012 kl. 15:16.
jeg var forresten på en festival en gang da jeg var 11 år sammen med pappa, det gikk helt fint det. ble ikke drept for å si det sånn :P
Oppføre dere ; )
Eneste du trenger å passe på er verdigheten og at du bruker kvalitets-dong. Når jeg tenker meg om; stryk det med verdigheten. Det har du ikke på festival uansett. Bruk dong!
Skjønner ikke at dere engang vurderer øya når roskilde er den feteste festivalen uten tvil Pass på å ikke kom fra hverandre, det kan være lurt, var en kompis som blei borte fra flokken når vi var på roskilde (når jeg var 18) Han var veldig full og hadde kommet i snakk med godt voksne menn som fysisk hadde prøvd å dra han inn i teltet sitt, dette var det heldigvis noen som så og fikk stoppet det. Vi fant han til slutt i teltet sovende i sitt eget spy..ekstremt stort område, å mye som ser likt ut, så kan bli litt vanskelig å finne fram aleine når man er dritings. Min erfaring fra første besøket mitt fra Roskilde hvertfall, hehe.

Men dere får ha en fet tur uansett hvor dere velger å dra
Sitat av lockhead Vis innlegg
Viktigst: At etter en opptur kommer altid en nedtur...
Vis hele sitatet...
Er vell litt å ta i vell?

Er ikke alle som får dagen derpå
Med mindre dere ser ut som dere er 12 så bryr nok ikke politiet seg om dere er beruset.
Var på en festival sist sommer i ei lita bygd (Alle går vanligvis rundt og drikker offentlig midt i sentrum uavhengig av alder under festivalen)og da satt vi en gjeng i aldersgruppen 15-19 og drakk ved ett bord, politiet kom bort til oss og starta og spør om legitimasjon, etter det måtte alle som var under 18 tømme ut alt di hadde av åpna flasker.
Di som var over 18 fikk lov og fortsette og drikke.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Kommer det en kar i førti-årene bort til dere å tilbyr dere en drink som lukter kjemisk, så takker dere ja.

Neida, skulle gå bra det, iallefall bare på roskilde, så lenge dere ikke overdriver med alkoholen.
Vis hele sitatet...
Du lukter kjemisk
Sitat av Turrist Vis innlegg
Er vell litt å ta i vell?

Er ikke alle som får dagen derpå
Vis hele sitatet...
Ja, er kanskje å ta litt i, men siden det var en 16åring uten (vil jeg tro) noe særlig kjennskap til rusmiddler, så er det bedre å overdrive enn å underdrive.
Er jo ikke sikkert TS har noen planer/ønsker om å ruse seg på annet alkohol, men det ignorerte jeg da jeg synes det var viktig å få fram at alt ikke er det man tror, at man må være forsiktig og at man kan være litt naiv i den alderen.

Effekten av ting bygger seg opp, altså opptur.
Effekten av ting avtar, ergo nedtur.

Men ikke alle blir like preget av nedturen. Men en form for nedtur er det alltid.
Når du sier det sånn så er jeg jo enig. Jeg tenkte mer på alkohol alene, jeg og flere venner pleier ikke å få dagen derpå og har derfor ikke sett på som en nedtur på den måten.

Til ts: alt med måte på og du kommer til heftig opplevelse. Både med og uten rusmidler.