Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  450 120816
Jeg har et spørsmål, en venn sendte et brev til meg fra utkanten av Oslo, hit til Vestlandet på Onsdag, brevet er enda ikke kommet med posten i dag(mandag) er det vanlig at brev tar så lang tid å komme frem, eller kan det være at noen fant det suspekte innholdet? kan det virkelig ta 5 virkedager?
Sitat av Sta Vis innlegg
Jeg har et spørsmål, en venn sendte et brev til meg fra utkanten av Oslo, hit til Vestlandet på Onsdag, brevet er enda ikke kommet med posten i dag(mandag) er det vanlig at brev tar så lang tid å komme frem, eller kan det være at noen fant det suspekte innholdet? kan det virkelig ta 5 virkedager?
Vis hele sitatet...
Det kan selvfølgelig ta lengre tid, men siden du snakker om et suspekt innhold så tviler jeg på at det er posten som er treg. Vent til i morgen, er det ikke i postkassen da kan du begynne svette litt.
Sitat av stagg Vis innlegg
Det kan selvfølgelig ta lengre tid, men siden du snakker om et suspekt innhold så tviler jeg på at det er posten som er treg. Vent til i morgen, er det ikke i postkassen da kan du begynne svette litt.
Vis hele sitatet...
Så det er faktisk mulig at det bare er forsinket... er jo desember, og har vært helt elendig vær.er det noen som har opplevd en så lang forsinkelse på et vanlig brev?
Jeg har et spørsmål angående kjøp for over 200 kr fra dealextreme.com


Veit at dealextreme merker prisen feil ofte derfor slipper man og betale toll, men hva skjer hvis jeg for eksempel bestiller noe for 70$ og toll folka for snurten av denne pakka?

Får jeg regning i posten eller?

Er 16 så blir nok mye styr hvis jeg skal betale evt giro

Takk
Du betaler som regel toll når du drar på postkontoret for å hente pakka di. Jeg antar at du kan betale kontant, så etterlater du deg ikke noen spor på bankutskriften din, om foreldra dine sjekker den.
Sist endret av Pløyd; 5. desember 2011 kl. 23:13.
Sitat av Sta Vis innlegg
Så det er faktisk mulig at det bare er forsinket... er jo desember, og har vært helt elendig vær.er det noen som har opplevd en så lang forsinkelse på et vanlig brev?
Vis hele sitatet...
Eller det er mulig at en av narkobikkjene til tollvesenet har fått tak i det..
La merke til at jeg har fått noe some heter "order tracking", er dette det samme som å kunne finne ut hvor pakken din er i løypa?
Har kjøpt noe småtteri fra Singapore med EMS shipping. Tingene ble sendt ut den 4, men trackinga har ikke oppdatert seg(siste notis forteller at pakken forlot avsenderlandet den 4). Noen som vet om dette er normalt? Har aldri opplevd at EMS har tatt så lang tid, selv rundt førjul.
Sist endret av Krypton; 9. desember 2011 kl. 00:15.
Sitat av Krypton Vis innlegg
Har kjøpt noe småtteri fra Singapore med EMS shipping. Tingene ble sendt ut den 4, men trackinga har ikke oppdatert seg(siste notis forteller at pakken forlot avsenderlandet den 4). Noen som vet om dette er normalt? Har aldri opplevd at EMS har tatt så lang tid, selv rundt førjul.
Vis hele sitatet...
Den er sikkert sendt som REK (rekomandert sending) og da vil du mest sannsynlig bare se siste sted pakken var før den ble sendt ut av landet. Du vil ikke kunne spore pakken før den kommer til Norge, og da tar du sporingskoden du har og limer den inn på posten.no.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har et spørsmål. Lurer på om jeg kan hente en pakke som jeg har bestilt på hovedkontoret til posten der jeg bor, før de sender den videre til butikken der jeg egentlig skal få pakken?.
Sist endret av Popstickel; 5. januar 2012 kl. 17:45.
Sitat av Popstickel Vis innlegg
Har et spørsmål. Lurer på om jeg kan hente en pakke som jeg har bestilt på hovedkontoret til posten der jeg bor, før de sender den videre til butikken der jeg egentlig skal få pakken?.
Vis hele sitatet...
Hovedkontor? Snakker du om terminal, så i utgangspunktet nei.
Dette er pga at de sorterer pakkene til postkontor/pib og når vi snakker 20000 pakker eller mer, i døgnet blir det en litt håpløs jobb å finne denne ene pakken. Om du bor på en litt mindre plass så kan det være mulig, men lite sannsynlig.
Sist endret av clarionify; 7. januar 2012 kl. 00:05.
Vanlig kontor, men venta i steden for å stresse med og hente den
Sist endret av Popstickel; 7. januar 2012 kl. 19:01.
Hei!
Jeg skal møte slekta i ferie, hvor det er, er ikke bestemt ennå.
Onkel gir meg en pappegøye til julegave, får jeg tatt den med i flyet til Norge?
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Hei!
Jeg skal møte slekta i ferie, hvor det er, er ikke bestemt ennå.
Onkel gir meg en pappegøye til julegave, får jeg tatt den med i flyet til Norge?
Vis hele sitatet...
Det er lov å ta inn burfugl tollfritt. Man må også ha løyve fra Mattilsynet.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Hei!
Jeg skal møte slekta i ferie, hvor det er, er ikke bestemt ennå.
Onkel gir meg en pappegøye til julegave, får jeg tatt den med i flyet til Norge?
Vis hele sitatet...
Om du kan ta den med på flyet må du spørre flyselskapet om. Ved innførsel til Norge må du søke hos Mattilsynet.

Gratulerer med følgesvenn de neste 70år!
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Lite spørsmål/problem:

Har bestilt en pakke fra USA som skal leveres med FedEx. Jeg visste ikke at FedEx leverte ting på døren, og adressen jeg oppga er under opppussing og følgelig bor det sjelden noen der. Hva skjer når de kommer for å evere den og hvordan kan jeg evt løse det?
kjedelig streiting
Ring dem, be de slenge pakka på postkontoret, evt spør om kan legge den på et trygt sted rundt huset.
Hei, folkens, kunne trengt litt hjelp.
Det har seg sånn at jeg vurderer å bestille litt LSD og 1g med hasj fra utlandet.
Hovedproblemet er jo hasjen.

Noen som har peiling på om det er stor sjanse for å bli tatt, og hvis det blir tatt, hva skjer?
Dvs. er jeg pliktet til å møte opp på politistasjon (eller kan man ta det over f.eks telefon?), og siden jeg er under 18, må foreldrene mine være med?


Takk!
Sist endret av Echodius; 19. januar 2012 kl. 19:45.
20 Jan 2012 19:04 Hub 3 - Birmingham Parcel reconsigned for onward journey (Return To Consignor)
17 Jan 2012 02:51 Hub 3 - Birmingham Xray of parcel carried out
17 Jan 2012 02:40 Hub 3 - Birmingham Your parcel has been received at our sortation hub
17 Jan 2012 01:43 Hub 3 - Birmingham Your parcel has been received at our sortation hub
16 Jan 2012 15:35 Newcastle Your parcel has been collected from the sender


Hei, lurte på det over her. Vil det si at det er på vei, eller hva?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg lurer på om jeg skal avbestille eller bare vente her... Hvor lang tid bruker DX på å få varene sine fra supplier?


Order: 00000TX0 placed on 1/25/2012 4:04:38 PM

Status: (of current
shipment) On 2/12/2012:
Waiting for Supplier

Latest Shipment:
by Tracked Air Mail
RD040400886HK
Hvis jeg bestiller dyrkeutstyr til kroner 5000 (svenske kroner) fra England post restante til Sverige. Må jeg betale toll, moms eller noe sånt da? Tenkte jeg kunne smugle det over grensen fra Sverige i lag med alkohol, kjøtt og andre godsaker fra Sverige.
Nei du slipper Toll,Moms og slike ulumskheter da. Helt topp å sende til Sverige og kombinere med en handletur og få fylt opp kløleskapet med div godsaker.
Vil det være rimelig og anta at posten jeg skulle mottatt fra utlandet har blitt tatt i tollen - ble sendt den 12 feb ifra "Land i Europa" med "Rusmidler av type psykedelisk stoff".

På posten appen min står det enda bare sendt ifra mottaker land den 14. og har enda ikke blitt oppdatert med nyere informasjon. Alle de andre gangene jeg har bestilt lignende har det tatt maks 3 dager.
Oppdatering: Det ble tatt i tollen, men sendte inn en falsk resept på stoffet jeg bestilte og fikk da levert det likevel
Sist endret av Saint123; 20. februar 2012 kl. 16:05.
Hei, skal gjøre en bestilling fra kina. Pakken koster ca 300 og det gjør frakta også.
Hvis jeg skal sende den til strømstad med poste restante må jeg da betale noen avgifter til sverige fordi den er fra kina?
Vurderer eventuelt å sende den som gave til en jeg kjenner, men finner ikke det alternativet på bestillingssida.
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Oppdatering: Det ble tatt i tollen, men sendte inn en falsk resept på stoffet jeg bestilte og fikk da levert det likevel
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvilket stoff det er snakk om?
Bare et kjapt spørsmål her.. Det har seg sånn at jeg skal sende noen norgespakker, men jeg har ikke bil og det er litt stress å bære med seg 5 ekstra store norgespakker...Så det jeg rett å slett lurer på er om posten driver å henter pakker for privatpersoner?
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Bare et kjapt spørsmål her.. Det har seg sånn at jeg skal sende noen norgespakker, men jeg har ikke bil og det er litt stress å bære med seg 5 ekstra store norgespakker...Så det jeg rett å slett lurer på er om posten driver å henter pakker for privatpersoner?
Vis hele sitatet...
Nei, men du kan ringe Bring Express eller Bring Parcels. Litt avhengig av hvor du bor. De kom å henta hos meg, men du må bære de ned trapper/til gateplan selv.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Nei, men du kan ringe Bring Express eller Bring Parcels. Litt avhengig av hvor du bor. De kom å henta hos meg, men du må bære de ned trapper/til gateplan selv.
Vis hele sitatet...
Bring som i den samme bring jeg finner på posten sine sider? Og jeg bor i Oslo.. Ingen trapper
Har bestilt en effektforsterker fra Ljudia. det står at det tar somregel 2-5 dager levering men på sporinga står detta.

Hendelser
2012-02-22 17:48 Örebro Under tollbehandling
2012-02-22 14:31 Posten Elektronisk forhendsinformasjon mottatt

Den har liggi i tollen ganske lenge nå? hvor lang tid burde jeg regne med før jeg får den på posten?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det stor sjanse for at pakken min sendt fra USA blir tatt i tollen? Den står at sendingen er til importvurdering, men jeg ba selgeren (eBay) merke pakken med low value og/eller gift. Det er en caps. Og hvor lenge kan jeg forvente at den blir liggende der?
Slipper sikkert unna tollen, ser de fleste capsene på ebay ligger ute til godt under 200kr
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sendingen er tollbehandlet og sendes til mottaker.
05.07.2012 2061 GARDERMOEN

Sendingen er til importvurdering
04.07.2012 OSLO EMS OFFICE OF EXCHANGE

Sendingen er ankommet mottakerlandet
04.07.2012 OSLO EMS OFFICE OF EXCHANGE

Noen som vet om det er mulig for meg å hente denne pakken nå på postkontoret nå/snart, eller blir den sendt hjem til meg?
Sist endret av Izor; 5. juli 2012 kl. 14:46.
Sitat av Izor Vis innlegg
Sendingen er tollbehandlet og sendes til mottaker.
05.07.2012 2061 GARDERMOEN

Sendingen er til importvurdering
04.07.2012 OSLO EMS OFFICE OF EXCHANGE

Sendingen er ankommet mottakerlandet
04.07.2012 OSLO EMS OFFICE OF EXCHANGE

Noen som vet om det er mulig for meg å hente denne pakken nå på postkontoret nå/snart, eller blir den sendt hjem til meg?
Vis hele sitatet...
Kort sagt, den var inne til toll behandling og nå er den på vei til din adresse. Tar sikkert under 1 uke, avhengig av hvor i landet du bor.
▼ ... noen uker senere ... ▼
For en stund tilbake kjøpte jeg en enkelt sigarettpakke (american spirit) fra en engelsk online butikk som hovedsakelig selger røkelse osv. Den ble ikke stoppet av tollen. Var det en glipp? Det er vel avgift på all tobakk uansett mengde?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hallo, sjekket sporingen på pakken min i dag og fant ut at varene mine er på tollager. Grunnen er at Handels/proformafaktura mangler.
Har lest på diverse nettsteder at jeg kan sende dette til posten
til:
emne: Manglende faktura for CJ000000000XX (kollinummer)
vedlegg: Legg ved et skjermskudd/kvittering/mail fra avsender som forklarer hva forsendelsen inneholder og prisen
Vis hele sitatet...
Hvordan skal jeg forklare hva som er i pakken? Det som er i pakken er en bong, en pipe, blunt papers, 3 jointholdere og en grinder. Jeg er forresten under 18. Prisen på alt dette er rundt 1200.

Hjelp tas i mot med stor takk!
Ingen grunn til å forklare noe, bare send kvitteringen din. Men husk at nå må du betale 4-500 når du henter pakken, mva og fortollingsgebyr.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei! jeg er 16 år og tenkte å kjøpe softgun ifra redwolf med spendon og en falk fødselsdato, men når pakken kommer til norge er det stor sjangs for at den blir stoppet i tollen og jeg får aldri pakken? pakken bestilles på mitt navn.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Hei! jeg er 16 år og tenkte å kjøpe softgun ifra redwolf med spendon og en falk fødselsdato, men når pakken kommer til norge er det stor sjangs for at den blir stoppet i tollen og jeg får aldri pakken? pakken bestilles på mitt navn.
Vis hele sitatet...
Uansett om du bestiller med falsk fødselsdato eller ikke må du kvittere for den når du mottar den, og da vil du bli bedt om å fremlegge legitimasjon, og du vil da ikke kunne hente den ut om du ikke er myndig.

Hva med å heller få en kompis eller foreldre til å bestille for deg?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kjøpte meg en kasse med Desperados fra England og fikk den i posten idag. Fikk vedlagt en "Commercial Invoice". Synes det var veldig rart, jeg betalte bare 67,- i moms og ingen alkoholavgift eller noe slikt.... Hva skal jeg evt gjøre med denne invoicen ? Er tre kopier.. Men står ikke hvor jeg skal sende den etter jeg evt har fylt den ut...

Min bror sa jeg vil få en regning i posten i ettertid, stemmer det?
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Kjøpte meg en kasse med Desperados fra England og fikk den i posten idag. Fikk vedlagt en "Commercial Invoice". Synes det var veldig rart, jeg betalte bare 67,- i moms og ingen alkoholavgift eller noe slikt.... Hva skal jeg evt gjøre med denne invoicen ? Er tre kopier.. Men står ikke hvor jeg skal sende den etter jeg evt har fylt den ut...

Min bror sa jeg vil få en regning i posten i ettertid, stemmer det?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk en gang en regning 2 uker etter at jeg hadde fått en vare til 800 kroner. Regningen var på 300 kroner eller noe sånt =(
Sitat av Zyke Vis innlegg
Uansett om du bestiller med falsk fødselsdato eller ikke må du kvittere for den når du mottar den, og da vil du bli bedt om å fremlegge legitimasjon, og du vil da ikke kunne hente den ut om du ikke er myndig.

Hva med å heller få en kompis eller foreldre til å bestille for deg?
Vis hele sitatet...
Det er kun rekomanderte brev og pakker som behøver legitimasjon, og om du må vise det sjekker de nok kun at navnet stemmer.
Noen som har prøvd å sendt inn en "hjemmelaget" kvittering/ordrebekreftelse på utenlandske pakker ved manglende handles/Proformafaktura hos tollerne? En liten endring på paypal kvitteringa f.eks.? :P
Sist endret av BigJackW; 22. januar 2013 kl. 17:46.
Sitat av BigJackW Vis innlegg
Noen som har prøvd å sendt inn en "hjemmelaget" kvittering/ordrebekreftelse på utenlandske pakker ved manglende handles/Proformafaktura hos tollerne? En liten endring på paypal kvitteringa f.eks.? :P
Vis hele sitatet...
Har bedt sånne kinesere skrive at det koster under 30$ hele tiden. Fungerer like fint hver gang.
Si at jeg har en venn som bor i Tyskland, jeg er på besøk hos han og kjøper der et anlegg til 3500,-. Jeg drar hjem uten anlegget og ber bare han sende det i gave. Kan de da kreve betaling for noe? Om jeg har betalt det selv.
Private gaver med en verdi inntil 1000 kr er toll og avgiftsfrie, så det må du betale for.

http://www.posten.no/produkter-og-tj...tolling-privat
Men de ser vel ikke hva det er verdt om de bare sendes i en eske?
Kompisen din må skrive verdien av pakken på et klistremerke når han sender det. Han kan selvsagt skrive at anlegget er verdt under 1000 kr, og da kan du være heldig dersom tollvesenet ikke sjekker innholdet av pakken.
Gadd ikke å lage en egen tråd, men håper fortsatt folk svarer her.

Jeg skal bestille en del gensere fra pakistan (100 stk).
Prisen på de blir US$1338 FOB, og genserne blir sendt med DHL.
Stemmer prisene på toll.no da? Altså totalprisen blir over 10k istedet for 7k?

Og hva betyr egentlig FOB? Jeg vet at det står for Free on Board, men hva betyr det?

takk for svar
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Si at jeg har en venn som bor i Tyskland, jeg er på besøk hos han og kjøper der et anlegg til 3500,-. Jeg drar hjem uten anlegget og ber bare han sende det i gave. Kan de da kreve betaling for noe? Om jeg har betalt det selv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke ta dem med hjem selv?
Er du ute av Norge i mer enn 24timer kan du ta med deg tollfrie varer for inntil 6000,-. Om den sendes med post som gave er det bare tollfritt inntil 1000,-.

Toll.no om tollfri kvote
Toll.no om gaver