Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1673
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10133598

Ettersom jeg forstår så drives alle Mcdonaldsrestauranter av franchisetakere. Det er folk som driver restauranten, tar seg av det økonomiske og administrative, leier inn folk og skal holde oversikt.

Blir det da denne personen som mister jobben når en sånn avdekning blir gjort? Hvilken konsekvens får dette egentlig?

Det jeg tenker på er: Kan alle kunder som har spist der siden denne klagen ble ringt inn 11.november i år, kreve erstatning? Er jo ufyselig å tenke på dette her.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ettersom jeg forstår så drives alle Mcdonaldsrestauranter av franchisetakere.
Vis hele sitatet...
Nja, de fleste. Ca 80 %.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Blir det da denne personen som mister jobben når en sånn avdekning blir gjort? Hvilken konsekvens får dette egentlig?
Vis hele sitatet...
Er det automatikk i at noen mister jobben? Hvor har du dette fra? Konsekvensen er i hovedsak at butikken må holde stengt til de har fått ordnet opp, i tillegg til dårlig PR/omdømmesvikt og tvungen oppussing/renovasjon, noe som medfører hundretusener, om ikke millioner, i utgifter/tapte inntekter.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Det jeg tenker på er: Kan alle kunder som har spist der siden denne klagen ble ringt inn 11.november i år, kreve erstatning? Er jo ufyselig å tenke på dette her.
Vis hele sitatet...
Erstatning for hva? Har du lidd noen form for tap på grunn av å ha spist der, som McDonalds kan kompensere for med penger? I så fall, ja, da kan du kreve erstatning. Hvis ikke, så har du en dårlig sak. Misfornøyd med det? Flytt til USA.
Sist endret av Realist1; 7. desember 2013 kl. 06:28.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Er det automatikk i at noen mister jobben? Hvor har du dette fra? Konsekvensen er i hovedsak at butikken må holde stengt til de har fått ordnet opp, i tillegg til dårlig PR/omdømmesvikt og tvungen oppussing/renovasjon, noe som medfører hundretusener, om ikke millioner, i utgifter/tapte inntekter.
Vis hele sitatet...
Du misforstod poenget mitt totalt. Det at det blir så mye dritt er en konsekvens av at noen ikke gjør jobben sin. Og det igjen skaper uhygieniske forhold, som går utover kundene i forhold til bakterier i maten og ukontrollerte forhold, det kan ha vært rotter og mus som har spist av varene som er oppbevart der. Det kan ingen motbevise.

Dette burde jo få en viss konsekvens for lederen, syns du ikke?


Sitat av Realist1 Vis innlegg
Erstatning for hva? Har du lidd noen form for tap på grunn av å ha spist der, som McDonalds kan kompensere for med penger? I så fall, ja, da kan du kreve erstatning. Hvis ikke, så har du en dårlig sak. Misfornøyd med det? Flytt til USA.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å lide tap av penger, men å bli lurt i forhold til å tro at man blir servert mat som er oppbevart på en hygienisk måte, og det er ikke tilfelle. Når man ser en artikkel som det jeg linket til, så er det jo svært store sjanser for at det motsatte er tilfelle.

Det jeg mener er at kundene blir lurt

Ville du spist der om du visste at det var så skittent? Ville du lagd mat på ditt eget kjøkken om det lå rotteskjelett, rottelort og annet skitt rundt om i kriker og kroker?
Uten at jeg vet hva som står i avtalen mellom McD og eieren, vil det være normalt at McD kan si opp avtalen ved vesentlige avtalebrudd.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du misforstod poenget mitt totalt. Det at det blir så mye dritt er en konsekvens av at noen ikke gjør jobben sin. Og det igjen skaper uhygieniske forhold, som går utover kundene i forhold til bakterier i maten og ukontrollerte forhold, det kan ha vært rotter og mus som har spist av varene som er oppbevart der. Det kan ingen motbevise.

Dette burde jo få en viss konsekvens for lederen, syns du ikke?
Vis hele sitatet...
Jo, som bobbo nevner, så kan McD Norge terminere kontrakten og nekte dem å kalle seg McDonalds lengre. Nå har jo imidlertid McDonald's Norge selv sagt at de har gjennomført omfattende renovasjon for å få det i stand igjen, så det virker som om de stiller seg bak restauranten.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er ikke snakk om å lide tap av penger, men å bli lurt i forhold til å tro at man blir servert mat som er oppbevart på en hygienisk måte, og det er ikke tilfelle. Når man ser en artikkel som det jeg linket til, så er det jo svært store sjanser for at det motsatte er tilfelle.

Det jeg mener er at kundene blir lurt
Vis hele sitatet...
Ja, du kan godt føle deg lurt. Jeg synes også det er en ekkel tanke, men jeg skjønner ikke helt hva du vil kreve erstatning for. Har du blitt syk? Vært hjemme fra jobb/skole i dagene etterpå, og dermed lidd tap på den måten? Hva vil du de skal erstatte? Eller vil du bare ha kjappe cash fra mekker'n siden de ble bustet for dårlig hygiene? Hvis du mener du har en sak, så er det jo bare til å prøve! Worst case scenario er at du får nei. Jeg kan imidlertid ikke i farten komme på å ha hørt om en dom i Norge som påla noen å dele ut penger til samtlige kunder flere måneder tilbake i tid, som ikke engang klagde på noe. Jeg tror ikke dette er vanlig rettspraksis. Men hvis du tror du har en sak - prøv!

Edit: Kanskje du får gavekort?

Sitat av Taurean Vis innlegg
Ville du spist der om du visste at det var så skittent? Ville du lagd mat på ditt eget kjøkken om det lå rotteskjelett, rottelort og annet skitt rundt om i kriker og kroker?
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke spist på McD uansett. Så mye dritt som det er i den maten, er jo rottelort nærmest som næringsstoff å regne.
Sist endret av Realist1; 7. desember 2013 kl. 08:38.
Lederen får en straff ja, å holde uplanlagnt stengt i en uke (gitt at han er franchisetaker) vil koste han noe sinnsykt (Hinsides) mye penger. Dette er ikke force major, så ansatte må ha full lønn i perioden det er stengt, så han har like (nesten) kostnader uten å ha inntjening i det hele tatt. Koster sikkert hele plussen den måneden skulle ha generert.
Ved mindre kundene har blitt syke eller på noen måte fått lidelse som direkte følge av forholdene på resturanten kan jeg ikke tenke meg at de har krav på eller får erstatning. "No harm, no foul".

McDonalds er neppe tjent med å si opp franchiseavtale og jeg regner med det skal mer til enn litt manglende renhold for at de kan gjøre det uten å bli økonomisk ansvarlig ovenfor franchisetaker. Det vil være regulert i avtalen dem i mellom så umulig å si uten å kjenne den avtalen.

Ingen ville spist der om de viste hvor skittent det var. Betyr det at de automatisk tok skade av å spise der? Nei, overhodet ikke.