Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1631
Fikk min trådløse sender i dag, som jeg har gledet meg rimelig mye til å få. Tok den selvfølgelig med ut i felten i dag, og fikk testet den litt. Monterte min Sigma 530 DG Super på tripoden min og forsøkte meg litt med en kompis.

Dette er vel bildet som jeg ble best fornøyd med, tross at det var så mørkt under den broen at jeg måtte fokusere i den mørke søkeren min manuelt. Tenkte selvfølgelig ikke på at jeg ikke har modeleringslys på den, men har en led-lampe som jeg skal prøve å bruke i framtiden.



Her er blitzen nede bak kompisen min. Den er rettet rett opp og bouncer lyset fra taket ned igjen, samtidig som den skaper en liten siluett rundt karen.

Skutt med 40D(ISO1600, 1/60) med EF 24-70 f/2.8L(f/4), en Sigma 530 DG Super (1/1) avfyrt med Blazzeo trigger.

Kritikk, GO!
Kult bilde. Men jeg digger kreative blitsbilder i utgangspunktet.

Bakgrunnsbelysning gir ofte en dramatisk effekt, slik som i ditt bilde.

Kanskje litt mye korn/støy (du har brukt ISO 1600)? Det kan være en fin effekt, men jeg ville personlig ha lagt på dette i etterkant.

Himlingen på broen er veldig overeksponert, men det kan fikses med litt beskjæring. Skyggene i ansiktet til modellen kunne ha vært myket litt opp (refleksskjerm, eller en blits nummer to).

Fortsett med å leke deg. Å få blitsen vekk fra kameraet inviterer til mange spennende bilder.

Jeg venter på ikke mindre enn 3 stk slike radiotriggere i posten. Ser dønn like ut men heter noe annet.
Tøft tøft (ellers tror jeg capidog oppsummerte mye av det samme som jeg reagerte på)

Har også gode erfaringer med disse triggerne, har to og har har gitt en til faren min
Sist endret av atomet; 21. oktober 2009 kl. 12:54.
Kult bilde, men litt i overkant mye støy når jeg tok en titt på PS hjemme Mulig mindre iso, lengre lukkertid hadde gjort seg.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Tøft med sånne bilder.
Noen som tips til en slik radiotrigger samt lesestoff om slike effekter man kan få til med kreativ bruk av blits?`
Sitat av capidog Vis innlegg
Kult bilde. Men jeg digger kreative blitsbilder i utgangspunktet.

Bakgrunnsbelysning gir ofte en dramatisk effekt, slik som i ditt bilde.

Kanskje litt mye korn/støy (du har brukt ISO 1600)? Det kan være en fin effekt, men jeg ville personlig ha lagt på dette i etterkant.

Himlingen på broen er veldig overeksponert, men det kan fikses med litt beskjæring. Skyggene i ansiktet til modellen kunne ha vært myket litt opp (refleksskjerm, eller en blits nummer to).

Fortsett med å leke deg. Å få blitsen vekk fra kameraet inviterer til mange spennende bilder.
Vis hele sitatet...
Takk for god og utfyllende tilbakemelding!

Angående støyen så er jeg forsovidt enig, men den stakkars blitsen min gir allerede full guff. Jeg kunne selvfølgelig kjørt lengre lukker for å få ned ISOen litt, men det var et ganske stygt oransje gatelys som lyste under broen, og tror at dette ville gitt negativt utslag på bildet. Jeg hadde bare ett stativ med meg også, og det fikk blitsen min æren av å bruke.

Himlingen er rimelig overeksponert ja, men jeg ser ikke det som forstyrrende som overeksponering kan være i de fleste tilfeller. Forsøkte meg litt med alternative beskjæringer, men syntes aldri komposisjonen ble helt der om jeg skjærte vekk himlingen. Jeg er inne på tanken å kjøpe bestille meg noen flere triggere, og kjøpe en eller to litt billigere blitzer som jeg kan prøve litt mer med.

atomet: jeg vurderer rimelig sterkt å kjøpe noen flere, du vet, sånn i tilfelle

datagutten: Jeg har lest en del på bloggen til Strobist etter tips fra galingen her på forumet. Utmerket lesning, mye gode tips og god kreativ næring. Triggerene jeg har brukt her kostet meg ikke mer enn 18$ på DealExtreme, er mer enn verdt de småpengene der. Du har jo også Cactus sine triggers, som er litt i samme liga, og AlienBees sine triggere, som er hakket over på stigen.

Jeg takker og bukker til alle som har svart og KPet
Sitat av MannY Vis innlegg
...Jeg kunne selvfølgelig kjørt lengre lukker for å få ned ISOen litt,
...
Vis hele sitatet...
Når blits er hovedlyskilden din har lukkertiden svært lite å si, så lenge du holder deg innenfor sync. Så for å få mindre støy/korn (lavere ISO) måtte du ha åpnet blenderen og/eller hatt mer lys. Er du avhengig av dybdeskarpheten kommer du ikke utenom mer lys.

Lukkertid bruker du sammen med blits når du vil balansere i forhold til tilstedeværende lys. Du valgte rett ved å utelukke det oransje gatelyset etter min mening.

Jeg anbefaler alle foto- og blitsinteresserte å lese bloggen til strobist, som du refererer til. Veldig bra til både informasjon og inspirasjon.

Med et par billige (med justerbar lysstyrke) ekstra blitser, en sammenleggbar softboks (Lastolite Ezybox hotshoe, 60x60 cm), reflektor og kanskje en blitslysmåler, har du langt på vei et skikkelig og portabelt fotostudio. Dette trenger ikke koste skjorta og får lett plass i en sportsbag. Og da kan du lyse opp nær sagt hva det skal være, dag og natt.
Sitat av capidog Vis innlegg
Når blits er hovedlyskilden din har lukkertiden svært lite å si, så lenge du holder deg innenfor sync. Så for å få mindre støy/korn (lavere ISO) måtte du ha åpnet blenderen og/eller hatt mer lys. Er du avhengig av dybdeskarpheten kommer du ikke utenom mer lys.
Vis hele sitatet...
Joda. Jeg kunne ha dratt blenderen helt ned til 2.8, som da hadde vært muligheten, men da jeg ikke hadde nok lys til å autofokus på personen ville jeg ha et litt større DOF enn ved 2.8; rett og slett fordi at da hadde jeg større sjans med å treffe på fokusen! På 2.8@57mm skal du være heldig/veldig erfaren for å skyte skarpt når du gamler på manuell fokus i en mørklagt søker!

Jeg er inne på tanken å kjøpe meg en slik softboks som du nevner, galningen foreslo også dette. De små softboxene som du mounter på hodet er vel ikke særlig tess? Blir vel et stort tap av lys i en slik liten boks tenker jeg. Problemet med de fleste portable softboxene (ala Lastolite sin, som du nevner) er at blitsen skal monteres i hot-shoe og fungerer som festet til blitsen, samt bindeleddet mellom blits/stativ. På Blazzeo-triggeren som jeg har er jo blitsen montert på en hotshoe PÅ triggeren, den er ikke cordet... Noe som gjør det vanskelig å få blitsen i posisjon til de fleste portable softboksene.
Uten å være noe pro på bilder og setting og slikt, synes jeg bildet var fett!
Likte lyset, enig i at skyggene i ansiktet til modellen kunne vært mykere, men for meg er det såvidt jeg merker det.

Bakgrunnen gir ihvertfall meg en litt urban feeling, noe jeg liker
Sitat av MannY Vis innlegg
...På Blazzeo-triggeren som jeg har er jo blitsen montert på en hotshoe PÅ triggeren, den er ikke cordet... Noe som gjør det vanskelig å få blitsen i posisjon til de fleste portable softboksene.
Vis hele sitatet...
Du vil bli forbauset når du ser hva eksempelvis eBay har å by på av overganger . Du får jo hotshoe-til-hotshoe, som gjør at det ikke trenger å bygge så høyt under blitsen din. Da kan triggeren henge og dingle på siden, akkurat som proffene gjør med sine pocket wizards.

Når det gjelder tap av lys i softboks, så varierer dette. Husk at man normalt bruker en softboks nær et objekt, og da er det sjeldent noe praktisk merkbart tap. En softboks skal primært spre lyset, ikke dempe det. Men er du vant til å skyte med full styrke og zoom av blitshodet, så mister du jo en del.

Men ingenting av utstyret jeg nevnte er noe man må ha. Bare kjekt å ha.
Sitat av MannY Vis innlegg
Joda. Jeg kunne ha dratt blenderen helt ned til 2.8, som da hadde vært muligheten, men da jeg ikke hadde nok lys til å autofokus på personen ville jeg ha et litt større DOF enn ved 2.8; rett og slett fordi at da hadde jeg større sjans med å treffe på fokusen! På 2.8@57mm skal du være heldig/veldig erfaren for å skyte skarpt når du gamler på manuell fokus i en mørklagt søker!

Jeg er inne på tanken å kjøpe meg en slik softboks som du nevner, galningen foreslo også dette. De små softboxene som du mounter på hodet er vel ikke særlig tess? Blir vel et stort tap av lys i en slik liten boks tenker jeg. Problemet med de fleste portable softboxene (ala Lastolite sin, som du nevner) er at blitsen skal monteres i hot-shoe og fungerer som festet til blitsen, samt bindeleddet mellom blits/stativ. På Blazzeo-triggeren som jeg har er jo blitsen montert på en hotshoe PÅ triggeren, den er ikke cordet... Noe som gjør det vanskelig å få blitsen i posisjon til de fleste portable softboksene.
Vis hele sitatet...
Tja, slike små du setter på blitsen funker veldig bra som fill light for eksempel.. Ellers er iallefall jeg mest fan av paraplyer og stativer. Fås kjøpt gørbillig fra nettet
Stilig bilde, KP fra meg!

Eller synes jeg noen av de høyeste grenene var forstyrrende elementer ved bilde, jeg synes også noe ser litt rart ut med taket, men klarer ikke sette foten helt på det.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Veldig bra bilde!
likte lyset veldig godt!
Det er ikke mye å utsette på her men vis jeg skulle gjort noe med bildet ville jeg kuttet det litt på høyre siden. Da ville du fjernet de uskarpe plantene.

ellers veldig bra bilde og KP fra meg : D