Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6862
Hei!

Har seg slik at jeg skal ha statistikk eksamen om under 2 uker og skulle gjerne bestått denne dette semesteret.

Boken til emnet: https://www.universitetsforlaget.no/...og-hogskoler-1

Går ingeniør linje.

Har nå lest en ukes tid, men sliter fortsatt og føler jeg at jeg ikke kommer meg av flekken. Strøk på denne i fjord (fikk 35%).

Har jobbet med oppgaver i boken og sett over gamle eksamener uten at jeg føler dette har hjulpet noe nevnerdig.

Noen som har erfaring med å betale noen for "hjelp/juks"? Er hjemme eksamen på 4 timer. Fullt lovlig å bruke mathlab, maple, python, etc

Tar og gjerne i mot tips for hvordan jeg kan få presset denne infoen inn i skallen før eksamen
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Sandybridge Vis innlegg
Går ingeniør linje.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sandybridge Vis innlegg
Noen som har erfaring med å betale noen for "hjelp/juks"?
Vis hele sitatet...
Jukse på eksamen er vel sånn man driver med på ungdomskolen.
Håper du ikke skal bygge noe jeg skal bruke.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du får neppe lært alt på 2 uker. Anbefaler at du tar deg bedre tid og forbereder deg bedre. Sider som https://khanacademy.org/ kan være gull verdt fordi man ser ting forklart på en annen måte, og ikke minst visuelt.
Hvor mange studiepoeng er det?

2 uker med lange studiedager bør da være nok for å stå?
To uker burde være nok, ville startet med å prøve å løse eksamensoppgaver og se hva jeg mangler der og prøve å lære meg ting stykkevis samtidig som jeg jobber meg videre.

Men her gjelder det å være strukturert, jobb effektivt samtidig som du passer på at du ikke dreper deg selv helt, viktig med gode pauser og kosthold for å opprettholde driven.
Sitat av EzreaL Vis innlegg
Hvor mange studiepoeng er det?

2 uker med lange studiedager bør da være nok for å stå?
Vis hele sitatet...
Mener statistikk var 5 når jeg gikk ingeniør. En liten del av matte.

Jeg ville startet på bånn og gått i gjennom all terminologi og begreper osv. på nytt.

Khan er bra men kan kanskje være litt kort tid å begynne lære seg faget to-språklig?

Statistikk er jo ikke noe vanskelig matte/beregninger. Det er bare å få plassert mye tall og grums riktig.
Sist endret av Dough; 22. mai 2021 kl. 07:30.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Ikke juks. Om du blir tatt, så betyr det annullering av eksamen og oftest utestengelse (inntil et år).

Du sier du har gjort tidligere eksamensoppgaver, men forstår du dem?
Ikke se på løsningsforslaget samtidig.
Gjør ferdig en hel oppgave før du ser på løsningen, og om du har rett så går du videre.
Har du feil så merker du deg oppgaven og tar den igjen når du har gjort resten av oppgavene.

Om dere har hatt noen innleveringer så kan du kikke på hva du eventuelt fikk feil på disse.

En annen metode er å benytte flash cards.
Sist endret av Grimdoc; 22. mai 2021 kl. 10:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sandybridge Vis innlegg
Hei!

Har seg slik at jeg skal ha statistikk eksamen om under 2 uker og skulle gjerne bestått denne dette semesteret.

Boken til emnet: https://www.universitetsforlaget.no/...og-hogskoler-1

Går ingeniør linje.

Har nå lest en ukes tid, men sliter fortsatt og føler jeg at jeg ikke kommer meg av flekken. Strøk på denne i fjord (fikk 35%).

Har jobbet med oppgaver i boken og sett over gamle eksamener uten at jeg føler dette har hjulpet noe nevnerdig.

Noen som har erfaring med å betale noen for "hjelp/juks"? Er hjemme eksamen på 4 timer. Fullt lovlig å bruke mathlab, maple, python, etc

Tar og gjerne i mot tips for hvordan jeg kan få presset denne infoen inn i skallen før eksamen
Vis hele sitatet...
søk opp statistics tutor på fiverr.
Hadde dette emnet ifjor, og du har god tid til å lære deg nok til å stå.

Det aller viktigste er å gjøre så mange eksamenssett du bare greier, jeg pleier gjøre to om dagen når jeg øver til eksamen.

Hoveddelen av emnet går ut på å forstå sannsynelighetsmodellene, og de forskjellige parameterne man kan få utifra det (Standardavvik osv for hver modell), fokuser ekstra på de ulike modellene, så går det sikkert helt fint.
Som flere skriver. Se på tidligere eksamenssett og les deg opp deretter. Statistikk skal ikke ha så veldig vanskelig matte heller. Hvis du klarte 35% i fjor, burde du klare å lese deg opp til at du får E i år.

Tror ikke freak er stedet som hjelper til med høyere utdanning, men brått så får du kanskje en PM
Statistikk eksamener er ofte bygget opp av kortere oppgaver (muligens flervalgs oppgaver), deretter lengre oppgaver av varierende vanskelighetsgrad. Eksamen er ofte bygget opp slik at det er rundt 40-50 "lette" poeng. Altså poeng som krever en grunnleggende forståelse, og som man kan mer eller mindre lære metoden til. De andre oppgavene krever en dypere forståelse rundt begreper. Vet ikke hvordan deres eksamener er, men vi hadde i hvertfall finn P(X>8) oppgaver, med forskjellige sannsynlighetsfordelinger. For å lettest bestå, ville jeg fokusert på de lettere oppgavene, og gjort mange av de. Unngå oppgaver om hypotesetesting, konfidensintervall, prediksjonsintervall og lineærregresjon, med mindre de "lettere" oppgavene ikke gir nok poeng.
For å faktisk svare på spørsmålet ditt: Om du skjønner at du ikke klarer å bestå så betal noen på fiverr for å ta eksamen for deg. Hundrevis av smarte pakistanere som står i kø før å gjøre eksamen for deg for en tusenlapp. Skal godt gjøres å bli tatt for juks om du ikke er helt ubrukelig.
Sitat av Mr.Snake Vis innlegg
For å faktisk svare på spørsmålet ditt: Om du skjønner at du ikke klarer å bestå så betal noen på fiverr for å ta eksamen for deg. Hundrevis av smarte pakistanere som står i kø før å gjøre eksamen for deg for en tusenlapp. Skal godt gjøres å bli tatt for juks om du ikke er helt ubrukelig.
Vis hele sitatet...
enig

Sitat av Rudmann Vis innlegg
Statistikk eksamener er ofte bygget opp av kortere oppgaver (muligens flervalgs oppgaver), deretter lengre oppgaver av varierende vanskelighetsgrad. Eksamen er ofte bygget opp slik at det er rundt 40-50 "lette" poeng. Altså poeng som krever en grunnleggende forståelse, og som man kan mer eller mindre lære metoden til. De andre oppgavene krever en dypere forståelse rundt begreper. Vet ikke hvordan deres eksamener er, men vi hadde i hvertfall finn P(X>8) oppgaver, med forskjellige sannsynlighetsfordelinger. For å lettest bestå, ville jeg fokusert på de lettere oppgavene, og gjort mange av de. Unngå oppgaver om hypotesetesting, konfidensintervall, prediksjonsintervall og lineærregresjon, med mindre de "lettere" oppgavene ikke gir nok poeng.
Vis hele sitatet...
det med regresjon, konfidensintervall, hypotesetesting osv er jo lettere enn sannsynlighetsregningen... særlig når de fleste verdier blir oppgitt til eksamen.
Sist endret av hernameisari; 22. mai 2021 kl. 22:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hernameisari Vis innlegg
enig

det med regresjon, konfidensintervall, hypotesetesting osv er jo lettere enn sannsynlighetsregningen... særlig når de fleste verdier blir oppgitt til eksamen.
Vis hele sitatet...
Sannsynlighetsregningen er jo bare å gjøre om til en fordeling som man har en tabell for, og lese verdiene dere. Er ikke så mye variasjon i oppgavene, men for intervall oppgavene må man utlede mer: hvilken fordeling er det, løse opp ulikheter, finne estimatorer, forventningsverdi og variasjon osv...
Hvis du virkelig har prøvd «alt» (oppgaver fra boken, gamle eksamener, flashcards, videoer på nett, osv), så ville jeg betalt en mentor for 1:1-undervisning. Dette stoffet skal ikke være så veldig vanskelig om du får noen til å sette seg ned med deg og faktisk gå gjennom det med deg, men hvis du ikke kjenner noen som kan det, så må du jo åpenbart være beredt til å betale litt for undervisningen.
Sist endret av Realist1; 23. mai 2021 kl. 13:12.
Tusen takk for mange svar.

Skal lese så mye som mulog og ta det derfra.

Er 5stp
Sitat av Sandybridge Vis innlegg
Tusen takk for mange svar.

Skal lese så mye som mulog og ta det derfra.

Er 5stp
Vis hele sitatet...
Men please ikke bare les, begynn med eksamensoppgavene og jobb deg stykkevis igjen hver, prøv først om du klarer den uten hjelp, hvis det ikke går les deg opp på relevant tema og prøv å forstå hva du gjorde feil. Ikke bare begynn å les, du har såpass kort tid at du må effektivisere dette her.

Og dette skal være fullt mulig om det bare er 5 stp det står om. Statistikk virker vanskelig helt til du begynner å forstå det, det er veldig formulaisk av seg så du begynner fort å se mønstre i oppgavene.
Sist endret av Jorg; 23. mai 2021 kl. 18:06.
Sitat av Sandybridge Vis innlegg
Tusen takk for mange svar.

Skal lese så mye som mulog og ta det derfra.

Er 5stp
Vis hele sitatet...
Hadde jeg vært deg hadde jeg øvd så mye jeg kunne + ansatt noen på fiverr til å hjelpe deg med eksamen da kan du stoffet selv + at du får en god karakter
Ikke juks. Hvis du ikke klarer å bestå eksamen etter flere forsøk uten juksing har du ingenting på et universitet å gjøre, og det spiller ingen rolle om det kommer av lav IQ eller elendig disiplin. Hvis du ikke klarer fagene vil du heller ikke klare yrkene du jukser deg til.
Sitat av Oops96 Vis innlegg
Ikke juks. Hvis du ikke klarer å bestå eksamen etter flere forsøk uten juksing har du ingenting på et universitet å gjøre, og det spiller ingen rolle om det kommer av lav IQ eller elendig disiplin. Hvis du ikke klarer fagene vil du heller ikke klare yrkene du jukser deg til.
Vis hele sitatet...
Har lagt fra meg tanken om å jukse. Sliter definitivt med å konsentrere meg om ting jeg ikke interesserer meg for


Har allerede fått en relevant jobb innenfor det jeg studerer hvor jeg jobber 50% atm og har ingen problem med utføre jobben.
Sist endret av Sandybridge; 24. mai 2021 kl. 14:18.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvordan gikk eksamen OP?
FIkk svar i dag

Ble en god E!!!

Leste type 4-5 timer hver dag siden jeg la ut posten.

Hva jeg gjorde var å se over alle de gamle eksamenesoppgavene, så masse videoer fra khan academy og gjorde 3-4 av de gamle eksamene
Sist endret av Sandybridge; 11. juni 2021 kl. 13:54.