Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5407
Rett på sak, jeg trenger å prøve noe nytt.
Jeg er så lei av dagens samfunn her i Norge, mas å tjas om penger, papirer, status og jobb som går dag-inn-og-dag-ut bare for å få maskineriet av ett samfunn vi har til å gå "rundt", kjøpe ting man egentlig ikke trenger bare for å produsere søppel og prøve å trives bedre alene inne i sine egne fire vegger og låste dører..

Dette føles ikke riktig for meg, så det jeg lurer på, er det noen her som har noen tips hvor jeg kan starte?, jeg er villig til å flytte jorden rundt om så, drømmen er å bo en plass uten penger, der alt fungerer i samarbeid hvor mat og ting blir produsert, dyrket og jaktet på i lokalt sosialt samvære. finnes det plasser som dette?, evt hvor?, kanskje et alternativt samfunn?, noen som vet om noe?, hjelp.

Hilsen.
Frustrert fyr
Prøv Amazonasregnskogen. Det oppfyller kravene dine.
Det er ingen som hindrer deg i å dyrke din egen mat, og i å smi dine egne redskaper.
Trådstarter
6 1
Jeg vil ikke gjøre dette alene, det jeg tenkte på var om noen vet om et slikt samfunn, jeg vet det finnes alternative samfunn der ute som er mer opptatt av samarbeid og at alle får mat, en de er penger og status, men jeg vet bare ikke hvor jeg finner disse. om jeg så må lære meg ett nytt språk.
Amish og lignende samfunn?

Generelt så er alle "offentliggjorte" samfunn preget av de vanlige "problemene".

I jungelen så vil man ikke i like stor grad oppleve dette.
I enkelte land i Afrika så vil man nok heller ikke i stor grad oppleve dette.

Så hva med å jobbe frivillig for en organisasjon i Afrika en plass?
Sist endret av Blackkoz; 13. januar 2015 kl. 22:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Andærn Vis innlegg
Jeg vil ikke gjøre dette alene, det jeg tenkte på var om noen vet om et slikt samfunn, jeg vet det finnes alternative samfunn der ute som er mer opptatt av samarbeid og at alle får mat, en de er penger og status, men jeg vet bare ikke hvor jeg finner disse. om jeg så må lære meg ett nytt språk.
Vis hele sitatet...
Jeg ga deg jo svar på dette. Underliggende at du blir med i en stamme.
De har nok verken penger eller alt for mye ting, og de må jobbe for maten sin.

Om du vil ha et oppkonstruert samfunn, så vet jeg ikke om noen.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg ga deg jo svar på dette. Underliggende at du blir med i en stamme.
De har nok verken penger eller alt for mye ting, og de må jobbe for maten sin.

Om du vil ha et oppkonstruert samfunn, så vet jeg ikke om noen.
Vis hele sitatet...
Skal sies å være stor slingring når det kommer til hvor imøtekommende isolerte stammer er. Er vell kanskje en grunn til at de hat holdt seg vekke i all den tid. Samtidig skal det ikke mye til før de kreperer av helt vanlige bakterier, som vi siviliserte omgås daglig.
Trådstarter
6 1
Ja noe i amish duren, tror jeg hadde passet meg utmerket, men så er jeg ikke en meter kristen engang også ELSKER jeg musikk og amish folk tillater ikke instrumenter....... så der rauk det å bli amish...

Og jungelen/amazonas kunne også passet for meg, men jeg har aldri hørt om noe stamme fra amazonas som tar imot slike som oss fra det moderne samfunnet for å bo sammen med dem, når de såvidt slipper oss til for å besøke slik jeg har forstått det(rett meg om jeg tar feil)

Frivillig organisasjon i afrika har jeg ikke undersøkt, takk for tipset, skal se litt nærmere på det
Sist endret av Andærn; 13. januar 2015 kl. 22:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du finner en primitiv stamme som ikke kverker deg, så kommer du til å kverke dem med bakteriene dine lenge før du har lært nok språk til å si "hei, får jeg bo hos dere?" Dessverre, det er sannheten.

Det du ser etter, er et hippie-samfunn i Europa. De fleste steder i Syden finnes det grupper av tysk middelklasseungdom som bor på strendene. De spiller bongotromme og lever uten penger, og har det tilsynelatende ganske fint. Og de snakker engelsk, og du kan dra hjem når du blir lei.
Sist endret av Ramaskrik; 13. januar 2015 kl. 23:47.
Besøk Aurovillle i India.

http://archive.auroville.org/journals&media/avtoday/images/Auroville-experience-cover.jpg

http://www.auroville.org/
http://en.wikipedia.org/wiki/Auroville
Alaska: Tanana, Takotna osv...
Hei du,

Nå har jeg ikke noe konkret, men hva med kibbutz i Israel eller Sagada forrest i India, Arcosanti i US of A eller Findhorn ecovillage i Scotland

Vet ikke helt hva kriteriene er for at du kan bli med er, men antar det er mange flere rundt omkring i verden.

Lykke til med ditt søk etter en mer tilfredsstillende sted og bo.

Det er langt ifra umuligt, så lenge du prøver og gir ditt beste
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Ta en titt her:

http://gen.ecovillage.org
Trådstarter
6 1
Tusen takk for tipsene
Aurovillle virket veldig interesant, skal også undersøke Tanana, Takotna, kibbutz, Sagada forrest, Arcosanti, Findhorn og gen ecovillage.
Tenker å reise for å se an forholdene og hva som må til for å delta på de som virker mest interessante før jeg bestemmer meg hvor jeg skal være
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvis du finner et slikt sted, så si ifra til meg. Jeg er lei de samme tingene.
Når du tenker etter så kan man spørre seg hvem som trenger et stort hus med en mur rundt? Hvem som trenger en "fet" bil? Hvem som trenger å ha flest mulig ting for å holde en viss "klasse"?

JEg syns at det forholdet til livet blir feil selv. Mennesker er ikke skapt for å være sauer for en sjef som får 90% av fortjenesten du lager.
Hei OP! Flott innlegg. Har også vært inne på de samme tanker som deg, men av praktiske grunner, eller kanskje fordi jeg er feig, hvem vet, så sitter jeg ennå i et ganske A4 liv. Men det er mulig å være en del utenfor A4, selv om man bor i et A4 samfunn.

Det kan være noe drastisk å flytte til langtvektistan med en gang. Hva med å ta med deg et telt og stikke ut i skogen i norge et sted til våren. Se hvordan du trives med det i 3-4 uker. Prøv å leve av det naturen kan gi. Fisk i fjellvann f.eks. fangst og steking av lemen og andre smådyr, samt spising av naturvekster som kan være menneskeføde.

Kanskje dette kan være noe å sjekke ut, jobbe på økologisk farm:
http://www.wwoof.de/

Har sett på mange steder som virker interessante som ligger litt øde til hvor man kan dyrke egen mat og ha egne dyr. Virker interessant, men også veldig omfattende i forhold til arbeid. Kanskje tanken egentlig er mer besnærende enn å faktisk gjøre det. Det kan jo være greit å starte litt forsiktig og ikke kutte alle bånd med en gang?

Veldig spennende prosjekt. Skal du lage en blogg om dette?
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Du kan jobbe på leir rundt om kring? Blir vel mye jobbsøking da men når lista bygger seg opp over steder du har jobbet blir det vel lettere.
Sitat av Hypotalamus Vis innlegg
Hvis du finner et slikt sted, så si ifra til meg. Jeg er lei de samme tingene.
Når du tenker etter så kan man spørre seg hvem som trenger et stort hus med en mur rundt? Hvem som trenger en "fet" bil? Hvem som trenger å ha flest mulig ting for å holde en viss "klasse"?

JEg syns at det forholdet til livet blir feil selv. Mennesker er ikke skapt for å være sauer for en sjef som får 90% av fortjenesten du lager.
Vis hele sitatet...
Dette er gode poenger, som jeg selv har tenkt mye på. I dagens samfunn er bilen du kjører ofte et symbol på hvor vellykket du er. Sammeens med dine klær og øvrige eiendeler. Det er tragisk egentlig.
Hvorfor alltid fløtte ut av det vakre Norge? Jeg føler samme som du ts, passer ikke i noen jobb yrke, vimser å lære aldri det systemet.. Liker også tanken med å leve som en katt, ingen bekymringer.
Men skal jeg flytte ut av Norge, da må jeg jo farsken lære meg et nytt system.. Bo i jungelen eller være i krigsorterte land som Afrika, samt masse ukjente opplevelser. Kunnskap om området eller generelt kulturen og landet burde læres.

Mine tanker er og holde meg i det Norske system, bo med dødsforlatte kystfjorder eller øyer? Få strømmen fjernet, lag din egen strøm?
Dyrk eller fisk din egen mat, litt utgifter blir det alltid, men du lever i det minste amish.

Prøv det ut, bygg opp din identitet, selvdisiplin, selvtillit og erfaring, det er noe du kommer til å trenge når du skal forlate komfort sonen 100%
Sist endret av justastonedhuman; 25. februar 2015 kl. 21:05.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av IrritertNordman Vis innlegg
Dette er gode poenger, som jeg selv har tenkt mye på. I dagens samfunn er bilen du kjører ofte et symbol på hvor vellykket du er. Sammeens med dine klær og øvrige eiendeler. Det er tragisk egentlig.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at det er helt irrelevant hva slags bil du kjører, hvor du bor, hvem du kjenner...
Selv bruker jeg bena. Det gir ingen utslipp. (Bare litt Metan hvis distansen er lang)
Jeg eier ikke hus og skal aldri gjøre det.
Jeg har silt ut de fleste menneskene i livet mitt og sitter nå igjen med et fåtall GODE venner.
Materialismen vil aldri få has på meg igjen. Happiness is key! Debt is shit!