Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 10459
Altså.. jeg kom over denne http://www.side2.no/simone-la-ut-fac...k/8482906.html posten idag på facebook som noen hadde delt. Skumleste den og tenkte bare "Wow, fail."

Helt ærlig ser dette bare ut som at man skal gi hasj ett dårligere "navn" og det der er rett og slett bullshit etter MIN mening.

Personlig har jeg aldri hatt noe problem med hasj/cannabis. Gikk flere uker før jeg røyka til tider. Nå har jeg gått 7 måneder uten og jeg har ikke gått mental eller noe liknende. Er litt mer "våken" i hverdagen, men ikke noe store forandringer.

Hva syntes du om det her?
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Før andre hiver seg i den evige og lite bringende psykosediskusjonen rundt cannabis vil jeg bare si at selv om du ikke har hatt noen problemer er det ikke utenkelig at andre opplever negative sider rundt bruk/misbruk.

Når jeg leser dette innlegget til Simone ser jeg mange likhetstrekk med bekjente som har misbrukt cannabis, spesielt det med isolering og at man på en måte stagnerer i livet. Angst og depresjon tror jeg til og med at jeg selv har røyket på meg. Hun tar litt vel hardt i når hun skriver "jeg er rusavhengig, og kommer til å være det hele livet". Sjelden man hører mennesker snakke slik om cannabis.
Så klart er det fail, at en enkelt individ røyker vært levende sekund og ikke greier og begrense seg, hverdagen blir det samme og det oppstår problemer mentalt, så kan du F ikke skylde på hasjen, det har du deg selv og takke.

hvorfor ligger ikke alle sammen hjemme på soffaen og drikker seg døgnet rundt, det er jo lovlig.

og det mest latterlige er bilde sammenligningen, prøver og bevise at hasj er det samme som crack/meth.
Sist endret av Carlozero; 5. september 2014 kl. 17:43.
For henne er jo hasj problemet/flukten fra problemet, og det har utløst psykose. Så det er selfølgelig legitimt å ta et standpunkt i mot og et oppgjør med sitt eget probem
Jeg har selv fått psykose fra hasj. Holdt heller ikke på lenge, var vel sikkert hver dag 3 måneder i strekk 3-4 puff's før jeg tok kvelden. Så var ikke så veldig mye, men var avhengig for å si det sånn. Hadde gjort det av og på ca 6 måneder før dette også, men la oss komme til helvete. Selvfølgelig har jeg hadde jeg angst fra før av så jeg har ingen andre en meg selv å skylde på, men en kompis av meg fikk også psykose av å gjøre det kun EN gang, han ble nokså bra igjen etter ett års tid, men ting var litt verre hos meg. Noen har kanskje hatt et angstfall før under cannabis rus før? Vel. Når jeg sluttet så gikk det ca 2 uker(omtrent den tiden det tar før store menger av THC er ute av kroppen) så plutselig når jeg skulle legge meg merka jeg angsten kom krypende som den pleide å gjøre når jeg var rusa, bare jeg var i edru tilstand så jeg skjønte ikke helt hvorfor, men dette var ikke så ille for det gikk ganske så fort over. to dager gikk og jeg sto opp på en søndag, gikk å trente, samle gamle rutinen. Plutselig kommer angsten, bom! Slår meg mitt i hodet. Hjertebank, pustevansker, risting, you name it. 9 FUCKINGS TIMER! Vurderte å dra på legevakta, men tenkte at så pinglete skulle jeg ikke være. Det er ikke over enda. Slik hadde jeg det hver dag i ca 2-3 uker. Så starta hvertfall panikkanfallene å gå litt bort, men ting hang fortsatt igjen. Jeg merka at ting jeg var redd for under cannabis rus, plutselig var ved meg i vanlig tilstand. Fortsatt ikke cannabis sin skyld? Nå, tre måneder senere er jeg heldigvis litt bedre . Går til psykolog. H*n fortalte meg at h*n har tidligere hatt ca 20 pasienter pga cannabis psykose. Så det at cannabis psykose ikke finnes er bare bullshit. Cannabis har skadet mange å jeg ville ikke ønsket slik jeg har hatt det på min verste fiende. Skulle bare visst hvor jævlig det er å hele tiden gå rundt å føle at du skal plutselig slutte å puste, være redd for å sette ting fast mellom tenna, ikke tørre å ha på seg trange klær lenger, å hele tiden tenkte at noe sitter fast i halsen din. Ja, det høres helt sykt ut, men det er slik en psykose er.

Det skumle er at du vel aldri om det samme kan skje med deg! Oppfordrer alle til å slutte med det faenskapet. Før eller siden vil det komme å ta deg. Slutt, før det er for sent.
Sitat av halfagram Vis innlegg
Det skumle er at du vel aldri om det samme kan skje med deg! Oppfordrer alle til å slutte med det faenskapet. Før eller siden vil det komme å ta deg. Slutt, før det er for sent.
Vis hele sitatet...
At cannabis psykose er bullshit er jeg enig i at er bullshit,men at alle vil få det før eller siden velger jeg og å calle bullshit på.

Høres ikke mye gøy ut det du har opplevd å jeg håper det ordner seg.

Ang saken dette omhandler og bildene så vil jeg påstå at cannabis påvirker viljen til å sminke seg.
Sitat av Hoiler Vis innlegg
At cannabis psykose er bullshit er jeg enig i at er bullshit,men at alle vil få det før eller siden velger jeg og å calle bullshit på.

Høres ikke mye gøy ut det du har opplevd å jeg håper det ordner seg.

Ang saken dette omhandler og bildene så vil jeg påstå at cannabis påvirker viljen til å sminke seg.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente med det var at du vet aldri om du er en av de det kan skje med. Psykiske problemer fra før av eller ikke det kan fortsatt skje. Du kan jo velge å være helt blåst i hue å tenkte "bare fortsetter å være narkoman jeg også håper jeg på at jeg ikke er en av de som kan få psykose". Derfor jeg mener det.
Jeg hater dette stoffet mer en alt annet på denne jord, men dere skjønner vel sikkert godt hvorfor. Var vel det som faktisk fikk meg til å slutte skikkelig. At det skremte livskitten ut av meg.

Selv støtter jeg dama 100% for jeg vet akkurat det helvete hun har vært igjennom
Sist endret av halfagram; 6. september 2014 kl. 10:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor henger folk seg opp i psykose under rus? Effektene av cannabis er jo det samme som psykose. Alkohol kan også gi deg psykose under og etter rusen. En midlertidig psykose spiller da ingen rolle. Hvis du begynner å ruse deg når du er 14 har du sannsynligvis tilleggsproblemer. Folk med psykoser (schizofreni feks) ruser seg oftere, og rusbruk er komorbid med en hel haug psykiske lidelser.

Psykose må jo være det minste problemet med cannabis (eller alkohol forsåvidt).
I land der det er påvist en stor økning av cannabisbrukere har prosenten mennesker med schizofreni holdt seg stabil. Tviler på det der med at det er en spesiell fare for å bli schizofren av cannabis.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
En midlertidig psykose spiller da ingen rolle.
Psykose må jo være det minste problemet med cannabis (eller alkohol forsåvidt).
Vis hele sitatet...
Bare innrøm det, du vet ingenting overhodet hva de innebærer å få psykose.

Grunnen til at folk henger seg opp i dette er fordi det er reelt, og at det er det verste som kan skje ved bruk/misbruk av cannabis.

Ja, antall mennesker som har anlegg for schizofreni er nok det samme uansett, men det er en grunn til at de jeg kjenner med personlighetsforstyrelser må holde seg unna cannabis. Problemet er jo at cannabis kan være en trigger, og kan ødelegge livet til de som er uheldige.
Statistikk viser vell til at antall schizofrene dobbler seg fra 1% til 2% i forhold til bruk eller ikke, men det sier ikke nødvendigvis noe om cannabisen sin effekt
Sist endret av Mandodiao; 6. september 2014 kl. 20:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vanskelig å si hva som kom først, høna eller egget. Ja psykose kan sikkert utløses av cannabis. Men det pleier å gå over. Psykiske problemer er de utløst av rusbruk eller er rusmisbruk en konsekvens av psykiske problemer?

Mange med psykiske problemer selvmedisinerer. Enten de velger alkohol, stoff eller ting de får utskrevet av lege.
Eller de kan trøstespise 3 liter iskrem og en haug med chips. Whatever trigger deres belønningsorgan i huet.

Så hvem er de som sliter? Det kan være meg og deg. Eller hu borti gangen. Om det er et underliggende psykisk problem det er ikke sikkert vi vet selv engang. Og ja det kan komme til overflaten under rus.

Men får alle psykiske lidelser av rus? Nei det tror jeg lite på. Men jeg tror det kommer an på grad av bruk/misbruk og hvor stor del av livet rusen er. Noen som ruser seg opprettholder sine vanlige interesser. De går fortsatt på kino, henger med straigte venner like mye som sine rusvenner. De fortsetter å trene, gå turer i marka eller er aktive i røde kors eller hva de nå gjorde før de fant rusen. Personlig tror jeg at de som klarer å leve med rusbruk uten at rusen tar over hele livet og hele hverdagen vil klare å takle rus i langt større grad enn de som helt inn i "stoner bildet".
Jeg vil si at sjansene er ganske store. 4 av 10 av hasj misbrukere som jeg kjenner har eller sliter med psykose etter misbruket. En med personelighetsforstyrrelser. Han sto utenfor NAV å prøvde å bryte seg inn for han mente at moren hans sto der inne og ropte på han, og moren hans døde for lenge siden. Han må nå gå på antipsykotika resten av livet. Han andre prøvde en gang, å da var dette noe skikkelig heftig sativa shit. Å han fortalte at han har fortsatt en følelse at han ikke lever, altså depersenolasering osv. Å en som sliter heftig med kraftig sosial angst. Å da meg selv.

For meg så virker det slik at om du skal være en hasj misbruker så bør du aldri i livet slutte, for det er det de 6 resten ikke har gjort. Virker som at det ender ganske dårlig med å slutte med hasj. I mine øyne virker det da slik at sjansene er store.

Sitat av xae8koo Vis innlegg
Hvorfor henger folk seg opp i psykose under rus? Effektene av cannabis er jo det samme som psykose. Alkohol kan også gi deg psykose under og etter rusen. En midlertidig psykose spiller da ingen rolle. Hvis du begynner å ruse deg når du er 14 har du sannsynligvis tilleggsproblemer. Folk med psykoser (schizofreni feks) ruser seg oftere, og rusbruk er komorbid med en hel haug psykiske lidelser.

Psykose må jo være det minste problemet med cannabis (eller alkohol forsåvidt).
Vis hele sitatet...

Psykose må være det minste problemet? Faen er du helt blåst i hodet eller? Psykose er det største problemet med cannabis. Jeg anbefaler deg at du lærer litt mer om cannabis.
Sist endret av halfagram; 7. september 2014 kl. 06:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sevensteps Vis innlegg
Hva syntes du om det her?
Vis hele sitatet...
Jeg syns synd på Simone (dama fra artikkelen), da jeg tror hun kommer til å føle skyld og skam for det hun har gjort i fremtiden, og jeg skulle ønske jeg kunne tatt en prat med henne og kanskje hjulpet henne å forandre litt på innlegget hennes før det blir for sent og skaden ikke lenger kan repareres...

Jeg tror hun hadde gode intensjoner når hun skrev innlegget, men veien til helvete er dessverre brolagt med gode intensjoner...
Sitat av Mandodiao Vis innlegg
Bare innrøm det, du vet ingenting overhodet hva de innebærer å få psykose.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg utmerket godt.

Sitat av Mandodiao Vis innlegg
Jeg vet hva en psykose innebærer og har sett personer med psykose.
Vis hele sitatet...
Gratulerer

Sitat av Mandodiao Vis innlegg
Grunnen til at folk henger seg opp i dette er fordi det er reelt, og at det er det verste som kan skje ved bruk/misbruk av cannabis.
Vis hele sitatet...
Jeg ville påstå at å være død eller invalid er betraktelig verre, du kan ikke kurere død, du kan kurere en psykose. De farligste effektene av rusmidler er påvirkningen på dømmekraften. Å røyke et gram dreper deg ikke (dog det kan det med en veldig lav sannsynlighet), å røyke et gram før du kjører, klatrer i fjell eller svømmer kan skade deg permanent eller drepe deg. Ikke fortell meg at man ikke har dårligere dømmekraft hvis man er ruset.

Sitat av Mandodiao Vis innlegg
Ja, antall mennesker som har anlegg for schizofreni er nok det samme uansett, men det er en grunn til at de jeg kjenner med personlighetsforstyrelser må holde seg unna cannabis. Problemet er jo at cannabis kan være en trigger, og kan ødelegge livet til de som er uheldige.
Statistikk viser vell til at antall schizofrene dobbler seg fra 1% til 2% i forhold til bruk eller ikke, men det sier ikke nødvendigvis noe om cannabisen sin effekt
Vis hele sitatet...
Statistikken du nevner får du gjerne lenke til slik at jeg kan forklare deg hvorfor resultatene er feil. Ethvert rusmiddel kan ødelegge livet til noen, men psykose er på langt nært den viktigste årsaken til dette.

Sitat av halfagram Vis innlegg
Jeg vil si at sjansene er ganske store. 4 av 10 av hasj misbrukere som jeg kjenner har eller sliter med psykose etter misbruket. En med personelighetsforstyrrelser. Han sto utenfor NAV å prøvde å bryte seg inn for han mente at moren hans sto der inne og ropte på han, og moren hans døde for lenge siden. Han må nå gå på antipsykotika resten av livet. Han andre prøvde en gang, å da var dette noe skikkelig heftig sativa shit. Å han fortalte at han har fortsatt en følelse at han ikke lever, altså depersenolasering osv. Å en som sliter heftig med kraftig sosial angst. Å da meg selv.
Vis hele sitatet...
Om denne statistikken var riktig ville du fortsatt ha tolket den feil. Personer med psykiske problemer ruser seg mer, selv om de psykiske problemene ikke var synlig for deg betyr det ikke at de ikke finnes. I tillegg kan rusbruken øke problemene med psyken. Tilnærmet alle bli deprimerte i løpet av livet, nesten alle av disse drakk melk før de ble deprimerte. Du ser hvor søkt det blir å bruke korrelasjon på måten du bruker det?

Sitat av halfagram Vis innlegg
For meg så virker det slik at om du skal være en hasj misbruker så bør du aldri i livet slutte, for det er det de 6 resten ikke har gjort. Virker som at det ender ganske dårlig med å slutte med hasj. I mine øyne virker det da slik at sjansene er store.
Vis hele sitatet...
Ikke det at jeg forstår mer enn halvparten her, likevel vil jeg si at dette er det dummeste jeg har lest. Hvis du misbruker cannabis bør du selvsagt slutte.

Sitat av halfagram Vis innlegg
Psykose må være det minste problemet? Faen er du helt blåst i hodet eller? Psykose er det største problemet med cannabis. Jeg anbefaler deg at du lærer litt mer om cannabis.
Vis hele sitatet...
Der er jeg helt uenig. Dette er bare sant dersom du ignorerer de reelle farene. Hvorfor ignorere de? Kan du engang dokumentere at cannabis fører til varige psykoser (i motsetning til psykotiske symptomer under rus)?
Sist endret av xae8koo; 7. september 2014 kl. 11:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cannabis er et rusmiddel hvor du da blir rusa. Som alle andre rusmidler, er det ikke bra å få i seg for mye eller holde på i lengre perioder. Det skal ikke være så jævlig vanskelig å skjønne at Cannabis er farlig for hjernen(om du ikke allerede er hjerneskadet). Når du får i deg THC øker serotonin kraftig i hjernen. Store menger sereotonin på en og samme gang er ikke bra for hjernen, det er som regel dette som skaper paranoia og angstanfall hos noen. Hva skjer da når du har fått i deg disse store mengdene med serotonin veldig lenge å da skal slutte? Jo. Hjernen er da vant til dette og det samme kan da skje når sereotonin nivået dropper. Dette er en av tingene som kan gi psykose ved cannabis misbruk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kan vi ikke være så snille droppe alle påstander som ikke kan dokumenteres? Ingen av dere har dokumentert noe som helst her, og kommer bare med påstander. Om vi skal prøve å ha en sivilisert og god diskusjon rundt emnet så er det et minstekrav at en hver påstand må kunne dokumenteres.

Personlige anekdoter må dere gjerne komme med, men husk at de er nettopp dèt, og ikke kom her å tro at de skal heves over fagartikler og annen dokumentasjon.

Det er lenge visst at Cannabis (som alle andre rusmidler) kan skape psykoser, det som imidlertid er verdt å notere seg er at psykoser også forekommer i alkoholbrukere men det skriver media heller lite om.

Det er en direkte link mellom alkoholbruk og psykoser, for å sitere denne studien (krever abbonement for full tilgang) "Chronic alcohol misuse can cause psychotic type symptoms to develop, more so than with other drugs of abuse. Alcohol abuse has been shown to cause an 800% increased risk of psychotic disorders in men and a 300% increased risk of psychotic disorders in women which are not related to pre-existing psychiatric disorders."

Når det gjelder Cannabis er forskerne mer delt, de fleste heller mot at det ikke er noen klar sammenheng, men at cannabis kan bidra til å forverre tilstanden til de som allerede har et anlegg for psykoser.
De fleste tallene sier at sjangsen fordobles for forverret mental helse studie fras 2009 ,studie fra 2008 ,enda en studie, mens hos alkohol har du 8 ganger sjangsen for å bli psykotisk.

Det var heller tynt med shizofrenistatistikk jeg klarte å finne i all hast her jeg sitter på jobb, men Canada har sin statistikk enkelt tilgjengelig: her.
Og vi kan se at antallet saker har holdt seg stødig lenge, jeg skal gjerne finne mer senere, for jeg vet jeg har brukt Britiske NHS sin statistikk i tidligere debatter, som forøvrig viser det samme: Ingen uvanlige økninger i antall saker, bare den samme stødige linjen som øker sakte med befolkningsveksten.

Det virker som om folk har tilegnet psykose helt nye karakterer, de fleste av oss har sett psykotiske mennesker, du klarer nesten ikke å gå glipp av de i helgene i storbyene. De fleste av oss har kanskje til og med prøvd å roe ned slike folk med varierende hell. Men når det er cannabis det er snakk om blir alt dratt ut av proposjoner, psykose er plutselig et fremmedord, det blir plutselig synonymt med drap.

Det er klart at å ta rusmidler innebærer en risiko, en risiko jeg mener de fleste er i god stand til å vurdere selv. Flere samfunn har de facto legalisert Cannabis uten at samfunnet forøvrig har gått til hælvette, som mange motstandere ser ut til å tro. Jeg har gang på gang henvist til cedro.org (Amsterdams senter for rusmiddelforskning) og at antallet livstidsprevalente brukere minker i årene etter Cannabis ble akseptert som rusmiddel.
Jeg er fremdeles av troe at statregulert produksjon og salg av Cannabis er veien å gå, mer saklig informasjon om bruk og vi må tørre å snakke om det i dagliglivet.
Sist endret av Dodecha; 7. september 2014 kl. 12:54.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Jeg ville påstå at å være død eller invalid er betraktelig verre, du kan ikke kurere død, du kan kurere en psykose. De farligste effektene av rusmidler er påvirkningen på dømmekraften. Å røyke et gram dreper deg ikke (dog det kan det med en veldig lav sannsynlighet), å røyke et gram før du kjører, klatrer i fjell eller svømmer kan skade deg permanent eller drepe deg. Ikke fortell meg at man ikke har dårligere dømmekraft hvis man er ruset.

Statistikken du nevner får du gjerne lenke til slik at jeg kan forklare deg hvorfor resultatene er feil. Ethvert rusmiddel kan ødelegge livet til noen, men psykose er på langt nært den viktigste årsaken til dette.
Vis hele sitatet...
Det er relativt få som dør direkte av cannabis, og uten at jeg kan dokumentere noe som helst så ser jeg for meg at det i såfall er like mange eller flere som tar sitt eget liv eller andre sitt under psykose og da gjerne rusrelatert psykose.

http://forskning.no/alkohol-og-narko...kynder-psykose
Her er det jeg har det tallet fra

Alkohol er ikke relevant, alle vet at det er svært skadelig, men mange tror at cannabis ikke er skadelig. Jeg er enig i at avkriminalisering/legalisering er positivt (dog ikke i amerikansk kapitalistisk-stil)

Mulig psykose blir dradd ut av proposjoner i noen settinger, men hvordan snakker man om drap uten at munchies kommer i skyggen? I andre settinger, gjerne i uttalelse fra nyfrelste røykere, så blir psykose sett på som noe ufarlig som går over. Og det blir veldig viktig å fordele skyld på de som er predisponerte. Men de vet som sagt ikke hva det går i.

Jeg nekter ikke for at man kan røyke cannabis uten problemer, men jeg har et problem med folk som prøver å nekte for at det kan være problematisk.
Sitat av Mandodiao Vis innlegg
Alkohol er ikke relevant, alle vet at det er svært skadelig, men mange tror at cannabis ikke er skadelig..
Vis hele sitatet...
Sammenligning med alkohol er veldig relevant imo. Folk flest har et rimelig nyansert og logisk basert syn på alkohol. Dem synes verken at alkohol er guds gave eller at det er satans vann. Slik er det ikke med cannabis. Når noen kommer med en påstand der man sensasjonaliserer cannabis til de grader enten i negativ eller positiv retning funker det i fint å sammenligne med alkohol for å sette det i perspektiv.
Sitat av Mandodiao Vis innlegg
Det er relativt få som dør direkte av cannabis, og uten at jeg kan dokumentere noe som helst så ser jeg for meg at det i såfall er like mange eller flere som tar sitt eget liv eller andre sitt under psykose og da gjerne rusrelatert psykose.

http://forskning.no/alkohol-og-narko...kynder-psykose
Her er det jeg har det tallet fra

Alkohol er ikke relevant, alle vet at det er svært skadelig, men mange tror at cannabis ikke er skadelig. Jeg er enig i at avkriminalisering/legalisering er positivt (dog ikke i amerikansk kapitalistisk-stil)

Mulig psykose blir dradd ut av proposjoner i noen settinger, men hvordan snakker man om drap uten at munchies kommer i skyggen? I andre settinger, gjerne i uttalelse fra nyfrelste røykere, så blir psykose sett på som noe ufarlig som går over. Og det blir veldig viktig å fordele skyld på de som er predisponerte. Men de vet som sagt ikke hva det går i.

Jeg nekter ikke for at man kan røyke cannabis uten problemer, men jeg har et problem med folk som prøver å nekte for at det kan være problematisk.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette her er det samme som jeg ville sagt! Jeg HATER folk som tror at cannabis er helt ufarlig og at det nesten er "sunt"
Halfagram, det er langt fra ufarlig for noen. Merk (for noen). Vel, cannabis kan ha en del helsefordeler, og dersom du sliter med å ikke få i deg nok næring, sover dårlig om nettene, etc. Og du røyker 0,1 * 3 pr dag, og du er helt frisk mentalt, så vil cannabis være sunt for deg i de doser. Du kan også helgerøyke uten spesielle negative helseeffekter, dersom du er helt frisk i hodet. Dessverre er det ikke alle som er dette, og dermed så kan vi konkludere med at cannabis er helseskadelig, fordi vi ikke vet hvem som er disponert for psykiske lidelser, selv om ikke alle er det.
OP.. lol
Dette er jo individuelt!, psykose og liknende sinnstilstander har ofte rot i andre påkjenninger og erfaringer, og alle mennesker har et unikt "kjemisk speil" ,man reagerer derfor ulikt på samme type stress, og kjemikalier.

Hvis du tar å ser på litt psykose stattistikk fra Colorado, fra før og etter legalisering, så vil du se en betydelig peak etter legalisering, dette også i Nederland. Dog behandlingene har blit bedre og i mange tilfeller verre, ved at medisinering gjør ting verre.

men helt klart noen mennesker tåler disse rusmiddlene veldig godt.
http://p3.no/dokumentar/gronn-glede/
http://p3.no/dokumentar/fire-nyanser...nser-cannabis/

Må si jeg tar det som en frisk pust å se norsk ungdom utalle seg negativt til legalisering av cannabis, ikke for at jeg mener at cannabis er så veldig ille, men virker som de fleste ungdom idag har en treffende positiv innstilling til et stoff ingen vet så altfor mye om - grunnet for lite forskning(Som igjen kan begrunnest med dets illegale status..)

De fleste skjønner nok at ungdommene som er i media i de artiklene her er noen av de verste skrekkeksempla som er og hente, for å lage en bra nyhet. Mer interessant er det å se kontrastene i f.eks at justisministern mene at hjemmebrent er allright men ikke cannabis og hu dama fra rusfeltetssammarbeidsorgan slår fast at det ikke kan legalisert grunnet skadevirkninger, og de andre som blir spurt som egentlig ikke ser noe ille ved å legalisere. Regner med de utvalgte er oppegående mennesker alle sammen, så spesielt at de kan ha så forskjellige meninger.

Sitat av xhacktly Vis innlegg
OP.. lol
Dette er jo individuelt!, psykose og liknende sinnstilstander har ofte rot i andre påkjenninger og erfaringer, og alle mennesker har et unikt "kjemisk speil" ,man reagerer derfor ulikt på samme type stress, og kjemikalier.

Hvis du tar å ser på litt psykose stattistikk fra Colorado, fra før og etter legalisering, så vil du se en betydelig peak etter legalisering, dette også i Nederland. Dog behandlingene har blit bedre og i mange tilfeller verre, ved at medisinering gjør ting verre.

men helt klart noen mennesker tåler disse rusmiddlene veldig godt.
Vis hele sitatet...
Hva behandling? Man har jo knapt hatt cannabis lovlig noen steder til å se effektene. The American Medical Association som er for medisinskmarijuana og oppfordrer til forskning og bruk oppimot medisin er for eksempel totalt imot å legalisere det for vanlig bruk. Guvenøren i Colorado var vel forsåvidt ute og advarte andre stater mot å legalisere det kun pga. økt skatteinntekter, for han tvilte sterkt på at de kom til å tjene noe penger mtp. skadevirkningene av cannabis og utgiftene til å informere om farene. Sa vel og det at alle penger de evt. tjente skulle gå til helse og forskning på hva cannabis gjør med folk. Litt merkelig holdning kanskje, men han var en av de som og mente at war-on-drugs var totalt feilslått og det her var et bedre alternativ.

Blir spennende og se, etter 6måneder så hadde ikke Colorado tjent i nærheten av hva som var forventet, og 40% av cannabisen ble kjøpt ulovlig - Hadde nok vært en betydelig større andel som fortsatt kjøpte det illegalt om det ikke var for alle cannabis-turistene som har reist dit for å kjøpe med seg cannabis hjem hvor det ikke er lov.
Sist endret av et eller annet; 8. september 2014 kl. 10:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Halfagram, det er langt fra ufarlig for noen. Merk (for noen). Vel, cannabis kan ha en del helsefordeler, og dersom du sliter med å ikke få i deg nok næring, sover dårlig om nettene, etc. Og du røyker 0,1 * 3 pr dag, og du er helt frisk mentalt, så vil cannabis være sunt for deg i de doser. Du kan også helgerøyke uten spesielle negative helseeffekter, dersom du er helt frisk i hodet. Dessverre er det ikke alle som er dette, og dermed så kan vi konkludere med at cannabis er helseskadelig, fordi vi ikke vet hvem som er disponert for psykiske lidelser, selv om ikke alle er det.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at cannabis er fysisk trygt i forhold til andre rusmidler som f.eks kokain og heroin, men for psyken din kan cannabis være farlig. Samme med fleinsopp og lsd også. Ganske så trygt fysisk, men det kan fort utfordre psyken din.

For 2 år siden var jeg akkurat i din situasjon og prøvde så hardt å rasjonalisere det og jeg ville spre ordet om hvor "bra" det er. Nå er mitt mål å få færre til å gjøre det. Klarer meg ganske bra med det i virkeligheten og nå jobber jeg med å hjelpe folk av å komme seg opp etter cannabis avhengighet, så jeg har sett MASSE av bevis om at dette stoffet ikke er trygt for psyken din. Du kan føle deg helt fin nå, men om 1 måned, 1 år eller 10 år etter misbruk så kan du være i en helt annen tilstand. De fleste Cannabis misbrukere(legg merke til at jeg sier misbrukere og ikke "helgerøykere") er ikke i stand til å engang oppleve stress i livet, vi mennesker skal ha litt stress i blant for å styrke psyken vår. Du dreper følelselivet ditt og du blir rett og slett stygg og sløv av det.

Er et psykologsenter i California hvor en person er psykolog for de som har fått psykiske problemer av cannabis. Å han fortalte i et nyhetintervju at han har nesten tusen mennesker i kø og at det kryr av mennesker der nede som trenger psykisk hjelp pga cannabis. Så ja, det er bare NOEN det er ufarlig for.
Hideout: hva var så skrekkelig med ungdommen i de artiklene?
Konklusjonen er altså at folk ikke burde begynne å ruse seg når de 14, og så fortsette med det hver dag i flere år. Logisk, egentlig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Halfagram: Igjen kommer du bare med personlige anekdoter skremselspropaganda og null dokumentasjon.

Vær så snill å innse at du ikke snakker med folk som sluker ditt verdenssyn rått. Vi er flere her som faktisk leser fagartikler om emnet og uansett hvor mye du prøver å skremme folk til å tro at cannabis er en sikker vei til et psykisk hælvette vil du bli møtt med stor skepsis med mindre du kutter ut følelsesspillet ditt og henviser til noe ordentlig dokumentasjon.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Halfagram: Igjen kommer du bare med personlige anekdoter skremselspropaganda og null dokumentasjon.

Vær så snill å innse at du ikke snakker med folk som sluker ditt verdenssyn rått. Vi er flere her som faktisk leser fagartikler om emnet og uansett hvor mye du prøver å skremme folk til å tro at cannabis er en sikker vei til et psykisk hælvette vil du bli møtt med stor skepsis med mindre du kutter ut følelsesspillet ditt og henviser til noe ordentlig dokumentasjon.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du vet helt hva propaganda betyr. Dette er mine erfaringer og dette har jeg sett med mine egne øyne. Har jeg dokumentasjon på dette? Nei, går ikke rundt å dokumenterer livet mitt for at jeg plutselig en dag skal dele det med en narkoman på et nettforum.

Kilder til mitt nederste avsnitt på forrige innlegg: http://youtu.be/1Tqg2y3yYR0
Sist endret av halfagram; 8. september 2014 kl. 15:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare en kort tanke

Det er veldig stor forskjell på skadevirkningene cannabis har på forskjellige folk.
Kan skadevirkningene ha noe med nocebo effekt å gjøre?

Jeg har lagt merke til at folk som plundrer med avhengighet av cannabis sier at de er avhengig, men de som ikke har noen problemer med å slutte bruker sjelden det ordet. De som plundrer kan også fortelle om symptomer de kommer til å ha i 1-6uker, mens de som syns det er lett sier at de kanskje svetter litt eller plundrer litt med søvn på dag 1 og 2..

Jeg syns det var umulig å slutte med cannabis tidligere, nå har jeg bestemt meg for at alle problemene jeg hadde var pga nocebo, og nå har slutttinga gått mye enklere, men jeg må innrømme at jeg er litt redd for at effekten jeg fikk av å oppdage nocebo egentlig bare er placebo
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hideout: hva var så skrekkelig med ungdommen i de artiklene?
Vis hele sitatet...
? jeg sa det var som en frisk pust å høre ungdommer/folk fortelle om ungdomstiden med hasj med et annet syn enn at det er helt harmløst.Da må jeg vel nesten påpeke at historiene deres og er skrekkeksempler og ikke representativt for flertallet(?). Er ikke hverdagskost at man røyker bort 4 år av livet sitt og må gå til psykolog i åresvis, eller at man går fra barneraner til barnløs. Egentlig skjønner jeg ikke spørsmålet ditt
Bare les det innlegget her og se hva folk flest her inne angrer på(du vet allerede svaret) - http://freak.no/forum/showthread.php?t=271621
Hoho, nå tror jeg vi må ta et par steg tilbake. Greit cannabis er farlig for de som er predisponert for det, og at man ikke helt hva langvarig bruk gjør med en person, samt at cannabisen idag bare blir sterkere og sterkere......Så kan det ikke sidestillest med et like langvarig bruk av amfetamin,opiater,tabletter og en haug med andre ting. Synest han Coloradogovenøren naila det ganske bra jeg, det farligeste er at man ikke vet - Grunnen til man ikke vet er at man ikke har vært åpen for medisinskmarijuana, nå ser det ut til å bli innført over hele usa f.eks.
Har ikke lest igjennom alt, men jeg kan komme med noen wise-words anyway.

For det første så er det ikke cannabisen direkte som forårsaker disse ulumpskhetene.
Sitter du i sofan hele dagen og røyker bønne inn og ut, når du først er utafor døra så er det for å handle ny beis, ja da blir du ødelagt i hue til slutt uansett. Våkner om morran uten noen rutine eller plan for dagen whatsoever, fyr opp sliff...repeat.

Ut ifra egen erfaring, så er det rutinene som gjelder her, hvis man ikke har noe å gjøre, og man er klar over at man ikke har noe å gjøre, dag inn og dag ut, så blir det et helvete uansett. En ting som er jævlig viktig er rutiner!! Ha hvertfall noe å gjøre hver dag før man fyrer opp. Merka fort det sjøl at å ikke ha noe å gjøre fra jeg våkner til jeg legger meg er ikke noe morro. Feeling of accomplishment is key! Ikke sitt der dag inn og dag ut å røyk som om du trur det skal hjelpe deg, for in the end så er det kun deg selv som forårsaker alle disse problemene.

Fra egen erfaring så har jeg mange kompiser som er "psykotiske" inkl meg selv, men jeg har til gode og møte på noen som har psykotisk oppførsel kontra psykotisk tankegang som er mer vanlig..innelukka jævler som kun sitter å syns synd på seg sjøl.

Det er jo klart at hvis du har et problem/noe du sliter med i livet/vil forbedre etc og du røyker bønne istedet, så blir ikke detta problemet noe mindre, tvert imot, du får realiteten i fleisen før eller senere, og det hardt. Bruk ikke Cannabis som en trygghet, bruk det heller til å glede deg selv når du har fortjent det.

Høres kanskje helt fucka ut, men man lever kun en gang, gjør det beste ut av det

just my five cents...Cannabis kan væra konge det, hvis du allerede har livet på rett kjør og klarer å holde rutinen samtidig som du fyrer deg par her og par der, og ikke minst evnen til å håndtere dine egne problemer, ikke røyke dem bort, det gjør det kun værre in the long run.

correct me if im wrong, men scenarioet nevt over er ikke et sjeldent syn.
▼ ... over en uke senere ... ▼
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av halfagram Vis innlegg
Tror ikke du vet helt hva propaganda betyr. Dette er mine erfaringer og dette har jeg sett med mine egne øyne. Har jeg dokumentasjon på dette? Nei, går ikke rundt å dokumenterer livet mitt for at jeg plutselig en dag skal dele det med en narkoman på et nettforum.

Kilder til mitt nederste avsnitt på forrige innlegg: http://youtu.be/1Tqg2y3yYR0
Vis hele sitatet...
Jeg betviler ikke på at dette er dine erfaringer, det du bør kunne ta inn over deg er det faktum at det finnes en hel verden der ute som også har erfaringer, som kommer til andre konklusjoner enn dine.
Jeg har prøvd å belyse det poenget at verden er ikke slik du alene ser den, dine erfaringer med cannabis er tydelig preget av negative hendelser. De stemmer ikke med mine erfaringer. Ja jeg har hatt negative opplevelser på Cannabis men jeg har langt flere positive opplevelser med det.

Her på bruket, må du nok komme med mer enn personlige opplevelser og youtube linker, det anses ikke som dokumentasjon, vi lar oss ikke "lure" av folk som mener at verden er slik de ser den og kun slik. Og om at jeg krever dokumentasjon av påstandene dine blir for mye bry så ber jeg deg finne et annet sted å proklamere meningene dine.