Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 7905
Hva er det norsk ungdom trenger? Er vi fornøyde eller trenger vi et push for å våkne? Det virker for meg som de fleste av oss sover, gamer go waister bort tiden vår. Skolen hater vi, fremtiden driter vi i. Og så er det de som ikke gjør det som velger et studie fordi det er det fornuftige.

Er det kanskje en ide og leve litt mer på kanten, å følge drømmene våre? Å kanskje ikke ta alle valg i forhold til hva som er safe go sikkert og fornuftig?

Det jeg lurer på er dette: Er unge i Norge der vi vil, eller trenger vi et push for å steppe opp og dedikere oss til å virkelig følge drømmene våre?
Jeg sier ingen av delene. Mange uke trenger helt klart et push, men ikke for å leve mer på kanten og følge drømmene - men rett og slett så de faktisk gidder å bruke mer tid og krefter på skolen og prøve å ordne seg en god utdanning. Norge trenger masse fler folk med høyere utdannig om vi skal klare å holde følge med framtiden endringene som vil skje i arbeidsmarkedet.
Trådstarter
18 5
Er det ikke viktigere at mennesker følger drømmene sine og gjør det de elsker enn at de fyller sin plass i Norsk økonomi? Hvis det var et valg mellom de to ville jeg personlig valgt å være lykkelig..
Sitat av 1onlife Vis innlegg
Er det ikke viktigere at mennesker følger drømmene sine og gjør det de elsker enn at de fyller sin plass i Norsk økonomi? Hvis det var et valg mellom de to ville jeg personlig valgt å være lykkelig..
Vis hele sitatet...
Om konsekvensen er større arbeidsledighet fordi folk ikke tok seg tid til å få en utdanning som ga de en jobb - så tror jeg de i lengden taper på det. Akkurat som samfunnet og taper på det.

Skole er heller ikke noe som er så kjedelig som folk sier. Så fort man gidder å lære seg tingene og bruke litt tid på det så er det temmelig OK. Og så fort du kommer på høyskole / universitet er det ikke bare OK - da er det veldig bra.

Om alle slutter i skolen og prøver å satse på å være gründere og starte noe eget, eller bare reise rundt i verden og kanskje prøve å ta tilfeldige jobber kommer vi til å ha en holdning i samfunnet som er lite levedyktig. Samtidig med at vi får store problemer med arbeidsledighet (som allerede nevnt).

I tillegg kan det å satse på karriære være relativt morro, og åpner opp gode muligheter så fort man har ordnet seg en grei lønn som gir det økonomisk frihet. Og da kan man gjerne ta seg ferier og reise rundt å gjøre de tingene man har lyst til.
Kanskje mange drømmer om et liv med søvn og gaming?
Jeg kunne iallefall trengt et stort dytt i ræva på starten av VGS. Likegyldighet står høyt på lista i stort sett hele trinnet jeg gikk i, bortsett fra kanskje 2-3 som faktisk brydde seg.
Først kommer vi i en barneskole blottet for ansvar, som er mer en oppbevaringsinstitusjon enn en skole. Deretter til ungdomsskolen som visstnok skal være vanskelig, men det er den ikke i nærheten av. Du trenger så vidt å gjøre lekser, og regler er til for å omgås. Deretter vidregående der du ikke trenger å ta ansvar for noe som helst, og manglende innleveringer ikke fører til noe. Ordens og oppførselskarrakterer som er totalt irrelevant og et fravær som også er rivende likegyldig.

Deretter har du 8 år du kan bo billig i studentbolig uten å jobbe, og med minimalt med innsats klarer du å få 30 studiepoeng i året. Du kan drikke tett, og bruke pengene som renner inn på kontoen uten bekymringer. Etter 8 år sitter du der med noen hundre tusen i gjeld, og en bachelor i moderne kunst, litteratur og afrikastudier. Selvsagt virker dette pasifiserende. Kombiner det med vissheten om at du aldri kommer til å mangle mat, tak over hodet, internett, fjernsyn og fritidsaktiviteter så har du et fint passivt menneske som ikke er i stand til å være ansvarlig for egent liv og lykke.

De som ikke takler skolen lærer seg å gi faen, de som får til lærer seg at det ikke krever noen innsats.

Jeg for min del ville hatt det langt bedre om skolen var resultatbasert (når du kan det du skal, er du ferdig), og uten studiestøtte. Dette ville tvunget meg til å faktisk jobbe, og å studere noe fornuftig isteden for å studere Astronomi og Entrepenørskap, samt tullfag som Medievitenskap. Hva skal jeg bli? Jeg aner ikke, men jeg har iallefall 5 år til der jeg kan gå fra det ene håpløse studiet til det neste.
Du er antageligvis en ungdom med r a r e tanker. Det er ingen i klassen min bortsett fra en iraker som gjør så bra de kan på skolen. Selv gamer jeg veldig mye, og har fortsatt gode karakterer, så det du sier er totalt bullshit.
Jeg synes OP egentlig bare forteller hva ungdommen alltid har gjort jeg. Ikke akkurat noe spesielt med dagens unge. Du kan jo spørre far din hva han gjorde da han var typ 16år, noe sier meg at skole ikke akkurat var topp på lista hans heller. Forøverig blir det folk av de aller fleste og om du driver dank i et år eller 4 så spiller ikke det så stor rolle. Man kommer før eller siden til et punkt i livet der det å få en utdannelse og få en jobb som betaler bra har mer å si enn å reise verden rundt og leve av å lage sokker av kattepels.
Synes forresten de som velger å ta master i kunst eller whatever skal få lov til det, noen må jo fortsatt sitte i kassa på matbutikken. Om de selv ikke ser at det er en utdannelse som er totalt dust så er ikke det min feil; da kan de bli mine "tjenere" etterpå.
Forstår ikke hvorfor ikke vi får muligheten til å begynne å jobbe i eksempelvis 14-årsalderen(uten å legge for mye tanker i nøyaktig alder). For de som ønsker å tjene småpenger i denne alderen er jo dette så mye mer verdt enn å sitte på skolebenken - da dette bidrar med erfaring direkte fra arbeidslivet og ofte også bidrar til å finne ut hva man passer til. Ser for meg at dette kunne gjort en positiv forandring.

edit: Når jeg sier "får muligheten", mener jeg som en erstatning til skoledager. Man kan alltids ha helgejobber, klippe gress/etc, men får vel en del mer ut av å faktisk dra på en skikkelig arbeidsplass.
Sist endret av enanthate; 9. januar 2013 kl. 09:35.
Ungdommer har vel vært sånn her i all sin tid, har de ikke? Var vel kanskje tilbake i krigen de var mer "oppegående" og fikk jobb tidlig og sånn.

Spør far din og mor din hvordan de gjorde det på skolen. Trokke du blir noe spesielt imponert. Hva vet vel jææ?
Skolen hater vi? Fremtiden driter vi i? Tvert imot. Vet ikke hvilke folk du omgår deg med. Men hvordan er det mulig "å drite i fremtiden"?
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Skolen hater vi? Fremtiden driter vi i? Tvert imot. Vet ikke hvilke folk du omgår deg med. Men hvordan er det mulig "å drite i fremtiden"?
Vis hele sitatet...
Det er veldig lett å drite i fremtiden. Jeg omgår meg med deg, Hodge, og er helt enig med trådstarter. Dog, hadde vært morsomt å prøvd å satse fullt på noe, f. eks. eSport/Musikk.
Og dra alle under en kam blir selvsagt helt feil, men en del trenger nok et push.
Mange maser om å være lykkelige, og følge drømmer. Er det egentlig ett menneskelig behov, eller er dette noe hippieshit som har kommet siste 80 årene av at vi har fått for mye tid til å sette oss ned og tenke over ting. Linker ett fantastisk quote:
"Give a man health and a course to steer; and he'll never stop to trouble about whether he's happy or not. - by Shaw, Georg"
Du skriver alt dette her, og det er jo en viss sannhet i det og, men når jeg leser bloggen din virker det ikke akkurat som om du er noe bedre selv. Yolo og inspirerende bilder er vel det du elsker mest i verden, samtidig som du er samfunnskritisk med eksemplarisk oppførsel.
Sitat av Fle7ch Vis innlegg
Det er veldig lett å drite i fremtiden. Jeg omgår meg med deg, Hodge, og er helt enig med trådstarter. Dog, hadde vært morsomt å prøvd å satse fullt på noe, f. eks. eSport/Musikk.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke satse fullt på skole?..

Sitat av frustratedHawk Vis innlegg

Jeg for min del ville hatt det langt bedre om skolen var resultatbasert (når du kan det du skal, er du ferdig), og uten studiestøtte.
Vis hele sitatet...
Perfekt! Nå kan kun de som har en familie med økonomi gå på skole!
Dette liker vi. La de fattige forbli fattige med veldig små sjanser til å få seg en utdannelse som kan gi dem greit betalte jobber og la de rike bli rikere med at de nå er blant de få som har råd til å utdanne ungene sine.
Trådstarter
18 5
Sitat av frustratedHawk Vis innlegg
Først kommer vi i en barneskole blottet for ansvar, som er mer en oppbevaringsinstitusjon enn en skole. Deretter til ungdomsskolen som visstnok skal være vanskelig, men det er den ikke i nærheten av. Du trenger så vidt å gjøre lekser, og regler er til for å omgås. Deretter vidregående der du ikke trenger å ta ansvar for noe som helst, og manglende innleveringer ikke fører til noe. Ordens og oppførselskarrakterer som er totalt irrelevant og et fravær som også er rivende likegyldig.

Deretter har du 8 år du kan bo billig i studentbolig uten å jobbe, og med minimalt med innsats klarer du å få 30 studiepoeng i året. Du kan drikke tett, og bruke pengene som renner inn på kontoen uten bekymringer. Etter 8 år sitter du der med noen hundre tusen i gjeld, og en bachelor i moderne kunst, litteratur og afrikastudier. Selvsagt virker dette pasifiserende. Kombiner det med vissheten om at du aldri kommer til å mangle mat, tak over hodet, internett, fjernsyn og fritidsaktiviteter så har du et fint passivt menneske som ikke er i stand til å være ansvarlig for egent liv og lykke.

De som ikke takler skolen lærer seg å gi faen, de som får til lærer seg at det ikke krever noen innsats.

Jeg for min del ville hatt det langt bedre om skolen var resultatbasert (når du kan det du skal, er du ferdig), og uten studiestøtte. Dette ville tvunget meg til å faktisk jobbe, og å studere noe fornuftig isteden for å studere Astronomi og Entrepenørskap, samt tullfag som Medievitenskap. Hva skal jeg bli? Jeg aner ikke, men jeg har iallefall 5 år til der jeg kan gå fra det ene håpløse studiet til det neste.
Vis hele sitatet...
Shit as, kunne ikke sagt et bedre selv. Nå droppet jeg riktig nok ut av vgs i tredje, så jeg vet ikk noe om livet etter. Men jeg har mye mer klarhet i hva jeg ønsker i livet nå som jeg gjør det jeg elsker. Som er å pushe komforsonen min, og dele opplevelser med folk og blogge om det!

Kan jeg sitere deg på bloggen min forresten? Tenker å kjøre et oppfølnings innlegg på et innlegg jeg hadde for litt siden om akkurat dette!

Sitat av moret Vis innlegg
Jeg synes OP egentlig bare forteller hva ungdommen alltid har gjort jeg. Ikke akkurat noe spesielt med dagens unge. Du kan jo spørre far din hva han gjorde da han var typ 16år, noe sier meg at skole ikke akkurat var topp på lista hans heller.
Vis hele sitatet...
Hvis dagen ungdom kaster bort skole. Og forrige generasjon dreit i skolen, den før der var like ille. Og neste vil fortsette trenden. Hvorfor gjør vi ikke noe med det da! Hvis så mange generasjner hater den instutusjnen, hvorfor tvinger vi fortsatt barna våre til å gå gjennom prosess som enda er like ræva?

Sitat av happy violence Vis innlegg
Du skriver alt dette her, og det er jo en viss sannhet i det og, men når jeg leser bloggen din virker det ikke akkurat som om du er noe bedre selv. Yolo og inspirerende bilder er vel det du elsker mest i verden, samtidig som du er samfunnskritisk med eksemplarisk oppførsel.
Vis hele sitatet...
Takk! Vet ikke om det var ment som et kompliment, men hey, jeg tar det som et!

Sitat av Znusken Vis innlegg
Mange maser om å være lykkelige, og følge drømmer. Er det egentlig ett menneskelig behov, eller er dette noe hippieshit som har kommet siste 80 årene av at vi har fått for mye tid til å sette oss ned og tenke over ting. Linker ett fantastisk quote:
"Give a man health and a course to steer; and he'll never stop to trouble about whether he's happy or not. - by Shaw, Georg"
Vis hele sitatet...
Vel det å være mann (ha maskulin energi) er kjennetegnet ved søken etter frihet og en høyere menning. Det sammen med søken etter spenningen av å satse alt for å nå den friheten. Det er defor enn elsker sport. For du ser menn gi alt og bli taklet og slått på vei mot målet sitt.

Damer derimot kjennetegnes ved søken etter kjærlighet. Så for de så er det ikke like essensiellt.

Men jo, jeg mener at å følge drømmen sin er livskritisk. Hva ellers skal du bruke de få årene du har på jorda til enn å følge drømmen din?
No offence, men når jeg ser på grammatikken din kunne du nok ha godt av å jobbe litt ekstra på skolen. Blogger med skrivefeil er fy-fy.
Sitat av 1onlife Vis innlegg
Vel det å være mann (ha maskulin energi) er kjennetegnet ved søken etter frihet og en høyere menning. Det sammen med søken etter spenningen av å satse alt for å nå den friheten. Det er defor enn elsker sport. For du ser menn gi alt og bli taklet og slått på vei mot målet sitt.

Damer derimot kjennetegnes ved søken etter kjærlighet. Så for de så er det ikke like essensiellt.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvordan du har funnet ut av dette men det er ganske revolusjonerende biologisk viten du har kommet frem til. Jeg er sikker på at veldig viktige mennesker har lyst til å få høre om dette.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Perfekt! Nå kan kun de som har en familie med økonomi gå på skole!
Dette liker vi. La de fattige forbli fattige med veldig små sjanser til å få seg en utdannelse som kan gi dem greit betalte jobber og la de rike bli rikere med at de nå er blant de få som har råd til å utdanne ungene sine.
Vis hele sitatet...
Dette må du gjerne forklare.
Jeg har tenkt til å følge drømmene mine. Utrdanne meg til reiseleder, og oppleve verden. Ikke ha en A4 jobb i Norge.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Perfekt! Nå kan kun de som har en familie med økonomi gå på skole!
Dette liker vi. La de fattige forbli fattige med veldig små sjanser til å få seg en utdannelse som kan gi dem greit betalte jobber og la de rike bli rikere med at de nå er blant de få som har råd til å utdanne ungene sine.
Vis hele sitatet...
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Dette må du gjerne forklare.
Vis hele sitatet...
Det sier jo seg selv at mange ikke vil få råd til å ta seg en videre utdannelse hvis man ikke har muligheten til å få studiestøtte.
Sist endret av Fuzzybossen; 9. januar 2013 kl. 20:42.
Er vel fult mulig å kombinere studier/skole med reise og opplevelser? Jeg er fulltidsstudent og reiser i feriene, igår bestilte jeg en 6-ukers tur til India ved siden av å studere til ingeniør på NTNU. Jeg, som mange andre, innser at for å kunne leve et langt og lykkelig liv trenger jeg en god jeg jevn inntektskilde innenfor et fagfelt som interesserer meg. Så, vel, ta utdannelse folkens
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det sier jo seg selv at mange ikke vil få råd til å ta seg en videre utdannelse hvis man ikke har muligheten til å få studiestøtte.
Vis hele sitatet...
Ah, la ikke merke til at han nevnte studiestøtte. Tenkte på delen med resultatbasert skole, som jeg absolutt er for.
Jeg står på jeg! Samfunnet skal hvile på skuldrene mine i framtiden.
Sitat av 1onlife Vis innlegg
Hva er det norsk ungdom trenger? Er vi fornøyde eller trenger vi et push for å våkne? Det virker for meg som de fleste av oss sover, gamer go waister bort tiden vår. Skolen hater vi, fremtiden driter vi i. Og så er det de som ikke gjør det som velger et studie fordi det er det fornuftige.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at siden vi har olje, så skal vi bare hvile på våre laurbær. Men det er ikke så ille som du skriver. De aller fleste finner seg et yrke av noe slag. Og hva så om det er en del som spiller mye og trives på fritida? Selv om vi ikke skal stole for mye på olje, så har vi veldig god økonomi og det er ingen grunn til å løpe rundt i panikk og ikke sove om natten. Jeg er sikker på at du også spiller litt eller ser på tv en del timer i uka.

Sitat av 1onlife Vis innlegg
Er det kanskje en ide og leve litt mer på kanten, å følge drømmene våre? Å kanskje ikke ta alle valg i forhold til hva som er safe go sikkert og fornuftig?
Vis hele sitatet...
Alle har forskjellige drømmer. Men er litt enig i det du skriver der. Det er viktig å ikke "drømme bort" livet sitt, men også å leve for det.
Det unge ofte ikke tenker på er ta de skal ikke leve evig.

Sitat av 1onlife Vis innlegg
Det jeg lurer på er dette: Er unge i Norge der vi vil, eller trenger vi et push for å steppe opp og dedikere oss til å virkelig følge drømmene våre?
Vis hele sitatet...
Du skriver som om alle er noen latinger som bare sitter foran pc'en eller tv'en. Sånn er det ikke i virkeligheten. Dessuten, etter endt skole eller jobb så har man retten fullt på sin side til å gjøre akkurat hva man vil så lenge man følger loven. Man MÅ ikke bygge slott eller tjene en million før man er 20 for å være en suksess i livet. Sånn ser jeg på det ihvertfall.

Men er litt usikker på hva du mener, egentlig.
Uff, trudde også i starten at alt folk ville bli var lege og ingeniør. Men no har det seg sånn at alle kjem ikkje til å klare å utfylle drømmen. Dei vil ende opp på eit sidespor og få ein heilt "normal jobb som alle andre i dag". Folk utvikler seg også når dei kjem på VGS, dei finne interesse for andre ting. Skjønner ikkje koffor folk er så usikkre på framtida, den repeterer seg sjølv rett forran auga på oss, men vi er heilt blinde for det...
Jeg mener at dette evige utdannings-maset vi får tråkket inn i skallen helt fra vi er gamle nok til å begripe hvordan skolesystemet funker, er utrolig unødvendig.. Vi skal være ferdig utdannede i midten av 20-årene, få noen kroner mer i året, og slite med studiegjeld til vi er godt over 50. I tillegg kommer selvfølgelig boliglån. Deretter følger forbrukslån til hytte/bil/båt/etc fordi vi ikke har råd til å spare grunnet de 3-4 sydenturene vi må ha i året for å vise hvor vellykkede vi er, og all denne gjelden vi har opparbeidet oss.
Jeg droppet ut av skolen etter ett år på VGS, når jeg ikke kom inn på den linja jeg ville på grunn av for lavt karaktersnitt.. Hvorfor må jeg ha høye gym- og naturfagkarakterer når jeg vil jobbe innen IKT? Eneste alternativet var å ta opp fag som privatist (noe jeg vet ved meg selv at jeg aldri hadde klart) eller gå en annen linje og bli noe jeg ikke kunne tenke meg å jobbe med resten av livet.
Jeg var heldig og fikk meg en relativt bra betalt jobb, som jeg trives i, to uker etter skolestart, og har nå fast ansettelse der. Jeg har i løpet av under to år overmøblert gutterommet med nye møbler jeg kan ta med meg når jeg flytter ut, og spart opp nok penger til lappen og bil. Innen jeg er 22 har jeg råd til å ta opp lån til egen leilighet.
Jeg vil kanskje ikke har råd til å ta meg ørten turer til varmere strøk hvert år, hytte på fjellet, og den fineste bilen. Men dette stopper meg ikke fra å være lykkelig.
De fleste jeg kjenner som gjør det over middels godt på skolen, eier ikke sosialt liv da tiden de kunne brukt på moro blir sløst bort på "fremtiden". Jeg møter på jobb kl 8 og går hjem igjen kl 4, resten av døgnet bruker jeg på ting jeg liker å gjøre, og likevel klarer jeg å spare godt over halvparten av lønnen min. Jeg har det helt "åll reit" og er godt fornøyd med det.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvorfor ikke satse fullt på skole?..
Vis hele sitatet...
Om man satser fullt på skole, joda fremtiden er lys, men hva med fritid/hobbyer og annet? Eksempelvis om du satser på både fotball og skole, hva sitter du igjen med? Null tid med de du ønsker å være sammen med å bruke mye tid på.

Er lite interessert i å satse fullt på skole pga om du får de beste karaktere og blir noe som tjener fett, så må du betale dobbelt så mye skatt som de som tjener gjennomsnittlig. Og da er det plutselig ikke så mye å hente uansett.

Satser man fotball kan man bli rik, satser man på musikk/DJ kan man bli rik, satser man på skole kan man bli velstående. Hvis du skjønner poenget. Selvsagt er det en risk å ta, men folk har forskjellig syn på skolegang. Noen sliter med motivasjon, andre ikke.
Sist endret av Fle7ch; 10. januar 2013 kl. 01:37.
Kom over en link jeg fant relevant:
http://www.getrichslowly.org/blog/20...to-do-instead/

Sitat av Fle7ch Vis innlegg
Satser man fotball kan man bli rik, satser man på musikk/DJ kan man bli rik, satser man på skole kan man bli velstående. Hvis du skjønner poenget. Selvsagt er det en risk å ta, men folk har forskjellig syn på skolegang. Noen sliter med motivasjon, andre ikke.
Vis hele sitatet...
Om du er 16år så er du såpass gammel at du bør ha nok selvinnsikt til å se om hobbyen din kan bli jobb. Om du selv ikke har forstått det å bli proffspiller på Liverpool er utenfor rekkevidde bør du søren ha såpass gode foreldre at de slapper deg i bakhodet og forteller deg at du bør gå på skole.
Om du har talent, nå mener jeg virkelig talent, så har du antagelig blitt fortalt allerede at du burde satse på fotballen...
Enkelte ting som dj-ing kan du jo slå igjennom med senere i livet, men er du såpass flink at dette er realistisk? Se dypt inn i deg selv og tenk etter "har jeg mer enn 50views på youtube? Nei... ok... da kanskje jeg ikke skal satse på dette..."
Om du sliter med motivasjon så kan du jo alltids prøve å droppe ut av skolen å følge drømmen din og se hvor langt det tar deg, de aller fleste finner fort ut at det er greit med litt skolegang alikevel og får derfor en god dose motivasjon.

Jeg kjenner flere dj's som fulgte sin passion og fant ut at de heller burde vokse opp og bli studenter...
Trådstarter
18 5
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Jeg vet ikke hvordan du har funnet ut av dette men det er ganske revolusjonerende biologisk viten du har kommet frem til. Jeg er sikker på at veldig viktige mennesker har lyst til å få høre om dette.
Vis hele sitatet...
De fleste viktige mennesker vet nok om det! Dette er ting jeg selv har lært og så etter etter å prøvd ut og vært oppmerksom, forstått. Den beste stede å lære om det er i Way of the Superior man! Les det om du vil vite hva det vil si å være mann - ikke gutt!

Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg mener ikke at siden vi har olje, så skal vi bare hvile på våre laurbær. Men det er ikke så ille som du skriver. De aller fleste finner seg et yrke av noe slag. Og hva så om det er en del som spiller mye og trives på fritida? Selv om vi ikke skal stole for mye på olje, så har vi veldig god økonomi og det er ingen grunn til å løpe rundt i panikk og ikke sove om natten. Jeg er sikker på at du også spiller litt eller ser på tv en del timer i uka.



Alle har forskjellige drømmer. Men er litt enig i det du skriver der. Det er viktig å ikke "drømme bort" livet sitt, men også å leve for det.
Det unge ofte ikke tenker på er ta de skal ikke leve evig.



Du skriver som om alle er noen latinger som bare sitter foran pc'en eller tv'en. Sånn er det ikke i virkeligheten. Dessuten, etter endt skole eller jobb så har man retten fullt på sin side til å gjøre akkurat hva man vil så lenge man følger loven. Man MÅ ikke bygge slott eller tjene en million før man er 20 for å være en suksess i livet. Sånn ser jeg på det ihvertfall.

Men er litt usikker på hva du mener, egentlig.
Vis hele sitatet...
Vi KAN alle gjøre hva vi vil! Så hvorfor er ikke alle fotballstjerer og musikkere da? Haha, jeg bare lurer på om Petter lever til sitt fulle potensiale når han drar til et kontor og fører regnskap og tjener 600 000 i året. Det handler OVERHODE ikke om matrialistiske goder. Ghandi hadde ikke mye, alikevel skapte han en stort, via at han brannt for noe.
Sitat av 1onlife Vis innlegg

Hvis dagen ungdom kaster bort skole. Og forrige generasjon dreit i skolen, den før der var like ille. Og neste vil fortsette trenden. Hvorfor gjør vi ikke noe med det da! Hvis så mange generasjner hater den instutusjnen, hvorfor tvinger vi fortsatt barna våre til å gå gjennom prosess som enda er like ræva?
Vis hele sitatet...
Jeg sier bare at det er helt naturlig å tenke på den måten når man er kid.
Personlig likte jeg skolen veldig godt, så jeg er en del av unntaket. Jeg synes heller ikke skole er ræva og jeg mener systemet fungerer. Om menneskeheten(eller så kan vi tenke lokalt; Norge) skal videre så kan ikke alle bli djs og fotballspillere.

For de som ikke tenker på framtiden og helst vil kjøre skateboard dagen lang så er det jo kjempekjipt å måtte gå på skole, men jeg er sikker på at de også ville ha glede av skolegangen i senere tid.
-Om dagens unge trenger en dytt? Nei, de får livets harde lærdom smelt i fjeset en eller annen gang.
-Driter mange unge i skolen og framtiden? Ja, men det er det unger gjør... Sånn er det og sånn vil det alltid være.
-Støtter jeg de som vil drive dank og satse på musikk eller whatever? Til dels. Men, da bør de faktisk tenke over at om man gjør dette så satser man "alt" på dette. Det er ingen som tar deg imot om du går på trynet.
-Ønsker jeg dropouts velkommen etter for å rydde opp livet sitt? Absolutt.
Alle vet jo at skolen ikke er perfekt - og holdningene til folk ikke er perfekte. Men det betyr ikke at man skal fjerne skolen - det betyr man må gjøre skolen bedre. Prøve å finne andre måter å gjøre undervisning, og finne måter å motivere unge mennesker til å holde ut på skolen. Jeg tror at det kan være mye bra i ting som f.eks. Khan Academy, altså ikke selve siden - men undervisning på den måten.

Staten i Norge tar de beste foreleserene for alle trinn, og alle fag og lager en database med korte undervisninger på helst maks 10 minutter, som tar for seg et veldig spesifikt delpensum, og legger de opp slik at man ser de i rekkefølge og kan ta pauser i mellom hver del. I tillegg legger man inn oppgaver som man må løse via datamaskinen før man går videre til neste film. Rett og slett for å se om folk får med seg hva de lærer.

Lærerene vil selvfølgelig fortsatt være nøkkelen i hele systemet - og er vel det viktigste. Men i stede for at de skal fungere som forelesere skal de være veiledere og drive oppfølging. De kan se på automatisk genererte rapporter over fremgangen til de ulike elevene, og hvis man ser at enkelte sliter veldig med enkelte pensum kan man f.eks. ta disse ut og kjøre ekstra undervisning for akkurat disse i dette delpensumet.

Siden lærerene ikke lenger trenger å kjøre forelesninger betyr det at hver elev kan jobbe i sitt individuelle tempo, og går videre når de forstår det de holder på med. Dette betyr at de som sliter litt med faget får mere tid til å lære seg tingene, mens de som er flinke i faget gjerne kan hoppe langt fremover i pensum. Dette uten at de ødelegger undervisningen for hverandre. Det er faktisk ikke et problem om man har elever som driver med oppgaver fra forskjellige årstrinn i samme klasserom.

De tok opp dette i en kort presentasjon på 60 minutes for en stund tilbake, og du kan se filmen her: http://www.youtube.com/watch?v=zxJgPHM5NYI
Flesteparten er en gjeng med bortskjemte drittunger som griner fordi de ikke fikk ny macbook til jul. Flere velger å ikke søke jobb, fikser seg heller trygd på å f.eks prate på seg en psykisk lidelse eller noe annet. Forkastelig om du spør meg.

Ser jo også mye positivt da, så det er alltid to sider eller flere av en sak.

Ganske sykt at her sitter det ungdommer med "førsteklasses" skoleutstyr og hater både det ene og det andre. På andre siden av verden er det folk som nesten ville solgt sjela si bare for å få seg en utdanning.

Det burde bli skjerpings syntes jeg. Syntes det er alt for lett og få "slippe" ting her i Norge. Det er for lett liksom, er ingen oppfølgning når det gjelder sykefravær osv.

Den elektroniske utviklinga har også noen dårlige effekter syntes jeg. Barn på 10-11 år som flyr rundt med telefoner til flere tusenlapper og er på facebook før de har lært seg gangetabellen.

Høres ut som en skikkelig grinebiter nå, men er egentlig optimistisk

Det er noen som løfter hjertet ditt om hverdagen da; noen som gjør noe for andre uten å kreve en macbook for det Jeg snakker om de unge som reiser seg for de gamle på tbanen, som hjelper funskjonshemmede med bæreposene opp trappa, de som ikke bare har folkeskikk men tillegg viser den blant andre.

Jeg er bare 20ish år, høres kanskje ikke slik ut. Syntes forsatt at det kan være litt hardere kår. Slik at "dagensungdom" får vist litt pågangsmot og viljestyrke.

heartslava.
Med tanke på at vi lever i et samfunn der det å forgifte seg selv, for deretter å gå rundt i byen å oppføre seg som en ape blir sett mer opp til enn utdanning, er det noe mer grunnleggende som må endres..

Hvis en kid ser at en person som prøver å oppnå noe blir stemplet som en nerd, og dermed sett ned på, tror dere virkelig at kidden kommer til å følge i "nerdens" fotspor? Vi lever i et samfunn som blir dummere og mer ignorant for hver generasjon. Den eneste måten å snu trenden på, er å gjøre kunnskap / utdanning "trendy", men hvordan?

(Satt litt på kanten, men fortsatt like gyldig)
Det er 2 gutter i klassen min som gir blaffen i skolen, mildt sagt. Når læreren bær dem om og ta ned PC'n. skal de diskutere og ender som oftest med at en av dem blir sendt ut. Ikke bare det, men når de får ned PC'n tar det ikke langt tid før den er opp igjen.

Når læreren ber dem om og ta bort headsettet, samme oppsettet, diskusjon, diskusjon, de blir sure, læreren blir irritert osv osv. Dette er også sykt irriterende for oss andre i klassen også. De skal diskutere og ALT, bortskjemte drittunger sier jeg, får de det ikke som de vil skal de syte, de jobber ALDRI i timen, sitter på facebook og ser på pewdiepie døgne rundt. Han ene er gal etter Sonic, begge er gale etter Leauge of Legends.

Får lyst til og slå dem til de er all regnbuens farger. Dette er ikke de eneste jeg skjenner som gjør dette, maaaaaaaaaange flere som oppfører seg sånt. Så JA, mange norske ungdommer trenger en smack på rumpa og PC forbud i et halvt år.
Sitat av grims Vis innlegg
Det er 2 gutter i klassen min som gir blaffen i skolen, mildt sagt. Når læreren bær dem om og ta ned PC'n. skal de diskutere og ender som oftest med at en av dem blir sendt ut. Ikke bare det, men når de får ned PC'n tar det ikke langt tid før den er opp igjen.

Når læreren ber dem om og ta bort headsettet, samme oppsettet, diskusjon, diskusjon, de blir sure, læreren blir irritert osv osv. Dette er også sykt irriterende for oss andre i klassen også. De skal diskutere og ALT, bortskjemte drittunger sier jeg, får de det ikke som de vil skal de syte, de jobber ALDRI i timen, sitter på facebook og ser på pewdiepie døgne rundt. Han ene er gal etter Sonic, begge er gale etter Leauge of Legends.

Får lyst til og slå dem til de er all regnbuens farger. Dette er ikke de eneste jeg skjenner som gjør dette, maaaaaaaaaange flere som oppfører seg sånt. Så JA, mange norske ungdommer trenger en smack på rumpa og PC forbud i et halvt år.
Vis hele sitatet...
Mens du, som klager på andre mennesker som sannsynligvis har dyptgående problemer og ikke får den hjelpen de trenger av de som bør gi det til dem, fortjener et klaps på skuldra?

Sitat av Ross Vis innlegg
Vi lever i et samfunn som blir dummere og mer ignorant for hver generasjon.
Vis hele sitatet...
Dette er forresten helt hundre prosent feil. Kun veldig nylig har den gjennomsnittlige IQen sluttet å stige, fordi maskiner i all hovedsak tar over de tradisjonelle IQ-tunge oppgavene. EQen stiger i gjengjeld.
Trådstarter
18 5
Sitat av Shittles Vis innlegg
Jeg mener at dette evige utdannings-maset vi får tråkket inn i skallen helt fra vi er gamle nok til å begripe hvordan skolesystemet funker, er utrolig unødvendig.. Vi skal være ferdig utdannede i midten av 20-årene, få noen kroner mer i året, og slite med studiegjeld til vi er godt over 50. I tillegg kommer selvfølgelig boliglån. Deretter følger forbrukslån til hytte/bil/båt/etc fordi vi ikke har råd til å spare grunnet de 3-4 sydenturene vi må ha i året for å vise hvor vellykkede vi er, og all denne gjelden vi har opparbeidet oss.
Jeg droppet ut av skolen etter ett år på VGS, når jeg ikke kom inn på den linja jeg ville på grunn av for lavt karaktersnitt.. Hvorfor må jeg ha høye gym- og naturfagkarakterer når jeg vil jobbe innen IKT? Eneste alternativet var å ta opp fag som privatist (noe jeg vet ved meg selv at jeg aldri hadde klart) eller gå en annen linje og bli noe jeg ikke kunne tenke meg å jobbe med resten av livet.
Jeg var heldig og fikk meg en relativt bra betalt jobb, som jeg trives i, to uker etter skolestart, og har nå fast ansettelse der. Jeg har i løpet av under to år overmøblert gutterommet med nye møbler jeg kan ta med meg når jeg flytter ut, og spart opp nok penger til lappen og bil. Innen jeg er 22 har jeg råd til å ta opp lån til egen leilighet.
Jeg vil kanskje ikke har råd til å ta meg ørten turer til varmere strøk hvert år, hytte på fjellet, og den fineste bilen. Men dette stopper meg ikke fra å være lykkelig.
De fleste jeg kjenner som gjør det over middels godt på skolen, eier ikke sosialt liv da tiden de kunne brukt på moro blir sløst bort på "fremtiden". Jeg møter på jobb kl 8 og går hjem igjen kl 4, resten av døgnet bruker jeg på ting jeg liker å gjøre, og likevel klarer jeg å spare godt over halvparten av lønnen min. Jeg har det helt "åll reit" og er godt fornøyd med det.
Vis hele sitatet...
Dude! Du har et liv liksom. Et liv som varer i 29 200 dager. Skal du waiste den tiden på ÅLREIT? Hvorfor ikke leve drømmelivet? Hva er din ultimate drømm? Bedrifseier? Artist? Kunstner? Raserbil driver? President? Hvorfor ikke bruke tiden på å realisere det, isteden for å spare halve lønna sånn at du kan fortsette å leve helt ålreit? Hvorfor ikke finne energi og glede i å skape det ultimate??

http://www.youtube.com/watch?v=2L_cGjQSR80

Sitat av grims Vis innlegg
Det er 2 gutter i klassen min som gir blaffen i skolen, mildt sagt. Når læreren bær dem om og ta ned PC'n. skal de diskutere og ender som oftest med at en av dem blir sendt ut. Ikke bare det, men når de får ned PC'n tar det ikke langt tid før den er opp igjen.

Når læreren ber dem om og ta bort headsettet, samme oppsettet, diskusjon, diskusjon, de blir sure, læreren blir irritert osv osv. Dette er også sykt irriterende for oss andre i klassen også. De skal diskutere og ALT, bortskjemte drittunger sier jeg, får de det ikke som de vil skal de syte, de jobber ALDRI i timen, sitter på facebook og ser på pewdiepie døgne rundt. Han ene er gal etter Sonic, begge er gale etter Leauge of Legends.

Får lyst til og slå dem til de er all regnbuens farger. Dette er ikke de eneste jeg skjenner som gjør dette, maaaaaaaaaange flere som oppfører seg sånt. Så JA, mange norske ungdommer trenger en smack på rumpa og PC forbud i et halvt år.
Vis hele sitatet...
So true! Men det er igjen deres valg å kaste bort livet sitt. Alt du kan gjøre er å gå forran som et godt eksempel. Husk; en ekte leder, leder ved eksempel, ikke ved makt. Så vis at du har det fett med å jobbe med skolen så vil de andre før eller senere følge etter, eller leve et taper liv.

Sitat av Ross Vis innlegg
Med tanke på at vi lever i et samfunn der det å forgifte seg selv, for deretter å gå rundt i byen å oppføre seg som en ape blir sett mer opp til enn utdanning, er det noe mer grunnleggende som må endres..

Hvis en kid ser at en person som prøver å oppnå noe blir stemplet som en nerd, og dermed sett ned på, tror dere virkelig at kidden kommer til å følge i "nerdens" fotspor? Vi lever i et samfunn som blir dummere og mer ignorant for hver generasjon. Den eneste måten å snu trenden på, er å gjøre kunnskap / utdanning "trendy", men hvordan?

(Satt litt på kanten, men fortsatt like gyldig)
Vis hele sitatet...
Du er virkelig inne på noe her! Hvis vil ha flere som utdanner seg er veien helt klart å gjøre skolen og utdanning mer hipt og trendy. Hva om man fikk en skole det var kult å gå på, utover BI liksom.
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Dette er forresten helt hundre prosent feil. Kun veldig nylig har den gjennomsnittlige IQen sluttet å stige, fordi maskiner i all hovedsak tar over de tradisjonelle IQ-tunge oppgavene. EQen stiger i gjengjeld.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke måle intelligens purt basert på iq, alt for mange ting som spiller inn! Ja, det kan være et faktum at vi har blitt bedre på mønstergjenkjenning og enkelte former for matematikk, men vi ser helt klart at folk blir mer og mer ignorante.

Ta feks 50-tallet, var ikke like kult å gi faen da?

For eks: Var på ferie for noen måneder siden, og på hjemturen ble vi værende på Amsterdam flyplass over natten. Fant oss noen stoler i nærheten av et vindu, var vell en slags soveavdeling. Spiste kvelds og overnattet der, helt gratis.
Men når vi skal gå, lar de andre søppelet bare ligge, istedenfor å ta det med til søppeldunken som stod ca 5 meter unna. Tar selv opp søppelet og kaster det. Og når jeg kommer tilbake til de andre får jeg bare "koffor kasta du det?? det er de som jobber her sin jobb!"..

Samme greia med folk som prøver ting i butikker, og så bare slenger det på bakken eller i nærmeste hylle, og dermed forventer at de ansatte skal bruke mange timer etter stengetid på å rydde.. Dumme bortskjemte ********** !

Idiocrazy er en grei sammenligning på det samfunnet vi har kurs mot.

"Heksejaktene" som har vært plastret over nyhetsbildet det siste året er også en god indikasjon. Folk svelger alt de hører rått, og sprer skiten videre uten omtanke.

Eller mine egne venner, som bare ser på meg som en slags tulling hvis jeg sier at jeg har tenkt å bruke en helg på å programmere, eller hjelpe familien med noe. Istedenfor å bli med dem ut på byen. Lurer på om de faktisk gjør noe annet enn å feste/game på fritiden.. Drar selv ut på byen ca en-to ganger i måneden, og føler at det er mer enn nok.

</rant>
Hvem har sagt at du ikke kan kutte ut alt som heter skolegang og dra på jordomseiling? I Norge har du stor frihet, og du kan stort sett gjøre det du vil med livet ditt. Det er imidlertid et stort MEN her. Kan du forsørge deg selv?

De aller fleste kan jo ikke det uten å jobbe. Hvis du tenker at du kan la andre betale for livsoppholdet ditt, dvs skattebetalerne, så vil jeg si du mangler et minstemål av anstendighet og moral. Du skal ikke snylte på andre. Tror det er denne mangelen på anstendighet og modenhet blant enkelte norske ungdommer som er det egentlige problemet her.

Som sagt, du må gjerne dra på jordomseiling eller spille XBOX for min del, men da krever jeg at du kan forsørge deg selv. Lever du på statens og skattebetalernes regning fordi du ikke "gidder" å dra på jobb, er jeg fristet til å ta dagpengene fra deg og gi deg innsikt i hvordan det er å ikke ha penger til mat og husleie.

Kanskje du blir mer motivert for å ta en jobb da?
Vel du bestemer mer eller mindre hva du vill bli. Du har et valg du tar det enten ser du tilbake om noen få år og ønsker at du aldri gjorde akurat det valget-
Andre ganger gir man faen og inser at det er gamle dager og når man holder seg til de da er man mer eller mindre fucked. Det er noe av det samme patetiske greiene som å savne ex'n etter et forhold som er slutt etter 2 månder, eller savne dopet man har gått på i 3år også inse at livet er kjedelig.
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Mens du, som klager på andre mennesker som sannsynligvis har dyptgående problemer og ikke får den hjelpen de trenger av de som bør gi det til dem, fortjener et klaps på skuldra?



Dette er forresten helt hundre prosent feil. Kun veldig nylig har den gjennomsnittlige IQen sluttet å stige, fordi maskiner i all hovedsak tar over de tradisjonelle IQ-tunge oppgavene. EQen stiger i gjengjeld.
Vis hele sitatet...
Dette sier du bare blindt. Jeg kan klage over andre mennesker jeg HVET har problemer, og det feanma uten og bli kaldt en problemunge sjøl. Vær mer forsiktig neste gang du kommenterer dritt om andre
True phreak.
Sitat av Fle7ch Vis innlegg
Om man satser fullt på skole, joda fremtiden er lys, men hva med fritid/hobbyer og annet? Eksempelvis om du satser på både fotball og skole, hva sitter du igjen med? Null tid med de du ønsker å være sammen med å bruke mye tid på.
Vis hele sitatet...
Om man bruker tid tilsvarende en fulltidsjobb på skolen er man svært godt rustet til å få ålreite karakterer (med noe ekstra arbeid påregnet i perioder). Da faller plutselig argumentet ditt bort. Alle må jo jobbe!

Et sosialt liv er viktig, men det unge mennesker ikke skjønner er hvordan man skal prioritere, og utnytte tiden man har effektivt. Det er noe man virkelig får styring på som student! Selv om jeg går siv.ing. og får gode karakterer har jeg masse tid til overs til å gjøre det jeg ønsker. I perioder går det med mye tid, men samtidig har man jo også venner på skolen, så man får tilbragt mye tid med mennesker man trives med og!

Så ikke lat som om mennesker som tar høyere utdanning er asosiale krek som kun ser dagslys av og til, jeg ser slike argument til stadighet her på forumet. De fleste er sosialt svært oppegående, og ressurssterke mennesker som trives svært godt med tilværelsen sin.
Trådstarter
18 5
Sitat av homoludens Vis innlegg
Hvem har sagt at du ikke kan kutte ut alt som heter skolegang og dra på jordomseiling? I Norge har du stor frihet, og du kan stort sett gjøre det du vil med livet ditt. Det er imidlertid et stort MEN her. Kan du forsørge deg selv?

De aller fleste kan jo ikke det uten å jobbe. Hvis du tenker at du kan la andre betale for livsoppholdet ditt, dvs skattebetalerne, så vil jeg si du mangler et minstemål av anstendighet og moral. Du skal ikke snylte på andre. Tror det er denne mangelen på anstendighet og modenhet blant enkelte norske ungdommer som er det egentlige problemet her.

Som sagt, du må gjerne dra på jordomseiling eller spille XBOX for min del, men da krever jeg at du kan forsørge deg selv. Lever du på statens og skattebetalernes regning fordi du ikke "gidder" å dra på jobb, er jeg fristet til å ta dagpengene fra deg og gi deg innsikt i hvordan det er å ikke ha penger til mat og husleie.

Kanskje du blir mer motivert for å ta en jobb da?
Vis hele sitatet...
Jeg gir faen i hva du krever og ikke krever. Jeg krever ingenting av deg og du skyller ikke meg shit. Verken skattepenger eller et smil. Jeg har verken lyst til å betale skatt eller få noe fra staten. Jeg vil reise og jobbe og leve fra dag til dag, kanskje bruke couch surfing slik at jeg har steder og sove. Man får jeg jobbe for.
Sitat av 1onlife Vis innlegg
Jeg gir faen i hva du krever og ikke krever. Jeg krever ingenting av deg og du skyller ikke meg shit. Verken skattepenger eller et smil. Jeg har verken lyst til å betale skatt eller få noe fra staten. Jeg vil reise og jobbe og leve fra dag til dag, kanskje bruke couch surfing slik at jeg har steder og sove. Man får jeg jobbe for.
Vis hele sitatet...
Er det ikke det jeg sier da? Ingen grunn til å bli hissig
Trådstarter
18 5
Sitat av homoludens Vis innlegg
Er det ikke det jeg sier da? Ingen grunn til å bli hissig
Vis hele sitatet...
Å bli hissig er det beste som finnes. Get mad. Bli provosert. Bare vær bevisst på det. Når noen sier at de krever noe av meg synes jeg det er så fucka at jeg velger å la de få vite.
Sitat av 1onlife Vis innlegg
Å bli hissig er det beste som finnes. Get mad. Bli provosert. Bare vær bevisst på det. Når noen sier at de krever noe av meg synes jeg det er så fucka at jeg velger å la de få vite.
Vis hele sitatet...
Internett > Staten/Samfunnet
Sykehus > Staten/Samfunnet
Den som lærte deg å lese og "skrive > Staten/Samfunnet
Politiet som passer på at du ikke får analen din sprengt > Staten/Samfunnet
Veiene du kjører på > Staten/Samfunnet

Du har bare en meget manglende forståelse for hva staten/samfunnet gjør for deg. Hvem trodde du betalte for alt rundt deg?

Hvordan tror du det blir om ingen betaler skatt? Tror du virkelig naturtilstanden er mer fristende. Har du tenkt til å gå til India/whatever land du vil besøke?

For å gjøre dette meget enkelt: Uten utdannelse vil samfunnet forfalle og vi vil til slutt ende opp med afrikanske tilstander. Om dette er ønskelig, så foreslår jeg at du/dere flytter ned dit, der slipper dere å betale skatt.
Sitat av 1onlife Vis innlegg
Å bli hissig er det beste som finnes. Get mad. Bli provosert. Bare vær bevisst på det. Når noen sier at de krever noe av meg synes jeg det er så fucka at jeg velger å la de få vite.
Vis hele sitatet...
Synes du det er merkelig at jeg krever at du forsørger deg selv? Tror du prater og kjefter langt mer enn du tenker

Folk som kan jobbe, men som velger å leve på statlige overføringer har jeg lite til overs for. På samme måte som jeg har lite til overs for andre typer mygg og parasitter som snylter og suger blod av andre.

Sier ikke at du er slik. Sier bare at det er helt på sin plass å kreve at folk sørger for eget livsopphold
Vet ikke om jeg gidder å lese igjennom så mye, men for å svare til TS og tittelen så vil jeg si ja.

Det er så mye som kan forbedres. Jeg sikter hovedsaklig til fritiden og det sosiale på skolen. Hva gjør ungdommer i helgene? Noen sløser vekk livet sitt foran dataspill (har vært der, men endelig klart og slutte), andre fyrer seg opp en bønne, og mange bruker halve dagen på å skaffe seg drikke for å så dra ut. Istedenfor å endre på situasjonen så sender de små-frekke politimenn rundt som tar drikken til folk, gir ut prikker (ødelegger dette fremtiden deres?), osv. Av og til straffer de enkeltpersoner for ting 'nesten alle' gjør. Det kreves sosialt at du drikker, fester, og er med venner. Når det kreves sosialt av deg at du gjør noe som egentlig er ulovlig så må du nesten si deg enig at noe er galt. Om ikke du gjør det så blir du egentlig bare stemplet som en taper. Alt jeg skrev ble litt rotete, beklager for det.