Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 13749
De fleste har vel hørt om anarkismen, men kanskje ikke alle vet akkurat hva den er og hvorfor dette hadde kanskje vært en bedre løsning, og per idag vil jeg gjerne inføre en type anarkisme.

Jeg starter med og fortelle dere hva anarkisme er. Anarkisme er totalt frihet ifra en styringsorgan, demokrati som vi alle kjenner idag er stikk imotsatt av hva en anarkist mener. En Anarkist tror på indivdet, uten noe som styrer hverdagen våres, så enkelt.

Første gang jeg hørte om Anarkismen var igjennom en nyhetsanker på tv. Da var den en reportasje om at anarkistiske grupper lagde herværk og tyde til vold. Og at anarkister var voldige idioter og gale mennesker. Til dels sant at et få tall av de få anarkistene er voldlige, men dette er jo bare et utfall av utstøttingen disse menneskene har møtt av demokratiets lange arm, politiet. Frustrasjon avler vold og gjør folk rabiate.

Det er bare en tanke, heller ikke noe jeg per idag går for, men jeg vil tro at dette hadde vært en mye bedre løsning i det lange og det hele.


Kanskje jeg ikke ville kalt hva jeg vil ha for anarkisme pga alt det som faktisk ligger i teorien anarkisme om at ingen styrer. Om man kunne kombinert demokrati og anarkisme hadde dette vært noe jeg ville valgt. Der vi hadde hadde det mye som idag bare med total frihet fra ja whatever som vi idag møter igjennom demokrati.

Mange tror at det vil bli type konge på hver haug hvis anarkismen blir tatt i bruk. At volden vil flyte, men da spør jeg meg selv, hvorfor skulle dette skje?

Sitat av Alexander Berkman: Anarkismens ABC
Hva anarkisme ikke er:
“Den är inte bomber, oordning, eller kaos.
Den är inte stöld och mord.
Den är inte ett allas krig mot alla.
Den är inte att återvända till barbariet eller stenåldern.
Anarkismen er raka motsatsen till allt detta.”
Vis hele sitatet...
Åja, kul du har blitt som plutselig har funnet ut av nye ord som "anarki" og "anarkisme". Du mener dette ville ført mye mer fram enn styresystemet vi besitter per idag? Kan du i det hele tatt gi noen god forklaring og argument på hvorfor du tror akkurat dette, annet enn at det kan virke "kult"?

Du quoter hva anarkismen ikke er. Kan du forklare meg hva den faktisk er og kan tilby? Kan du komme med eksempler på suksessrike historier og eksempler på anarki opp i historien?

Greit med individet, men hva skjer når det kun finnes individ? Kollaborasjon?

Edit: Så med det sagt og litt ettertanke. Hvordan ser du personlig for deg et samfunn i anarkien? Hvordan styres/lever samfunnet, hva skjer med folk som faller utenfor? Alle og enhver for seg selv? Hvilke støtteapparater skal fungere for å hjelpe disse?

Tror du at det ligger i den menneskelige natur å kunne samarbeide som en eneste stor organisme? Tror du at folk vil hjelpe de som blir sittende i total ulykke og uten noen ting? Hvem tar ansvaret for disse?

Skatter, avgifter og annen form for økonomisk styring faller vel bort?

Hvordan kan du si at du vil ha både demokrati og anarki? Trodde anarkister var direkte motstandere av slikt. Er du sikker på at det er anarki du snakker om? Opplys meg.
Sist endret av m0b; 29. desember 2008 kl. 01:47.
Min mening:

Samfunnet vårt ville gått helt på tryne med anarkisme. Det går bare ikke an at alle skal kunne gjøre akkurat slik de vil.
Jeg ser alikevel en den positivt i anarkisme, og da tenker jeg på Individets frihet og rett til å bestemme over seg selv.
Folk bør ha rett til å gjøre hva de vil med kroppen sin (rus, selvmord, etc) uten at det skal være direkte forbudt, du bør selv bestemme over livet ditt.

Jeg ønsker et friere samfunn som blir mer tilrettelagt for individet, men anarkistisk? nei takk
for eksempel ville anarkismen gjort slik at alle ville vært like iforhold til jobb og utdanning. Med dette mener jeg at vi hadde fått mye mer balanse mellom klasser i samfunnet. Da ungdom ikke ville blitt satt ut av en voksen kvervulant som vet bedre.

Individet ville hatt mye mere og si i for hold til at man ville skapt mye mere individualsime i den forstand at man ikke ville gruppert oss på den måten man gjør idag. Med gothere, nordmenn og relgiøse. Vi ville fått bort alt som het uenighet om hvem man var.

Det finnes ingen gode eksempler på anarkisme i den forstand fordi anarkismen har aldri fått lov til og bli satt ut i et vel fungerende sammfun. Men om vi hadde satt ut anarkisme i norge idag med alt det vi har allerede så ville dette vært et bedre alternativ, kanskje.

Vil ta kollaborasjon og stippe det ned til at det bare betyr felleskap og samarbeid. Og det vil samarbeid må man ha får og få noe til og funke, fordi vi er sterke sammen enn hver for seg. O ville jeg hatt i et anarkistisk samfunn. Men ikke at vi bruker kollaborasjon i den betydning man bruker idag.
V kollaborasjon så betyr det at vi fremdeles er et samfunn. O

ikke så viktig i samfunnet, men allavel viktig er at anarkismen ikke er det er relgion. Og da spør jeg deg om du har noen eksempler på gode samfunn som er basert på religøs politikk? Noe norge ikke er idag, selv om vi har statskirka.
Sist endret av tjalldish; 29. desember 2008 kl. 01:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Thriller: Hvilke handlinger er det du ikke har rett til å utføre idag som du mener det ville vært fordelsaktig for deg å kunne gjøre? Hvis man ser bort ifra rus, som allerede har blitt diskutert så ufatterlig mye fra før, at jeg ikke engang vil holde det som et argument.
Sitat av tjalldish Vis innlegg
De fleste har vel hørt om anarkismen, men kanskje ikke alle vet akkurat hva den er og hvorfor dette hadde kanskje vært en bedre løsning, og per idag vil jeg gjerne inføre en type anarkisme.

Jeg starter med og fortelle dere hva anarkisme er. Anarkisme er totalt frihet ifra en styringsorgan, demokrati som vi alle kjenner idag er stikk imotsatt av hva en anarkist mener. En Anarkist tror på indivdet, uten noe som styrer hverdagen våres, så enkelt.

Første gang jeg hørte om Anarkismen var igjennom en nyhetsanker på tv. Da var den en reportasje om at anarkistiske grupper lagde herværk og tyde til vold. Og at anarkister var voldige idioter og gale mennesker. Til dels sant at et få tall av de få anarkistene er voldlige, men dette er jo bare et utfall av utstøttingen disse menneskene har møtt av demokratiets lange arm, politiet. Frustrasjon avler vold og gjør folk rabiate.

Det er bare en tanke, heller ikke noe jeg per idag går for, men jeg vil tro at dette hadde vært en mye bedre løsning i det lange og det hele.


Kanskje jeg ikke ville kalt hva jeg vil ha for anarkisme pga alt det som faktisk ligger i teorien anarkisme om at ingen styrer. Om man kunne kombinert demokrati og anarkisme hadde dette vært noe jeg ville valgt. Der vi hadde hadde det mye som idag bare med total frihet fra ja whatever som vi idag møter igjennom demokrati.

Mange tror at det vil bli type konge på hver haug hvis anarkismen blir tatt i bruk. At volden vil flyte, men da spør jeg meg selv, hvorfor skulle dette skje?
Vis hele sitatet...
Så siden Norge er et av verdens desidert beste land å bo i (takket være styresmaktene våre), mener du at det mest fornuftige å gjøre akkurat nå er å forandre 100% på hvordan landet styres?
Edit: Nå ser jeg at du ikke helt skjønte. Jeg ville fremdeles at Staten. Men vil ville sluppet demokratiet. Anarkismen er ikke at man gjør hva man vil uten konsekvenser som fengsel osv. Det er ikke TOTAL FRIHET jeg vil ha, men at vi hadde visklet bort all demokrati i den forstand at demokrati er det det er, you know.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tjalldish Vis innlegg
for eksempel ville anarkismen gjort slik at alle ville vært like iforhold til jobb og utdanning. Med dette mener jeg at vi hadde fått mye mer balanse mellom klasser i samfunnet. Da ungdom ikke ville blitt satt ut av en voksen kvervulant som vet bedre.
Vis hele sitatet...
Det har vel meir med kultur og sosiale normer å gjere enn styresettet landet har? Det er ingen grunn til å tru at anarkisme ville løyse opp dei sosiale bånda i familien? Og utdanning må nødvendigvis gjennomførast fra dei som kan noko (i.e er eldre) til dei som ikkje kan noko (i.e er yngre)
Jeg mener: anarki ville ikke fungert i ett helt land, men forskjellige små plasser hvor alle kjenner alle ser jeg ikke bort ifra at det kunne fungere i praksis. Christiania?

Anarki har vell sine oppsider men også sine nedsider. Jeg ser for meg borgerkrig når jeg tenker på anarki i hele Norge. Hva med alle egoistiske menneskene som finnes i Norge, og alle psykisk ustabile?

Jeg må nevne at jeg ikke har satt meg helt inn i anarkismen, men skomlest og diskutert det ett par ganger
Sitat av tjalldish Vis innlegg
for eksempel ville anarkismen gjort slik at alle ville vært like iforhold til jobb og utdanning. Med dette mener jeg at vi hadde fått mye mer balanse mellom klasser i samfunnet. Da ungdom ikke ville blitt satt ut av en voksen kvervulant som vet bedre.
Vis hele sitatet...
I forhold til jobb og utdanning? Her slenger du jo i tillegg inn erfaring på slutten, gjør du ikke? Er da naturlig at en person som er eldre (og som har mer erfaring) utklasserer ungdom i områder når det kommer til jobbsammenheng?

Sitat av tjalldish Vis innlegg
Individet ville hatt mye mere og si i for hold til at man ville skapt mye mere individualsime i den forstand at man ikke ville gruppert oss på den måten man gjør idag. Med gothere, nordmenn og relgiøse. Vi ville fått bort alt som het uenighet om hvem man var.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde virkelig at naturlig seleksjon og et darvinistisk synspunkt mente det var fordelaktig med differansiering for en utvikling av en organisme? Hvordan kan et individ være et individ hvis alle er like?

Sitat av tjalldish Vis innlegg
Vil ta kollaborasjon og stippe det ned til at det bare betyr felleskap og samarbeid. Og det vil samarbeid må man ha får og få noe til og funke, fordi vi er sterke sammen enn hver for seg. O ville jeg hatt i et anarkistisk samfunn. Men ikke at vi bruker kollaborasjon i den betydning man bruker idag.
V kollaborasjon så betyr det at vi fremdeles er et samfunn. O
Vis hele sitatet...
Personlig ville jeg ikke engang satt en femmer på at mennesket ikke er så kynisk og selvsentrert at det ikke blir en kamp om alfamannen, og straks du har det - blir det vel snakk om fraksjoner og maktkamp?

Sitat av tjalldish Vis innlegg
ikke så viktig i samfunnet, men allavel viktig er at anarkismen ikke er det er relgion. Og da spør jeg deg om du har noen eksempler på gode samfunn som er basert på religøs politikk? Noe norge ikke er idag, selv om vi har statskirka.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det er religion en av de største grunnen til at det er krig og faenskap i verden. Men, norge alene er da vel et kjempeeksempel? Uten at vi er direkte kristelig styrt på den måten.
Sitat av tjalldish Vis innlegg
Edit: Nå ser jeg at du ikke helt skjønte. Jeg ville fremdeles at Staten. Men vil ville sluppet demokratiet. Anarkismen er ikke at man gjør hva man vil uten konsekvenser som fengsel osv. Det er ikke TOTAL FRIHET jeg vil ha, men at vi hadde visklet bort all demokrati i den forstand at demokrati er det det er, you know.
Vis hele sitatet...
En stat uten demokrati?
En totalitær stat med andre ord?

Jeg tror verden har nok av de.

Edit:
Det vil si: I en slik stat, vil du til slutt uansett få en leder som ikke vil at individet skal få ha sin frihet - selv om kanskje den første lederen går inn for det.
Sist endret av warmblanket; 29. desember 2008 kl. 02:08.
Det eneste jeg finner positivt ved anarkisme er at det utvikler menneskeheten i form av fysikk og intelligens, noe som dagens samfunn ikke gjør. "Den sterkeste overlever" eksisterer ikke i Norge hvertfall, ettersom alle får hjelp til alt om de ønsker. Ikke at dette nødvendigvis er negativt, men jeg må innrømme at jeg ikke har stort til overs for en nabo som kjører BMW convertible med handicap-tag som løper opp og ned trapper uten problemer..

Hadde ikke mennesker vært egoistiske av natur så hadde kanskje anarki fungert, men det er vi desverre ikke..
Jeg ser nå at dette innlegget blir litt langt men plis les helt ned.

Anarki har mange forskjellige retninger, og jeg vil si det blir galt å si at "Anarki hadde fungert", du må spesifisere det litt mer.

Ta feks, Kristendom, flere forskjellige måter å tro/tenke på: Frikirke, Statskirke, Katolske Kristne, Ortodokse Kristne, ++ En som velger sitt standpunkt innenfor et av disse samfunnene er ikke automatisk enig i hva de andre kristne mener. Eks: En katolsk kristen og en ortodoks kristen er ikke enige i alt, men begge er kristne.

Noe av samme greia med Anarki, det er mange forskjellige tankemåter, feks: Økonanarkisme, Anarkokapitalisme, Anarkafemisme, bare for å nevne noen. Det mener mye forskjellig, men de går under anarkismen.

Anarki betyr ikke å fjerne staten totalt men; Anarki er en politisk og filosofisk bevegelse som går inn for å fjerne, eller i stor grad minske, alle former for maktstrukturer. [1]

Jeg tror vi kunne klart oss fint med en svakere stat enn det vi har i Norge i dag, og jeg tror ikke en sterk stat er synnonymt med et velfungerende samfunn. Jeg vil selvfølgelig ikke fjerne staten helt, men heller fokusere mer på individets frihet, og herske over eget legemet.

Mange tenker: "Hvis det blir anarki, da kan alle gjøre hva de vil, feks: stjele fra naboen". Dette er tull, anarkismen fokuserer på individeds frihet, men ikke at man kan gjøre hva man vil hvis det går utover noen andre, da stjeler man friheten deres.

|d13m0b, du sier at Tjalldish må komme med eksempler på hva han mener man ikke kan gjøre i dagens samfunn som er mulig hvis man innfører anarki, her er noen ting; Benytte seg av rusmidler, Hvis man blir enige med naboen(e) kan man feks bygge en hytte i hagen uten å søke til staten om lov, Bygge forskjellige ting på egen eiendom hvis naboer samtykker, Ta med seg hasj på fly lovlig, Aktivt hjelpe til selvmord. Det er noen av tinga jeg kommer på i farta.

Jeg mener selvfølgelig ikke at Norge i dag styres dårlig tvert imot, men jeg mener selvsagt at det er ting som kan, bør og må forandres feks: Den norske skole...

Jeg tror ikke et samfunn uten noen som helst form for styring ville fungert optimalt, men jeg mener at det ikke skal være en person med for mye makt, se bare på Kommunisme, Josef Stalin, Lenin og andre tilfeller. Jeg liker heller ikke en slik som Hierarki er bygd opp, at noen mennesker skal ha mer makt enn andre og at disse er viktigere i samfunnet. Ta for eksempel USA; Jeg syntes det blir veldig feil at presidenten skal ha så mye makt som han har, og at for eksempel body guardene skal gi sitt liv for å beskytte presidenten. Body-Guarden er like mye verdt som presidenten, mens jeg mener hierarki fremstiller det som om personer høyere opp i systemet er mer verdt enn personer i lavere grupper av samfunnet.

Jeg føler anarki verdsetter personer likt, og ingen er mer verdt enn andre, dette syntes jeg er bra.
Alle har samme sjanse, og det har ingenting å si hvilken bakgrunn du har eller hvor du kommer fra. Jeg syntes det blir feil det som Tjalldish sier med at det ikke skal være noen samfunnsgrupper som Gothere, punkere, emoer osv, men at folk skal være seg selv og bli godtatt av et liberalt samfunn.

Takk for at du leste helt ned.

[1]: http://no.wikipedia.org/wiki/Anarkisme
Jeg tror du burde lese litt mer om anarkisme før du forteller folk hva det (ikke) er i en tråd på nFF.
For og forklare mine synspunkter må jeg skalere ned for og gjøre dette lettere.

Situasjon: Norges stat er oppløst(Og hvordan skulle dette skje, avstemning? Nei vi skal jo bort fra demokratiet). Og alle driver fritt og gjør ingenting. Og dette vil skje. Det har skjedd de siste 6000 år av historien, så jeg er ganske sikker i min sak.

Så i denne nye verden har jeg en venn som jeg synes er kjempe kul og grei. Men tingen er at det er det flere som synes. I tillegg har han penger og våpen. Og siden jeg nå må beskytte meg selv så aksepterer jeg min kule venn som leder mot beskyttelse og trygghet. Men på andre siden av elven er det en annen gruppe som ikke synes vår gruppe er så kule. SÅ de ønsker å ta fra oss, eller lede oss videre. Og må da styrte min venn. Vi har nå en krig.

Heldigvis vinner vi, så gruppen har nå blitt større med mer område. Det blir flere kriger, og vi vinner som oftest. Så nå er vi kjempestore. Men siden det egentlig bare var meg og noen andre som i starten syntes at vår leder hadde kule meninger, er det nå litt uenighet i den store gruppen. I tillegg må vi bli enige om noen normer som skal beskrive samhandling inni denne gruppen. Altså lover.

Så nå har vi kriger og lover. Problemet nå er at naboen som er litt misunnelig på meg siden jeg har så fin trehytte tar den ifra meg. Og min kule kompis med våpen har ikke lenger tid til bare meg, han har mange som maser om hjelp. SÅ han sier til noen at de skal med hans myndighet hjelper meg å få naboen til og skjønne at når man bryter normene satt av lederen så kommer .. la oss kalle det en vaktstyrke.

Så vi har nå en leder, kriger, lover og politi. Og du kan stoppe og lese når dette høres kjent ut. For da har du skjønt poenget. Men videre. Vår leder ser nå at andre store grupper er misunnelige på alle de fine jentene vår stamme har. Så han må tenke ut en måte å beskytte dem på. Han sier så til meg som har fulgt ham lengst at jeg skal ha ansvar for og beskytte jentene våre. Og jeg får våpen og myndighet til å sette sammen en gruppe folk som kun jobber for jentene(resusjer) våre. Jeg får også i større grad være med og bestemme andre ting. Så vi har nå en liten stat som bestemmer på vegne av andre og en makt som håndhever den.

Og dette er min teori. Det er ikke nødvendigvis menneskers griskhet som gjør dem til diktatorer. Men ofte fordi folk vil ledes. Og når folk vil ledes trengs det en leder. Altså det vi idag kaller staten.

Og for å si det rett ut. INGEN jeg gjentar INGEN av de jeg kjenner med disse meningene ville klart seg lenge i samfunnet de ønsker seg. Det er en fin tanke å leve etter. Med gode ideer og så videre. Men det forblir med det. Hvis vi får anarki i Norge så flytter jeg!
Ta for eksempel USA; Jeg syntes det blir veldig feil at presidenten skal ha så mye makt som han har, og at for eksempel body guardene skal gi sitt liv for å beskytte presidenten. Body-Guarden er like mye verdt som presidenten, mens jeg mener hierarki fremstiller det som om personer høyere opp i systemet er mer verdt enn personer i lavere grupper av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg at presidenten har veldig liten makt i USA. Presidenten fungerer som landets ansikt, "commander-in-chief" når krig bryter ut, og diverse andre ting. Det er i kongressen makten ligger i USA, da mener jeg praktisk talt ALL nyttig makt. Presidenten kan ikke ærklære krig, det er kongressens oppgave, presidenten kan ikke lage lover, det er kongressens oppgave (han har tross alt veto). Det andre poenget du trekker frem er desverre et godt et. Det er desverre umulig i dagens samfunn at ALLE mennesker skal være verdt like mye, for å dra frem et eksempel: Mange mennesker vil si at en lege er mer verdt enn en søppeltømmer, dette er grunnet nytteverdien personen som innehar yrket gir tilbake til samfunnet. En lege redder liv en søppeltømmer holder gatene rene, og hindrer søppelberg i hver enkelts bakgård.
Mennesket har diverse behov, illustrert i en fiks trekant.

1. Fysiologiske behov: Søvn, mat, vann, varme, søvn, fysisk velvære, sunnhet og sex
2. Trygghets behov: Dette er behovet for sikkerhet, trygghet og beskyttelse, i nåtid og fremtid.
3. Sosiale behov: Dette er behovet for å kontakt med andre, venner og kjærlighet
4. Status behov: Dette innebærer respekt og verdsettelse fra andre i form av handlinger du utfører og har utført.
5. Behov for selvrealisering: Utnyttelse av talenter man allerede har.

Dette er tatt fra bunn til topp, og Dr. Mazlows teori går ut på at lavere behov (som 1,2 og 3) må være tilfredsstilt før man kan tilfredsstille de øvre behovene som 3, 4 og 5.
Poenget mitt ved å dra frem dette er at en doktor vil da komme under behov 3, en følelse av sikkerhet for å ikke frykte å dø når man blir forkjølet, mens en søppeltømmer kommer under behov 5 som også innehar estetikk.

Hvis du hadde kombinert demokrati og anarkisme hadde det ikke lengre vært anarkisme.
Hva mener du med dette?

Et samfunn uten noen form for styresmakt vil aldri eksistere, når vi var nære apene (dere som ikke tror på evolusjonsteorien kan hoppe over dette), var det alfahannen som lederen for flokken og det var han som fikk førstevalget av hvilken hunn han ville parre seg med. Når mennesket utviklet seg ble det utviklet forskjellige former for styresmakter, som hjalp folket på godt og vondt, alt utifra hvilket lune personen/personene som styrte var i. Så langt tilbake som til de første tegn på dokumentert historie (egypterne?) rundt 4000 år siden. Var det en konge eller keiser. Sivilisasjoner verden over hadde alle en person eller flere som styrte, i form av en konge, keiser eller you-name-it. Det var Grekerne som først startet trenden kalt demokrati.
Ordet demokrati stammer fra de greske ordene Demos som betyr folk og Kratos som betyr Makt.

Demokrati i dag er teoretisk lagt opp for at samfunnet kan bli formet slik folket vil ha det. Så hvis du vil ha et anarkistisk samfunn, start en underskriftskampanje for Norsk Anarkistisk Parti, for så å prøv å bli stemt inn på stortinget, der du igjen har sjansen til å forme lovene slik partiet ditt vil ha det. Om det betyr at partiet vil løse opp regjeringen for så å innføre survival of the fittest, so be it. Da har du ihvertfall majoriteten på din side, og ingen kan si noe mot det. Dette er selvsagt umulig i praksis, fordi mennesker faktisk har det bra i nåtidens demokratiske Norge, der Norge pr. dags dato enten er det beste eller neste beste landet å bo i, i verden. Du kan regne med å leve til du blir 80, og du kan pensjonere deg når du blir 67. Jeg kjenner en snekker i statene, og han er 75, men har ikke råd til å pensjonere seg, så han må jobbe til den dagen han dør. Men dette slipper du fordi du bor i Norge, verdens beste land. Reflekter litt over dette, og tenk på hvor mye værre det faktisk kunne ha vært. Hva er opprinnelig motivasjonen for å ha et anarkistisk samfunn når man kan forvente å leve til man blir 80, han et sikkerhetsnett hvis alt går skeis, og er sikret å få medisinsk behandling for alt fra lungebetennelse til en knekt ankel. Man har en reell sjanse til å bli noe, og du kan hvis du vil unngå å ende opp med å være 60 for så å finne seg i den situasjonen at du har jobbet de siste 30 årene på en Esso stasjon. Moren min fortalte en gang at det ikke har vært noen som har dødd av sult i Norge de siste 100 årene, veit ikke hvor sant dette er, men jeg tviler ikke på at det er så alt for langt fra sannheten. Hvis du er helt på ræva, kan du dra til sosialtjenesten for å motta dagpenger og et sted å bo, hvis alle andre muligheter er borte. Du kan bruke fantasien og en del skuespill til å fake en mental sykdom, som gjør det ikke i stand til å jobbe, og du vil få penger nok til å leve fra staten resten av livet.

Kina er en totalitær stat, tror du ikke menneskene på landsbygda ønsker seg et demokrati, der de faktisk kan ha noe å si, samt en jevn økonomisk vekst?
Tror du ikke barna i tenårene og 20-årene i deler av Afrika ønsker seg fred og et stabilt demokratisk styre etter at de mistet foreldrene sine på grunn av AIDS, Malaria, krig, sult, vannmangel eller etnisk rensing? Det er så mange mennesker i verden som har det så mye værre enn oss, så jeg kan ikke fatte at vi har kommet så langt at det er mennesker som klager på demokratiet, ønsker seg tilbake til Harald Hårfragres dager da du ikke trengte vaske deg, da du kunne ha et fint sverd ved hoften, eller miste ungene dine på grunn av feber. Eller ønske seg enda lengre tilbake, da innbyggerne i Norge bestod av en urbefolkning som levde av naturen. Jeg vil virkelig gjøre Norge til et bedre land, jeg vil at Norge skal få et bedre skolesystem, enkeltrom til alle eldre og et mer effektivt helsesystem, vi må aldri slutte å kjempe for å få det bedre, selv om det innebærer at vi tråkker på andre, noe vi gjør og har gjort. Men tenk også over det faktum at det er så mange mennesker i verden som ikke veit om de våkner opp til mat på bordet neste morgen, eller frykter at de ikke vil overleve morgendagen på grunn av det er en krig eller borgerkrig i landet. Det mennesker er redd for geriljastyrker, bilbomber, styrker som skal gjeninnføre demokratiet eller rett og slett naboen som har blitt sinnsyk fordi han mistet sønnen sin til en landmine.
Dette er veldig ekstreme eksempler, men iblant trenger man ekstreme eksempler for å åpne øynene til folk flest, vi sitter på vår lille fjellhylle og titter ned på resten av verden, jeg priser meg lykkelig at jeg bor i Norge, og har retten til alle godene alle Nordmenn som bor i Norge har.
Bra innlegg Skambank!

Tror det er veldig lett å stå å rope anarki for å være spesiell, men så glemme at grunnen til at du får gjøre det er demokrati. Se på de som protesterte under OL for Tibet. Og Kina lovet at sensur ikke skulle forekomme. Alle visste jo så klart at det kom til og skje. Men vi tør ikke si nei til Kina lenger.

Men klart vi kan endre ting i samfunnet vårt. Jeg synes jo foreksempel at jeg ikke burde bli behandlet som en kriminell pga. hasj. Men jeg aksepterer at det er ulovlig. Men det skal sies at anarki trenger ikke være det beste styresettet. Men det er vel det beste vi vet om idag. Og som er velprøvd. Kommunisme funket jo kjempebra. Helt til noen prøvde det. Det er som når man er liten; Man må liksom prøve å spise brød med salat,majones,kaviar og nugatti for og hvite at det smaker dritt. Men som voksen vet man dette. Samfunnet idag vet at anarki som styreform funker ikke.

Hvilken politisk retning er anarki forresten? Klarer ikke helt plasserer det den ene veien eller den andre. Hva er mest akseptert der? er det noen retning?
Sitat av tjalldish Vis innlegg
... Med dette mener jeg at vi hadde fått mye mer balanse mellom klasser i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Hvis du snakker om "klasser" som i "borgerskap" - ("middelklasse") - "arbeiderklasse", så er vel ikke dette helt sant?
Om anarkisme er nærmest lik kommunisme eller kapitalisme, skal jeg ikke gå inn på nå, men om det ikke finnes noe organ som styrer (Staten), så vil det jo heller ikke finnes noe form for økonomisk styring? Folk vil jo fortsatt prøve å samle til seg det som ansees å ha mest verdi. Noen vil til slutt være mer ressurssterke enn andre, f.eks eie store gårder hvor det dyrkes mat, olje osv. Disse vil jo igjen ha muligheten til å ansette andre (arbeiderklassen), og igjen øke sin profitt.
Så om klasser vil øke eller minske under anarkismen? hmm..
Anarkisme har i dag ørtogførti forskjellige tolkninger. Du kan ikke utrope deg selv som anarkist uten å ha tenkt grundig over hva egentlig det å være anarkist betyr for deg. For som jeg har forstått det, har enhver anarkist sin egen tolkning av forskjellige dilemmaer innenfor anarkismen.

Du har anarkafeminisme, økoanarkisme, anarkosyndikalisme, mutualisme, anarkoindividualisme, anarkokollektivisme, anarkokommunisme, anarkokapitalisme(selvfølgelig kopiert fra wikipedia) og så videre. Bare det at det finnes titalls forskjellige retninger bare innenfor anarkismen, beviser jo selv at det aldri vil fungere, nettopp på grunn av den sterke individualismen til enkelte mennesker. Anarki kan på en måte sammenlignes med å leve i en maurtue, hvor alle jobber for tuas beste; bygger den opp og skaffer mat - uten å bli distrahert. Men mennesker er ikke maur, er de? Hadde maurene vært mennesker, hadde det mest sannsynligvis vært sterk uenighet om hvor stua skal være plassert. Noen liker sol om morgenen, andre ikke.

Anarki er utopia for meg. Men når jeg forestiller hvordan mitt anarki ville sett ut, så vet jeg at det kun involverer et fåtall av verdens befolkning. Maks 20 stykker kanskje. Deg, kameraten din, to damer og 18 unger til sammen.
Det interessante med anarkismen er at det er den eneste styreformen som er etisk holdbar. Det finnes ingenting som kan legitimere flertallets undertrykking av mindretallet i demokratiet. I anarkismen forsvinner dette problemet, da mennesker her må velge hvilken lov de vil underlegge seg. (eller om de vil underlegge seg en lov.) At anarkismen er en utopi blir for meg mindre interessant, da jeg er mer opptatt av rene tanker enn av tanker som nødvendigvis skal settes ut i livet...
Nå har je bare skummet gjennom postene her, men jeg merker meg at det er en del missoppfatninger ute å går. Anarkisme er IKKE fravær av demokrati. Det er heller det stikk motsatte. Demokrati og folkestyre er en av grunnpilarene i anarkismen, og da er det særlig direkte demokrati som er aktuell. Direkte demokrati betyr at alle har rett til å være med å bestemme. Med andre ord er det ikke politikere som bestemmer, men folket selv, gjennom f.eks allmøter, valgsager osv. Kan anbefale en boka "Direkte demokrati" av Even Lynne, for de som vil vite mer.

Jeg vil også anbefale å lese en del av artiklene i Anarkistisk elektronisk leksikon:
http://nor.anarchopedia.org/Anarkist...onisk_leksikon

Her står en kort innføring i hvordan et anarkistisk samfunn kan tenkes å være og organiseres på.
Anarkister tror ikke mennesker er gode av natur, men de tror at mennesker er sosiale, at de ligner på hverandre, og kan ta vare på seg selv. Hvis alle mennesker i verden er så svake at de trenger å bli styrt av andre, hvordan i alle dager kan noen enkelte folk være bra nok til å styre over resten?

For meg er det viktig å være kritisk til staten, og ikke alltid tro at de som styrer landet alltid vil det beste for landets innbyggere. Jeg sier ikke at jeg tror at staten er full av dritt, men jeg tror ikke at den norske regjering er fri for korrupsjon, og andre lumskheter.

Hvorfor skal noen personer være mer utrustet til å lede, enn andre? De er da personer de også... Men vi setter vår lit til at de skal gjøre det beste for oss, og vi tar det nesten som en selvfølge at de er perfekte. Jeg mener dagens nordmenn er alt for lite kritiske til hva de ser på TV, hva de hører på radioen, hva de blir fortalt av nyhetsmedier og hva de blir fortalt av staten...

Som sakt tidligere, jeg tror selvfølgelig ikke at staten i Norge er noen onde menn og kvinner som egentlig bare er opptatt av å gjøre det verste for folket, men vi er alle egoistiske, og jeg tror ikke at alle stortingspolitikerene har bare rent mel i posen... Jeg tror de drar noen fordeler av å sitte på stortinget, og at de har flere muligheter på flere plan pga sin plass i samfunnet.

Jeg mener at alle personer skal ha like muligheter uavhengig av sin plass i samfunnet, og at alle skal være like mye verdt uavhengig om du feks; har kriminelt rulleblad eller ikke...
  • Personer som er søppeltømmere er like mye verdt som leger og stortingspolitikere.
  • Folk med kriminelt rulleblad er like mye verdt som folk har sitt på det tørre.
  • Folk uten videregående utdannelse er like mye verdt som personer med videregående utdannelse.
Jeg mener at samfunnet mener at enkelte personer er mere verdt enn andre personer, det er synd at det skal være slik.

Hvis jeg hadde spurt flertallet av dagens nordmenn dette spørsmålet: "Hvem syntes du er mest verdt, politikeren eller personen med kriminelt rulleblad?" Da tror jeg de fleste ville svart, "politikeren såklart".

Dette syntes jeg blir feil, kanskje politikeren har en "viktigere" rolle for fellesskapet men det blir feil at politikeren er "mere verdt" i øynene på folket og staten, og at politikeren har flere muligheter i dagens samfunn.

Jeg føler at i dagens verden så har det NULL å si hvilken person du er, alt kommer ann på om du har papirene i orden, og om du har en respektert jobb. Forstår du hva jeg mener?

Vær uenig eller enig, men det er min personlige mening...

Peace

Jeg fant noe fra siden som Pyramide linket til og følte det passet bra til noe av det jeg har skrevet i posten min:
Sitat av http://nor.anarchopedia.org/AEL:Direkte_demokrati
At anarkister ønsker direkte demokrati betyr ikke at de tror at flertallet alltid har rett. Grunnen til at de ønsker demokrati er at man aldri kan stole på at en liten gruppe vil sette folkets goder framfor sine egne. Og historien viser hva sunn fornuft tilsier; enhver med mye makt (statsledere, sjefer, ektemenn osv.) vil bruke denne makten til å berike seg sjøl på bekostning av de som blir styrt over.
Vis hele sitatet...
Sist endret av junkpal; 30. desember 2008 kl. 15:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du tror ikke innsikt, erfaring og lederkunnskap til at enkelte er bedre ledere enn andre eksisterer?
Sist endret av m0b; 30. desember 2008 kl. 17:35.
Lederskap eksisterer ikke fordi det er behov for å gi privilegier til noen; det eksisterer fordi det er behov for lederskap og en leder har nødvendige funksjoner. Det er i stor grad irrelevant om en stortingspolitiker tjener (sålenge det ikke er snakk om direkte korrupsjon og utnyttelse) på sin lederstilling ting sålenge det faktisk er behov for den jobben han gjør. I et demokrati har vi anledning til å velge bort de mennesker vi ikke ønsker som ledere på stortinget.

Å sammeligne "verdi" med "nytte" er vanskelig. Likestiller vi de to begrepene så er det opplagt at en stortingspolitiker eller en kassadame for den saks skyld har mer verdi enn en narkoman (selv det kunne nok diskuteres; narkomane har kanskje verdi i å lære oss noe om de som åpenbart sliter i samfunnet).

Hvorfor noen mennesker har mer lederverdi enn andre (eller mer status, dyktighet, kunnskap osv) kan diskuteres. Jeg tror ikke det er spesielt fruktbart eller har muligheter for konkrete resultater å rett ut hevde det er urettferdig at narkomane ikke ble ledere og derfor er samfunnet feilt korrigert (selv om jeg egentlig ville være enige i utsagnet).

At samfunnet ofte tar for gitt statusjaget og tilbedelsen av de med status og helst ønsker å snu ryggen til de uten den naturligste status kan jeg kanskje være enig i (langt på vei personlig også); men det samfunnet vi har i dag har mange flere muligheter enn tidligere for mennesker å nå opp. Jeg kan ikke se hva teorier om anarki skulle kunne tilføre den problemstillingen; tvert om.
Sitat av tjalldish Vis innlegg
for eksempel ville anarkismen gjort slik at alle ville vært like iforhold til jobb og utdanning. Med dette mener jeg at vi hadde fått mye mer balanse mellom klasser i samfunnet. Da ungdom ikke ville blitt satt ut av en voksen kvervulant som vet bedre.

Individet ville hatt mye mere og si i for hold til at man ville skapt mye mere individualsime i den forstand at man ikke ville gruppert oss på den måten man gjør idag. Med gothere, nordmenn og relgiøse. Vi ville fått bort alt som het uenighet om hvem man var.

Det finnes ingen gode eksempler på anarkisme i den forstand fordi anarkismen har aldri fått lov til og bli satt ut i et vel fungerende sammfun. Men om vi hadde satt ut anarkisme i norge idag med alt det vi har allerede så ville dette vært et bedre alternativ, kanskje.
Vis hele sitatet...
Anarkisme har eksistert i århundrer, vel og merke på et overnasjonalt nivå. Det som blir kalt det internasjonale anarkiet. Det finnes i dag ingen overnasjonal styring som kontrollerer staters handlinger og reaksjoner, forutenom normer, frykt for sanksjoner og kapabilitet. Tror du virkelig dette hadde fungert like bra på individnivå? Med fare for å sitere Hobbes, så er det viktig å huske på at individet sover, det gjør ikke staten. Ergo er staten bedre rustet til å ivareta individets sikkerhet.

Forøvrig så må jeg også få legge til at anarkisme på et individuelt nivå aldri kan oppstå, av den grunn at en av den anarkistiske ideologiens hjørnesteiner, er at det ikke kan eksistere organiserte grupperinger eller organisasjoner hvor noen står høyere enn andre; Dette vil altså si at dersom anarkismen i teorien skulle kunne oppstå, måtten den oppstått av seg selv, over hele verden, samtidig.

Og forøvrig: Hva er feil med at ungdom blir irrettesatt av voksne som vet bedre? Ungdom sitter naturlig nok på svært mye kunnskap, men det er ikke til å legge skjul på, at voksne er eldre, og derav har hatt mye mer tid til å erverve seg vel så mye erfaring og kunnskap som det en ungdom har.

En annen logisk brist med resonnementet ditt er det at du påstår at det i et anarkistisk samfunn ikke ville oppstått grupperinger; Selvsagt ville det oppstått grupperinger. Jeg ville ha gruppert meg sammen med de som er tilnærmet lik meg, ettersom at dette ville gitt meg best sjanse for å overleve, kontra om jeg hadde gruppert meg sammen med folk som avskydde meg. Eventuelt hadde jeg gruppert meg sammen med familien min, ettersom at jeg på den måten, på best mulig måte kan sikre min egen overlevelse.

Sitat av tjalldish Vis innlegg
Edit: Nå ser jeg at du ikke helt skjønte. Jeg ville fremdeles at Staten. Men vil ville sluppet demokratiet. Anarkismen er ikke at man gjør hva man vil uten konsekvenser som fengsel osv. Det er ikke TOTAL FRIHET jeg vil ha, men at vi hadde visklet bort all demokrati i den forstand at demokrati er det det er, you know.
Vis hele sitatet...
Anarkisme er at man kan gjøre hva man vil, uten fare for fengsel. Det du derimot kan risikere er at dersom du stjeler fra naboen din, så stjeler han tilbake. Eventuelt at dersom du tar livet av naboen din, tar naboens bror livet av deg.

Klassisk anarkisme, that is
Sist endret av gjett_; 31. desember 2008 kl. 01:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av gjett_ Vis innlegg
Anarkisme er at man kan gjøre hva man vil, uten fare for fengsel. Det du derimot kan risikere er at dersom du stjeler fra naboen din, så stjeler han tilbake. Eventuelt at dersom du tar livet av naboen din, tar naboens bror livet av deg.

Klassisk anarkisme, that is
Vis hele sitatet...
Ikke hvis alle i samfunnet er enige om en regel som tilsier at hvis det forekommer tyveri fra noens eiendom vil den skyldige bli straffet med bøter og/eller eventuelt andre straffer og fengsel. Alle må være enige dog.
Haha, du er passe naiv hvis du tror at samtlige i verden kan bli enige om noe. I et anarki som du forespeiler så er det eget verdisyn som legger grunnlag på hva man mener er rett og galt. Problemet oppstår først når folk som KKK og andre nut-heads får lov til å gjøre det de mener er rett og galt...
Og den første anarkisten som nå sier.. Jammen vi skal jo ikke ta med eller høre på de tullingene som KKK, får bank!

Enten hører vi på ALLE .. Ellers hører vi på flertallet.
Sist endret av murloc; 31. desember 2008 kl. 04:41.
Ikke hvis alle i samfunnet er enige om en regel som tilsier at hvis det forekommer tyveri fra noens eiendom vil den skyldige bli straffet med bøter og/eller eventuelt andre straffer og fengsel. Alle må være enige dog.
Vis hele sitatet...
Dette er da en selvmotsigelse. Man trenger noen til å opprettholde disse lovene, for det er det dette er.

Bare for å si dette: Anarkisme kan umulig fungere på grunn av en enkelt ting, mennesket.
Det er det samme med kommunisme. Når man tar menneskets natur inn i ligningen vil den bli uløselig. Mennesket er et flokkdyr, fordi grupper gir sikkerhet.
Sitat av murloc Vis innlegg
For og forklare mine synspunkter må jeg skalere ned for og gjøre dette lettere.

Situasjon: Norges stat er oppløst(Og hvordan skulle dette skje, avstemning? Nei vi skal jo bort fra demokratiet). Og alle driver fritt og gjør ingenting. Og dette vil skje. Det har skjedd de siste 6000 år av historien, så jeg er ganske sikker i min sak.

Så i denne nye verden har jeg en venn som jeg synes er kjempe kul og grei. Men tingen er at det er det flere som synes. I tillegg har han penger og våpen. Og siden jeg nå må beskytte meg selv så aksepterer jeg min kule venn som leder mot beskyttelse og trygghet. Men på andre siden av elven er det en annen gruppe som ikke synes vår gruppe er så kule. SÅ de ønsker å ta fra oss, eller lede oss videre. Og må da styrte min venn. Vi har nå en krig.

Heldigvis vinner vi, så gruppen har nå blitt større med mer område. Det blir flere kriger, og vi vinner som oftest. Så nå er vi kjempestore. Men siden det egentlig bare var meg og noen andre som i starten syntes at vår leder hadde kule meninger, er det nå litt uenighet i den store gruppen. I tillegg må vi bli enige om noen normer som skal beskrive samhandling inni denne gruppen. Altså lover.

Så nå har vi kriger og lover. Problemet nå er at naboen som er litt misunnelig på meg siden jeg har så fin trehytte tar den ifra meg. Og min kule kompis med våpen har ikke lenger tid til bare meg, han har mange som maser om hjelp. SÅ han sier til noen at de skal med hans myndighet hjelper meg å få naboen til og skjønne at når man bryter normene satt av lederen så kommer .. la oss kalle det en vaktstyrke.

Så vi har nå en leder, kriger, lover og politi. Og du kan stoppe og lese når dette høres kjent ut. For da har du skjønt poenget. Men videre. Vår leder ser nå at andre store grupper er misunnelige på alle de fine jentene vår stamme har. Så han må tenke ut en måte å beskytte dem på. Han sier så til meg som har fulgt ham lengst at jeg skal ha ansvar for og beskytte jentene våre. Og jeg får våpen og myndighet til å sette sammen en gruppe folk som kun jobber for jentene(resusjer) våre. Jeg får også i større grad være med og bestemme andre ting. Så vi har nå en liten stat som bestemmer på vegne av andre og en makt som håndhever den.

Og dette er min teori. Det er ikke nødvendigvis menneskers griskhet som gjør dem til diktatorer. Men ofte fordi folk vil ledes. Og når folk vil ledes trengs det en leder. Altså det vi idag kaller staten.

Og for å si det rett ut. INGEN jeg gjentar INGEN av de jeg kjenner med disse meningene ville klart seg lenge i samfunnet de ønsker seg. Det er en fin tanke å leve etter. Med gode ideer og så videre. Men det forblir med det. Hvis vi får anarki i Norge så flytter jeg!
Vis hele sitatet...
Forskjellen vil jo være at du ville hatt valget mellom å være med eller ikke..

For å sitere en kompis av meg: "Ingen har spurt meg om jeg vil være med i dette samfunnet"

Dette er en ting som faktisk irriterer meg litt når det kommer til dette moderne samfunnet vi lever i..

At jeg faktisk ikke har lov til å dra min kos til ein plass der ingen skulle tru, at nokon kunne bu, bygge en hytte der jeg vil og etter mine behov, for så å bo der, plante de plantene jeg ønsker og til og med kanskje røyke dem om jeg vil det.
Tanken på "anarkisme" dvs total frihet, uhavhengi av stat og lover er igrunn en fin idè. Eneste problemet vi har er hele kulturen, hele samfunnet, dens syn på andre mennesker, penger, maktspill. Rett og slett verden slik vi kjenner den idag. Anarkisme funker ikke i en verden der det er om å gjøre å være best og ha mest makt!
Som jeg ser er det flere som har sterke meninger om hva anarkisme er, og hva det ikke er.

For meg kan det virke som om mange baserer uttalelsene sine på ting de har hørt, snarere enn hva de faktisk har tenkt seg til selv. Det kan se ut som om mange har problemer med å definere hva anarki betyr, selv om det ganske enkelt betyr fravær av herskere så legger folk flest så uendelig mye mer i temaet. Og det skyldes kanskje at...

...Anarkisme, i alle sine ulike former, ser 4t til å ha en fellesnevner: fenomenet vekker tanker hos individed som tar ordet og dets betydning for seg. Nærmest som om det skulle vært i vår natur, begynner vi å se på hva dette innebærer og hvorfor det fungerer, eller ikke fungerer. Jeg ser at mange her konkluderer med at et anarki aldri ville fungert, og setter det opp mot menneskets kyniske og egosentrerte natur. Så kan man kanskje dra det litt lenger igjen, og tenke: et anarki vil jo aldri være reelt, fordi vi alltid vil ha en eller annen form for autoritet i livene våres; våre nære og deres påvirkningskraft eller rett og slett naturen, og alle naturens lover.

Personlig, kaller jeg meg selv, og identifiserer meg med, netopp en anarkist. Ikke fordi jeg tror at anarkismen burde innføres nå, eller oppstå ved en revulosjon i morgen, men rett og slett fordi jeg opprikitg mener at den dagen vi mennesker kan leve sammen uten en statsmakt som tvinger oss til å være snille eller slemme mot hverandre, vel da har historien skrevet ned noe som virkelig er verdt å få på papir.

Mange av de personene som idag identifiseres som anarkister, eller bærere av anarkiste tanker og filosofier, er historiske personer som fks. Sokrates til og med Ghandi. Mange er forfattere, revolusjonære opprærsledere, men faktisk også nasjonalister. Mange av romantikkens nasjonalister stod for filosofier som har sine røtter så langt tilbake som til det antikke hellas, nemlig forestillingen om at en nasjons storhetstid ligger i forening med naturen. Tanken er at vi mennesker har rotet oss langt unna naturlige tilstander, og at dette nødvendigvis medfører problemer. Angst, depresjoner, stress osv. er Norges nye folkesykdommer, og hvorfor? Vi er jo verdens beste land og bo i?

Behovspyramiden, som jeg ser noen her har nevt, viser kanskje til relevante forhold hos et individ som er verdt å ta hensyn til, men rent bortsett fra de primære, så er ikke det ikke sikkert at de sekundære behovene er nødvendige om individet lever under anarkistiske forhold, eller forhold uten stat. For hvem trenger egentlig mer annerkjennelse enn den at de bidrar til noe? Det er illusjonen om at vi ikke bidrar nok som får oss til å søke MER annerkjennelse. Noen her mener fks. at en lege er mer "verdt" enn en søppelmann, fordi legen redder liv. Dette er en illusjon, om ikke søppelmannen hadde håndtert søpla så hadde nok legen fått det veldig travelt med å kurert enda flere syke.

Jeg nevnte tidligere at noen vil si at anarkisme ikke er reelt på grunn av for eksempel naturens lover, og sosial påvirkning. Jeg ser ikke på dette som autoriteter, eller herskere. Staten, ikke mennene bak, eller nasjonen bak, er en autoritet. Staten er et monster vi mennesker har skapt for å kunne ruse oss på falsk trygghet. Vil samfunnet beskytte deg fra å bli drept, selv om samfunnet har lover som forbyr den slags?

Jeg ser for seg et lite anarkistisk samfunn, som kanskje er det mest reelle for alle og forestille seg, hvor en liten gruppe lever av det naturen kan gi, og bidrar til felleskapet av nødvendighet. Et slikt lite samfunn må ta hensyn til hverandre, og da er det ikke lenger et spørsmål om å vise kyniske sider eller egosentrikse sider, en person som belaster samfunnet sitt vil rett ogslett miste sin rett til å leve innad samfunnet. Naturskapte samfunn, eller bare naturen i seg selv, vinner ingenting på å oppnå noe annet en stabilitet og balanse. Jeg tror bare at fenomenet makt og stat er et ledd i en naturlig utvikling, ingenting som kan eller vil fungere. Jeg mener rett og slett at vi skal gi oss hen til uformelle normer, som er skapt utifra et naturnært forhold, slik at disse normene kan baseres på uavhengighet, fornuft, klarhet og på prinsipper om inviduell frihet og likestilling.

For å nevne noen ting jeg som anarkist finner merkelig med samfunnet:
1) Den friheten jeg er født med fra naturens side, friheten til å velge selv og friheten til å bevege meg så langt mine ben rekker, frarøver samfunnet meg.
2) De farene jeg velger å utsette meg selv for skal jeg skjermes mot, slik at jeg ikke risikerer å bli skadd og unyttig for et kapitalistisk hieraki som gir til de rike og tar fra de fattige, og slik får jeg det også vanskeligere for å utvikle meg som person å lære fra mine feil.
3) Jeg kan aldri bli tilgitt av systemet om jeg ikke gjør opp for meg, men hvorfor skal jeg måtte gjøre opp for meg når jeg oppriktig mener at jeg ikke har gjort noe galt? Hvorfor skal jeg da miste rettigheter og frarøves resurser?
4) At jeg blir bedt om å tro på en leder, som jeg ikke personlig kjenner, og som jeg ikke har noen egentlige forutsetninger for å stole på.
5) Jeg kan ikke melde meg ut fra samfunnet, selv ikke om jeg finner feil og mangler som er så grusomme innand samfunnet at jeg ikke klarer eller vil identifisere meg med disse.
6) Samfunnet er avhengig av at jeg tror at det fungerer. Samfunnet er avhengig av at jeg tror jeg har et fritt valg, når jeg kan velge mellom to onder når jeg vet hva mitt gode er. Samfunnet er avhengig av at jeg tror på det, samfunnet finner med andre ord ikke en automatisk balanse.

Så spør mange om hvorfor man i det hele tatt skal tenke disse tankene, og hvorfor man kan være så naive og tro på noe så tåpelig. Hvorfor ikke? Hvorfor skal jeg håpe på et middelmådig og sårbart system som systematisk diskriminerer og utestenger, utpeker mennesker som svakerestillte og frarøver deres resurser for sine verdier, når jeg faktisk kan tro, og håpe, at en dag vil vi løfte oss fra denne onde sirkelen som materialsime, industrialisme, kapatilsme og stat har kastet oss inn i, og at vi faktisk vil få det til. Jeg vet at tro kan flytte fjell, og jeg vet at om jeg tror på noe, eller håper på noe så er det vanvittig mye mindre odds for at det blir en realitet. For å oppsummere meg selv: har ikke vi mennesker kommet langt om vi kan forbløffe til og med oss selv, når vi kan leve sammen fredfullt, uten å ha en storebror av en stat som passer på at vi gjør det, for hvis ikke får vi svi. Når vi faktisk kan være hensynsflulle ovenfor alle våre medmennesker fordi vi vil og fordi vi ser nytten i det, fremfor å vise barmhjertighet for å ikke rammes av en gitt stats negative sanksjoner.

For meg er anarkisme like mye et spirituelt spørsmål som et politisk, men en ting er alikevel sikkert. Om anarkisme ikke er reellt, og om det ikke er gjenomførbart, så trenger samfunnet anarkister. Samfunnet trenger personer som utfordrer prinsipper og normer, slik at samfunnet kan utvikle seg. Men jeg velger alikevel, og tror oppriktig, at samfunnet vil utvikle seg til et anarki. Det kommer en dag da en regjerning ikke lenger kan lyve for folket, og det kommer en dag da vi alle vil forstå at vi faktisk kan ha all den friheten vi vil under eget ansvar.

Anarkistiske hilsener
total anarkisme er enkelt å greit umulig å gjennomføre. Man prøvde det i Kristiania i Danmark. Dette funket jo som fristed for narkomane. Det vil kunne være mulig å gjennomføre over kortere tidsperioder i begrensede områder. Ideologien er grei nok, individualismen og alt det, men det er umulig å gjennomføre. Ikke alle for samfunnet som kommunismen sier, ikke en mot alle som kapitalismen vil ha det til. Men la oss ligge oss midt i mellom. Eller mot venstre. Vi ser jo hvordan økomnomien går når vi lar kapitalismen styre. Det ville blitt enda verre visst det hadde vært enda friere som anarkismen ville hvert.
Veldig bra inlegg Potrick! Kp fra min side.
For å få satt dette helt på det rene; Anarkisme vil ikke fungere i Norge noengang. Heller ikke kan det eksistere noe sted over en lengre tid. Mennesket trenger noe å følge, om det er regler, en fantasivenn kalt gud eller en karismatisk mann med en stygg bart. Mennesket er som sauer, sånn som samfunnet er i dag, vil det bli umulig å innføre et anarkistisk samfunn, til og med hvis vi gjør det gradvis. Hvordan kan mennesket unngå å gruppere seg? Det ligger i menneskets natur å gjøre akkurat dette. Samme hvor mange argumenter du bruker imot det, så kan ikke et samfunn fungere uten regler, det er umulig å kunne regne med at alle mennesker gjør det rette, fordi det er sjeldent noen som faktisk gjør dette. Bak regler trenger vi håndhevning, og bak håndhevningen trenger vi noen til å fortelle hva som er rett og galt, representert av OSS. Jeg snakker da om en regjering. Anarkisme kan ikke fungere, dette er fordi menneske naturen faktoren ikke har blitt tatt inn i ligningen, for så å gjøre den uløselig. Det er akkurat den samme visa med kommunisme, man tar ikke inn i beregningen at mennesket faktisk er grådig, egoistisk, selvisk og de fleste gir blanke faen i det større bilde, så lenge de kan beholde huset, kona og ungene sine.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg synes jo foreksempel at jeg ikke burde bli behandlet som en kriminell pga. hasj. Men jeg aksepterer at det er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Om du bruker hasj vil jeg ikke si du respekterer loven.

Sitat av junkpal Vis innlegg
Ikke hvis alle i samfunnet er enige om en regel som tilsier at hvis det forekommer tyveri fra noens eiendom vil den skyldige bli straffet med bøter og/eller eventuelt andre straffer og fengsel. Alle må være enige dog.
Vis hele sitatet...
Og om tyven ikke er enig da?

Ellers kan jeg si at jeg egentlig ikke er enig med noen styreformer.
Anarkismen f.eks ville utviklet seg til andre styreformer uansett.
Demokrati er heller ikke helt bra.
Si i et direkte dimokrati at to personer vil drepe den tredje så er det helt ok siden flertallet vil det.
I et indirekte demokrati kan vel staten drepe hvem dem vil...
I komunismen er ting ganske bra, foruten f.eks at syret er valgt av seg selv, akkurat som diktaur, bare med gode hensikter.
Diktatur er heller ikke bra av logiske grunner..

Nei, ingenting er perfekt, men slik jeg tror det vil bli best mulig er demokrati med mindre begrensninger.
Da mindre unødvendige begrensninger.
F.eks, ingen andre en deg selv tar skade av at du røyker hasj osv, eller f.eks ta en titt på den nye loven som kom over nyttår, samme greiene der.

Selvsagt, om folk ødelegger livet sitt på rusmidler må staten betale for mat osv, men ingen samfunn er perfekte..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Evelen2 Vis innlegg
Demokrati er heller ikke helt bra.
Si i et direkte dimokrati at to personer vil drepe den tredje så er det helt ok siden flertallet vil det.
I et indirekte demokrati kan vel staten drepe hvem dem vil...
Vis hele sitatet...
Og i et indirekte demokrati er den lovgjevande forsamlinga valgt av folket. Forsamlinga opptrer iht. dei vedtekter dei vart valt inn på, populært kalla partiprogram...
Sitat av Evelen2 Vis innlegg
I et indirekte demokrati kan vel staten drepe hvem dem vil...
I komunismen er ting ganske bra, foruten f.eks at syret er valgt av seg selv, akkurat som diktaur, bare med gode hensikter.
Vis hele sitatet...
Det har ikkje med kommunisme å gjere om det er et diktatur eller ikkje. Sovjet var på mange måter en diktator-styrt union i perioder (spesielt stalin), men det er på ingen måte en *egenskap* ved kommunismen.

Det er heller ikkje naturlig å sammenligne en politisk teori (kommunisme) med ei styreform (demokrati). Det er to heilt forskjellige ting, som ikkje utelukkar kvarandre.

Viare så finst det forskjellige typar demokrati. I Noreg, og vesten, er biletet at fleirpartidemokrati er einaste saliggjerande. Kva med eittpartistater, der påverkinga er innan partiet, i full offentlegheit?
Sitat av Evelen2 Vis innlegg
Da mindre unødvendige begrensninger.
F.eks, ingen andre en deg selv tar skade av at du røyker hasj osv, eller f.eks ta en titt på den nye loven som kom over nyttår, samme greiene der.
Vis hele sitatet...
Poenget er vel at samfunnet seier det skader samfunnet kollektivt, og påfører større kostnader å la folk røyke hasj. Greit nok at det etter en del si meining er tvilsomt grunnlag, men Noreg har faktisk eit liberalt lovverk, og har ikkje for vane å forby ting ut av lufta.

I tillegg har vi legalitetsprinsippet, som seier at det skal vere lovheimel for inngripen. Det er mange land som har det i mykje svakare grad enn det vi har...
Sitat av Evelen2 Vis innlegg
Selvsagt, om folk ødelegger livet sitt på rusmidler må staten betale for mat osv, men ingen samfunn er perfekte..
Vis hele sitatet...
Det er et val samfunnet har tatt, og det er stater som ikkje har sosiale velferdsgoder til befolkinga si.
For de av dere som studerer i Bergen, så kan et daglig budskap leses på den røde veggen utenfor Dragefjellet; Et stort anarkistisk tegn med følgende teksten "[COLOR="Red"]Alle borgersvin skal dø[/COLOR]!". Hva skal man trekke utifra dette? At mennesker som har innordnet seg i samfunnet som det er i dag, og som kan regnes som lovlydige borgere skal dø? At alle sofistikerte og intellektuelle borgere av høyere klasse skal skytes fordi de fungerer som et begrensende maktorgan? Det skuffer meg hvor ofte anarkister utroper total frihet som det ultimate, men som oftest driter seg ut idioten som tagget dette på skolen.

Anarkister tar det som en selvfølge at man kan innføre anarkisme like lett som en ny lov kan oppføres i regjeringen. De tar ikke i betraktning de sosiale konsekvensene dette vil ha, og heller ikke hvordan mennesket ville oppført seg på bakgrunn av dets naturlige innstinkter og tenkesett. Jeg orker rett og slett ikke å skrive en skrive en langt innlegg på hvor usannynlig, men spennende form for samfunn dette kunne vært, så jeg refererer bare til et tidlig utkast av en Ex-Phil oppgave jeg skrev for en stund siden (se vedlegg). Her har dere et kjapt sammendrag av tre filosofer, Hobbes, Locke og Rousseu som hver diskuterte menneskets innordning av samfunnet og hvorfor det er så nødvendig. Filosofene er fortsatt viktige i vår samtid, og sannsynligvis bedre dannet til å føre denne diskusjonen enn noen av oss noengang vil bli. Samfunnsvitenskapelige fag bruker også andre ord for friheten og "statstvangen" så mye omtalt her, men de kommer dere kjapt inn i.
Teksten gir ikke noe endelig svar på hvorfor anarkisme ikke fungerer, men kan gi andre perspektiver på hvorfor den ikke har oppstått i det hele tatt, grunnet menneskets naturlige forfølgelse av orden og sosial samarbeid.

Så til besvarelse av et par spørsmål satt i diskusjonen:

Mange av de personene som idag identifiseres som anarkister, eller bærere av anarkiste tanker og filosofier, er historiske personer som fks. Sokrates til og med Ghandi..
Vis hele sitatet...
Jeg reagerer først på bruken av filosofen Sokrates i Potricks innlegg, da du beskriver ham som en anarkist. Det er da helt på bærtur, da han var langt fra anarkistisk. Han var en filosof, med et talent for emnet, og en enorm selvinnsikt. Selv om han lekte med tanken om at det individuelle mennesket er det viktigste, betyr det ikke at han var enig i komplett frihet fra samfunnet. Du må også ta til betraktning at diskusjonstimene hans tok del i et organisert samfunn, hvor deltagerne opererte i formene rundt tese, anti-tese er lik syntese. De kom fram ved hjelp av diskusjon regelsatt til tanker og ordbruk, ellers kunne dette fort endt i vold og blodbad dersom en av de deltagende hadde andre tanker rundt dette å drepe folk som var uenige med ham.
Du kan heller ikke si at han var anarkist kun fordi han nektet i å ha forkullet ungdommens sinn, da han godtok å ta giftbegeret i tråd med samfunnets normer. Han kunne rømt, han kunne drept, men så det for godt i å nedlate seg til det.

Tanken er at vi mennesker har rotet oss langt unna naturlige tilstander, og at dette nødvendigvis medfører problemer. Angst, depresjoner, stress osv. er Norges nye folkesykdommer, og hvorfor? Vi er jo verdens beste land og bo i?..
Vis hele sitatet...
Tanken om at vi har rotet oss vekk fra naturtilstanden er riktig, da dette er en naturlig del av vårt levesett. Vår intelligens tillater oss ikke å være på dette stadiet, ikke med den økende populasjonen og utnyttelse av naturen rundt. Vi er for intelligente for oss selv kan man si. Selv Rousseu innså at dette var en nødvendighet, og vil du se hans løsning på problemet kan du titte på sammendraget jeg nevnte tidligere. Selv ikke denne gir et hint om anarkisme, heller kommunisme, da han vet at det umulig å vende tilbake til naturtilstanden.
Fordi vi har en økende spesialisering i ulike emner, blant annet psykologi, sier det seg selv at vi skaper problemer som tidligere ikke har finnes. Men de er også et bevis på et generelt bedre liv. Heller en nabo med schizofreni enn raketter i taket fra Gaza-stripen. Jeg kan ikke akkurat se for meg at du kommer til å lide av mindre angst og stress, i vente på at beste og første dritsekk skal sparke inn døra di, slå deg ned og rane deg i ditt eget hus. Ustraffet fordi han ikke ønsker å godta de få "normene" som visstnok anarkismen skal følge. Det går til helvete uansett, og dermed bygger vi opp for et organ som kan sanskjonere slik oppførsel.

Jeg ser for seg et lite anarkistisk samfunn, som kanskje er det mest reelle for alle og forestille seg, hvor en liten gruppe lever av det naturen kan gi, og bidrar til felleskapet av nødvendighet...
Vis hele sitatet...
At anarkisme finnes i små samfunn kan jo godtas, de fleste samfunn startet dette som en grunnpilar for videre utvikling. Mennesket godtar da naturloven med de fire grunnleggende frihetene. Men når vi kommer til det stadiet hvor de små samfunnene enten har valget å migrere sammen, eller å føre en blodig krig over de felles naturressursene, hva gjør man da? Sett i betraktning at de migrerer, hvordan skal de fortsette å fungere som det lille samfunnet de var? Det skaper flere spesialiseringer i arbeidsoppgaver, og dermed blir et modere felleskap utviklet med det påfølgende byråkratiet.

Så Potricks direkte spørsmål:
For å nevne noen ting jeg som anarkist finner merkelig med samfunnet:..
Vis hele sitatet...
1) Du er da vitterlig fri til å hvor du vil. Om du vil inn på andres eiedom, kommer du inn på eiendomsfriheten, noe du uansett vil støte på i anarkismen. Gå til Nordpolen for min del, ingen vil stoppe deg. Gå til Sverige, og ingen vil stoppe deg. Vil du bruke bil eller fly, må du betale, et rent eksempel på bytte av tjenester og kapitalisme.
2) Hvorfor gjenta feil som historien allerede har visst går galt? Hva er poenget med å sprenge fingrene dine, når andre verdenskrig visste at dette rettet mot andre kan skade dem fatalt, eller antallet barn som er blitt handikappet pågrunn av feil bruk av raketter?
3) Fordi du tar del av samfunnet gjennom samfunnskontrakten, og gjør deg enig med samfunnets regler. Er du ikke enig, stikk! Hvorfor ellers skal folk følge regler om ikke du gjør det?
4) En leder i samfunnet, spesielt vårt er både utnevnt av et demokratisk flervalg, og er sannsynligvis også best egnet til å lede det. Du hadde blitt redd for alle valgene en representativ leder må ta over sitt folk. Om du tenker på kongen vår, så er han et resultat av en kultur og tradisjon som har gjort oss til et av verdens beste land, men heller uten nevneverdig makt.
5) Denne her tror jeg du har fått servert av en fanatiker, da spørsmålet ikke virker særlig logisk. Du er ikke nødt til å tro på noe utover det rent fysiske. Du har da alltid et valg, drepe eller ikke drepe. Se det på det som en astronaut i rommet. Hvis du ikke foretar deg noe blir du flyvende fra retningen du kom fra. Kaster du hammer i beltet i motsatt retning, vil den samme kraften du kastet med, gjengitt på deg selv.

Hvorfor skal jeg håpe på et middelmådig og sårbart system som systematisk diskriminerer og utestenger, utpeker mennesker som svakerestillte og frarøver deres resurser for sine verdier, når jeg faktisk kan tro, og håpe, at en dag vil vi løfte oss fra denne onde sirkelen som materialsime, industrialisme, kapatilsme og stat har kastet oss inn i, og at vi faktisk vil få det til...
Vis hele sitatet...
Hvordan i alle dager kan du påstå at staten diskriminerer og undertrykker befolkningen? Jeg tror du tenker på Zimbabwe. Selvfølgelig har du avisoverskrifter med fine titler som "Etterlatt til å dø i parken, fordi han pisset på bilen", "Nektes kjøp av bolig grunnet pakistansk opprinnelse" osv osv.. Disse er en form for manipulering som skal hjelpe til på salget, et helt legitimt triks i jakten på penger og suksess for det enkelte forlag. Men er da faen ikke uten grunn at folk kommer hit for å leve et bedre liv. De aller, aller fleste kommer seg inn i det norske samfunn knirkefritt, med fri tilgang til arbeidslivet(sett ens arbeidskvalifikasjoner), boligmarkedet og helsesystemet. Jeg har bodd i et kollektiv det siste året, med hele 10 personer. Jeg var den eneste studenten blant en gjeng palestinere, marrokanere, braziliansere, svensker, en afghaner og to indere. Selv var jeg den ansvarlige ovenfor kollektivet til huseier, og fikk ansvar for å holde orden i huset. Ikke at det var særlig lett, selv det om bare var ti stykker. Uansett, alle fikk jobb i tiden de bodde der, trygd og helsetjenester, og så ut til å trives i forhold til de dystre livshistoriene de fortalte meg tidligere.

Anarkisme likestiller jeg med religion. Det er et spennende tankeeksperiment, med idealsyn på hvorfor og hvordan vi skal oppføre oss. Men det er ikke regjerende i praksis, og forblir dermed bare en tanke. Mennesket trenger, for å gjengi Skambank, alltid noe å tro på, være det en leder i form av gud, eller en livsstil i total frihet. Spør enhver oppegående student som i det minste har tatt ex-phil, og du vil få til svar at dette ikke er mulig. Jeg er så lei av idioter som tror det er gjennomførbart, det ideele og beste. Det funker ikke, mennesket er ondt. Les historie, les filosofi eller biologi og det samme svaret vil dukke opp igjen og igjen. Mennesket er ikke skapt til å leve i et individuelt samfunn, og sannsynligvis vil vi heller aldri bli det.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av pyramide Vis innlegg
...Anarkisme er IKKE fravær av demokrati. Det er heller det stikk motsatte. Demokrati og folkestyre er en av grunnpilarene i anarkismen, og da er det særlig direkte demokrati som er aktuell. Direkte demokrati betyr at alle har rett til å være med å bestemme. Med andre ord er det ikke politikere som bestemmer, men folket selv, gjennom f.eks allmøter, valgsager osv. Kan anbefale en boka "Direkte demokrati" av Even Lynne, for de som vil vite mer.

Jeg vil også anbefale å lese en del av artiklene i Anarkistisk elektronisk leksikon:
http://nor.anarchopedia.org/Anarkist...onisk_leksikon

Her står en kort innføring i hvordan et anarkistisk samfunn kan tenkes å være og organiseres på.
Vis hele sitatet...

Anarchy (from Greek: αναρχία anarchía, "without ruler") may refer to any of the following:
"Absence of government; a state of lawlessness due to the absence or inefficiency of the supreme power; political disorder."[1]
"A theoretical social state in which there is no governing person or body of persons, but each individual has absolute liberty (without the implication of disorder)."[2]
"Absence or non-recognition of authority and order in any given sphere."[3]
A society free from coercive authority of any kind is the goal of proponents of the political philosophy of anarchism (anarchists).
Vis hele sitatet...

Det blir bare for dumt å vri om på ord og begrep som en unnskyldning for å kalle seg "anarkist".
Du nevner mye interesannt her, og formidler krasse meninger. Du sier selv du er lei idioter som tror at anarkisme er gjennomførbart, men du er ikke alene om å være lei. Selv er jeg lei idioter som sier at det IKKE er gjennomførbart. Og det er bra at du ytrer dine meninger, det er en rett jeg unner deg som alle andre. Og når du sier, med at anarkisme er et nærmest religiøst-aktig tankeeksperiment, så skal jeg ikke kverulere. Men for meg er det mer også, for meg er det min tro og mitt håp for meg og mine.

Det ser ut til at du har misforstått meg litt, for jeg har aldri kalt noen av disse historiske personene anarkister. Som jeg utbroderte i samme setning i mitt forrige innlegg, så kalte jeg disse personer bærere av tanker som kan identifiseres som anarkistiske. Og det er min mening, du ser tydeligvis noe helt annet når du leser filosofiene til Sokrates, men det er ikke det jeg ser. Et klart eksempel på at tekster som meninger kan tolkes ulikt. Jeg finner det også interesannt at du nærmes tar Sokrates i forsvar ved å forklare at denne karen var en svært ballansert og ordentlig person, men interesannte teorier og filosofier. Hvorfor tar du ham i forsvar? Opplever du at det faktum at jeg kaller han en historisk person som bar på teorier og filosofier som kan identifiseres som anarkiste som en krenkelse, eller som en frarøvelse av disse posetive egenskapene?

Jeg skjønner at du kanskje har et negativt ladd forhold til anarkisme når du må gå på en skole hvor du hver dag må lese at "borgersvin skal dø", signert en stor feit A, men det er og forblir langt forbi mitt ansvar. Jeg kan ikke stå for idéer tenkt ut av andre, ikke engang om de er signert med et anarkistisk tegn. Denne grafittien, synes jeg minner mer om "fjortiss-kommunisme", hvor antidiskriminering og likeverd står sentralt, men kun for venstresidens tilhengere vel og merke. Dette er overhodet ikke noe jeg personlig vil identifisere med anarkisme, om så det hadde vært signert med tusen anarkistiske symbol. For et symobls verdi ligger i den verdien det er tiltenkt av den som tenker noe om det. Jeg kan bare annta at det er fordi jeg har et helt annet forhold til fenomenet enn det du har, og jeg skal ikke si hvem av oss som har rett og hvem av oss som tar feil, det er for meg irrelevant i en diskusjon hvor man skal prøve å lære litt av hverandre.

Selv om jeg syntes det er flott at du utrykker deg som du ønsker kan jeg ikke nekte for at jeg blir en smule provosert når du måte besvarer mine seks punkter systematisk. Du besvarer tydeligvis ikke det jeg skriver, og det kan skyldes at jeg er dårlig til å ordlegge meg eller formulere meg, men la meg ta det en gang til:

1) Fly eller båt utvider mine muligheter til å bevege meg uten tvil. Men jeg er ikke interesert i å komme meg dit et fly tar meg, jeg er interesert i å dra dit jeg kan gå med mine egne bein og med mine egne tanker. At en transport tjeneste er et eksempel på kapitalistisk byttesystem er irrelevant, når faktumet står klart. Jeg kan ikke bevege meg i den friheten jeg er ment til å ha, så lenge en stat eller et politi har autoritet, eller i det minste illusjonen om autoritet, til å stoppe meg.

2) Historien viser mange feil, gjennom mine øyne ser jeg på det meste som desperate handlinger som illustrerer at idéen om styresmakter og systemer ikke fungerer slik de blir gjennomgørt idag, eller da de ble gjennomført i historien. Det er ikke et spørsmål om å sprenge mine egne fingre eller ikke, det er et spørsmål til å få lov til å være menneskelig å feile. Om man utsetter andre for farer vil naturlige lover i et ekte direkte demokrati avgjøre om du bryter balansen eller ikke. Ta fks. den typiske narkopolitikken: straff for å (i værste fall) skade seg selv. Kall det ikke å skade samfunnet å røyke fem gram hasj på en lørdags kveld, for det er lovene som tvinger polititet til å henge seg opp i bagateller som skader samfunnet, og frarøver det fra viktige resurser.

3) Hvorfor skal jeg stikke? Fordi jeg er uenig? Jøss. Verden hadde nok vært flott om alle som ikke var enige hadde dratt til "uenighetens land". Da kunne jo alle som var enige bare vært enige og hatt det bra. Men la meg spørre deg: er du enig i all Norsk politikk? Kan du fks. stille deg bak at Norges stat tar dine og mine skattepenger og gir 70 millioner i bistand til pelsindustrien? At tusenvis av mink og rev systematisk henrettes under grusomme forhold, for å gi samfunnet et overvudert luksus produkt? Eller at vi skal kysse ræva til en stormakt som USA og støtte deres reising av et våpenskjold som kan utslette en nasjon? VEL, hvis du er helt enig, flott. Men det er ikke jeg, og vår kjære grunnlov nevner ingen rett til å melde seg ut fra samfunnet. Du er som jeg tror du mener, fri til å emigrere, men dette kan aldri likestilles med at du er fri til å velge. Jeg er født her, jeg er ment for å bo her, og det er min rett som et individ av naturen og forbli her, uten å måtte gi makt til et organ som skader det jeg holder kjært. Siden du er enig i norges politikk, er du kvalifisert til å bli, og ikke bli plaget. Og når jeg er inne på det, så er det dette jeg mener med systematisk diskrimingering. Systemet planter forestillinger hos individene innad om hva som er akseptabelt og ikke akseptabelt. Det være seg resultat av gammel kultur arv, eller politikk. Se på kvinnesituasjonen vår: om vi ikke er like ille som andre nasjoner så diskriminerer det norske arbeidsystemet kvinner. Og når jeg går ned gata, og holder i hånda til en gutt, og blir ropt skjellsord etter og trusler, fordi jeg selv er gutt, og skal tro på likeverd når noen av vårt lands representanter uttaler seg negativt om meg, og derfor planter frykt og fordommer hos en masse folk jeg skal forholde meg til, er det ikke ok. Og det ER diskriminering.

4) Når det gjelder leder, og hva du mener om det, så er det desverre irrelevant i denne sammenhengen. Norge er ikke et "anarkistisk" land, og jeg tror heller ikke at norge kan være et anarkistisk land. Jeg tror ikke nasjoner kan huse et balansert og konstruktivt samfunn, da hadde jeg slik jeg ser det ikke vært anarkist. Som jeg sa tidligere, og som jeg mener er mest relevant her er: Har jeg noen som helst gyldig forutsetning til å forstå konsekvensene mine ved et valg av ny regjering i et land hvor vi praktiserer demokrati kun hvert fjerde år og hvor gamle regler og forskrifter, eller press fra supermakter, nærmest forhindrer politikerene til å gjøre noe bra? Jeg vet ikke hvem disse politikerene er. Jeg vet hva de sier, men jeg kjenner dem ikke, så de kan aldri gi meg hverken ekte trygghet eller tillit.

5) Så du tror ikke på noe utover det rent fysiske? Hva med fornuften din, eller dine forutsetninger til å foretå moralsk ladde valg. Kan du ta på dette? I så fall, beskriv hvordan en fornuft kjennes ut, og hvordan den lukter. Og vitenskapen, med alle dens teorier og forklaringer, er ikke dette også å tro? Eller er kanskje du den eneste personen i verden som faktisk kan se og sanse nærveret av atomer og molekyler? Hva legger du i fysisk? Er ikke alt du vet egentlig bare noe du tror? Må ikke du også da tro på noe?

Jeg vil understreke at jeg ikke går til angrep mot deg, men du spør og jeg vil svare, og derfor signerer jeg og dedikerer denne posten til deg. Og om du synes at jeg er helt på jordet, og at jeg er helt åndsvak, så la meg hvertfall få understreke dette. Om anarkisme ikke er gjennomførbart slik du påstår, med like forutsetninger som meg for å påstå det motsatte, så synes jeg imidlertidig det er viktig å få si det at jeg i det minste tror at anarkister har en viktig plass i samfunnet slik det idag er utformet på godt og vondt, fordi hele den anarkistiske ånden belager seg på utfordringer av systemet, både utenfor seg selv og inni seg selv, og det er dette jeg oppriktig mener og tror at i den store helheten faktisk vil forandre verden til noe bra.

Fortsatt anarkistiske hilsener

EDIT: Jeg glemmte helt og kommentere vedlegget ditt, men jeg har lest det også. Jeg, til tross for at jeg anarkist, er helt enig i at det ligger i menneskets natur å stifte samfunn, og at disse samfunnene nødvendigvis vokser. Men hverken jeg, Sokrates, Rosseau eller Hobbes vet hva som er neste ledd i utviklingen. For å forklare det sånn, så ser jeg på menneskene og deres forhold til nåtidens samfunn som en del av en utvkling, hvor vi modnes og utvikler oss, og til slutt kommer til å innse at denne måten å leve på aldri kan være en løsning. Og jeg er sterk i min tro, akkurat fordi jeg har sett altfor mange eksempler på problematikker innad samfunn. Problematikker som jeg mener har sine røtter i fenomenet samfunn, og alle begrensningene (fysiske eller ikke) fenomenet medfører.
Sist endret av Potrick; 4. januar 2009 kl. 23:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Viare så finst det forskjellige typar demokrati. I Noreg, og vesten, er biletet at fleirpartidemokrati er einaste saliggjerande. Kva med eittpartistater, der påverkinga er innan partiet, i full offentlegheit?
Vis hele sitatet...
Hvor finnes slike stater?
I alle kommunistiske land, som f.eks Kina eller Nord-Korea, der kommunistpartiet er det eneste aktuelle.
Potrick, jeg er forelsket!
Jeg har en stygg mistanke om at de fleste anarkister ville synes en omveltning i samfunnet i en anarkistisk retning ville vært en strålende sak, inntil en svær jævel med rambo kniv kom og tok alle tingene deres.


anarkistene tror at de fleste mennesker er sosiale, likner på hverandre og kan ta vare på seg sjøl. Om alle mennesker er så usle at de trenger å bli regjert over av andre, hvordan kan da noen få være bra nok til å regjere over andre?
Vis hele sitatet...
Om vi ser på hva som faktisk blir sagt her, kan en fort skjønne hva som er sannheten bak alle de gode forumuleringene. Når anarkistene sier de fleste mennesker er sosiale, er vel ikke det noen stor oppdagelse. De fleste av oss gjorde vel den oppdagelsen rundt ett års alderen. Det er nettopp fordi folk er sosiale at de danner grupper, og fordi de danner grupper at de finner ledere. Det er nemlig fordi de er sosiale at de danner et samfunn som IKKE er anarkistisk. Det er sosialpsykologi 101.

tror at de fleste mennesker kan ta vare på seg sjøl
Vis hele sitatet...
. Hver eneste dag kjører eller går du på en vei noen andre har bygd, spiser mat noen andre har avlet, drikker av vannrør noen andre har gravd, ifører deg klær noen andre har sydd, bor i hus noen andre har bygd, og bruker et internett noen andre har skapt. Den dagen du blir syk kommer det noen andre for å hjelpe deg, til et sykehus driftet av noen andre. Hvis noen raner deg, eller vil drepe deg, kommer noen andre for å beskytte deg.

Kan du se en trend? Du kan ikke ta vare på deg sjøl. Om du virkelig tror det er du grenseløst naiv. Den eneste grunnen til at du fortsatt lever, er det samfunnet som oppfostret deg.

Om alle mennesker er så usle at de trenger å bli regjert over av andre, hvordan kan da noen få være bra nok til å regjere over andre?
Vis hele sitatet...
Snedig formulering, men desverre kan også dette spørsmålet besvares ganske lett. Vi har alle våre feil, og sett som enkeltindivider kan vi være rimelig usle, men når vi kommer sammen i grupper vil det dannes normer innenfor gruppen, og alle medlemmene i gruppen vil utsettes for konformitet, hvilket vil si at de vil lyde gruppens regler, og stort sett oppføre seg slik gruppen forventer.
Det ligger i våre innstinkter å samles rundt en leder i gruppen, og derfor vil vi ende opp med en leder. Medlemmene av gruppen kontrolleres hele tiden av hverandre, og det er det samme for lederen.

Prinsippet med at noen regjerer over andre, baserer seg på at alle blir kontrollert av en annen instans, slik at ingen får absolutt makt, og ender opp som en diktator. Jens Stoltenberg er statsminister i Norge, men han blir kontrollert av bla. regjeringen og domstolene. Slik er det at selv om han er en leder, blir han kontrollert, og vil under den visshet om at om han som leder gjør noe galt vil han bli irettesatt, blir han i stand til å lede.

Ved å være rundt andre som forventer at vi bidrar til fellesskapet, vil vi undertrykke våre negative karaktertrekk, og heller fremheve de positive.

Dette betyr ikke at anarkistene tror at alle mennesker er gode av natur, like som bør eller noe annet tull
Vis hele sitatet...
Anarkistene innrømmer jo selv at vi ikke er like alle sammen, og da burde de ha skarpsinnet nok til å innse at det vil finnes noen blant oss som har en større evne til å lede. Alle mennesker er ikke så usle at de trenger å bli regjert over, men de som faktisk trengs å bli regjert over skaper mye faenskap om de ikke blir det.


Så kan man selvfølgelig tvære på at anarki er en ide om at alle mennesker kan leve sammen i fordragelig fred og harmoni, og at den går ut i fra at alle mennesker besitter den evnen til sameksistens.

Vel, jeg skulle gjerne kunne fly, og jeg har ideen om hvordan i hodet, men det kommer ikke til å skje av den grunn, enkelt og greit fordi jeg ikke har vinger....
Det virker som om det er en liten misforståelse ang. forskjellen på politisk ideologi og teori/modell. Anarkisme er ikke en politisk modell, den er en ideologi. En ideologi er et ønsket samfunn og en modell er et forslag om hvordan dette samfunnet skal oppnås.

Jeg tror det er underforstått at når man sier at anarkisme som ideologi ønsker bort kontrollorganer med fastsatte regelverk så innebærer ikke dette at man NØDVENDIGVIS fjerner rettsvesen, politivesen eller forbrukerombud etc.
Det er opp til de forskjellige filosofiske skolene å avgjøre, det de har til felles er at de ikke ønsker ekstern kontroll av deres handlinger, da de (de som som tilhører de forskjellige skolene) anser seg selv som gjennomført fornuftige mennesker.

Når det kommer til dette med at et anarkistisk samfunn ikke kan fungere vil jeg argumentere mot da jeg anser et demokrati for å være første skrittet mot en samfunnsordning hvor ingen kan skjære igjennom og nekte deg å gjøre noe kun basert på antagelser og fordommer.
Som igjen er hva jeg definerer et anarki for å være; Et samfunn hvor intet individ sitter med det "riktige verdisystem" eller makten til å forandre noens liv ubegrunnet og ugodkjent av et felles annerkjent, 100 % objektivt sett fornuftig lovverk.
Jeg er sikker på at alle borgerlige politiker stemmer frp helt til den dagen det kommer en feit jævel med rambo kniv og ber de ikke gjøre det! Ehhh... Nei?

Det ser ut som du har lest litt forbi hva jeg har skrevet. Jeg har skrevet en del om naturskapte direkte demokratier, anarkistiske som sådan, og slik oppførsel vil ikke være akseptabel. Vedkommende vil bryte med balansen, og vil få sanksjoner. Det virker også som du har hengt deg litt opp i at alle anarkister tror på en anarkistisk omveltning, det er dog bare de revulosjonære. Jeg tror ikke at dette demokratiet kan kastes inn i en omveltning, jeg tror det er en lang prosess som bør skje over tid. Og det du nevner om at vi ikke kan ta vare på oss selv er rett og slett sørgelig. Det at samfunnet sørger for at vi blir tatt hånd om, og dermed passifiserer oss, er ikke synonymt med at vi ikke er i stand til å ta hånd om oss. Jeg tror imidlertidig at videre passifisering tilslutt vil medføre at vi i stor grad vil miste denne egenskapen, det er jo bare å se på statistikken over folk som stemmer frp, så ser man jo at flere og flere tydeligvis har fått svekket evnen til å ta vare på seg selv.... (Litt sarkastisk spøk, ikke noe hets mot frp'ere)

Og når det gjelder generalisering av anarkister så syns jeg du kan holde deg for god til det, om du hvirkelig vil ha fram noe saklig. Når du sier ting som "snedig formulering, desverre kan dette besvares rett" så vekker du en liten mistnake inni meg om at du slett ikke er ute etter å finne svar på spørsmålene du stiller oss som anarkister, det kan derimot hvirke som om at du lar konkuranse-instinktene dine ta over og at du prøver å nedgradere oss ved å fortelle oss at det jammen er enkelt å svare på de spørsmålene anarkistene stiller. La meg si det sånn, de spørsmålene jeg stiller gjennom det jeg skriver er ment til å starte tanker hos folk, det er ikke en quiz, for det finnes ikke riktige eller gale svar.

Uansett hva du mener og tror, så kan du ikke unngå det faktum, at du har ingen bevis for at et anarki aldri ville fungert i praksis, jeg derimot har et levende bevis om 5 år da jeg har fått den anarkistiske landsbyen min på beina.
Uansett hva du mener og tror, så kan du ikke unngå det faktum, at du har ingen bevis for at et anarki aldri ville fungert i praksis, jeg derimot har et levende bevis om 5 år da jeg har fått den anarkistiske landsbyen min på beina.
Vis hele sitatet...
Da kan du ringe meg så skal jeg se på hvor godt denne landsbyen din fungerer
Ærlig talt. Hvordan planlegger du å få til dette?
Skal du ta en gruppe mennesker og forme en landsby på et gudsforlatt sted i Nordland fylke? Du vil ihvertfall ikke være i stand til å kunne danne et anarkistisk samfunn i Norge, og så lenge du ikke former det i et vest-afrikansk u-land, der styremaktene ikke kan se forskjell på opp og ned eller høyre og venstre.

Nei du anarkisme kommer ikke til å fungere på grunn av menneskene i samfunnet, enkelt og greit. Dere kommer sakte men sikkert og forme dere til et demokratisk samfunn, dette er fordi det er i et slikt samfunn dere har vokst opp og det er i et slikt samfunn dere skal dø. Du kunne prøvd å innføre et anarkistisk samfunn for 1500 år siden, da vi ikke hadde ligningskontoret, trygdekontoret, lensmannskontoret, vannverket, tannverket og gud vet hva! Vi er for parlamentariske nå til dags, og veit du hva? Det fungerer fint, vi lider ikke.

MEN! Jeg gir deg ekslusive rettigheter til å si: HVA VAR DET JEG SA! Opp i trynet på meg hvis dette virkelig fungerer. Akkurat som jeg har gitt alle kristne retten til å si: I told you so! Den dagen jeg kommer opp til perleporten og St. Peter gir meg fingern og sier på engelsk med grov aksent: føkk'off!
Jeg beklager Potrick, jeg var nok en smule kjapt ute med kritikken av dine tanker rundt anarkisme, og kritikken var ikke rettet spesielt mot deg. Grunnen til min overreaksjon var en irritasjon over hvordan det ene sitatet fra det anarkistiske leksikon for meg virket veldig søkt.

Jeg har absolutt stor tro på at den formen for samfunn som du ser for deg er fullt mulig. Om jeg har forstått deg rett mener du at folk skal søke litt tilbake til nature, og leve av den? Vel, San-folket er et eksempel på hvordan et slikt anarkistisk system vil fungere i praksis, og hvordan det faktisk har fungert gjennom flere tusen år. Det er en regel for san folket at ingen av dem kan beordre noen til å gjøre noe, bare komme med et forslag. Om en person er helt fast i sin overbevisning må de bare godta hans meninger og handlinger, med mindre de er ekstreme.

Jeg har stor tro på at et slikt anarkistisk system kan fungere innenfor små gruppe som lever under relativt primitive standarder.

Hvorvidt dette er gjennomførbart i et større og mer utviklet samfunn, stiller jeg meg mer skeptisk til.

Min kommentar om hvordan vi ikke kan ta vare på oss selv var ment som en illustrasjon på hvordan et menneske i det moderne samfunn faktisk har mistet mye av evnen til å ta vare på seg selv, ikke som en kritikk av din visjon om et annet samfunn.

Selv drar jeg ut på tur hver eneste ferie, og liker helst å unngå hytter, bare fordi fjellet og skogen gir deg en egen frihet. Jeg forstår din lengten etter et annerledes samfunn, og betviler ikke gjennomførbarheten av det.

Lykke til
Sitat av Skambank Vis innlegg
Da kan du ringe meg så skal jeg se på hvor godt denne landsbyen din fungerer
Ærlig talt. Hvordan planlegger du å få til dette?
Skal du ta en gruppe mennesker og forme en landsby på et gudsforlatt sted i Nordland fylke? Du vil ihvertfall ikke være i stand til å kunne danne et anarkistisk samfunn i Norge, og så lenge du ikke former det i et vest-afrikansk u-land, der styremaktene ikke kan se forskjell på opp og ned eller høyre og venstre.

Nei du anarkisme kommer ikke til å fungere på grunn av menneskene i samfunnet, enkelt og greit. Dere kommer sakte men sikkert og forme dere til et demokratisk samfunn, dette er fordi det er i et slikt samfunn dere har vokst opp og det er i et slikt samfunn dere skal dø. Du kunne prøvd å innføre et anarkistisk samfunn for 1500 år siden, da vi ikke hadde ligningskontoret, trygdekontoret, lensmannskontoret, vannverket, tannverket og gud vet hva! Vi er for parlamentariske nå til dags, og veit du hva? Det fungerer fint, vi lider ikke.

MEN! Jeg gir deg ekslusive rettigheter til å si: HVA VAR DET JEG SA! Opp i trynet på meg hvis dette virkelig fungerer. Akkurat som jeg har gitt alle kristne retten til å si: I told you so! Den dagen jeg kommer opp til perleporten og St. Peter gir meg fingern og sier på engelsk med grov aksent: føkk'off!
Vis hele sitatet...
Å sammenligne et anarkistisk samfunn med troen på Gud virker for meg litt slappt, men det er nå en ting. Anarkismen utfordrer ikke fysiske lover i den grad kristendommen gjør det, og det er et faktum.

Jeg må si at jeg ikke helt skjønner hva du vil fram til? Jeg er født i et demokratisk samfunn, og derfor skal jeg dø i et? Og om jeg er oppvokst i en ghetto, så er det der jeg skal dø? Tror du ikke at det finnes en slags vilje til å heve seg over netopp slike ting som dette, og at den samme viljen faktisk er det som driver et organisert og strukturert samfunn fremover?

Altså, selvfølgelig får jeg ikke fjernet formelle lover og normer, om jeg så finner meg en tomt hvor jeg får starta landsbyen min. Men poenget er at netopp disse lovene vil miste mye av sin negative kraft dersom individene i samfunnet lever distanser fra dette. Jeg velger å tro at staten neppe vil involvere seg i at omlag 30 mennesker bor i sitt eget kollektiv i skogen, for å leve nærmere naturen og leve etter en bærekraftig standard. De menneskene jeg vil starte dette med prosjektet med, er mennesker som gjennom dette tiltaket vil sikre sin egen livskvalitet. Jeg synes faktisk det er veldig urettferdig av deg og si "vi lider ikke", for det finnes faktisk noen mellom "v" og "i" som faktisk lider, eller i det minste tynges av måten man systematisk blir utnyttet som en resurs for samfunnet, et samfunn som er bygd opp på papirer som frarøver individene inad sin rett til å faktisk melde seg ut av det samme samfunnet.

For meg koker det fortsatt ned til det samme prinsippet: jeg har ikke valgt å bli født her, men jeg er det like fullt fremdeles. Og det innebærer at jeg har retten til å bli hvor jeg vil, og det uten å bli utnyttet for agendaer jeg ikke kan stille meg bak. Du vet, definisjonen av samfunn innebærer at individene innad er samlet om et felles formål. Jeg er ikke samlet under noe felles formål med Siv Jensen.

Du sier videre at et anarkistisk samfunn ikke vil fungere pga menneskene i samfunnet, og sånn er det. Men er det virkelig sånn? Jeg tror at det er på dette punktet vi har forskjellig tro, og merk deg det, du kan ikke vite at dette ikke vil fungere, likesom jeg ikke kan vite at det vil fungere, og hva tro anngår så tror jeg faktisk at samfunnet i høy grad skaper frustrasjon og stress, og på mange måter skaper kriminelle. Det kapitalistiske systemet er fks på mange måter avhengig av kriminell virksomhet for å skape balanse; vi har land her i verden som er bygd opp på kokain og heroin, for å holde tråd med den kapitalistiske og vestlige velferdsutviklingen. Det er den evige konkuransen jeg er lei, det evige kavet etter gull og grønne skoger, avledningsmanøvrene man blir presentert for som barn, og som i værste fall får deg til å glemme at alt man har av lykke ligger rett forann en. Jeg tror aldri at et moderne samfunn kan gi et menneske alt det trenger, da hadde det ikke vært så mange som følte trangen til å bryte med normene.
Å sammenligne et anarkistisk samfunn med troen på Gud virker for meg litt slappt, men det er nå en ting. Anarkismen utfordrer ikke fysiske lover i den grad kristendommen gjør det, og det er et faktum.

Jeg må si at jeg ikke helt skjønner hva du vil fram til? Jeg er født i et demokratisk samfunn, og derfor skal jeg dø i et? Og om jeg er oppvokst i en ghetto, så er det der jeg skal dø? Tror du ikke at det finnes en slags vilje til å heve seg over netopp slike ting som dette, og at den samme viljen faktisk er det som driver et organisert og strukturert samfunn fremover?
Vis hele sitatet...
Nei sammenligner ikke kristendommen med anarkisme Det jeg prøver å komme frem til er at jeg mener at et anarkistisk samfunn ikke kan eksistere i den tidsperioden vi lever i, og hvis det gjør det så gir jeg deg all rett til å skrike "hva sa jeg" opp i trynet på meg.
Nå er det forskjell på å forandre et politisk system og å forandre hvilken klasse du går ut av verden ifra i samfunnet. Det sistnevnte er betraktelig mye enklere, ikke enkelt men enklere, enn å forandre et politisk system.