Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 12225
kvalitetsdrankar
6 0
Okay, bear with me. Jeg føler at jeg har søkt meg gal rundt på nettet og at det helt sikkert er en kjempeenkel måte å gjøre det på, men jeg er ikke et halvt gram datakyndig.

Kort forklaring: Jeg ønsker å komme inn på en skole-PC fra 2011, men har glemt innlogg.

Lang forklaring, med all informasjon jeg kan huske:

Jeg fikk PCen utdelt i 2011 da jeg begynte på Verdal vgs, altså Trøndelag. Jeg flytta derfra i 2012 og fikk aldri "åpna" den hos IT-avdelinga, så den sitter fortsatt fast i et domene. Jeg aner ikke hva brukernavn og passord er, og jeg får heller ikke gjort en dritt i BIOS.

Skolen kan ikke hjelpe meg siden det snart er ti år siden (hjelp) jeg fikk den.

Det må da vel finnes en måte å komme seg forbi innlogg-skjermen på, eller er det helt umulig?

Selve PCen bryr jeg meg ikke om, det eneste jeg vil er å se hva jeg har lagret på den. Det er masse bilder, tekster og dokumenter fra det året jeg bodde i Verdal. Jeg har absolutt ingen bilder, tekster etc fra da jeg var 11-17 år fordi alt er mistet, men på denne pcen ligger det iallefall bilder og minner fra da jeg var 15-16, og det er derfor jeg så gjerne skulle ha fått sett på det. Det skjedde litt for mye det året.
Det er også derfor jeg ikke er interessert i å boote PCen, for selve PCen har jeg ingen bruk for.

Så hvis noen har noen tips som faktisk kan hjelpe meg, vær så snill, hjelp en jomfru i nød
reach for the sun
Du kan enten gjøre følgende:

On Windows, there is a hidden account named Administrator. Most of the time, this account has no password set.

That means that you can start your computer with this account, open the Control Panel to delete or change the password of any users and fix your problem.

To do this requires a few simple steps:

Boot your computer and immediately press on the F8 key repeatedly until your computer displays the boot menu.
With the arrow keys, choose Safe Mode and press the Enter key.
On the home screen click on Administrator.
If you have no home screen, type Administrator and leave the password field as blank.
Click on the Start menu in the bottom left corner, go in the Control Panel, then in User Accounts you can change any user passwords easily.


Eller du kan laste ned pcunlocker på USB og boote gjennom det.


Får du ikke til noen av delene kan du skru ut hard disk og kjøpe følgende:
https://www.komplett.no/product/1121...BoCwx0QAvD_BwE

Lykke til
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ta ut disken og plugg den i ei anna maskin. Krypto var ikkje vanleg i 2011, så disken er nesten garantert triviell å få tilgang til.
Sist endret av Dodecha; 27. desember 2020 kl. 17:18. Grunn: Autokorrektur skrivefeil
ta ut disken å bruk et USB til SATA adapter
▼ ... over en uke senere ... ▼
Eller start opp med en Ubuntu USB stick, og velg "Prøv" istendefor installer.. Da vises harddisken i Ubuntu og du kan overføre filene over til en anne usb stick f.eks
Sist endret av Olstig; 27. desember 2020 kl. 14:58.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Du kan bare bruke utilman.exe eksploiten hvis pc ikke er kryptert.

https://www.technibble.com/bypass-wi...ogons-utilman/
BRAND ∞ STRONG
Jeg brukte et av verktøyene på Hiren's BootCD (husker ikke hvilket) til å åpne en Lenovo Skole pc i 2010/11.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Å fyre opp ein Linux-distro ville vore førstevalet mitt. Då får du full tilgang til filsystemet utan passord, så lenge maskina ikkje er kryptert.
Lenge siden jeg har hatt behov for å bypasse passord så er litt rusten på den fronten.

I mine windows 7 dager brukte jeg ophcrack, da slipper du å endre/slette passord for den lokale bruken, du får passordet opplyst, booter opp fra USB.

Når det er sagt er det nok mange måter å gjøre dette på. Hva er dog letteste for Win 10 å fjern/lese innloggingspassordet?

EDIT: @Brage, så hvis jeg fyrer opp ubuntu eller kali via USB live CD får man full tilgang til innholdet på boot disk?
Sist endret av user22; 13. august 2021 kl. 23:00.