Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2628
Jeg leste på internett at det er innført forbud mot salg av sex her i Norge, pga koronaviruset.

Men hvilke konsekvenser tror du det får for de damene som selger sex alikevell?

Jeg syns iværtfall ikke det skal få noen konsekvenser for damer som er offre for menneskehandel, for de blir jo tvunget av sine halliker til å selge sex.
De blir vel straffet for brudd på smittevernsregler og ikke for at de selger sex?
Sitat av Taggman Vis innlegg
Jeg syns iværtfall ikke det skal få noen konsekvenser for damer som er offre for menneskehandel, for de blir jo tvunget av sine halliker til å selge sex.
Vis hele sitatet...
Sexkjøpsloven var ment å beskytte de prostituerte, ta hallikene og skremme vekk kundene. Politiet bruker den til å kaste de prostituerte på gata. Når traffickingofre risikerer liv og helse - både sitt eget, og familien i hjemlandet! - ved å gå til politiet og servere de alt de trenger for å rulle opp nettverket på et sølvfat, hva gjør politiet da? Etterforskerne gjør alt de kan for å lage en sak som så blir henlagt av de lenger opp i hierarkiet, noen ganger tilsynelatende på pur faen. Da sitter man igjen med en sak som ikke er en sak og en ulovlig immigrangt som ikke har noe behov for beskyttelse. Legg gjerne til at informanten ble lovet beskyttelse innledningsvis. Ellers hadde hun jo aldri sagt noe. Uansett, når det så viser seg at det ikke er noen sak med halliker og menneskesmugling (fordi man lukker øynene), så sitter man igjen med en papirløs immigrant uten oppholdstillatelse. Dermed blir offeret deportert til hjemlandet hvor tortur, voldtekt og en smertefull død venter. Slike historier sprer seg ganske fort i miljøet, og neste ladning med importerte sexslaver - la oss kalle en spade for en spade - de har formodentlig vett til å holde jævlig kjeft. For politiets del har patruljene fortsatt massevis av saker som løses med forelegg til horekunder, nesten like enkelt og greit som narkotikaforseelser. Patruljefolket får mer prestisje, etterforskerne mindre, og myten om at det viktigste politiarbeidet er å sparke inn dører og brøle bekreftes for de som bryr seg om å bevare status quo. Jentene er nødt til å leve enda farligere og la alt foregå på kundenes premisser, og slik går det sin skjeve gang.
Sexkjøploven var ment å beskytte prostituerte, men politiet har klart kunststykket å bruke den til å tråkke enda mer på de.
Politiet bruker lovverket til å systematisk hjelpe det verste segmentet av mafiaen med arbeidet sitt. Så sterkt står hatet mot de prostituerte.

Sitat av zunun Vis innlegg
De blir vel straffet for brudd på smittevernsregler og ikke for at de selger sex?
Vis hele sitatet...
Ja, og som alltid gjør politiet det de kan for å vri en paragraf til å gjøre livet surt for de som er nederst på samfunnsstigen. Det er vanskelig å betrakte det som noe annet enn ondskap.
BRAND ∞ STRONG
Slik dette fungerte, i hvert fall for noen år siden, var att jenter ble fraktet
rundt om kring i Europa på turist visum. Sånn kunne de være i f.eks. i Norge
i inntil 1mnd og hore kundene hadde alltid tilgang på nye jenter.

Dette var ofte unge Øst-Europeiske jenter eller asyl søkere og andre som hadde tatt seg
fra Afrika til Europa (Ofte via Italia og Spania).

Slik reglene er i dag vill disse bli stoppet på grensen og må i så fall smugles inn i Norge.
Nå var du virkelig kynisk, Myoxo.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Nå var du virkelig kynisk, Myoxo.
Vis hele sitatet...
Synes du? Hvorfor? I mine øyne er det vanskelig å forklare politiets oppførsel som noe annet ondskap. Graden av overlegg kan kanskje diskuteres, men overlegg er definitivt en del av det. Og om det så egentlig handler mer om skjødesløshet og at de bare gir loddrett faen i menneskene de egentlig skal beskytte, så er vel ikke det stort bedre? Er jeg kynisk som påpeker dette? Jeg synes politiet er langt mer kyniske enn meg. Det er ikke som om politiet ikke er kjent med kritikken, og dette er uansett et område hvor uvitenhet er utilgivelig.
Sist endret av Myoxocephalus; 25. mars 2021 kl. 01:12.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Nå var du virkelig kynisk, Myoxo.
Vis hele sitatet...
Førsteinntrykket mitt er å påpeke at bare fordi noe er kynisk, betyr ikke det at det er feil. Eller urealistisk. Eller for den saks skyld har noen grunn til å anses som det minste mindre sannsynlig av den grunn.

... men så er jo jeg ganske kynisk også.
Skulle ønske det var lovlig og regulert. Da hadde alle vært happy. Kunder, selgere og skatteetaten.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Sexkjøpsloven var ment å beskytte de prostituerte, ta hallikene og skremme vekk kundene. Politiet bruker den til å kaste de prostituerte på gata. Når traffickingofre risikerer liv og helse - både sitt eget, og familien i hjemlandet! - ved å gå til politiet og servere de alt de trenger for å rulle opp nettverket på et sølvfat, hva gjør politiet da? Etterforskerne gjør alt de kan for å lage en sak som så blir henlagt av de lenger opp i hierarkiet, noen ganger tilsynelatende på pur faen. Da sitter man igjen med en sak som ikke er en sak og en ulovlig immigrangt som ikke har noe behov for beskyttelse. Legg gjerne til at informanten ble lovet beskyttelse innledningsvis. Ellers hadde hun jo aldri sagt noe. Uansett, når det så viser seg at det ikke er noen sak med halliker og menneskesmugling (fordi man lukker øynene), så sitter man igjen med en papirløs immigrant uten oppholdstillatelse. Dermed blir offeret deportert til hjemlandet hvor tortur, voldtekt og en smertefull død venter. Slike historier sprer seg ganske fort i miljøet, og neste ladning med importerte sexslaver - la oss kalle en spade for en spade - de har formodentlig vett til å holde jævlig kjeft. For politiets del har patruljene fortsatt massevis av saker som løses med forelegg til horekunder, nesten like enkelt og greit som narkotikaforseelser. Patruljefolket får mer prestisje, etterforskerne mindre, og myten om at det viktigste politiarbeidet er å sparke inn dører og brøle bekreftes for de som bryr seg om å bevare status quo. Jentene er nødt til å leve enda farligere og la alt foregå på kundenes premisser, og slik går det sin skjeve gang.
Sexkjøploven var ment å beskytte prostituerte, men politiet har klart kunststykket å bruke den til å tråkke enda mer på de.
Politiet bruker lovverket til å systematisk hjelpe det verste segmentet av mafiaen med arbeidet sitt. Så sterkt står hatet mot de prostituerte.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen ekspert og jeg har heller ikke en fot i det miljøet. Men det virker virkelig som om at du baserer hva du sier på Insider og andre norske dokumentarer.

Ønsker egentlig bare å vite hvor du har det fra?
Sist endret av Spock_; 25. mars 2021 kl. 02:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Spock_ Vis innlegg
Skulle ønske det var lovlig og regulert. Da hadde alle vært happy. Kunder, selgere og skatteetaten.
Vis hele sitatet...
"Da hadde alle vært happy"

..å hallikene tror du de hadde vært fornøyd?
Når de som får jentene hit i første omgang mister inntekten sin?
Eller tror du at dette er frie glade jenter som reiser førnøyde rundt i Europa å har det moro?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
"Da hadde alle vært happy"

..å hallikene tror du de hadde vært fornøyd?
Når de som får jentene hit i første omgang mister inntekten sin?
Eller tror du at dette er frie glade jenter som reiser førnøyde rundt i Europa å har det moro?
Vis hele sitatet...
Nei du har helt rett. Hallikene hadde ikke vært fornøyd, og det er sånn det burde være! Beste for alle er jo om de jentene som selger sex faktisk ønsker det selv, og gjør det av fri vilje i lovlige rom. Velger sine egne kunder, tid, sted osv.

Ja DA tror jeg alle hadde vært happy! Trygge selgere, trygge kunder, trygge omgivelser, trygge skattepenger!


Alle tjener jo på det!
Man blir ikke straffet av politiet for å selge sex! Men det har skjedd enkelte ganger at jenter som anmelder bakmannen sin selv kommer på radaren til politiet og blitt utvist pga de ikke har oppholdstillatelse. Politiet har fått kritikk for det og rettssikkerheten til prostituerte uten oppholdstillatelse er sterkere nå enn før selvom den må bli enda bedre.

Sexkjøpsloven er bra! Den har fått ned antall ofre for menneskehandel og gjort det mye tryggere for alle som selger sex, siden menn er mer redde for å bli tatt eller anmeldt av jenta som sitter på bevisene til å få de dømt så de oppfører seg bedre og ikke voldtar, slår, stalker og truer i like stor grad.

Å lovliggjøre kjøp av sex blir det samme som å lovliggjøre misbruk og overgrep... Det fleste prostituerte enten de er herfra eller annensteds fra selger ikke kroppen sin fordi det er gøy. I land det er lovlig og med åpne bordeller vet man at antallet traffickingofre stiger, og både overgrep, vold og drap på prostituerte forekommer i mye høyere grad enn i land det har blitt ulovlig å kjøpe sex.
Sist endret av Mefibon; 25. mars 2021 kl. 04:16.
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Man blir ikke straffet av politiet for å selge sex! Men det har skjedd enkelte ganger at jenter som anmelder bakmannen sin selv kommer på radaren til politiet og blitt utvist pga de ikke har oppholdstillatelse. Politiet har fått kritikk for det og rettssikkerheten til prostituerte uten oppholdstillatelse er sterkere nå enn før selvom den må bli enda bedre. .
Vis hele sitatet...
Jo, straff av politiet er akkurat hva prostituerte får. Slik myoxo har forklart i detalj. Det er domstolen de egentlig skal slippe straff fra, men er de sørger for å returnere folk for ulovlig opphold. Andre ting som har skjedd er at prostituerte har gitt masse sensitiv informasjon om veldig mektige og farlige bakmenn, mot lovnader om høy grad av beskyttelse fra politiets side, for så å bli dolket i ryggen og ignorert totalt når truslene kom. Det er særdeles søpplete politiarbeid, og ikke uvanlig. Så myoxo har et poeng i at de blir uglesett og behandlet deretter av politiet.

Sitat av Mefibon
Sexkjøpsloven er bra! Den har fått ned antall ofre for menneskehandel og gjort det mye tryggere for alle som selger sex, siden menn er mer redde for å bli tatt eller anmeldt av jenta som sitter på bevisene til å få de dømt så de oppfører seg bedre og ikke voldtar, slår, stalker og truer i like stor grad.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på at dette har hatt den særdeles positive effekten du beskriver? Kan ikke se for meg at sexkjøp går fra å være synlig til å bli en lyssky business gjør det noe tryggere. Hvordan kan man ikke bli mere utsatt av å bli assosiert med kriminalitet? Da har jo plutselig mennene all grunn til å være shady, og hele handlingen blir stigmatisert via lovverket. Hele den biten med å "kun straffe kundene" er bortkasta når flertallet av trafficking ofre er her ulovlig. Dessuten er hele konseptet med å svartmale horekunder/slemme menn med mye penger på den måten også helt bak mål.

Sitat av Mefibon
Å lovliggjøre kjøp av sex blir det samme som å lovliggjøre misbruk og overgrep... Det fleste prostituerte enten de er herfra eller annensteds fra selger ikke kroppen sin fordi det er gøy. I land det er lovlig og med åpne bordeller vet man at antallet traffickingofre stiger, og både overgrep, vold og drap på prostituerte forekommer i mye høyere grad enn i land det har blitt ulovlig å kjøpe sex
Vis hele sitatet...
Den påstanden syntes jeg var litt søkt rett og slett. Da er det plutselig veldig mye som burde ha blitt ulovlig.

Hadde bilkjøring generelt vært forbudt hadde vi nesten ikke hatt ulykker, eller unøskede hendelser.

Å lovlig gjøre heroin er det samme som å lovlig gjøre overdoser?

Å lovlig gjøre cannabis er det samme som å lovlig gjøre drap i rusutløst psykose.

Er ikke helt med på den logikken der. De fleste yrker er ikke noe folk gjør fordi det er gøy, men det er ikke plutselig lov for folk rundt å gjøre ulovlige ting for det.
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Man blir ikke straffet av politiet for å selge sex!
Vis hele sitatet...
Ikke på papiret, men i praksis rammer håndheving av både hallikparagrafen og sexkjøploven de prostituerte urimelig hardt. Prostituerte opplever også en økt trakassering fra politiet etter sexkjøploven. For eksempel blir de ransaket for å sjekke om de har mange kondomer, som anses som "bevis" på at de er prostituerte, og dermed presses de til å blåse leiligheten sin osv. Dette fører til at de tar imot færre kondomer fra hjelpeapparatet enn ønsket. De anklages også av politiet for å "oppfordre til straffbar handling", i forbindelse med håndheving av sexkjøploven. Dette er jo ikke hovedsaklig et argument mot sexkjøploven, men hvordan politiet bruker den til å gjøre det stikk motsatte av det lovens intensjon er, nemlig å beskytte prostituerte mot overgrep.

Sexkjøpsloven er bra! Den har fått ned antall ofre for menneskehandel og gjort det mye tryggere for alle som selger sex, siden menn er mer redde for å bli tatt eller anmeldt av jenta som sitter på bevisene til å få de dømt så de oppfører seg bedre og ikke voldtar, slår, stalker og truer i like stor grad.
Vis hele sitatet...
Sitat av knert1 Vis innlegg
Har du kilder på at dette har hatt den særdeles positive effekten du beskriver? Kan ikke se for meg at sexkjøp går fra å være synlig til å bli en lyssky business gjør det noe tryggere.
Vis hele sitatet...
https://www.regjeringen.no/no/aktuel...uert/id765653/
Den evalueringen som er gjort (som jeg har sett) er noen år gammel. Den tyder på mindre trafficking, som selvsagt er bra. Den tyder også på holdningsendringer, særlig blant yngre menn. Det er færre som kjøper sex, og det er spesielt færre yngre. Jeg mener dette også er bra, det er det sikkert delte meninger om.

Når det gjelder vold, så er det ikke noe empiri som tilsier at det har endret seg i det hele tatt. Det er noen faktorer som taler forstørre utrygghet, som at det er mer tilbud enn etterspørsel (i overgangsperioden i alle fall), og et mer stresset marked. Så er det noen faktorer som virker motsatt, som at kunden har dårlig tid, og er redd for anmeldelse.

Loven kunne ha gitt de prostituerte sterkere rettsvern og gitt dem beskyttelse mot vold og overgrep. Men det forutsetter at man har et politi som ikke aktivt motarbeider det. Og da mener jeg selvsagt ikke at alle i politiet gjør det, sikkert de færreste, men nok til at de prostituerte ikke tør å ta sjansen på hjelp derfra.

Det virker intuitivt logisk at prostitusjon blir tryggere jo mer ordnede forhold man lager. Erfaringer fra andre land (f eks Tyskland), viser derimot at den lyssky siden ikke forsvinner, men øker parallelt med den ordnede. Vold, tvang, utnytting, og rus er tett liknet til prostitusjon, og den delen av markedet vil alltid være i skyggen av "utstillingsvinduet". Jeg ser ingen annen måte å bekjempe det på enn å begrense etterspørselen, og sabotere de som tjener de store pengene. Men dette må følges opp på motsatt side av et faktisk styrket rettsvern for ofrene, og et hjelpeapparat som funker.

Sitat av Mefibon Vis innlegg
Å lovliggjøre kjøp av sex blir det samme som å lovliggjøre misbruk og overgrep...
Vis hele sitatet...
Det blir bare tullete å sette det opp sånn. Man kan godt mene at prostitusjon er overgrep, og fortsatt være imot sexkjøploven. Det eneste relevante for meg i vurderingen av den loven er om den hindrer utnytting av mennesker i prostitusjon. Så langt heller jeg mot ja på det, og støtter loven. Slik jeg ser det er det største problemet med loven hvordan den håndheves. Det er imidlertid ingenting prinsipielt ved den meningen, jeg snur på en femøring om jeg blir overbevist om at den virker motsatt.
Sist endret av *pi; 25. mars 2021 kl. 13:09.