Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 8834
Hei godtfolk,

Jeg har nylig tenkt på hvordan jeg skal utnytte egen kombinasjon av god kjennskap til Photoshop med manglende etikk.

Jeg har tidligere kun brukt dette dette til trivielle ting som å fremstå som en mønsterelev hjemme når karakterkortet kom, utvidet studentpriser på treningsstudioer og andre småting. Jeg har også gjort visning av karakterkort hyggeligere i hjemmene til kompiser og slikt. Alltid lekende lett og morro.

Men hva med alle middelaldrende mennesker som må betale fullpris i svømmehallen eller studenter som drar på seg litt ekstra fravær og venter juling av stefaren sin når de skal vise frem hva de har eller ikke har prestert på skolen?

Disse holder meg våken om natten!

Skulle gjerne hatt en sidegreie hvor jeg sitter litt på kveldene og redigerer frem gode kopier for noen kroner. Jeg er god i Photoshop og er perfeksjonist på detaljer. Selvsikker på at jeg kan gjøre trengende godt fornøyde.

Derfor spør jeg dere, har dere noen gode tips til hvor jeg kan finne et marked eller behov for dette?

PS! Jeg bor i Asia og kan kun lage digitale kopier.

Setter pris på alle tilbakemeldinger.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Mange ønsker slike tjenester, men de færreste gidder å betale noe særlig - er hvertfall min erfaring (rent hypotetisk sett selvfølgelig). Fra Asia kan du kanskje sette opp en nettside ala "Per's print- og fototjenester" og litt diskret antyde at fiksing av papirer er mulig, så kan det være du finner noen kunder den veien?

Mener å ha lest en gang at Breivik brukte en indisk Photoshop-guru til bla. å forfalske ulike diplomer og vitnemål. Prøver ikke å antyde at du skal jobbe for terrorister, men det må da bety at det finnes et marked for det på nett?

Dog er en kjekk baktanke at skulle du mot formodning bli tatt for noe slik, er det loven i det landet hvor handlingen er utført som er gjeldende. Uten å ha veldig god peiling på internasjonal lov og rett, så mener jeg vel bestemt å kunne påstå at asiastiske land har en strengere domstolpraksis og kriminalomsorg enn hva vi har i Norge. Det kan jo være en faktor og ta med i beregningen...
Vel, dersom du tenker for smått er det ingen som er interessert å gi noe, dersom du lager originaler til USD 100 sedler og klarer å skaffe til veie riktig papir, vil jeg tro at du vil kunne få en grei månedlig sum.

Men dersom du skal lage "originaler" vil jeg tro at Photoshop ikke er greia, har du forsøkt deg på vektorbasert tegning?
Sist endret av nudo; 26. februar 2016 kl. 10:53.
Det er et marked for forfalskning i litt større skala enn det, men tror ikke folk ønsker å gå til dokumentforfalskning for småting. I større skala har dette noe av de høyeste strafferammene i Norge.

Lønnsslipper, pass, div beviser, førerkort osv tror jeg har et stort marked. En fyr på insider spadde inn penger på slikt
▼ ... noen uker senere ... ▼
En stund ble det solgt falske handikapbevis slik at folk kunne parkere "hvor de ville". Ikke særlig bra måte å tjene penger på. Ødelegge for en svak gruppe. Husker ikke helt men tror de nå har nummererte kort el. no slik at kortnummer kan sjekkes opp mot regnr. I starten på 90 tallet så var det ett off sett trykkeri som lagde falske sedler. Lade off set. Hadde trykt 80 mill i falske 1000 lapper. Hadde en genial ide om å bytte de falske i brukte sedler der NB destruerer slitte sedler og tror de tilogmed hadde en på innsiden. Alt var klart men så klønte de og snakket høyt i fylla på byen og noen overhørte hele planen og ringte snuten. Tatt på fersken.

Tenker at for å forfalske pass, førerkort etc så trengs nok mer enn bare photoshop. Sikkert mulig å skaffe men tenk på risikoen. Prisen på falske pass er vel 30K eller så mener jeg å ha hørt for noen år siden.
Sist endret av frtoretang; 25. mars 2016 kl. 02:48.
Vet at det finnes ''services'' på Deepweb, men disse er gjerne falske og dyre. For å printe ut mer avanserte ting som kort etc. vil det jo også være nødvendig med mer uvanlige printere for privatpersoner også. Om de er å få kjøpt som privatperson vet jeg ikke.
Slike printere var å få kjøpt på nettet tidligere vet jeg. Er sikkert en kurant sak å få fra Kina tenker jeg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Slike printere var å få kjøpt på nettet tidligere vet jeg. Er sikkert en kurant sak å få fra Kina tenker jeg
Vis hele sitatet...
Om du skal printe alminnelege laminerte kort ja.

Skal du printe t.d. førerkort og pass bruker dei microprinting, inngravering, UV-element og hologram.

Det er litt meir komplekst å lage, og du får neppe utstyr for det på ebay. Utstyret kostar antakeleg rimeleg mykje og. SVV har ei oversikt for førerkort over sikkerhetselement.

Tipper det er Oberthur som lager norske pass og førerkort.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av UL Paper Vis innlegg
PS! Jeg bor i Asia og kan kun lage digitale kopier
Vis hele sitatet...
Vel, om det kun er snakk om digitale kopier så er jo pass, førerkort og "andre kort" utelukket, fordi dette må printes av noen med kortprinter, og det antar jeg dine potensielle kunder ikke har liggende å slenge.

Det betyr jo derfor at det er karakterkort, diplomer, sykemeldinger, lønnsslipper osv som er aktuelt for deg. Det er marked for det. Sykemeldinger er en fin sak. Inntil 13 dager er jo noe som går på papir fra legen som arbeidstaker tar med til arbeidsgiver, og det er arbeidsgiver som utbetaler pengene, ergo trenger det ikke å gå via NAV eller noe internt legesystem. Det er fullt gjennomførbart å forfalske. Fra dag nr. 14 er det NAV som tar over, så da blir det straks verre.

De aller fleste har tilgang på vanlig A4-printer og kan printe ut et dokument du sender dem som PDF-fil. Du må jo derfor ta utgangspunkt i produkter som ikke inneholder vannmerking, og hvor originalen er printet på 80 grams papir (dvs. vanlig kopipapir)

Sykemelde en person i 7 dager nå og da for å gi vedkommende betalt fri fra jobb, forfalske lønnsslipper så folk får bolig/billån de ellers ikke ville fått, fikse på kontoutskrifter som NAVere sender inn til NAV etc. tenker jeg jo er mest aktuelt da. Det er småting som aldri blir oppdaget og anmeldt, og om det blir det, så gidder ikke politiet å etterforske saken. I verste tenkelige fall kan det føre til et forelegg - kaaanskje en betinget dom hvis det er snakk om offentlige dokumenter (falske lønnsslipper til Lånekassen etc.), om kunden din tyster på deg. Du kommer ikke til å bli rik av det, men en fin biinntekt kan det jo være, om det gjøres riktig.
Sitat av Btyven Vis innlegg
Sykemelde en person i 7 dager nå og da for å gi vedkommende betalt fri fra jobb, forfalske lønnsslipper så folk får bolig/billån de ellers ikke ville fått, fikse på kontoutskrifter som NAVere sender inn til NAV etc. tenker jeg jo er mest aktuelt da. Det er småting som aldri blir oppdaget og anmeldt, og om det blir det, så gidder ikke politiet å etterforske saken. I verste tenkelige fall kan det føre til et forelegg - kaaanskje en betinget dom hvis det er snakk om offentlige dokumenter (falske lønnsslipper til Lånekassen etc.), om kunden din tyster på deg. Du kommer ikke til å bli rik av det, men en fin biinntekt kan det jo være, om det gjøres riktig.
Vis hele sitatet...
Hva baserer du dette på?
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hva baserer du dette på?
Vis hele sitatet...
Hovedsaklig egne erfaringer, men har også lest en del dommer innen "faget". Har selv blitt etterforsket to ganger, bla. for å ha laget en falsk bankgaranti. Begge tilfellene ble henlagt uten at jeg ble innkalt til avhør. Han som benyttet den falske bankgarantien ble dømt fordi han tilstod i avhør, men selvom han pekte fingeren på meg gadd de aldri å prate med meg.

I 2013 ble jeg dømt for bla. dokfalsk, men da handlet det om at de falske papirene var benyttet i en større svindelsak. Ble dømt på følgende paragrafer:

§ 182 - Dokumentfalsk (1. ledd): Gjaldt to tilfeller. Dokfalsk var et "virkemiddel" i paragrafen under. Strafferamme isolert sett på inntil 2 år.
§ 271 - Grovt bedrageri: Gjaldt tre tilfeller, hvor totalverdi var ca. 2,2 mill. Paragrafen alene har en strafferamme på inntil 6 år.

Straffen ble 12 mnd fengsel, hvor 4 mnd ble gjort betinget. Det er naturlig at i min sak så var det bedrageriparagrafen som vippet fengselsstraffen opp, da den også har lengst strafferamme.

Trådstarter antyder å lage dokumenter, ikke bruke dem. Den nye dokfalskparagrafen (§361) sier:
"Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som
a) ettergjør eller forfalsker et dokument, eller anskaffer et ettergjort eller forfalsket dokument med forsett om bruke det eller la det fremstå som ekte eller uforfalsket,
b) rettsstridig bruker et dokument som nevnt i bokstav a og lar det fremstå som ekte eller uforfalsket, eller
c) utsteder et dokument og uriktig tillegger seg en stilling som er av vesentlig betydning for dokumentets bevisverdi, og lar dokumentet fremstå som riktig."

Som du ser må du altså bruke dokumentet som ekte/uforfalsket for at du skal dømmes etter paragrafen. Så lenge man kun har laget det, er det som regel den som bruker det som ender med dommen for dokfalsk, selvom det ikke nødvendigvis er samme person som laget dokumentet. Trådstarters kunder vil da antagelig ende med dommen, ikke trådstarter. Det er enklere bevismessig å få dømt kundene hans på paragrafen, da gidder de ikke å se i hans retning en gang.
Sitat av Btyven Vis innlegg
Trådstarter antyder å lage dokumenter, ikke bruke dem. Den nye dokfalskparagrafen (§361) sier:
Sitat av straffeloven
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som
a) ettergjør eller forfalsker et dokument, eller anskaffer et ettergjort eller forfalsket dokument med forsett om bruke det eller la det fremstå som ekte eller uforfalsket,
b) rettsstridig bruker et dokument som nevnt i bokstav a og lar det fremstå som ekte eller uforfalsket, eller
c) utsteder et dokument og uriktig tillegger seg en stilling som er av vesentlig betydning for dokumentets bevisverdi, og lar dokumentet fremstå som riktig.
Vis hele sitatet...
Som du ser må du altså bruke dokumentet som ekte/uforfalsket for at du skal dømmes etter paragrafen. Så lenge man kun har laget det, er det som regel den som bruker det som ender med dommen for dokfalsk, selvom det ikke nødvendigvis er samme person som laget dokumentet. Trådstarters kunder vil da antagelig ende med dommen, ikke trådstarter. Det er enklere bevismessig å få dømt kundene hans på paragrafen, da gidder de ikke å se i hans retning en gang.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende du har rett angående det praktiske - at de ikke gidder å etterforske - men du må skille mellom kumulative og alternative vilkår. Din påstand om at man med forsett må bruke dokumentene for at denne paragrafen skal komme til anvendelse er gal. Se nøyere etter:
a) ettergjør eller forfalsker et dokument, eller anskaffer et ettergjort eller forfalsket dokument med forsett om bruke det eller la det fremstå som ekte eller uforfalsket,
Vis hele sitatet...
Vilkår a er med andre ord oppfylt om du enten
1) ettergjør eller forfalsker et dokument, eller
2) anskaffer et ettergjort eller forfalsket dokument med forsett om bruke det eller la det fremstå som ekte eller uforfalsket

Så, produksjonen av falske dokumenter alene kan straffes med inntil to års fengsel jf. straffeloven §361, bokstav a, første ledd. Når de ulike kriteriene listes opp med 'eller' er det nok at ett av de er oppfylt. Skilles de med 'og' må alle være oppfylt. Egentlig ganske opplagt.

NB: Av hensyn til lesbarheten endra jeg litt kosmetisk på innlegget jeg siterte ved å plassere lovteksten i en quote, men jeg har ikke endra på selve innholdet.
Sist endret av Myoxocephalus; 27. april 2016 kl. 11:26.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Så, produksjonen av falske dokumenter alene kan straffes med inntil to års fengsel jf. straffeloven §361, bokstav a, første ledd. Når de ulike kriteriene listes opp med 'eller' er det nok at ett av de er oppfylt. Skilles de med 'og' må alle være oppfylt. Egentlig ganske opplagt.
Vis hele sitatet...
Ser det gikk litt kjapt i svingene for meg her, du har såklart helt rett. Vilkåret for straff er oppfylt kun ved produksjon av forfalskede dokumenter. Dog finnes det lite, om noe (jeg har ikke funnet noe) rettspraksis som går på kun produksjon av forfalskede dokumenter. I alle dommer jeg har funnet (har jusstudent-tilgang på Lovdata.no) hvor § 182 / §361 (gammel/ny straffelov) er anvendt, handler det om bruk av falske dokumenter i en svindelsituasjon hvor tiltalen omfatter både bedrageri/underslag/utroskap etc. og dokumentfalsk.

Dette mener jeg er fordi påtalemyndigheten velger å tiltale vedkommende som blir tatt for slike svindelsaker både for svindelen som er begått og for dokfalsk uavhengig av om de faktisk har produsert/ettergjort dokumentene selv eller ei. Vilkåret for straff er naturligvis oppfylt med slik rettsanvendelse. Min oppfatning er at den som jobber i kulissene og som kun lager dokumentene og ikke bruker dem lett vil kunne slippe unna en straffeforfølgelse ved å ikke ha noe med selve anvendelsen av dokumentene å gjøre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
['hip','hip']
49 8
Dersom man lager en tro kopi av noe og setter ett klistremerke med "forfalsket" eller "uekte dokument" på, da har man vel egentlig ikke gjort noe ulovlig ? (og brukeren kan jo enkelt fjerne klistremerket..) og da er det han som har benyttet seg av ett forfalsket dokument. Eller er det ikke så lett ?
Sitat av FanzyPants Vis innlegg
Dersom man lager en tro kopi av noe og setter ett klistremerke med "forfalsket" eller "uekte dokument" på, da har man vel egentlig ikke gjort noe ulovlig ? (og brukeren kan jo enkelt fjerne klistremerket..) og da er det han som har benyttet seg av ett forfalsket dokument. Eller er det ikke så lett ?
Vis hele sitatet...
Det er neppe så lett. Intensjoner betyr noe. Nå, ville det være noen som helst grunn for noen til å betale penger for falske dokumenter som synlig var falske? Hvis disse dokumentene selges med en lett avtagbar klistrelapp, er det ikke da temmelig opplagt hva din intensjon er?

I Norge er rettsvesenet ganske pragmatisk når det kommer til slikt. I enkelte andre land er man mer hissige på lovens bokstav, og myndighetene har en større jobb med å tette smutthull. Det skjer selvsagt her også, men som tommelfingerregel kan du ta utgangspunkt i at dersom det fantes en enkel vei til raske penger som elegant omgikk loven, så hadde noen kreative sjeller funnet den for lenge siden og utnytta den. Det er helt enkelt mer sannsynlig at den gode idéen ikke er så god likevel, enn at du er den første som kom på noe genialt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FanzyPants Vis innlegg
Dersom man lager en tro kopi av noe og setter ett klistremerke med "forfalsket" eller "uekte dokument" på, da har man vel egentlig ikke gjort noe ulovlig ? (og brukeren kan jo enkelt fjerne klistremerket..) og da er det han som har benyttet seg av ett forfalsket dokument. Eller er det ikke så lett ?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje nok med eit klistremerke. For t.d. pengesedler kan du reprodusere dei i mindre enn 75% av full størrelse eller minst 150%, eller noko i den duren. Du vil ryke så det synger etter på eit slikt klistremerke.