Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2733
Heisann! Dette er ikke hovedkontoen min, men siden soundclouden min inneholder litt sensitiv info bruker jeg heller sidekontoen min.

Jeg har nå studert musikk i noen år, og holder for øyeblikket på å studere musikkproduksjon på en fagskole. Nå etter et halvt år har jeg endelig fått sjangsen til å både komponere og produsere noe i min egen stil. I og med at dette faktisk er skolearbeid (aah, livet), så trenger jeg feedback for å vokse.

Ettersom jeg faktisk studerer musikkproduksjon, og det sikkert er mange "bedroom producers" her, så kan dere gjerne stille spørsmål eller fyre opp en diskusjon rundt produksjon eller komposisjon!

https://soundcloud.com/christofferna/i-dont-care

Virkelig? Ingenting?
Sist endret av Fucktelefon; 30. januar 2015 kl. 17:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det var veldig kult med pianoet som drev mye av musikken framover! Den kunne kanskje kommet litt tydligere fram, spesielt når det var mannlig vokal. Ellers så var det mye variasjon og dynamikk som gjorde det lett å holde oppmerksomheten, til tross for at sangen varte i 7 minutter.

Hva har du brukt for å produsere dette?
Har du spilt inn musikken selv, også instrumentene? Noe enkel komposisjon og noen ting kunne vært forbedret på, men utrolig bra produksjon! Du som produsent har gjort en god jobb. Prøv å søke ut mer kreative elementer i musikken though, og øk detaljnivået i lydbildet (små fx og synther her og der, trommefills eller samples)
Sitat av Potetmix Vis innlegg
Har du spilt inn musikken selv, også instrumentene? Noe enkel komposisjon og noen ting kunne vært forbedret på, men utrolig bra produksjon! Du som produsent har gjort en god jobb. Prøv å søke ut mer kreative elementer i musikken though, og øk detaljnivået i lydbildet (små fx og synther her og der, trommefills eller samples)
Vis hele sitatet...

Hva innen komposisjonen tenker du kunne blitt forbedret? Form, harmonier osv?

Tusen hjertelig! Har spilt inn det meste selv, bortsett fra en kompis som ordnet gitarene. Da plugget vi bare gitaren direkte i lydkortet og brukte Guitar Rig. Ellers er det meste VSTs.

Men ja, er enig med at vi kunne hatt noen flere detaljer. Hadde jeg hadd bedre tid hadde det nok vært litt mer snacks. Fikk kun tre uker, fra låtskrivingsfase, til innspilling og så mixing/mastring, så kunne ikke gjøre all verdens.
Sist endret av Fucktelefon; 30. januar 2015 kl. 20:57.
Kan kommentere litt på miksen:

Synes du har gjort en fin jobb med gitarene og pianoet. De flyter fint sammen. Det er dog noen ting ellers i miksen som bommer litt;

*Jeg synes du kunne ha gjort mer ut av Trommene dine. Personlig synes jeg stortromma er for tynn. Miksen har masse plass i og under 100hz. Ekstra punch i kick'n i dette området tror jeg vil kle sangen godt.

Ellers kunne det kanskje vært en ide' og parallel-komprimere hele trommebussen? Gi trommene mer punch og attitude.

*Bassen din er lav og/eller noe ukomprimert?. Jeg synes hvertfall at den burde ha mer fylde.

*Vokalen blir begravet i miksen. Den er generelt for lav, og har alt for mye som skjer i nedre mellomregister. Typ 200-350hz. Her har du allerede mer enn nok som skjer fra både bassgitaren og stortromma. I tillegg finnes det ikke noe topp verken i vokalen eller andre elementer i miksen. Cymbalene fortjener blant annet litt mer i 10k+ -sjiktet.

*Det står at du har mastret låten, men jeg hører det virkelig ikke. Den limiteren kan i såfall ikke ta i stort?
Dynamikk er bra, men her har du for mye av det.


Mener på ingen måte å slakte miksen din! Men håper du tar en titt på disse tingene. Lykke til
Sist endret av SveinKB; 31. januar 2015 kl. 02:07.
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Kan kommentere litt på miksen:

Synes du har gjort en fin jobb med gitarene og pianoet. De flyter fint sammen. Det er dog noen ting ellers i miksen som bommer litt;

*Jeg synes du kunne ha gjort mer ut av Trommene dine. Personlig synes jeg stortromma er for tynn. Miksen har masse plass i og under 100hz. Ekstra punch i kick'n i dette området tror jeg vil kle sangen godt.

Ellers kunne det kanskje vært en ide' og parallel-komprimere hele trommebussen? Gi trommene mer punch og attitude.

*Bassen din er lav og/eller noe ukomprimert?. Jeg synes hvertfall at den burde ha mer fylde.

*Vokalen blir begravet i miksen. Den er generelt for lav, og har alt for mye som skjer i nedre mellomregister. Typ 200-350hz. Her har du allerede mer enn nok som skjer fra både bassgitaren og stortromma. I tillegg finnes det ikke noe topp verken i vokalen eller andre elementer i miksen. Cymbalene fortjener blant annet litt mer i 10k+ -sjiktet.

*Det står at du har mastret låten, men jeg hører det virkelig ikke. Den limiteren kan i såfall ikke ta i stort?
Dynamikk er bra, men her har du for mye av det.


Mener på ingen måte å slakte miksen din! Men håper du tar en titt på disse tingene. Lykke til
Vis hele sitatet...
Helt enig i det med trommene! Cubase begynte å slite litt mot slutten av prosjektet, siden det nærmet seg 50 spor. Skulle helst gått inn på VSTen og fikset litt. Skal definitivt prøve en litt annen kompressor! Det er vell en av de tingene jeg sliter mest med å høre forskjellen på.

Er litt lite som skjer i toppregisteret ja. Vokalene ble skrudd ganske hardt ned både fordi jeg likte resultatet, men også fordi jeg ikke var helt fonøyd med kvinnevokalene. Prøvde å få de til å bli en slags pad.

Brukte en multibåndskompressor, EQ, Reverb (faktisk), Stereo enhancer, limiter og til slutt en dither. Fokuserte mest på å åpne lydbildet og få en litt klarere og varmere lyd. Er en stor fan av masse dynamikk, så limiteren får såvidt røre noe som helst.

Null problem, du kom med veldig mange gode tips, og er den som har kommet med mest konstruktivt til nå. Ettersom jeg kun har holdt på med produsering i ett halvt år så hadde det vært veldig merkelig om det ikke var noe å klage på.
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Kan kommentere litt på miksen:

Synes du har gjort en fin jobb med gitarene og pianoet. De flyter fint sammen. Det er dog noen ting ellers i miksen som bommer litt;

*Jeg synes du kunne ha gjort mer ut av Trommene dine. Personlig synes jeg stortromma er for tynn. Miksen har masse plass i og under 100hz. Ekstra punch i kick'n i dette området tror jeg vil kle sangen godt.

Ellers kunne det kanskje vært en ide' og parallel-komprimere hele trommebussen? Gi trommene mer punch og attitude.

*Bassen din er lav og/eller noe ukomprimert?. Jeg synes hvertfall at den burde ha mer fylde.

*Vokalen blir begravet i miksen. Den er generelt for lav, og har alt for mye som skjer i nedre mellomregister. Typ 200-350hz. Her har du allerede mer enn nok som skjer fra både bassgitaren og stortromma. I tillegg finnes det ikke noe topp verken i vokalen eller andre elementer i miksen. Cymbalene fortjener blant annet litt mer i 10k+ -sjiktet.

*Det står at du har mastret låten, men jeg hører det virkelig ikke. Den limiteren kan i såfall ikke ta i stort?
Dynamikk er bra, men her har du for mye av det.


Mener på ingen måte å slakte miksen din! Men håper du tar en titt på disse tingene. Lykke til
Vis hele sitatet...
For mye dynamikk ja.. Første gang jeg har hørt det. Loudness war i fullt kjør, haha.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
For mye dynamikk ja.. Første gang jeg har hørt det. Loudness war i fullt kjør, haha.
Vis hele sitatet...
Jeg er glad i dynamikk jeg også, men 16db av det er for mye.
Jeg kunne sikkert ha løyet, sagt noen fancy ord og kommet med noe liksom-kritikk, men har ikke kompetansen til å si noe konstruktivt. Når det er sagt vil jeg bare si at dette hørtes veldig bra ut. Om du i tilegg studerer dette vil du komme langt, det er helt sikkert. Stå på!
Sist endret av Lacertosus; 19. februar 2015 kl. 00:46.
Har null kompetanse, så noe konstrutivt får du se til andre for, men ville bare si bra arbeid. Dette gav meg gode vibes, forsetter du slik så tror jeg du kan komme langt!
SveinKb sier det meste her.

Bare et pro-tip til deg om du begynner å slite med systemkraft når sporene/fx hoper seg opp.

Bounce track'ene ut i ny audio og importer inn igjen. Altså, om du har 50 tracks med ca 4 fx og mye automasjon osv, så kan det være lurt å bounce de til "ren audio" før du begynner å mikse. Du vil i alle fall merke det på kraften i pc'en!