Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2910
Jeg var tidligere i dag innom et statelig eid bygg, der jeg oppserverte i resepsjonen et skilt som sto ved siden av en betalingsautomat. På skiltet sto det noe slik som "Automaten tar ikke 500,- og 1000,- sedler", husker ikkje akkurat hvordan det var formulert. På tur ut så måtte jeg gå bort i resepsjonen å spørre om hva som var grunnen til det skiltet. Hun som satt i resepsjonen kunne ikkje svare meg på det, men fortalte at det skiltet hadde stått der siden automaten ble montert.

Men jeg stusset litt på dette, i henhold til finansavtalelovoen §38:

Sitat av Finansavtaleloven § 38 Oppgjørsmåte
(1) Betaling kan foretas ved overføring av beløpet til mottakerens konto med mindre annet er avtalt eller mottakeren har bedt om utbetaling med kontanter.
(2) Mottakeren kan gi nærmere anvisning om betalingsmåten, dersom dette ikke medfører vesentlig merutgift eller andre ulemper for betaleren.
(3) En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren.
Vis hele sitatet...
og sentralbankloven §14:

Sitat av Sentralbankloven §14. Tvungent betalingsmiddel
Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.

Sterkt skadde sedler og mynter er ikke tvungent betalingsmiddel. Banken gir nærmere forskrifter om erstatning for bortkomne, brente eller skadde sedler og mynter.

Selv om en avtale inneholder klausul om betaling av en pengeforpliktelse i gullverdi, kan skyldneren frigjøre seg med tvungne betalingsmidler uten hensyn til denne klausul.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikkje så lenge siden saken med at ruter ville nekte å ta i mot kontanter på busser og trikker var oppe i media. Og så vidt jeg fikk med meg, så hadde dem ikkje anledning til å nekte å ta i mot kontanter da dette er et godkjent betalingsmiddel i norge.

Så er spørsmålet, kan virkelig dem nekte å ta i mot kontanter i visse størrelser? Og dette er et bygg som eies og drives av staten. Og det skal også nevnes at dem ikkje håndterer betaling i selve resepsjonen, all betaling for hele bygget skal skje på automaten.
Sist endret av 0xFF; 6. oktober 2014 kl. 22:13.
Hele verden har prøvd å få vekk kontanter i en årrekke nå, og norge prøver selvsagt å være fremst når det kommer til internasjonalt dritt regler. (Jeg hater ikke norge, men ser det forfalle, stor forskjell)

Husker dere denne? http://www.ba.no/nyheter/irix/article5165433.ece

"Vil fjerne tusenlappen!

I et brev til Finanstilsynet skriver Finansdepartementet at et mål med å fjerne tusenlappen er å hindre økonomisk kriminalitet. "

...aha
Sist endret av mocp; 6. oktober 2014 kl. 22:31.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Så er spørsmålet, kan virkelig dem nekte å ta i mot kontanter i visse størrelser? Og dette er et bygg som eies og drives av staten. Og det skal også nevnes at dem ikkje håndterer betaling i selve resepsjonen, all betaling for hele bygget skal skje på automaten.
Vis hele sitatet...
Er ikke akkurat jurist men sånn som jeg har forstått det så er måten de gjør det på der ikke i samsvar med loven. Men, sånn i praksis så er det jo flere lover som ikke blir håndhevet så strengt så jeg tror dette er noe de fint kommer seg unna med så lenge ikke en "viktig" person klager på dette.
Ville det vært normalt å betale med 500 eller 1000-lapper på den automaten? Hvis ikke er det ingen grunn til at den MÅ ha muligheten til å ta de valørene.
Det kan være så enkelt at den seddeltesteren ikke klarer å skille Norske 500 og 1000 kr sedler fra enkelte andre ting, og derfor spiser den rett og slett ikke disse. Ikke sikkert noe som var bestemt fra noe sted, men rett og slett en teknisk begrensning.
Jobber med slike, og vi har samme utfordringen på enkelte anlegg.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Ville det vært normalt å betale med 500 eller 1000-lapper på den automaten? Hvis ikke er det ingen grunn til at den MÅ ha muligheten til å ta de valørene.
Vis hele sitatet...
Vi har samme (regner jeg med) betalingsautomat, med de samme begrensingene på vårt lokale legekontor. En legeregning ligger på ca 200-300kr (alt etter som), og det er vel ikke så unaturlig å ønske å betale med en 500,- lapp iallefall..

Og i ekstreme tilfeller (selvopplevd) for en time hos sjømannslegen kr 1749,- kan det være greit med muligheten for 1000,- lapper...

Men, som nevnt, det kan jo være tekniske begrensinger..
På lokale legekontoret må ein i resepsjonen og veksle før en kan betale på automaten viss det er sedler størren enn 200 en har. Dvs 500&1000
Det finnes masse automater som ikke tar imot alle seddelstørrelser. Men de aller fleste steder er de behjelpelige så du kan veksle.

Jeg husker en tråd her fra en fyr som ble rasende fordi han ikke fikk kjøpe Coca-Cola på en bensinstasjon om natta og betale med en tusenlapp -- fordi de ikke hadde veksel. Da spiller det liten rolle hva som er "tvungent betalingsmiddel". Går det ikke, så går det ikke.