Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1968
Heihei, har i det site bare betti ned i hode på meg at jeg har lyst til å lære meg å lage musikk. Har derfor også vurdert å kjøpe en Mac, men jeg vet ikke om musikkproduksjon er noe for meg, så jeg lurer på deres anbefalinger av programmer til Windos 7? Si gjerne hvorfor!
Sitat av Lorenzo Vis innlegg
Heihei, har i det site bare betti ned i hode på meg at jeg har lyst til å lære meg å lage musikk. Har derfor også vurdert å kjøpe en Mac, men jeg vet ikke om musikkproduksjon er noe for meg, så jeg lurer på deres anbefalinger av programmer til Windos 7? Si gjerne hvorfor!
Vis hele sitatet...
Når jeg gikk på skole brukte jeg Adobe Audition 3.0. Det fungerte fett, tittet så vidt innom CS6 Audition for noen dager siden og det så like om ikke mer lovende ut.
Trådstarter
Ser det er mange som sitter med ett piano nå de lager musikk er dette et must?
Cheesetothepenguins!
halliballi's Avatar
Sitat av Lorenzo Vis innlegg
Ser det er mange som sitter med ett piano nå de lager musikk er dette et must?
Vis hele sitatet...
Nei egentlig ikke.

Og FL Studio er vel å anbefale.
Er du helt noob, så er Reason et veldig greit program å sette seg inn i, da alt av add-ons som delay og reverb og ting som instrumenter vises visuelt. Fint og ryddig program med fine lyder og en interface som er lett å finne fram i.

Du burde definitivt skaffe deg et midi-keyboard. Siden du er noob, så trenger du ikke mer enn et til 1000 kr fra en eller annen nettside. Dette keyboardet var det første jeg brukte, helt ok kvalitetsmessig, koster ca en tusenlapp.

edit: Om du ikke kan noe innenfor musikk, så begynn med å lære deg diverse skalaer, og begynn med enkle melodilinjer. Bygg deg videre på de linjene, se om du finner noen akkorder som passer til og hold på sånn i en 10-20 minutter hver dag. Etterhvert blir det naturlig og du hører lettere hvor du burde gå etterhvert notevis.
Sist endret av TheGloryHole; 20. januar 2013 kl. 00:25.
Ableton. Elsker det og lett å bruke.
Trådstarter
Må du ha et keyboard i Reason?
Sitat av Lorenzo Vis innlegg
Må du ha et keyboard i Reason?
Vis hele sitatet...
Tror ikke du må ha kwyboard nei. Når jeg atartet å lage musikk begynte jeg med FL studio, veldog enkelt og greit program så jeg vil anbefale det.
Jeg har brukt Fl Studio fra starten av, aldri noe annet, men Fl fungerer fint for min del, og Fl er veldig populært blant mange andre også.

Du trenger ikke keyboard, men det er ikke dumt og kjøpe ett.
FL Studio er kult hvis du bare skal sette sammen elektroniske lyder å lage sånn musikk. Skal du lage noe annet må du nesten ha et ordentlig redigeringsprogram, med Audition kan du importere alle slags formater fra de fleste eksterne verktøy, for å si det sånn. Gitar inn direkte via f.eks Boss GT eller råopptak fra mikrofon, hva du vil.
Trådstarter
Noen gode veiledninger for toally noob i FL Studio her? Noen videoer/sider?
Sitat av Lorenzo Vis innlegg
Noen gode veiledninger for toally noob i FL Studio her? Noen videoer/sider?
Vis hele sitatet...
http://howtomakeelectronicmusic.com/
Fl studio er nok greiest aa laere naar du har windows. Jeg begynte med fl for noen aar siden og det er lett om du gidder aa bruke tid paa det. Har naa skaffet mac og bruker da Ableton live 8 og er storfornoyd med det. Anbefaler Fl paa windows og ableton paa mac. Midi-keyboard er absolutt ingen must, men kult etterhvert naar man laerer seg basic og litt til. Lykke til .

Sitat av Totskalle Vis innlegg
FL Studio er kult hvis du bare skal sette sammen elektroniske lyder å lage sånn musikk. Skal du lage noe annet må du nesten ha et ordentlig redigeringsprogram, med Audition kan du importere alle slags formater fra de fleste eksterne verktøy, for å si det sånn. Gitar inn direkte via f.eks Boss GT eller råopptak fra mikrofon, hva du vil.
Vis hele sitatet...
Kan vel igrunn det i FL ogsaa. Usikker med formater, men opptak direkte inn er fullt mulig.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
FL Studio er kult hvis du bare skal sette sammen elektroniske lyder å lage sånn musikk. Skal du lage noe annet må du nesten ha et ordentlig redigeringsprogram, med Audition kan du importere alle slags formater fra de fleste eksterne verktøy, for å si det sånn. Gitar inn direkte via f.eks Boss GT eller råopptak fra mikrofon, hva du vil.
Vis hele sitatet...
Haha! den var morsom, FL studio er jo bra å bruke hvis du skal lage musikk og sånn, skal du lage noe annet enn musikk så må du nesten bruke ableton

Sorry
Sitat av Acie Vis innlegg
Haha! den var morsom, FL studio er jo bra å bruke hvis du skal lage musikk og sånn, skal du lage noe annet enn musikk så må du nesten bruke ableton

Sorry
Vis hele sitatet...
Hæ? Hva annet enn musikk skal man lage i et musikkprogram?
Er fl så dårlig nå?
Etter hva jeg har lest så har fl blitt ett veldig bra program i forhold til tidligere.
Jeg starta selv med FL Studio, men gikk over til Ableton Live pga at interfacen passet meg bedre Smak og behag. Det er ikke DAWet som gjør musikken bra.
Sitat av Lorenzo Vis innlegg
Ser det er mange som sitter med ett piano nå de lager musikk er dette et must?
Vis hele sitatet...
det er pga me skal finna frekvensen når me redigere da som regel men og får å vissa tonearten. eg bruke pro tools 10 og mac og det annbefalest på da sterkaste.
Adobe Audition for meg, takk. Det er kraftig programvare med et HAV av muligheter.
Jeg ville dog starta med å lære piano, gitar osv, og så spille dette inn på PC'n og spille "med deg selv".. Spesielt med Audition er det redigering av allerede eksisterende lyd som er greia, fremfor å konstruere helt nye lyder ut fra "ingenting".
Med Audition har jeg bl.a. spilt inn lyd fra min akustiske gitar og med et enkelt filter gjort om lyden til det høres ut som en utrolig realistisk elgitar.

Uansett. Det er absolutt en fordel å kunne litt musikkteori og ha litt kunnskap om instrumenter, klang, harmoni, osv.

FL Studio har jeg forsøkt å lære meg flere ganger, men jeg finner det noe helt fryktelig uintuitivt.
Sjokkert over at ingen har sagt Audacity

Enkelt å bruke!
Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
Jeg starta selv med FL Studio, men gikk over til Ableton Live pga at interfacen passet meg bedre Smak og behag. Det er ikke DAWet som gjør musikken bra.
Vis hele sitatet...
Det er ikke drillen som avgjør om man er en god snekker, men alt blir jævlig mye enklere med en god drill.
Sist endret av Snålingen; 20. januar 2013 kl. 14:29.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg lager ikke elektronisk musikk, og bruker Sibelius, som forsåvidt er et fantastisk notasjonsprogram.
MIDI-keyboard gjør arbeidet mye mer praktisk.
Trådstarter
Har vel igrunn prøvd å sette meg mest inn i FL Studio nå, noen gode tips/veiledninger?

Tusen takk for alle svar!
FL studio er lett å lære, særlig hvis du er noob. det fungerer bra til de fleste elektroniske sjangere, men får å lage litt mer "proff" musikk så er du avhengig av eksterne samples og plugins. kan anbefale nexus-plugin og vengeance essential club sounds 1, 2 og 3. både programmet, plugins og samples ligger i bukta.

når det er sagt, så er det viktigste med musikkproduksjon at du er musikalsk, og helst kan spille noen instrumenter.
Trådstarter
Tenkte kanskje også å spøre, om det er noen her med masse erfaring i FL Studio som hadde lyst til å ta en dag på skype, og hjelpe meg litt igang? Med en liten beat?
grunnen til bruk av midi keyboard er også for og få en mye mere "livaktig" flyt. pga man ikke treffer alle tangentene like hardt så vil det høres litt mere ut som det faktisk er piano eller det instrumentet som spilles. går også ann og gjøres manuelt, men er veldig enkelere med keyboard