Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1565
Hvor viktig er engtlig program fagene i VG2 når jeg skal in på VG3 påbygg? Altså jeg har ikke tenkt til å utdanne meg til noe som helst i den rettningen program fagene er rettet.
Om du presterte helt ræva i programfagene trekker de ned snittet ditt, og dermed din sjanse til å komme inn på ønsket linje.
Noe utover det teller de ikke. Ikke etter mine erfaringer, iallefall!
Why so serious?
Trådstarter
Hva pleier snittet på påbygg å ligge på?
gentleman #1
ViceR's Avatar
Går du yrkesfag? Det er vel kun de som trenger å gå påbygg og de har vel ikke mulighet for valgfag?
Why so serious?
Trådstarter
Går andre året nå (Industri Teknologi). Så er egentlig programfagene noe serlig viktig da? Bare jeg har snitt nokk til å komme inn på påbygg 3 året?
gentleman #1
ViceR's Avatar
Nei, bare snittet er godt nok har det ikke noe å si.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Nei, bare snittet er godt nok har det ikke noe å si.
Vis hele sitatet...
Riktig. Men spør du meg bør du heller fullføre med stolthet enn å slacke bare for du skal gjøre noe annet. Kan også hjelpe deg videre i livet om du kan vise til variasjon og at du har karakterer så backer det. Så mitt tips er at selv om du skal skifte retning så fullfører du med stil!
Why so serious?
Trådstarter
Så det er ikke mulig å ta de nødvendige fagene hos privatist til å komme inn på VG3 påbygg?

Siden 70% av året er programfag, som jeg ikke kommer til å få brukt for. Kunne heller brukt den tiden på å jobbet, og tjent penger.

Eller må jeg ta alle programfagene også?
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Hva pleier snittet på påbygg å ligge på?
Vis hele sitatet...
Er fremdeles nummer 65 på venteliste i Bodø. Mener jeg har rundt 3,3 i snitt fra VG2.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Så det er ikke mulig å ta de nødvendige fagene hos privatist til å komme inn på VG3 påbygg?

Siden 70% av året er programfag, som jeg ikke kommer til å få brukt for. Kunne heller brukt den tiden på å jobbet, og tjent penger.

Eller må jeg ta alle programfagene også?
Vis hele sitatet...
Du må ta dem også. Det handler om å få nok timer.
Exterminate!
jonnis's Avatar
Du må ha programfagene ja. Uten de vil du ikke få nok timer, og da vil du ikke bestå året. Det kan hende du kommer inn på Påbygg, men du vil ikke få noe vitnemål. Husk på at om du skal studere etter Påbygg så blir alle karakterene på vitnemålet brukt for å regne ut poeng, og ikke bare de fra Påbygg.
Som jonnis sier er det viktig å huske at når du søker deg inn på Høyskole/universitet vil du ikke kun søke med fagene fra siste året, men med alle fagene du har hatt på VGS. Så om du slacker og får masse toere de 2 første årene for så å jobbe som en helt på påbygg og får kun 5-ere så vil de 2 første årene dra ned snittet ditt veldig og kanskje stoppe deg fra å få studert der du ønsker.