Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 9097
Det har veldig mye med hvordan du snakker til en tenåring. Om du begynner frekt og angripende så får du bare hysteri tilbake. Har selv tenåringer som søstre, og ved å respektere dem og snakke med dem på en voksen måte.
Sitat av Bluescreen Vis innlegg

I den siste tiden har jeg begynt å bli svært bekymret for min søster som er i midten av tenårene. Hun har begynt å henge rundt med tullehuene her i bygda, småkriminelle pøbler som leker seg med narkotika.

I mellomtiden lurer jeg på om det er noen muligheter for at jeg kan sniffe internett trafikken hennes, etc se hvem hun snakker med på skype og facebook. Dette må selvfølgelig være en lovlig måte.
Vis hele sitatet...
Ja du kan sniffe trafikken hennes og motta logger av hva hun gjør på dataen men det er jo selvsagt strengt ulovlig. Det finnes ingen lovlig måte du kan gjøre dette på, bortsett fra om du tilfeldigvis overhører hva hun snakker om. Siden det ikke er veldig effektivt å stå time etter time med et glass mot veggens til søsters rom bør du bare gå for keylogger.

En annen ting er jo om det vil hjelpe noe å snakke med henne. Kanskje du bare oppnår at hun blir ennå mer utagerende om hun føler at du har overvåket henne? Hvem vet....
Sist endret av random67489; 4. mars 2012 kl. 03:47.
Jeg synes dere er litt strenge med Ghettoboy her, han representerer vel egentlig bare det samme som søstera di, og mange andre på den alderen. Det viktige for deg er er å være der for hun, og egentlig bare fortelle om alle baksidene med en flørting med rusmidler i ung alder.

Du bør prøve å snakke mer med henne og etterhvert finne ut hvorfor hun er med i miljøet.
Ta en prat me henne først, hvis ikke det funker er det barre å ta en småprat me folka hu henger me så er jo altid en old fashion med balltre en fin løsning
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Forstår situasjonen din godt Bluescreen. Er vanskelig å se at det skjer. Generelt sett ville jeg ikke tatt dette opp med min bror, men det kan være meg. Problemet med å sniffe på nettrafikken hennes vil jo være at det blir fryktelig om hun oppdager det. Er viktig å få fram at du er oppriktig redd for henne. Selvsagt kan det friste å ta det opp direkte med disse lumske typene og et balltre, men det er ikke sånn verden fungerer.
Sett at det faktisk er noe lumskheter søstera di har begynt med, og du finner ut dette gjennom keylogger eller andre snokingsmetoder. Har du da tenkt noe på hvordan du vil konfrontere henne? Tror egentlig det gjør saken verre om hun finner ut måten du har innhentet denne informasjonen fra.
Det er flott å vise at man bryr seg, men søsteren din gjør sine egne valg og du kan ikke gjøre noe med dem direkte. Som folk sier her, ta deg en prat med henne.

Å overvåke henne er ulovlig, usmakelig og idiotisk. For å nå frem til henne med dine oppfatninger trenger du tillit og nærhet, det stikk motsatte av hva du oppnår med overvåkningen.

Men det høres veldig ut som om du forsøker å være 'mr. fixit'. Det er velment, det er jeg sikker på, men ikke noe som er spesielt sunt for deg. Søsteren din kan bli junkie uten deg og statsminister uten deg - du kan ikke nødvendigvis påvirke det en døyt.
Sist endret av apocalypse; 4. mars 2012 kl. 09:37.
Apocalypse: Hun gjør sine egne valg, men i tenåringene er som regel valgene man tar mindre gjennomtenkte. Det å komme inn i rusmiljøer er noe av det mest skadelige tenåringer kan bli utsatt for.

Skjønner at det kan være vanskelig å snakke med tenåringsjenter men du må prøve.
Ikke ta moralpreken om at dop er dårlig og alt det der, det har hun hørt 100 ganger før og går sansynligvis inn det ene øret og ut det andre.
Prøv heller å få fram at DU faktisk er bekymret for henne og at du vil henne alt godt, uten at du har beskrevet folka hun vanker med kan jeg gjette meg fram til typene. Helt i starten av et liv som vil være preget av rus og vold.
Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort alt for å få søsters mi vekk fra et sånn miljø, siste utvei er å snakke med foreldrene og foreslå flytting.
Sist endret av Cheese; 4. mars 2012 kl. 10:09.
Du inflitrerer vennegjengen og kartlegger hva som skjer før du slår til , det er mitt beste råd til trådstarter
True phreak.
Hadde det vært min lillesøster hadde jeg vært bekymret selv. Båndet mellom storebror og lillesøster er ganske spesielt, jeg skjønner hvilke følelser du sitter på... Jeg ville dog ikke invadert privatlivet hennes på den måten, det kan virkelig ødelegge forholdet deres. Selv om tenåringer generelt sett ikke er av den mest fornuftige sorten ville jeg tatt en alvorsprat, og håpet på at det som blir sagt når frem. Det jeg lærte med min lillesøster er at man egentlig er nødt til å la dem fatte beslutninger selv, man kan ikke sy puter under armene deres hele livet. Håper det ordner seg!
Sist endret av Orph; 4. mars 2012 kl. 10:27.
Most dope
Bluescreen's Avatar
Trådstarter
Hei igjen, Freaks!

Idag har jeg snakket med lillesøsteren min. Jeg fortalte henne litt om hva de driver med, hva konsekvensene med å henge med dem kan være, og litt om narkotikamisbruk idag. Ettersom fetteren vår døde av overdose på heroin forstod hun fort at dette var noe hun ikke ville blande seg inn i. Jeg fortalte også at guttene i den gjengen der er ganske så interessert i å ha sex med henne, og at hun ikke bare måtte valse rundt med tanker som at "disse guttene er snille, jeg får sitte på med de og de kjører meg hvor jeg vil".

Etter en lang samtale viste jeg henne filmen om den narkomane mannen Torstein, som var i en tråd her på forumet sent igår kveld.
Hun ble plutselig veldig nervøs, og det første hun gjorde var å blokkere tullehuene på facebook, og slette telefonnr. dems. Hun sendte en melding til "lederen i gjengen" at hun aldri ville se han igjen, og hvis han prøvde å ta kontakt kom hun til å melde fra til politiet og fortelle det til sin kjære storebror. (Elsker tenåringsjenters løsning på problemer).

Det endte ihvertfall med fire kopper med kakao, godteri og løvenes konge på DVD!

Samtalen gikk faktisk enklere en ventet, og jeg har aldri vært så lettet i hele mitt liv!
Håper med denne samtalen at hun ikke har lyst til å henge med disse guttene igjen.

Tusen hjertelig takk til all hjelp jeg fikk av dere i denne tråden!
Ha en strålende kveld videre!

- Bluescreen!
Sitat av Bluescreen Vis innlegg
Hei igjen, Freaks!

Idag har jeg snakket med lillesøsteren min. Jeg fortalte henne litt om hva de driver med, hva konsekvensene med å henge med dem kan være, og litt om narkotikamisbruk idag. Ettersom fetteren vår døde av overdose på heroin forstod hun fort at dette var noe hun ikke ville blande seg inn i. Jeg fortalte også at guttene i den gjengen der er ganske så interessert i å ha sex med henne, og at hun ikke bare måtte valse rundt med tanker som at "disse guttene er snille, jeg får sitte på med de og de kjører meg hvor jeg vil".

Etter en lang samtale viste jeg henne filmen om den narkomane mannen Torstein, som var i en tråd her på forumet sent igår kveld.
Hun ble plutselig veldig nervøs, og det første hun gjorde var å blokkere tullehuene på facebook, og slette telefonnr. dems. Hun sendte en melding til "lederen i gjengen" at hun aldri ville se han igjen, og hvis han prøvde å ta kontakt kom hun til å melde fra til politiet og fortelle det til sin kjære storebror. (Elsker tenåringsjenters løsning på problemer).

Det endte ihvertfall med fire kopper med kakao, godteri og løvenes konge på DVD!

Samtalen gikk faktisk enklere en ventet, og jeg har aldri vært så lettet i hele mitt liv!
Håper med denne samtalen at hun ikke har lyst til å henge med disse guttene igjen.

Tusen hjertelig takk til all hjelp jeg fikk av dere i denne tråden!
Ha en strålende kveld videre!

- Bluescreen!
Vis hele sitatet...
Fantastisk. Bra det gikk greit da
Hvor mye eldre enn henne er du, TS? Jeg husker når jeg var 13 til 18 med en 5 år eldre bror, det eneste jeg ville var å være sammen med han og vennene hans, og gjøre akkurat de samme tingene som dem. Noe de selvfølgelig syntes var kleint når det skjedde. Han var sinnsykt frustrert og jeg fikk utrolig mye juling av dem også, haha. Scarred for life

Men er du en god bror finner du på litt med søsteren din, hun kommer nok til å sette pris på det. Det du skriver i siste innlegget gir jo et inntrykk av at dere har et veldig bra forhold og at dine ord betyr mye for henne, og det er veldig hyggelig
Sitat av Bluescreen Vis innlegg
Hei igjen, Freaks!

Idag har jeg snakket med lillesøsteren min....
Vis hele sitatet...
Snakker om å overreagere!
Det kunne nesten høres ut som en episode hentet rett ut fra tunge moralske dramaserier fra USA, 7th Heaven eller tilsvarende.
Most dope
Bluescreen's Avatar
Trådstarter
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Hvor mye eldre enn henne er du, TS? Jeg husker når jeg var 13 til 18 med en 5 år eldre bror, det eneste jeg ville var å være sammen med han og vennene hans, og gjøre akkurat de samme tingene som dem. Noe de selvfølgelig syntes var kleint når det skjedde. Han var sinnsykt frustrert og jeg fikk utrolig mye juling av dem også, haha. Scarred for life

Men er du en god bror finner du på litt med søsteren din, hun kommer nok til å sette pris på det. Det du skriver i siste innlegget gir jo et inntrykk av at dere har et veldig bra forhold og at dine ord betyr mye for henne, og det er veldig hyggelig
Vis hele sitatet...
Jeg er tre år eldre en henne.
Hehe, blir nok en del kvalitetstid med henne nå, ja!

Forholdet vårt har alltid vært supert ja. Har liksom alltid vært oss to, venner for livet, fra dagen hun ble født.
Sist endret av Bluescreen; 4. mars 2012 kl. 20:23.
er selv lillesøster og har en bror som er som deg... jeg har fått påpakk for å henge med byens "tullinger" jeg også og fått høre i alle år at henger du med de da blir du stemplet som de... som tenåring gav jeg bare ennå mere faen for hver gang jeg fikk beskjed om hvem jeg burde henge med å ikke....! å si sånt til tenåringsjenter som allerede kanskje henger med feil folk er som å hive mere ved på bålet, det kan jeg love deg. det blir som når pappa sa at han bestemte over meg så lenge jeg bodde under hannes tak, og jeg valgte en skole så langt hjemme ifra at jeg måtte flytte på hybel som 15 åring (DET var dårlig ide det, kan jeg love deg)
Ikke snok i sakene hennes og belere henne om hvem hun skal henge med å ikke.. det har ikke noe effekt annet enn å ødelegge tilitten hun har til deg! sats heller på at hun er smart nok til å snakke med deg om det skulle dukke opp noe problemer eller at hun begir seg ut på ting hun ikke vil. at hun har en plass hun føler seg trygg å komme til i stede enn ennå en plass hun vil få kjeft å høre -hva sa jeg! for det er jeg rimelig sikker på at hun alt vet vil komme en dag ganske snart men som tenåring vil man ikke innrømme det.

Sitat av Bluescreen Vis innlegg
Hei igjen, Freaks!

Idag har jeg snakket med lillesøsteren min. Jeg fortalte henne litt om hva de driver med, hva konsekvensene med å henge med dem kan være, og litt om narkotikamisbruk idag. Ettersom fetteren vår døde av overdose på heroin forstod hun fort at dette var noe hun ikke ville blande seg inn i. Jeg fortalte også at guttene i den gjengen der er ganske så interessert i å ha sex med henne, og at hun ikke bare måtte valse rundt med tanker som at "disse guttene er snille, jeg får sitte på med de og de kjører meg hvor jeg vil".

Etter en lang samtale viste jeg henne filmen om den narkomane mannen Torstein, som var i en tråd her på forumet sent igår kveld.
Hun ble plutselig veldig nervøs, og det første hun gjorde var å blokkere tullehuene på facebook, og slette telefonnr. dems. Hun sendte en melding til "lederen i gjengen" at hun aldri ville se han igjen, og hvis han prøvde å ta kontakt kom hun til å melde fra til politiet og fortelle det til sin kjære storebror. (Elsker tenåringsjenters løsning på problemer).

Det endte ihvertfall med fire kopper med kakao, godteri og løvenes konge på DVD!

Samtalen gikk faktisk enklere en ventet, og jeg har aldri vært så lettet i hele mitt liv!
Håper med denne samtalen at hun ikke har lyst til å henge med disse guttene igjen.

Tusen hjertelig takk til all hjelp jeg fikk av dere i denne tråden!
Ha en strålende kveld videre!

- Bluescreen!
Vis hele sitatet...
så denne først nå

så bra dere fant ut av det.

tipper du er glad for at du ikke snoket i sakene hennes når det kunne løses så lett som bare å prate sammen
Sitat av Ghettoboy93 Vis innlegg
Er det bare meig? Eller har du "legalisering" i sitatet ditt rett under posten din? Haha busted, din lille jønkie.
Vis hele sitatet...
Det er en stor forskjell mellom det å anbefale alle typer narkotika til en 15 år gammel jente og det å ønske å ha cannabis legalisert for folk over 18.
Du er virkelig så dum som du virket som i starten.
Kan forresten si at det e sykt irriterende med overbeskyttende storesøsken, hva om disse junkiene bare er litt "spesi" folk som kler seg annerledes? Gjerne "Emoer" eller "Thugs", spesielt i tennårene så er det en del folk som kler seg ganske latterlig for å markere hvilken musikk de hører på osv, det betyr ikke nødvendigvis at der er narkiser. Bestekompisen hørte på deathmetal og var blek og syltynn, i motsetning til meg som var en helt vanlig "average" gutt. Broren min var 100% sikker på at han var narkoman, noe som kompliserte forholdet vårt enormt. Den dag i dag studerer denne "narkisen" til å bli advokat og er en av de smarteste jeg vet om. At du er bekymret er en bra ting though, det viser at du bryr deg. Men ikke dømm før du vet noe 100%

Å invandere privat livet hennes på den måten er direkte frekt spør du meg. Ta det heller opp med henne hvis det er så alvorlig.
Sist endret av Juicekongen; 4. mars 2012 kl. 21:01.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Kan forresten si at det e sykt irriterende med overbeskyttende storesøsken, hva om disse junkiene bare er litt "spesi" folk som kler seg annerledes? Gjerne "Emoer" eller "Thugs", spesielt i tennårene så er det en del folk som kler seg ganske latterlig for å markere hvilken musikk de hører på osv, det betyr ikke nødvendigvis at der er narkiser. Bestekompisen hørte på deathmetal og var blek og syltynn, i motsetning til meg som var en helt vanlig "average" gutt. Broren min var 100% sikker på at han var narkoman, noe som kompliserte forholdet vårt enormt. Den dag i dag studerer denne "narkisen" til å bli advokat og er en av de smarteste jeg vet om. At du er bekymret er en bra ting though, det viser at du bryr deg. Men ikke dømm før du vet noe 100%

Å invandere privat livet hennes på den måten er direkte frekt spør du meg. Ta det heller opp med henne hvis det er så alvorlig.
Vis hele sitatet...
Du er teit. Hvorfor anklager du TS for å være en dømmende dum hore? I og med at han sier han vet hva de driver med, så er det helt på trynet det du driver med. Emoer kan være hyggelige de, men om de prøver å feede søstera mi med knark så er ikke det så hyggelig. Vil ikke dermed si at jeg hater emoer. Men akkurat han ene emoen. pls
Sitat av Bluescreen Vis innlegg
Hei igjen, Freaks!
Idag har jeg snakket med lillesøsteren min....

- Bluescreen!
Vis hele sitatet...
Faith in humanity: restored.
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Vil ikke dermed si at jeg hater emoer. Men akkurat han ene emoen. pls
Vis hele sitatet...
Helt konge å lese at ting gikk så bra!
Tror nok det gode forholdet deres hjalp VELDIG bra på!
Gode eksempler også, sånn at hun faktisk fikk sett hva konsekvensene av slikt KAN være

Jeg har selv en søster, 15 år gammel, som det siste halvåret har begynt med en del ting hun ikke burde rote seg inn i. Hun er med "feile folk", har begynt med drikking, røyking og snusing. Og jeg er stygt redd for at dette bare kommer til å utvikle seg den feile veien!
Jeg har selv tenkt å snakke med hun en gang snart.

Ut ifra det jeg har hørt fra deg, BlueScreen, så virker det som om meg og min søster har helt det samme forholdet.
Og jeg har også en fetter som holder på med forskjellige stoffer osv, som har holdt på siden han var 14.
Han er (heldigvis (og kondolerer på din fetter :/)) i livet, men han har opplevd utrolig mange forskjellige ting.
Og det som er så bra, er at han faktisk er imot det han selv holder på med! Han mener ikke at noen burde begynne med det tullet han har gjort. Han unner ingen det. Spesielt ikke min søster (dermed hans kusine ("no shit, sherlock", I know)).
Så jeg har preiket litt med han også, og han er 100% åpen med meg om alt som har skjedd med han. Han vil også da hjelpe meg med å snakke med hun, og gi gode eksempler og grunner på hvorfor hun aldri bør begynne med slikt (Ihvertfall ikke før hun er 18).

Men, det som er så merkelig og vanskelig å forstå, er at hun har alltid vært en av de smarteste i klassen, og hun har hatt mange forskjellige venner.
Men nå det siste halvåret så er hun bare med en/to forskjellige venninner (ja, jeg tror nok de er mesteparten av grunnen, siden jeg vet de har holdt på med slikt tull før min søster), hun har begynt å skulke skolen ("forsover seg" hele dagen) og får veldig mye dårligere karakterer. Og da snakker jeg å gå fra en 5'er i snitt, til 3.5.
3.5 er kanskje gjennomsnittet, eller litt under, men for å være hun, er dette nesten uvirkelig.
Og hun planlegger ingenting lenger - hun kan fort finne på å gå til byn uten penger, eller glemme et tog hun MÅ rekke. (Ikke bare for å ha en unnnskyldning, men hun glemmer det faktisk, fordi hun virker å ikke tenke like mye over ting.)

Så, jeg lurer på om du har noen tips til meg, BlueScreen?
Jeg har tenkt å være åpen og ikke dømmende, og være smilende og ikke sint (som jeg er 99% av tiden).
Også som sagt, få hjelp av min fetter til å gi meg noen eksempler og konsekvenser av det forskjellige.
Men ja - har du noen gode tips?

Igjen - Utrolig kjekt å høre at det gikk så bra med dere! Det står stor respekt i å bry seg så mye om søsteren. Det er dessverre veldig mange som IKKE bryr seg like mye.
Bare vent å se hvor dum hun er... jeg har sett, som andre også har sagt, fler eksempler på jenter som går sammen med gutter som tar alt fra sopp til bensin, uten å røre noe selv.
Sist endret av ali88; 4. mars 2012 kl. 21:49.
Beklager, det ble et VELDIG rotete innlegg xD
Men jeg håper TS (og andre) tar seg tid til å lese det allikevel
Sitat av murloc Vis innlegg
Ville ikke svartmalt hele greia med en gang. Har møtt mange jenter som hang i vår omkrets da vi var "tvilsomme". Det var slett ikke slik at de automatisk var med på alt som vi gjorde. Vi var riktig nok litt eldre enn "midten av tenårene" da. Hvis du begynner å snike deg rundt risikerer du å herpe alt som heter tillit dersom hun finner ut av det, noe som ikke er bra.

Du virker som en god bror, fortsett med det. Inntil du ser tegn på henne at hun driver med noe hun ikke burde i en slik alder bør du heller ikke snike for mye. Ha et våkent øye og et godt forhold til henne.

Men det avgjørende er jo hvor gamle de hun henger med er.
Vis hele sitatet...
Signerer under her.

Hadde selv en venninde som grein rett foran øynene våres når vi skylle fyre en joint når vi gikk i 10 klasse. Men etter hvert forsto hun at vi ikke var som de andre i bygda som drev med hardere ting, og at vi fortsatt var oppegående gutter, og vil alltid være de hun kjente helt fra barneskolen.

Selv den dag i dag er det null problem å fyre en joint foran øynene hennes, hun gir rett og slett faen, det er ikke greia hennes.
Most dope
Bluescreen's Avatar
Trådstarter
Sitat av ForumFreak Vis innlegg
Helt konge å lese at ting gikk så bra!
Tror nok det gode forholdet deres hjalp VELDIG bra på!
Gode eksempler også, sånn at hun faktisk fikk sett hva konsekvensene av slikt KAN være

Jeg har selv en søster, 15 år gammel, som det siste halvåret har begynt med en del ting hun ikke burde rote seg inn i. Hun er med "feile folk", har begynt med drikking, røyking og snusing. Og jeg er stygt redd for at dette bare kommer til å utvikle seg den feile veien!
Jeg har selv tenkt å snakke med hun en gang snart.

Ut ifra det jeg har hørt fra deg, BlueScreen, så virker det som om meg og min søster har helt det samme forholdet.
Og jeg har også en fetter som holder på med forskjellige stoffer osv, som har holdt på siden han var 14.
Han er (heldigvis (og kondolerer på din fetter :/)) i livet, men han har opplevd utrolig mange forskjellige ting.
Og det som er så bra, er at han faktisk er imot det han selv holder på med! Han mener ikke at noen burde begynne med det tullet han har gjort. Han unner ingen det. Spesielt ikke min søster (dermed hans kusine ("no shit, sherlock", I know)).
Så jeg har preiket litt med han også, og han er 100% åpen med meg om alt som har skjedd med han. Han vil også da hjelpe meg med å snakke med hun, og gi gode eksempler og grunner på hvorfor hun aldri bør begynne med slikt (Ihvertfall ikke før hun er 18).

Men, det som er så merkelig og vanskelig å forstå, er at hun har alltid vært en av de smarteste i klassen, og hun har hatt mange forskjellige venner.
Men nå det siste halvåret så er hun bare med en/to forskjellige venninner (ja, jeg tror nok de er mesteparten av grunnen, siden jeg vet de har holdt på med slikt tull før min søster), hun har begynt å skulke skolen ("forsover seg" hele dagen) og får veldig mye dårligere karakterer. Og da snakker jeg å gå fra en 5'er i snitt, til 3.5.
3.5 er kanskje gjennomsnittet, eller litt under, men for å være hun, er dette nesten uvirkelig.
Og hun planlegger ingenting lenger - hun kan fort finne på å gå til byn uten penger, eller glemme et tog hun MÅ rekke. (Ikke bare for å ha en unnnskyldning, men hun glemmer det faktisk, fordi hun virker å ikke tenke like mye over ting.)

Så, jeg lurer på om du har noen tips til meg, BlueScreen?
Jeg har tenkt å være åpen og ikke dømmende, og være smilende og ikke sint (som jeg er 99% av tiden).
Også som sagt, få hjelp av min fetter til å gi meg noen eksempler og konsekvenser av det forskjellige.
Men ja - har du noen gode tips?

Igjen - Utrolig kjekt å høre at det gikk så bra med dere! Det står stor respekt i å bry seg så mye om søsteren. Det er dessverre veldig mange som IKKE bryr seg like mye.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for et utrolig flott innlegg, ForumFreak, og tusen takk for kondolansen.

Når det kommer til tips så vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal si. Måten jeg gikk frem når jeg skulle snakke med min søster var å "ikke virke bestemmende over henne", hun skulle under hele diskusjonen vite at hun kunne få ta sine enge valg, og at jeg bare prøvde å veilede henne inn på et rettere spor.

Ta også å les litt rundt på Ung.no, det gjorde jeg for å få noen protips!

Lykke til med deg og din søster, og ha en fin kveld videre!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Bra alt løste seg! Gratulerer for din søster og kondolerer for din fetter.
Sitat av Bluescreen Vis innlegg
Tusen takk for et utrolig flott innlegg, ForumFreak, og tusen takk for kondolansen.

Når det kommer til tips så vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal si. Måten jeg gikk frem når jeg skulle snakke med min søster var å "ikke virke bestemmende over henne", hun skulle under hele diskusjonen vite at hun kunne få ta sine enge valg, og at jeg bare prøvde å veilede henne inn på et rettere spor.

Ta også å les litt rundt på Ung.no, det gjorde jeg for å få noen protips!

Lykke til med deg og din søster, og ha en fin kveld videre!
Vis hele sitatet...
Gode tips, tusen takk
Ung.no ja, ikke dumt!

Håper det går bra videre med din søster! Og deg da, ofc
Sitat av Ghettoboy93 Vis innlegg
Dere følk viker generelt domme.. vi kan vel alle ha forskjellige meninger?
Vis hele sitatet...


Ja det er lov å ha egne meninger, men ditt forslag i dette tilfellet var rett og slett uhørt.
Er vi dumme fordi vi prøver å hjelpe til med å forhindre at en person blir dratt med i narkoens dragsug?


Tenk deg om før du snakker neste gang, eller hold kjeft.
Sist endret av Kaput; 5. mars 2012 kl. 00:36.
Sitat av ForumFreak Vis innlegg
Jeg har selv en søster, 15 år gammel, som det siste halvåret har begynt med en del ting hun ikke burde rote seg inn i. Hun er med "feile folk", har begynt med drikking, røyking og snusing. Og jeg er stygt redd for at dette bare kommer til å utvikle seg den feile veien!
Jeg har selv tenkt å snakke med hun en gang snart.
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å tro det? Generelt sett høres hun akkurat ut som meg. Alt du skriver stemmer overens med slik jeg er. Jeg har aldri rørt noe sterkere enn alkohol, og til sommeren går jeg ut som lærling med studiekompetanse. Det blir ingeniørutdanning etter lærlingtiden.
Er det det som er den "feil veien"?
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Sitat av Knask Vis innlegg
Snakker om å overreagere!
Det kunne nesten høres ut som en episode hentet rett ut fra tunge moralske dramaserier fra USA, 7th Heaven eller tilsvarende.
Vis hele sitatet...
Spiller vel ingen rolle hvis det har ønsket effekt.
Hm, det eg ville ha gjort var å bare holde et øye åpent i en uke eller mer. For å forsikre seg med hva hun driver med. For det kan godt være at hun ikke er aktiv innen for gruppen. Bare henger der for å virke mer "voksen". Som tidligere nevnt så er fjortiser vanskelig å forutsi hva de finner på.