Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3610
Hei!

Har et Logitech g410, et helt ok tastatur men skulle gjerne hatt numpad og håndleddstøtte. I tillegg er tastene litt 'mushy' om man bunner dem ut. Gaming utseende med spesielle wsd taster og RGB farger er heller ikke noe jeg setter pris på.

Blir endelig skriving fremover, tror de tastene med lettest fjør passer meg bra. Gjerne uten klikke-ti-klikk lyd, men det betyr ikke noe.

Noen som har tips om et tastatur som kan passe meg? Klassisk utseende, mekanisk, uten RGB, med numpad og støtte til håndledd.

Takker
Sist endret av TheEngineer; 5. februar 2017 kl. 16:25.
Er veldig godt fornøyd med http://www.corsair.com/en-us/landing/k70-rgb med MX Brown-switcher. Lysene er det bare å skru av i medfølgende programvare
De enkleste mekaniske tastaturene ser rimlig "plaine" ut. Eksempelvis dette fra Mionix eller dette fra QPAD. Tastene på disse er mere tilsiktet gaming, og har ikke taktil feedback. Da må du over på MX Blue eller Brun (som er er stillere enn Blue).

Du kan også konfigurere så du får det som du vil fra f.eks. WASD, eller CODE.

Das Keyboard har massevis med stilrene modeller, men koster jo også mer. Eksempel.
ArbeidsledigProletar
Sitat av liasis Vis innlegg
Er veldig godt fornøyd med http://www.corsair.com/en-us/landing/k70-rgb med MX Brown-switcher. Lysene er det bare å skru av i medfølgende programvare
Vis hele sitatet...
Kan slenge meg på denne, hadde dog et K90 med cherry red, men samme støtte for håndbaken.
Det var tungt og fint, konstruksjonen virka til å være ganske god og bakplata i børsta metall ga jo også samme inntrykket.
Klarte å søle vann i mitt. Sukk.
http://cdon.no/elektronikk/fnatic-ge...blue-p35995597

Bruker selv slike på noen av maskinene mine.
Fåes med forskjellige typer MX keys, så da står du fritt til å velge type.
Trenger ingen egen software for å skru av backlightinga heller.
Holder bare inn Fn-tasten og bruker NumPad 2 og 8 for å regulere lyset.
Jeg liker ihvertfall innmari godt den minimale profilen.
Ingen "media"-keys, eller noe ekstra ditt og datt.
Er litt motstander til RGB og led. Liker ikke å ha lys på, liker ikke å ha "klar" skrift på tastene. De fleste mekaniske tastaturer er like kule som bodykit og spoiler på en Volvo 240..

Ser jeg vil slite litt med å finne akkurat det jeg ønsker, men f.eks Fnatic Rush tastaturet med enkelt design + nye keycaps kunne funket. Kanskje noen med side print.

Corsair tastatur er for åpne, vil ha en liten ramme rundt for å skjule tastene og switchene.
Q-pad var også innafor, men hadde MX red
Mionix var veldig innafor, MX black er heller ikke rett for meg.

WASD og CODE kan kanskje sette sammen noe for meg, men da er kanskje Fnatic eksempelet med nye keycaps billigere.

Kan virke litt pirkete, men pc'en er midtpunktet i den lille stua jeg har i leiligheten. Bruker også endel tid fremfor pc'en med både hjemmearbeid, spilling og surfing.. Vil gjerne ha en god match til mine behov.
ArbeidsledigProletar
Vil dra fram at Corsair-tastaturene er "laser etched" og blir ikke skitne, og er veldig tydelige uten LED-lysene også. Dimmes i tre grader, ihvertfall K90.
Jeg kan også gå god for Corsair K70. Lysene har 3 styrker pluss en "av"-setting der ingen lys er på. I tillegg har den gode media-taster og et hjul til justering av volum. Ekstra bonus for designet av bakplaten som gjør at du egentlig bare kan snu tastaturet sidelengs, så faller det verste av støv og drit ut, siden det ikke er noen "kanter" på sidene. Byggekvaliteten er også noe for seg selv, med mye bruk av metall, samt laser-graverte taster.

Bruker selv Cherry MX Red-utgaven, men Cherry MX Brown-utgaven er også svært god.
Selv er jeg utrolig fornøyd med Razer Blackwidow X Chroma. Det er RGB i hele fargespekteret men du kan skru den av samt endre mønstre, farger og lysstyrke.
Desverre er det uten støtte for håndledd men et av de beste tastaturene jeg har vært borti på lenge.
Har et steelseries som er helt plain, ingen lys eller macro taster. 6Gv2 står det at det er. Godt fornøyd og billig var det også, men på den mer bråkete enden av skalaen vil jeg si.
Qpad MK80 er uten sammenligning det beste tastaturet jeg har hatt. Er bakgrunnslys da, men ikke RGB.
Ikke no macrotull heller.

Edit : Jeg har med Blue switches. Bråker litt. Er å få med Brown som lager litt mindre lyd.
Sist endret av WinterStone; 6. februar 2017 kl. 21:47.
Beklager Corsair gutta, jeg vil finne meg noe annet. Imo skriker det gaming av de Corsair tastaturene.

Steelseries 6Gv2 har utseende, men har kun funnet det med MX Black.

Tror kanskje jeg ender opp med CoolerMaster Quick fire XT med MX blue.. Kan kjøpe en løs pute som støtte for håndledd til det. Litt kjipe keycaps, men det er hvertfall ikke backlight eller noe RGB greier.

Hvis jeg ikke hadde spilt, hadde jeg nok kjøpt dette IBM tastaturet: https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=89631141
Skal vist være det beste og mest solide man får kjøpt.
ArbeidsledigProletar
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Beklager Corsair gutta, jeg vil finne meg noe annet. Imo skriker det gaming av de Corsair tastaturene.
Vis hele sitatet...
En fair antakelse, men vil si at de ligger godt over snittet i byggekvalitet, ikke akkurat en assosiasjon jeg har med gaming-gear.
Men smak er subjektivt.
Det er ikke en antagelse, det er min mening. Hadde PC-en ikke stått på stua kunne Corsair tastaturene gjort en utmerket jobb. De er jo betydelig lettere å rengjøre enn tastaturer med et standard design.
ArbeidsledigProletar
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Det er ikke en antagelse, det er min mening. Hadde PC-en ikke stått på stua kunne Corsair tastaturene gjort en utmerket jobb. De er jo betydelig lettere å rengjøre enn tastaturer med et standard design.
Vis hele sitatet...
Helt meningsløs post, siden du har tatt en valg, men føler jeg må si at det er vel en antagelse iom at du kanskje ikke har sett et i det virkelige liv?


For gaming-gimmick-gear er virkelig noe jeg HATER, og fikk aldri det inntrykket av k90 og det hadde jo masse knapper i øst og vest.
Føler jeg må forsvare de stakkars gamingcorsairgreiene :P

Anyway, sorry for å kaste bort noen sekunder av din tid.
Du kaster ikke bort min tid, er svært takknemlig for alle svar jeg får.
Har trykket på et Corsair tastatur, søskenbarnet mitt har et K70 med MX Red. Det er et veldig godt tastatur, alu plate, cherry brytere og fin støtte for håndledd. Har ikke sagt noe om gaming gimmick, men har sagt at det ser ut som gaming utstyr. Jeg synes hvertfall ikke det har et klassisk design.

Google "Classic Keyboard" så sammenligner du designet på CoolerMaster Quick fire XT og Corsair K90 med resultane på google søket. Hvilket tastatur synes du kommer nærmest i utseende?

Forøvrig, så har jeg Corsair PSU og Corsair Sabre RGB mus om det hjelper noe :P
Sist endret av TheEngineer; 7. februar 2017 kl. 19:01.
Av nysgjerrighet... Trenger du num pad for å skrive? Er det egentlig noe poeng med num pad dersom man ikke plotter mye tall? Hva med Apples keyboard? Finnes det egentlig et keyboard som er deiligere å skrive på og samtidig like pent? Hva med Logitech K750?

Synes alle keyboardene som er nevnt skriker 1998. Roomien har tipp topp keyboard av typen som er nevnt over. Synes tastene er alt for høye og lager alt for mye lyd.

Edit: Verdens stilleste mekaniske tastatur? Matias Pro
Sist endret av Chronic420; 7. februar 2017 kl. 19:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dersom du skal ha et nøytralt tastatur med "classic" design som ikke ser veldig gamer ut kan du sjekke ut Cooler Masters Masterkey Pro S (Link til de med Cherry MX Brown-brytere, fordi de er stillere enn Blue/Red).
Så vidt jeg vet kan en skru av lysene, og evt. i en setting med dårlig med lys, så kan en ha på hvite lys med lav lysstyrke.
Eneste minus er at Win-keys har en stor Cooler Master-logo på, men det fikser en lett med et sett med custom keycaps.

EDIT: Dersom du skal gå next level, sjekk ut Filco Majestouch 2.
Utrolig gode keyboards uten RGB eller LED eller annet fjas, men koster en del. De må så vidt jeg vet kjøpes i utlandet, da ingen i Norge som jeg har kjennskap til selger dem. Utrolig enkelt og pent design, godt bygget, og de følger "standard"-layout med tanke på størrelsen på ALT, space, shift osv.-tastene, slik at en enkelt kan bytte ut med custom keycaps skulle dette være ønsket.
Sist endret av Deadlock Radium; 7. februar 2017 kl. 20:24.
Trenger numpad ja, skal ikke skrive novelle for å si det sånn! Er normalt kontorarbeid, rapporter og mailer.

Lyden er ikke noe som plager meg, ettersom jeg ikke har noen rundt med når jeg skiver. Eneste når jeg sitter i voicechat.

Nå har jeg ikke prøvd verken Apple sitt tastatur eller K750, men scissor swith/rubberdome tastatur gir ikke samme feedback som et mekanisk tastatur. I tillegg har disse to tastaturene moteriktige flate taster. Noe som gjør at fingrene kan vandre litt og treffe nabotastene. Må være en viss form for at jeg skal kunne skrive kjapt.

Jeg liker 1998 tastatur. Har brukt et Dell RT7D20 i minst 10 år, far hadde det på en pc tidelig 2000tallet.

Det Matias Quiet Pro tastaturet var interessant. Til den prisen får jeg uansett et prøvd og testet tastatur med null kompromiss brytere. Trenger ikke å være positivt at de er designet rundt å være stillest mulig.

Coolermasters har jeg sett på, har valgt meg ut Quickfire XT fra deres sortiment.

Filco tastaturet kan være interessant. Men da i svensk versjon som ikke finnes så mye keycaps til. Orker ikke å lære meg ANSI standard tastaturer for å få gode keycaps.
Det har LED backlight forresten.
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Filco tastaturet kan være interessant. Men da i svensk versjon som ikke finnes så mye keycaps til. Orker ikke å lære meg ANSI standard tastaturer for å få gode keycaps.
Det har LED backlight forresten.
Vis hele sitatet...
Så først nå at det hadde blå LED's, men disse vet jeg at kan skrus av, og det holder dermed en svært lav profil. Og når det kommer til keycaps til 105-keys tastatur, så kan du sjekke WASDKeyboards, som lager custom fargeoppsett til det meste.

EDIT: Hvis du virkelig har penger å bruke på tastatur, så kan du også vurdere tastaturer fra Topre. Disse koster dog for kvaliteten.
Sist endret av Deadlock Radium; 8. februar 2017 kl. 14:15.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Oppdaterer litt her.
Ser nå at disse tastaturene bruker ALPS kopi brytere. ALPS skal være mye bedre enn Cherry MX, det er disse som er i det klassiske Dell AT101.
Det perfekte tastaturet for skribenten
OP: Du vet du kan slå av lysene på Logitech g410? Du trykker på den knappen helt øverst til høyre. Jeg har pløyd meg igjennom steelseries og en del andre tastaturer, og G410 er det som har holdt lengst, skulle jeg kjøpt et nytt et så hadde jeg gått for Filco.
Sist endret av Hoarse; 12. februar 2017 kl. 20:46.
Jeg har kjøpt et Filco Majestouch 2 Ninja med norske taster og MX brown. Dette har sideprint taster, ser bra ut

Er klar over at det går å skru av lys jeg kan til og med velge mellom 16.9 millioner farger, men om du leser tideligere innlegg:

-Vil ikke ha klare bokstaver på tastene
-Vil ikke ha gaming utseende
Da skriver jeg på Filco tastaturet, herregud for en kvalitetsforskjell fra mitt G410.
De sier at Romer-G switchene skal være som MX-Brown i bruk, men det kan ikke sammenlignes.
Veier sikkert dobbelt så mye som et G410, og har en ekstrem kvalitetsfølelse i forhold.

Om du bruker Logitech med Romer-G, kast det i søppelet.

Nå venter jeg bare på håndleddsputen, så kan kontorarbeidet begynne.