Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3537
Har snust i årevis men de siste årene har jeg foretrukket epok, G4 og andre typer hvit snus. Rett og slett fordi det røsker så jeg får tårer i øynene av og til. Det føles ikke som at det er direkte knyttet til nikotinen, så hva er det da som gjør det? Er det noe med PH?
Har et inntrykk av at dette har sammenheng med smakstilsetningen, ofte mint og eucalyptus, etc.
Kan være at det er andre stoffer som irriterer mer enn i brun snus, men det samme gjelder jo forsåvidt noen av Nick & Johnny typene, så heller mot at smakstilsetningen er den skyldige.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Har snust i årevis men de siste årene har jeg foretrukket epok, G4 og andre typer hvit snus. Rett og slett fordi det røsker så jeg får tårer i øynene av og til. Det føles ikke som at det er direkte knyttet til nikotinen, så hva er det da som gjør det? Er det noe med PH?
Vis hele sitatet...
Dags for lite kemi! Jeg har imidlertid aldri forsøkt snus, så dette er en ren skrivebordsanalyse basert på hva jeg kan lese at snusen er ment å inneholde.

Min hypotese er at de hvite prikkene du observerer er utkrystrallisert bordsalt og natron. Her er resonnementet: Opptaket av nikotin er pH-avhengig. Snus er et fuktig tobakksprodukt som også inneholder ganske mye salt og natron. Sistnevnte øker pH-verdien. Når fukt uunngåelig forsvinner vil disse saltene utkrystallisere. Jo mer salt og natron i snusen, jo mer utkrystallisering får du. Disse saltene er hvite. Derfor gir det veldig mening at snus med mye hvite prikker røsker mer - mer hvitt betyr at det er mer salt og natron, altså er det trolig høyere pH og derfor høyere nikotinopptak. Hadde du fått den samme snusen helt duggfersk, eller fuktet den litt, så burde de hvite prikkene i stor grad forsvinne, men snusen fungere like effektivt.
Sist endret av Myoxocephalus; 4. august 2021 kl. 10:48.
Anonym bruker
"Farlig Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Godt spørsmål, fant fram en hvit snus jeg hadde 4-5 bokser av i kjøleskapet som jeg hatet/hater smaken på, begynte å lese på den. Viste seg den ikke inneholdt tobakk i det hele tatt, snakk om General G3 White Extra Strong Slim.

"Free from tobaco" noe av det verste makkaværket av snus jeg har bomkjøpt noengang
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dags for lite kemi! Jeg har imidlertid aldri forsøkt snus, så dette er en ren skrivebordsanalyse basert på hva jeg kan lese at snusen er ment å inneholde.
[...]
Vis hele sitatet...
Joda, det stemmer jo forsåvidt godt det du skriver, men OP spør etter hvit snus, altså HELHVITE poser

Det er nok bare smakstilsetningene med icy mint som svir noe jævlig. Jeg har samme opplevelse, uansett nikotinstyrke på snusen. Det er rett og slett en jævlig heftig mint/eucalyptussmak som iser noe jævlig.
For meg virker det som helhvit snus ofte er tørrere og bruker MYE mer smakstilsetninger enn annen snus. Så min gjetning vil være en kombinasjon av at snusen gjør stedet tørt (tørrhet i munnen blir ofte sårt) og at smaken så renner inn i stedene det er sårt og da "røsker".

Bare prøv med en tyggis på et sårt område et annet sted på kroppen, det føles overraskende likt ut!
Aha, så hvit snus er egentlig ikke snus i det hele tatt, litt på samme måte som at whitespirit ikke er sprit? Jeg trodde altså i min enfoldighet at det var snakk om snus som hadde flere hvite prikker enn annen snus... Da har jeg lært noe nytt og dagen er således ikke helt forgjeves.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Aha, så hvit snus er egentlig ikke snus i det hele tatt, litt på samme måte som at whitespirit ikke er sprit? Jeg trodde altså i min enfoldighet at det var snakk om snus som hadde flere hvite prikker enn annen snus... Da har jeg lært noe nytt og dagen er således ikke helt forgjeves.
Vis hele sitatet...
Helhvit snus (hvit pose OG innhold) er bare noe fyllstoff som er sprøyta med niktotin og andre stoffer. Tror ikke det finnes helhvit snus som faktisk har tobakk i seg, men der kan jeg ta feil.

Hvit snus (hvit pose, brunt innhold.) er vanlig tobakk snus, bare I hvite poser. Gjerne sprøytet med ekstra kjemikalier eller "tilberedt" på en måte som forhindrer eller minsker at snusen renner.

Det er en del unntak og spesielle snus typer selvfølgelig
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Helhvit snus (hvit pose OG innhold) er bare noe fyllstoff som er sprøyta med niktotin og andre stoffer. Tror ikke det finnes helhvit snus som faktisk har tobakk i seg, men der kan jeg ta feil.
Vis hele sitatet...
Du tar feil her ja (og veldig mange andre også )
Det er tobakk som også er i hvit snus (altså helhvitt pose og innhold). Den er bare vasket og behandlet.

Står litt om det her

Hvor mye som blir sprøyte tilbake av kjemikalier er vell en annen diskusjon
Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
Du tar feil her ja (og veldig mange andre også )
Det er tobakk som også er i hvit snus (altså helhvitt pose og innhold). Den er bare vasket og behandlet.

Står litt om det her

Hvor mye som blir sprøyte tilbake av kjemikalier er vell en annen diskusjon
Vis hele sitatet...
Du tar også delvis feil her. I Norge så er det ganske spesielt da det må være tobakk i snusen. I mye svensk hvitsnus så er det ikke tobakk i det hele tatt.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Du tar også delvis feil her. I Norge så er det ganske spesielt da det må være tobakk i snusen. I mye svensk hvitsnus så er det ikke tobakk i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte faktisk og skrive at om dette gjelder alle vet jeg ikke.

Men lærte litt mer

Vet du om det også gjeldet merket solgt i Norge som derfor for en annen type behandling?
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Finnes det slik hvit snus som smaker som vanlig snus? Er litt lei av brune tenner. Bruker selv the lab 07
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Finnes det slik hvit snus som smaker som vanlig snus? Er litt lei av brune tenner. Bruker selv the lab 07
Vis hele sitatet...
Epok har denne her finnes nok mange flere også.

Tor begge har ganske likt innhold nikotin.

Søk litt rundt og kjøp en 4-5 forskjellige typer og finn en du syntes et fullverdig erstatning for the lab.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skruf Super white synes jeg er en god snus. For de som liker fresh varianten burde heller gå for den med tanke på brune tenner.
Hørte en påstå at den hvite guffen i tobakksfri snus, er det samme som tyggis.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Godt spørsmål, fant fram en hvit snus jeg hadde 4-5 bokser av i kjøleskapet som jeg hatet/hater smaken på, begynte å lese på den. Viste seg den ikke inneholdt tobakk i det hele tatt, snakk om General G3 White Extra Strong Slim.

"Free from tobaco" noe av det verste makkaværket av snus jeg har bomkjøpt noengang
Vis hele sitatet...
Synes nå den er veldig god. Smaker tobakk selv Om den ikke inneholder det. Er du av typen som ikke liker vanlig snus. Og heller bruker mint eller andre smaksatte snus typer?
Hei og hoi, noen små oppklaringer til dem som lurer. Helhvit snus ble utviklet for dem som ville snuse uten å få jordfargede tenner. Det de gjorde var at de tok små partikler av plantefiber, basically papir, sprøytet dem med nikotin til de fikk tilsvarende konsentrasjon som snus, og la dem i de sedvanlige hamsterbleiene. Dette begynte de å selge der snus er lov, og det gikk for øvrig greit. Men Norge har regler som sier at man ikke kan markedsføre nye nikotinprodukter. Siden disse helhvite snusporsjonene ikke inneholdt tobakk, falt de ikke under reglene for snus, og ble derfor ulovlig å selge i Norge.

Siden produsentene ikke er idioter, leste de igjennom regelverket og kom frem til at hvis de blandet inn bittelitt tobakk så var det plutselig snus. Snusprodusentene har ganske grei tilgang til tobakk fra før av, så det utgjorde ingen logistiske problemer for dem å lage helhvit snus med et par små svarte prikker. Disse kan du se hvis du tar en god kikk på bleiene, og dette er tobakken som gjør produktet lovlig i Norge.

En annen ting å merke seg er at alle innholdsfortegnelser i Norge skal oppgi ingrediensene i en viss rekkefølge. Den ingrediensen det er mest av i produktet skal stå oppgitt først, og deretter den det er nest mest av, osv. Ingrediensene i snusboksen foran meg starter med vann, plantefiber, fuktighetsbevarere, bla bla bla, og til slutt finner vi tobakk.

En sann historie som vitner om hvor dumt regelverk vi har her. Mer tobakk gjør produktet sunnere for norske lepper liksom...