Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6444
Hei.

Skoleåret henger i en tynn tynn tråd for jeg er uten stipend!
Jeg har gått mye på vgs for å si det sånn og har aldri opplevd dette, har alltid fått beskjed om at timer telles ikke med i de 20 dagene.
Lærer snakket om at enkelt dager og timer ble summert opp til over 20 dager å da måtte han gi beskjed slik at stipendet mitt ble stoppet.
Sjekket raskt opp på lånekassen sine sider hvor der står følgende.

"Det er bare ulegitimert fravær som skal rapporteres til Lånekassen. Når det ulegitimerte fraværet overstiger 20 dager, kan eleven/studenten miste rett til støtte tilsvarende perioden hun ikke møtte til undervisningen. Det er derfor viktig at dere melder fra om slike endringer med én gang."
Her står det ingenting om timer og jeg fant heller ingenting noen andre plasser på lånekassen sine sider.

Er det riktig at jeg skal miste stipendet?
Sist endret av Trollanon; 29. november 2013 kl. 11:11.
Vist det er det som står på lånekassen sine sider så trengte du vel egentli ikke å spørre om det er rett?
6 timer fravær regnes som 1 dag. Så med 16 dager og 34 timer er du godt over 20 dager fravær tilsammen. De har dessverre full rett til å ta fra deg stipendet.

Sitat av Djiises Vis innlegg
har alltid fått beskjed om at timer telles ikke med i de 20 dagene.
Vis hele sitatet...
Og dette er feil.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Morten96xx Vis innlegg
6 timer fravær regnes som 1 dag. Så med 16 dager og 34 timer er du godt over 20 dager fravær tilsammen. De har dessverre full rett til å ta fra deg stipendet.



Og dette er feil.
Vis hele sitatet...
Takk.

Jeg føler meg veldig lurt, sist ifjor så fikk alle eleven i min klasse beskjed om at viss vi forsov oss så var det bedre å møte 4 timer forseint enn og ikke møte i det heletatt fordi at da mistet man ikke stipendet så fort fordi det var bare hele dager som var med i regnestykket.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Takk.

Jeg føler meg veldig lurt, sist ifjor så fikk alle eleven i min klasse beskjed om at viss vi forsov oss så var det bedre å møte 4 timer forseint enn og ikke møte i det heletatt fordi at da mistet man ikke stipendet så fort fordi det var bare hele dager som var med i regnestykket.
Vis hele sitatet...
Det som ble sagt stemmer jo forsåvidt det, møter du opp etter 4 timer får du 4 timer fravær. Blir du borte hele dagen får du 1 dag/ 6 timer.
Ifølge din logikk kan man møte opp 5min hver dag, og sitte igjen med 0 dager og 1000t fravær da, og fortsatt få stipend.
Skoletåret ditt henger nok i en tynn tråd fra før om du har 16 dager og 34 timer allerede i november.
Du kan ikke akkurat regne med å få noe særlig ut av dette skoleåret uansett med så mye fravær. Ingen læreplasser vil ta deg inn med det fraværet der, og du har kun gått på skole i litt over 3 mnd! Tørr ikke tenke på hvordan ditt fravær ser ut om 7 mnd.
Hadde ei veninne som hadde samme problemet.

Dette er riktignok ti år sia, så det er godt mulig det har endra seg.

Det ho gjorde var å ta ein telefon til dei og snakke med dei. Det ordna seg. Eg veit ikkje kva ho sa til dei. Men ho er/var veldig flink til å snakke for seg. Så det hjalp nok på.

Men eg er jo diverre redd for at dette nok er vanskeleg å få til. Ho tilhøyre nok eit enormt fåtal, for å seie det sånn. Likevel er det kanskje verdt eit forsøk?
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Du kan ikke akkurat regne med å få noe særlig ut av dette skoleåret uansett med så mye fravær. Ingen læreplasser vil ta deg inn med det fraværet der, og du har kun gått på skole i litt over 3 mnd! Tørr ikke tenke på hvordan ditt fravær ser ut om 7 mnd.
Vis hele sitatet...
Det dere skriver her er egentlig bare tull. Hvorvidt man trenger å tilbringe tid på skolen er veldig individuelt. Jeg har venner som nærmest ikke var på skolen hele videregående, som likevel kom ut av tredjeklasse med godt over 5 i snitt. Så lenge personene møter på prøver, muntlige framlegg og noen timer slik at lærer har vurderingsgrunnlag er det egentlig ingen grunn til å være på skolen.

Når dette er sagt, anbefaler jeg ingen å ikke være på skolen. Du må være veldig strukturert for å klare dette, og forskjellige skoler opererer med ulike kriterier for hva som er "vurderingsgrunnlag".

Det med læreplasser gjelder vel bare hvis det er en yrkesfaglig skole. Svært få normale arbeidsplasser vil be om fraværsdokumentasjon fra videregående.
Sitat av Nether Vis innlegg
Det med læreplasser gjelder vel bare hvis det er en yrkesfaglig skole. Svært få normale arbeidsplasser vil be om fraværsdokumentasjon fra videregående.
Vis hele sitatet...
Hvis du skal søke skole videre er det karakteren som teller aller mest ja, men om du skal ut i jobb neste år kan du nesten bare glemme det med så mye fravær.
Sitat av Nether Vis innlegg
Det dere skriver her er egentlig bare tull. Hvorvidt man trenger å tilbringe tid på skolen er veldig individuelt. Jeg har venner som nærmest ikke var på skolen hele videregående, som likevel kom ut av tredjeklasse med godt over 5 i snitt. Så lenge personene møter på prøver, muntlige framlegg og noen timer slik at lærer har vurderingsgrunnlag er det egentlig ingen grunn til å være på skolen.

...

Det med læreplasser gjelder vel bare hvis det er en yrkesfaglig skole. Svært få normale arbeidsplasser vil be om fraværsdokumentasjon fra videregående.
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har hørt, det aller første en læreplass ser på når du søker er orden, oppførsel og fravær. For mye udokumentert fravær kan føre til annmerkninger og nedsatt orden / oppførsel. Og ingen arbeidsplasser vil ha en person som møter opp når han føler for det. Har selv opplevd gamle klassekamerater som har fått problemer med dette, en med rett under 5 i snitt, men litt mye fravær, og en med litt over 2(!) i snitt, og bare et par dager fravær, begge søkte på samme plass, men kun han med lite fravær fikk plassen.

Dette med fravær er så utrolig viktig når det kommer til søknader i jobb, og det vikrer som veldig få innser akkurat dette.
Om du er enig i reglementet eller ikke har ikke noe å si, vil du ha stipend/lån, så må du følge det utsteder sier er lov..
Sitat av Djiises Vis innlegg
Takk.

Jeg føler meg veldig lurt, sist ifjor så fikk alle eleven i min klasse beskjed om at viss vi forsov oss så var det bedre å møte 4 timer forseint enn og ikke møte i det heletatt fordi at da mistet man ikke stipendet så fort fordi det var bare hele dager som var med i regnestykket.
Vis hele sitatet...
Lurt? Unnskyld, men da skulle du kanskje sjekket det opp selv og ikke bare stole blindt på det.. Surt, det skjønner jeg, men sånn er det. Grunnen til at de sier dette er sikkert fordi en hel dag ser ut som sykdom, en time her og 4 timer der ser mer ut som skulk, slurv og sløvhet.
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Dummeste jeg har hørt, det aller første en læreplass ser på når du søker er orden, oppførsel og fravær. For mye udokumentert fravær kan føre til annmerkninger og nedsatt orden / oppførsel. Og ingen arbeidsplasser vil ha en person som møter opp når han føler for det. Har selv opplevd gamle klassekamerater som har fått problemer med dette, en med rett under 5 i snitt, men litt mye fravær, og en med litt over 2(!) i snitt, og bare et par dager fravær, begge søkte på samme plass, men kun han med lite fravær fikk plassen.

Dette med fravær er så utrolig viktig når det kommer til søknader i jobb, og det vikrer som veldig få innser akkurat dette.
Vis hele sitatet...
Altså, jeg er fullstendig enig i at fravær er viktig hvis du skal søke deg inn på læreplasser. Jeg skrev klart og tydelig at yrkesfaglige læreplasser ser på fravær, men at normale arbeidsplasser stort sett ikke ser på dette. Jeg har fått jobb 8 ulike steder siden jeg sluttet på videregående, og jeg hadde over 30 dager totalt udokumentert fravær i tredjeklasse.
Sist endret av Nether; 29. november 2013 kl. 17:32. Grunn: .
Sitat av Djiises Vis innlegg
Er det riktig at jeg skal miste stipendet?
Vis hele sitatet...
Ja, det er faktisk riktig. Lånekassen ønsker at lærer samler sammen timene. Hvordan du kan ha trodd at de ikke telte er for meg en gåte. Det er kun for vitnemål at det ikke telles sammen, der skal man ha de X antall dagene og Z antall timene.

Hvis du går almenfag regnes 6 timer for en dag. Hvis du går yrkesfag er det 7 timer for en dag. Stort sett uansett hvordan det regnes har du vært borte 4 uker av førstetermin. Hver termin er på 19 uker.

Til neste år blir det enda "verre", da vil elever miste skoleplassen (ikke sikker om det gjelder alle fylker) etter så mye fravær, likegyldig om lånekassen er inne i bildet eller ikke.

Du kan jo selvfølgelig spørre lånekassen, de har en slik side inne på hjemmesiden sin, men jeg tror de vil gi eksakt det samme svaret.

Hvordan vet jeg dette? Jeg spurte en rådgiver på en videregående skole.
(En av freaks mange uregistrerte brukere)
Sitat av Nether Vis innlegg
Altså, jeg er fullstendig enig i at fravær er viktig hvis du skal søke deg inn på læreplasser. Jeg skrev klart og tydelig at yrkesfaglige læreplasser ser på fravær, men at normale arbeidsplasser stort sett ikke ser på dette. Jeg har fått jobb 8 ulike steder siden jeg sluttet på videregående, og jeg hadde over 30 dager totalt udokumentert fravær i tredjeklasse.
Vis hele sitatet...
Jobb og læreplass er ikke det samme. Jeg har også hatt flere jobber, både på og etter videregående, ingen har spurt om verken karakterer eller fravær, det gir mening syns jeg.
Det er jo helt opplagt at en bedrift som tar inn lærlinger ser på fraværet. Hvis man ser at eleven har vært mye borte fra skolen, kan det jo tenkes at gamle vaner ikke blir forandret han/hun blir lærling.
Nå skriver vell ikke ts om hvilken linje han går , så å snakke om lærlingplass er ikke relevant.
(og man kan få mange jobber selv om man dropper ut av vgs, det kommer bare ann på hvem/hva/hvor)

Dog trenger ts å gå på skole om han ikke skjønner hvordan fravære fungerer, selfølgelig har de rett til å trekke deg
i stipend når du er så mye vekke.

Og det finnes andre muligheter å fullføre vgs på enn å bare motta stipend.... Så skoleåret ditt henger ikke i en tynn tråd om du har lysten til å fullføre.
Det jeg ville gjort om jeg var deg, er å få avtalt et møte med en lærer eller noen andre med litt autoritet på skolen, for så å legge seg flat og be om en ny sjangse, og evt om å få tilrettelagt litt så man kan gjøre det beste ut av situasjonen. Da viser du initiativ og at du har et ønske om å fullføre
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Drar denne opp igjen.

Jeg har ikke opplyst hvorfor jeg har fravær eller hvilken linje, jeg går yrkesfag vg2, har i det siste slitt ganske mye med psyken min så har jeg hatt en psykisk knekk, det bedre nå og har fått en legeerklæring for 10 dager så jeg er under 20 dagers grensa med hele dager og timer sammenlagt. Har jeg mistet stipendet mitt for desember eller åpnes det igjen nå som jeg har dokumentert fravær?

Og siden der er snakk om lærlingplass i tråden så har jeg et spørsmål til.
Selv med mye dokumentert fravær så har jeg fortsatt mye fravær som ikke er dokumentert, hvordan ligger jeg ann til lærlingplass, har noen års erfaring med arbeid og har vert innom flere forskjellige jobber, har jobbet 3 stillinger samtidig for å få endene til å møtes da jeg bodde å levde for meg selv, så jeg kan dokumentere at jeg møter på jobb uansett klokkeslett og jeg kan trygt si at jeg har gjort bra i mine tidligere jobber.

Sitat av Mandodiao Vis innlegg
Og det finnes andre muligheter å fullføre vgs på enn å bare motta stipend.... Så skoleåret ditt henger ikke i en tynn tråd om du har lysten til å fullføre.
Det jeg ville gjort om jeg var deg, er å få avtalt et møte med en lærer eller noen andre med litt autoritet på skolen, for så å legge seg flat og be om en ny sjangse, og evt om å få tilrettelagt litt så man kan gjøre det beste ut av situasjonen. Da viser du initiativ og at du har et ønske om å fullføre
Vis hele sitatet...
^
Dette - veldig viktig.
Jeg ønsker virkelig fagbrev en dag og jeg har gjort akkurat dette, jeg har et helt team rundt meg nå som består av psykolog, hjelpetjenesten, rus-oppfølgning, oppfølgingstjenesten og fastlegen min, de sørger for at jeg får tilrettelagt undervisning over nyåret og de gjør det som står i deres makt for å lette skolegangen min.
Så det er absolutt verdt å søke hjelp vis du sliter med skolen, det er viktig!
Seriøst? Jeg hadde 29 dager og 239 timer fravær i VG3. Strøk bare i et fag pga jeg ikke hadde møtt opp til en eneste time, men ellers hadde jeg rimelig greit snitt. Fikk aldri noen beskjed om at jeg var i fare for å miste stipend og mistet det heller ikke.

Er det veldig nytt at man mister stipend pga fravær? Det er jo rimelig teit også. Man kan jo gjøre det kjempebra på prøver osv og få gode karakterer selv om man ikke er i timene.