Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1295
Noen som vet hvordan prosessen er for å starte en organisasjon og søke statsstøtte og ha en seriøs og profilert organisasjon?
Skjønner at staten må vite hvem som står bak i forhold til søknader om godkjenning og støtte men utad in public kan man velge andre talspersoner i organisasjonen eller vil hvem som helst ha tilgang til å se hvem som har startet organisasjonen? Kan jeg starte en organisasjon og holde identiteten min skjult fra offentligheten pga jeg har sosial angst?
Du kan vel i teorien holde deg i bakgrunnen, men enkelt og likefremt blir det ikke. Men det er vel som med ideelle stiftelser iirc at du kan ha feks et aksjeselskap eller NUF som stifter. En enklere løsning er jo å stifte og fylle ut papirer sammen med noen slik at dere gjør dette sammen også passer du på at du ikke har noen offisielle roller der. Om du går for løsningen med feks nuf så må du uansett ha en person som står ansvarlig for den norske virksomheten, eller den norske delen av selskapet. Det trenger ikke stå ditt navn i stiftelsesdokumenter og i brreg. Du kan også leie inn feks en advokat til å ta den biten. Eller en person du stoler greit på. Når det kommer til talsperson så vil alle du utpeker kunne gi uttalelser på vegne av organisasjonen, feks på forespørsel på journalister osv.

Før du går videre med prosjektet tror jeg du bør ta en runde og se på hva som er målet med organisasjonen, og hvilke budsjetter du har til rådighet. For det baller fort på seg noen kroner ekstra om du skal organisere det slik at du står helt utenfor alle registre, det kan hende du må registrere selskaper både utenlands og norge for å stå som stifter av organisasjonen eller leie inn noen til å stå som stifter eller leder av norsk avdeling.
Er det om selskapet skulle gå veldig bra og mediene vil skrive om det? Enig med _abc_ om å enten stifte den sammen med noen eller ha en talsperson. Likevel regner jeg med du ønsker noen form for eierskap, så det vil jo evt journalister finne ut. Ser for meg det da kanskje blir mer interessant å prøve finne ut hvem du er, om man virkelig prøver holde seg skjult?

Hvis det kun er sosial angst som holder deg tilbake, og ikke noen andre dypere grunner, så tenker jeg kjør på og hopp i det. Få med deg en du kan starte opp med og som tar seg av mediehenvendelser. Angsten vil du bli kvitt etter hver også (snakker av erfaring).
Det er diverse løsninger som skissert over, men du kan også leie et advokatfirma som gjennomfører alltid det praktiske og som også kan stå som program "eiere",men igjen alltid etter budsjettet ditt
Nå er du over gjennomsnittlig vag med hva organisasjonen skal gjøre og hva du skal søke statstøtte for, eller hvorfor staten skulle støtte dette. Selv for en frivillig ideell organisasjon så må du nok belage deg på at mesteparten av pengene kommer fra organisasjonen selv. Det er ikke sånn at man får statstøtte bare fordi man har en organisasjon.

Grunnen til at man velger å stifte et firma eller en organisasjon er fordi det gjerne gir betydelig beskyttelse mot f.eks. personlig økonomisk ansvar for de som står bak det. For å ha denne beskyttelsen må det være offentlig hvem som står bak det. Avhengig av hvilken type organisasjon det er snakk om så er det forskjellige regelverk.

Hvis det er snakk om pressen så vil de gjerne henvende seg til personer i organisasjonen som har det som ansvarsområde. Men eventuelt eierstruktur og hvem som sitter i et styre må av åpenbare grunner være offentlig.