Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2612
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var på en mark hvor det er flein, plukka omkring 200 flein. Jeg fant mange, men når vi skulle prøve så funka det ikke. Vi spiste 10 tørka, vi veide opp, men kjente ingenting. Soppen var i alle størrelser, flest var små, tynn brun/lilla stilk hvor den var noe bøyd. Var hatt på, og bunnen gikk inn, slik den skal. Plukka bare brune sopper. Ingen hvite eller andre sopper som var usikkert. Dette var på et beiteområde hvor det har vært sauer, å mye saueskit. Skjønner ikke hvorfor vi ikke kjente noe? eneste jeg kanskje merka var når jeg skulle sove, da så jeg mye lys, litt som fyrverkeri kanskje? Og ellers veldig veldig trøtt, og daff.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Den beskrivelsen av soppene gjør meg mistenksom, er du helt sikker på at det var spiss fleinsopp dere spiste?

Men 10 sopp er ikke en stor dose. Nå bør man helst veie opp men jeg er vel opp i en 40-50 sopp for å få en sånn passe mild tripp, så det kan hende dere spiste for lite.

Man kan bli ganske tung i kroppen og føle seg sløv til tider, det går i bølger.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var på en mark hvor det er flein, plukka omkring 200 flein. Jeg fant mange, men når vi skulle prøve så funka det ikke. Vi spiste 10 tørka, vi veide opp, men kjente ingenting. Soppen var i alle størrelser, flest var små, tynn brun/lilla stilk hvor den var noe bøyd. Var hatt på, og bunnen gikk inn, slik den skal. Plukka bare brune sopper. Ingen hvite eller andre sopper som var usikkert. Dette var på et beiteområde hvor det har vært sauer, å mye saueskit. Skjønner ikke hvorfor vi ikke kjente noe? eneste jeg kanskje merka var når jeg skulle sove, da så jeg mye lys, litt som fyrverkeri kanskje? Og ellers veldig veldig trøtt, og daff.
Vis hele sitatet...
Hvor mange G veide du opp? Jeg spiste ca 1.2 og ble noe trøtt på oppturen iallfall og generelt noe roligere.
Det du beskriver om stilken hørtes ikke helt riktig ut, sikker på at det var flein?
Jeg var på et jorde idag og fant mange av disse, og det er ikke spiss fleinsopp:

https://imma.gr/106452x97e8f

Kunne minne litt om det du forklarte
Sist endret av Straniel; 25. september 2021 kl. 14:07.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja, var noe sånt ja. Vet du ha den heter?
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette er ikke fleinsopp. Kontakt lege umiddelbart.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Informasjon du burde lese akkurat nå:
https://nhi.no/forstehjelp/forgiftni...opp-inntak-av/
Dette ser ut som at det kan være både flekkskivesopp eller kjeglesopp. Begge er giftige.
Det er ikke fleinsopp, tror det er Slank flekkskivesopp (Panaeolus acuminatus)
Disse er ikke spiselige. Det er flere i samme flekkskivesopp-slekt, ca mellom 8 og 10 stk og noen er giftige
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Straniel Vis innlegg
Det er ikke fleinsopp, tror det er Slank flekkskivesopp (Panaeolus acuminatus)
Disse er ikke spiselige. Det er flere i samme flekkskivesopp-slekt, ca mellom 8 og 10 stk og noen er giftige
Vis hele sitatet...
Jeg spiste 10 stk for 2 dager siden, skjedde ingenting i går eller i dag. Den andre personen spiste mange mange flere, den personen er frisk.
Det er litt skummelt det greiene der, fordi leveren kan få store problemer.
om det ikke blir så drøyt som koma, så kan allikevel leveren få seg en knekk

avsnittet er hentet fra https://nhi.no/forstehjelp/forgiftni...opp-inntak-av/

"Symptomer og tegn
Ulike gifttyper kan gi ulike reaksjoner
Et vanlig sykdomsbilde er at personen blir syk med kvalme og diaré, for så å oppleve bedring i en kort periode
Etterhvert kommer tegn på leverskade; den forgiftede blir sløv eller bevisstløs og kan havne i koma
Skade på sentralnervesystemet, hallusinasjoner og kramper kan også forekomme ved noen typer soppforgiftning"

Rapporter om soppen jeg tror dere har spist sier den kan inneholde veldig små mengder serotonin, 5-HTP og tryptophan men
den er klassifisert som Uspiselig.
Vet ikke hvor giftig den er, men det kan allikevel være lurt å ta kontakt med legevakten eller noe lignenede. Spessielt hvis dere har vært kvalme og hatt diaré
Sist endret av Straniel; 25. september 2021 kl. 20:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Man skal være... modig.. for å spise sopp man TROR er flein hahaha!
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg spiste 10 stk for 2 dager siden, skjedde ingenting i går eller i dag. Den andre personen spiste mange mange flere, den personen er frisk.
Vis hele sitatet...
Kontakt lege for faen! Dette er ikke noe du skal bagatellisere.

De har taushetsplikt. Du trenger ikke nevne at du trodde det var flein heller, bare si noe som at du brukte det i taco istedenfor sjampinjong, og at du ikke tenkte over faren.

Ring. Nå.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
« De fleste alvorlige soppforgiftninger utvikler seg langsomt. Fra soppen blir spist til ubehaget melder seg, tar det fra 6–24 timer til flere døgn
Kvalme, oppkast, magesmerter, generell sykdomsfølelse, økt eller redusert urinmengde kommer først etter minst 2 dager. Det er høy risiko for å utvikle alvorlig nyresvikt innen 3–10 dager.»

Hallo? Ringt enda eller?
Sitat av Straniel Vis innlegg
Det er ikke fleinsopp, tror det er Slank flekkskivesopp (Panaeolus acuminatus)
Disse er ikke spiselige. Det er flere i samme flekkskivesopp-slekt, ca mellom 8 og 10 stk og noen er giftige
Vis hele sitatet...
Ja, disse ligner veldig på slank flekkskivesopp. Det er en av de vanlige look-a-likes man finner i fleinhabitat. Jeg er ingen mykolog, men tror ikke disse er så veldig farlige.

Her er de dødelig giftige sopper alle sankere bør kjenne til:

Spiss giftslørsopp (cortinarius rubellus)
Butt giftslørsopp (cortinarius orellanus)
Hvit fluesopp (amanita virosa)
Grønn fluesopp (amanita phalloides)
Flatklokkehatt (galerina marginata)
Vanlig sandmorkel (gyromitra esculenta)
Blek sandmorkel (gyromitra gigas)

De første fem gir forgiftningssymptomer ei god stund etter inntak (kvalme, diare m.m.), for så å føre til nyresvikt og/eller leversvikt noen dager senere.

Det finnes også et helt tonn med giftige sopper som i de fleste tilfeller begrenser seg til å gi deg smertefulle shits. De fleste giftige sopper er i den kategorien. Det TS har inntatt (hvis alle var av samme art som bildet viser) ville ikke jeg vært altfor bekymret over, men jeg er ingen ekspert.

Sopp bør du ha respekt for, TS. De besitter kjemisk våpen som kan måle seg med menneskeskapt. Aldri spis sopp du ikke er 100 % trygg på, hva er det for noe lavpannet opplegg? For det første aner dere ikke hvordan flein ser ut, for det andre har dere ingen peiling på dosering eller noen ting som helst rundt det dere prøver dere på. Håper for deres del at dere er veldig unge, ellers finnes det ingen håp for dere.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var på en mark hvor det er flein, plukka omkring 200 flein. Jeg fant mange, men når vi skulle prøve så funka det ikke. Vi spiste 10 tørka, vi veide opp, men kjente ingenting. Soppen var i alle størrelser, flest var små, tynn brun/lilla stilk hvor den var noe bøyd. Var hatt på, og bunnen gikk inn, slik den skal. Plukka bare brune sopper. Ingen hvite eller andre sopper som var usikkert. Dette var på et beiteområde hvor det har vært sauer, å mye saueskit. Skjønner ikke hvorfor vi ikke kjente noe? eneste jeg kanskje merka var når jeg skulle sove, da så jeg mye lys, litt som fyrverkeri kanskje? Og ellers veldig veldig trøtt, og daff.
Vis hele sitatet...
Hvordan har det gått med deg og vennen din?