Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1924
Hei. Kjæresten min har MS, og får en gang iblant anfall som sliter henne totalt ut, og det trigger ofte panikkangst. Det resulterer da selvfølgelig at det går utover nattesøvnen, og at hun ofte må på do på natten. Når hun da er først oppe, så er det veldig vrient å få sove igjen. Dette har nå pågått en god del uker, og er veldig opp og ned. En dag så går det greit, men neste er det helt umulig.

Jeg lurer da på om det er noe som kan hjelpe mot dette, bortsett fra noe heftige sovemedisiner. Imovane har hun fått, men det knocker henne fulstendig ut, og hun er helt tappa dagen etter.

Hasj for eksempel er nok veldig uaktuelt.
Tenker helst noe mildt.

Tips?
En beroligende urte-te og Melatonin kan kanskje hjelpe.

Hvis hasj er utelukket fordi det er ett for sterkt rusmiddel kan du vel utelukke rus helt egentlig for du får ikke noe mildere med sederene effekt.
Sist endret av utepaanordnes; 25. september 2021 kl. 03:23.
Valium eller xanax
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kronisk sykdom er noe man trenger mestringsmekanismer for å lære å leve med. Har hun vært på rehabiliteringssenter? Er ikke her for å foreslå humbug eller enkle løsninger for jeg lever med kronisk smertesykdom selv. Røyka hasj mot smertene og for bedre søvn i mange år men rusbruket endte med psykose så jeg vil ikke råde til å ty til det.. Isåfall gå for utelukkende medisinsk cannabis ikke gatehasj. Med en MS diagnose kvalifiserer hun til å få medisinsk cannabis på resept og munnspray kalt Sativex av cannabis. Hvis fastlegen ikke vil søke fylkeslegen så be om henvisning til nevrolog som sender en søknad om resepten.
Mange får utbytte av CBD olje bare ta noen dråper når man er utrolig eller sliter med å få sove. Det kan kjøpes på nett uten resept men reglene er uklare på om det er straffbart.
Søk råd og leverandør i grupper på sosiale medier om medisinsk cannabis i Norge

Jeg skriver om hasj fordi du bruker ordet rusmiddel og ikke medisin. Man kan se hasj som medisin og så lenge hasjen ikke har høye nivåer av THC i seg blir man ikke rusa. Andre ting man får hos legen som valium og lignende er veldig vanedannende og øker faren for at man må over på sterkere piller, er sånn mange blir pillenarkoman..

Seroquel er effektiv både mot uro og for søvn så for å starte i den riktige enden her og ikke eksperimentere med ulovlige ting eller sterke vanedannende medisiner hadde jeg spurt legen om seroquel. Det bruker jeg nå som jeg ikke røyker hasj lenger

I det lange løp er det ikke medisiner som kan gjøre alt så det er derfor jeg først tar opp rehabiliteringssenter gjerne flere opphold og steder så hun kan lære seg å leve med sykdommen på en bedre måte. MS er en progressiv sykdom så hun kommer til å bli sykere med tiden.. Da er verktøy viktig å ha. Hjelpemidler også så snakk med en ergoterapeut.
Og sist men ikke minst ta vare på de gode dagene
Vil anbefale https://www.rolv.no ( Urtekilden ) Naturen har det du trenger.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Problemet hennes er at siden hun har MS er hun nok hyperfølsom for det meste av stoffer, og "straffen" blir gjerne overtretthet/fatigue i lengre tid etter inntak.

Du sier hasj ikke er et alternativ, hvorfor ikke? Som noen skriver over vil det være mulig å finne THC-produkter lovlig for henne hos apotek etter å ha fått det utskrevet. Det kan absolutt ikke skade å prøve det, mange med MS tyr til dette og/eller CBD mot smerter og tankekjør.

Jeg stusser også over at du skriver rusmidler istedet for medisin, men direkte utelukker det som er det vanligste rusmiddelet som brukes for å lindre symptomene av denne bestemte sykdommen.

Ok ikke hør på synderen over, MS er ikke nødvendigvis en progressiv sykdom -- majoriteten av de med MS har undeetypen RRMS, som da ikke nødvendigvis blir verre med tiden gitt at de er under behandling.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og forresten, hva mener du med anfall? Hvis hun regelmessig får MS-anfall så høres det ut som om medisinen hun, presumptivt, går på ikke fungerer som den skal, og dette er noe som må taes opp med behandlende nevrolog.
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Cbd olje?
Anonym bruker
"Særegen Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og forresten, hva mener du med anfall? Hvis hun regelmessig får MS-anfall så høres det ut som om medisinen hun, presumptivt, går på ikke fungerer som den skal, og dette er noe som må taes opp med behandlende nevrolog.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre sånn det er for flere MS pasienter. Medisinene for sykdommen er svært begrenset, det finnes kun «bremsemedisiner». OT er jeg enig i din første post, bedica kan hentes på norsk apotek og kan ha god effekt, ikke merkbart THC i den.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Ok ikke hør på synderen over, MS er ikke nødvendigvis en progressiv sykdom -- majoriteten av de med MS har undeetypen RRMS, som da ikke nødvendigvis blir verre med tiden gitt at de er under behandling.
Vis hele sitatet...
Sorry visste ikke at det var flere typer av sykdommen.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ang. søvnen ville vi kanskje prøvd Sarotex eller Melatonin først (reseptfritt).
Ang. MS har jeg ikke peiling desverre.
God bedring til dere begge.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er dessverre sånn det er for flere MS pasienter. Medisinene for sykdommen er svært begrenset, det finnes kun «bremsemedisiner». OT er jeg enig i din første post, bedica kan hentes på norsk apotek og kan ha god effekt, ikke merkbart THC i den.
Vis hele sitatet...
For å forhindre attacker som kan etterlate seg økt skade, ja.

Syntes egentlig OP fremstår som litt famlende. Snakker om anfall, søvnproblemer og panikkangst.

Anfall vil typisk føre til akuttinnleggelse med steroidebehandling. Et anfall er en inflasjon/betennelse, gjerne et kleint sted som i hjernen, øyenerve, ryggmarg eller andre deler av sentralnervesystemet. Dette må behandles ASAP med betennelsesdempende for å forhindre permanent skade. Man har ikke bare et attack uten å gjøre noe med det.

Problemer med/hyppig vannlating er et symptom av MS som er urelatert til hvorvidt man er i et anfall eller ikke. Dessverre noe å bare bli vant til, men man kan forsøke å kontrollere det ved å ikke drikke noe tre timer før søvn, og å holde seg helt unna alkohol og koffein.

Således er problemer med innsovning er igjen noe man må behandle som "alle andre".

Panikkangsten høres ut som noe som bør behandles av en mentalhelsespesialist.

IMO bør OP kanskje sette seg bedre inn i hva MS er før hen begynner å foreslå bruk av rusmidler til sin kjære.
CBD olje som noen har nevnt, melatonin, ashwaganda. Riktignok gir ikke noen av disse ruseffekt, men denne kombinasjonen kan gi en ro og god søvn gjennom hele natten.
Er det rus dere vil oppnå eller er det lindring? Hva med å mikrodosere sopp/lsd?