Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 6872
Hei folkens. Fant ikke noe egnet rom for denne posten så legger den her.

Er ikke spesielt paranoid eller har mørke tanker om fremtiden, men er over gjennomsnittet glad i å ligge 2 steg foran. Jeg har lekt litt med tanken om en bunker/saferoom på eiendommen.
Er det noen her inne med kunnskap eller tanker om hvordan man bygger en "100%" sikker bunker?

Jeg vil at bunkeren i såfall skal være rustet for alle mulige scenarioer. Krig, naturkatastofer, etc.

Hvis du fikk frie tøyler og har "ubegrenset" med penger, hvordan ville du bygd en bunker?
Hei! I enkelte eldre hus/større villa finner du faktisk innebygd tilfluktsrom med kraftige ståldører og skikkelig luftfiltrering. Så det har vært mer vanlig en gang enn det er nå.

Ihvertfall blant de som har råd.

Ville prøvd å finne en strategisk plass, mellom to høye fjell i en fjord f.eks.
Det har gjort det vanskeligere historisk sett å bombe med fly.

Hvis man har tomt på fast fjell ville jeg sprengt meg en ekstra etasje nedover i berget, lagt til en evakueringsmulighet (type 1.5 m høy kanal eller noe)

Brukt det som utgangspunkt videre, med ett solid skille mellom denne etasjen og den over.
Ville også vært nøye med hvor vannet kommer fra, filtrering av luft.

Hvis du søker på panikkrom og lignende får du opp mange snedige løsninger. Men du kjenner sikkert til konseptet?

Kjenner ikke så sterk motivasjon til å fortsette i en mad max wasteland men sikkert ikke dumt uansett
Selv har jeg en svær bunker under 200 meter fra huset, så en egen hadde vært ganske overflødig for meg. Statlige bygninger (skole, kommuner, eldrehjem, etc) har ofte et bomberom inkludert, så et tips er gjerne å først undersøke hvilken tilgjengelige som er i området/kommunen du holder deg i. Vi betaler skatt av en grunn, og dette er en.


Begynn med dette: https://www.sikkerhverdag.no/din-ber...kap-i-hjemmet/
Av erfaring er forsyninger (alt fra butikker, post o.l.) det første som blir begrenset/manglende tilgang på. Ikke like spennende som å gjemme seg 30 meter under bakken, men mer reelt.


Ellers er jo bunker en guttedrøm og noe veldig gøy
Trådstarter
6 0
Sitat av Jerna Vis innlegg
Hei! I enkelte eldre hus/større villa finner du faktisk innebygd tilfluktsrom med kraftige ståldører og skikkelig luftfiltrering. Så det har vært mer vanlig en gang enn det er nå.

Ihvertfall blant de som har råd.

Ville prøvd å finne en strategisk plass, mellom to høye fjell i en fjord f.eks.
Det har gjort det vanskeligere historisk sett å bombe med fly.

Hvis man har tomt på fast fjell ville jeg sprengt meg en ekstra etasje nedover i berget, lagt til en evakueringsmulighet (type 1.5 m høy kanal eller noe)

Brukt det som utgangspunkt videre, med ett solid skille mellom denne etasjen og den over.
Ville også vært nøye med hvor vannet kommer fra, filtrering av luft.

Hvis du søker på panikkrom og lignende får du opp mange snedige løsninger. Men du kjenner sikkert til konseptet?

Kjenner ikke så sterk motivasjon til å fortsette i en mad max wasteland men sikkert ikke dumt uansett
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Mellom to fjell er ikke dumt, takk for tips.
Er desverre ikke så mye fjorder her i nærheten da, men har litt innsjøer. Hvis du tenker på drikkevann? Ang. det, filtreringssystem på vann og luft, hva anbefales?

Har søkt en del på Youtube og nettet ellers men finner stort sett ferdigbygde løsninger. Mulig det er jeg som er for dårlig til å søke
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Som alltid: definer trusselen. Er det innbrot? Målretta drapsforsøk? Atomkrig? At USA blir royally pissed på *deg* og dedikerer en milliard på å bli kvitt deg?

Målet ditt er å få ned risikoen fra ein eller anna trussel, men så lenge du er så lite spesifikk vil du ikkje få fornuftige svar. Dessuten er bunkeren verdilaus om du kolliderer i bil på veg til jobb.
Trådstarter
6 0
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Selv har jeg en svær bunker under 200 meter fra huset, så en egen hadde vært ganske overflødig for meg. Statlige bygninger (skole, kommuner, eldrehjem, etc) har ofte et bomberom inkludert, så et tips er gjerne å først undersøke hvilken tilgjengelige som er i området/kommunen du holder deg i. Vi betaler skatt av en grunn, og dette er en.


Begynn med dette: https://www.sikkerhverdag.no/din-ber...kap-i-hjemmet/
Av erfaring er forsyninger (alt fra butikker, post o.l.) det første som blir begrenset/manglende tilgang på. Ikke like spennende som å gjemme seg 30 meter under bakken, men mer reelt.


Ellers er jo bunker en guttedrøm og noe veldig gøy
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

200 meter unna huset er vært perfekt. Forståelig at du ikke ser behovet for en privat bunker da

De fleste steder har tilgang på offentlige bunkere, men har lest i avisene at de aller fleste er dårlig vedlikeholdt og utgåtte på dato for lenge siden. Ta en titt her feks: https://www.tv2.no/a/11733857

Takk for link!

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Som alltid: definer trusselen. Er det innbrot? Målretta drapsforsøk? Atomkrig? At USA blir royally pissed på *deg* og dedikerer en milliard på å bli kvitt deg?

Målet ditt er å få ned risikoen fra ein eller anna trussel, men så lenge du er så lite spesifikk vil du ikkje få fornuftige svar. Dessuten er bunkeren verdilaus om du kolliderer i bil på veg til jobb.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Klønete av meg å ikke spesifisere det selvfølgelig, men tenker en bunker som hvertfall dekker de fleste halv-realistiske scenarioer da. Atomkrig, naturkatastrofer, etc. Innbrudd og drapsforsøk skulle jeg klart å håndtere med enklere grep enn bunker
Sist endret av MrMacro; 22. september 2021 kl. 14:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når du sier atomkrig tenker du direkte treff, eller bare evne til å overleve etterpå?
Trådstarter
6 0
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Når du sier atomkrig tenker du direkte treff, eller bare evne til å overleve etterpå?
Vis hele sitatet...
Med direkte treff så må det vel 20 meter tykke betongvegger til, hehe
Sånn jeg har skjønt så bygger mann ikke så mange rene tilfluktsrom lengre.
Man lager de som en del av noe annet. F.eks er det mange idrettshaller som er sprengt inn i fjellet,
og kan funger som tilfluktsrom ved behov. Også enkelte parkeringsanlegg.
Colin Furze har bygget en apokalypse-bunker under bakken i hagen.
Om du går inn på kanalen hans finner du videoer fra hele byggeprosessen og regner med at du kan plukke opp noen tips der.
Har lekt litt med tanken på å bygge en bunker selv, ikke fordi jeg tror jeg noen gang kommer til å trenge det, men synes bare det hadde vært gøy med en egen bunker under bakken.

Noe av det Colin Furze gjør, kort fortalt, er å grave et stort hull og plassere en varecontainer i hullet, for så og støpe med betong rundt, en fremgangsmåte jeg tror er ganske gjennomførbar om du har tomt til å grave den ned på.
Tror også denne løsningen burde være rimelig trygg for flere scenarioer, men direkte bombesikker er den nok ikke, en tornado derimot, om klimaet endrer seg i så stor grad at det kan bli en realitet, tror jeg den enkelt skal kunne tåle.

Edit:
Ser nå at jeg husket feil og han bygger skallet selv og sveiser, men ser for meg at en vareconteiner eller to med litt modifiseringer kan være et greit utgangspunkt.
Sist endret av Veggen; 22. september 2021 kl. 18:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
6 0
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Colin Furze har bygget en apokalypse-bunker under bakken i hagen.
Om du går inn på kanalen hans finner du videoer fra hele byggeprosessen og regner med at du kan plukke opp noen tips der.
Har lekt litt med tanken på å bygge en bunker selv, ikke fordi jeg tror jeg noen gang kommer til å trenge det, men synes bare det hadde vært gøy med en egen bunker under bakken.

Noe av det Colin Furze gjør, kort fortalt, er å grave et stort hull og plassere en varecontainer i hullet, for så og støpe med betong rundt, en fremgangsmåte jeg tror er ganske gjennomførbar om du har tomt til å grave den ned på.
Tror også denne løsningen burde være rimelig trygg for flere scenarioer, men direkte bombesikker er den nok ikke, en tornado derimot, om klimaet endrer seg i så stor grad at det kan bli en realitet, tror jeg den enkelt skal kunne tåle.

Edit:
Ser nå at jeg husket feil og han bygger skallet selv og sveiser, men ser for meg at en vareconteiner eller to med litt modifiseringer kan være et greit utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Har sett på han der før og han har helt klart en av de bedre videoene som ligger ute Holder nok lenge den han har, med mindre man skulle få bomber rett ved, men oddsa for at man gjør det er jo uansett veldig små siden det sjeldent er sivile som er målet hvis det blir storkrig.

Ja, blir sikkert bare brukt som mancave og etterhvert "hybel" for ungene, når de blir gamle nok. Men er uansett kult med en bunker, bare sånn i tilfelle

Når det kommer til varecontainere så har jeg lest en del og sett litt videoer om at det ikke er spesielt holdbart i lengden, både pga. trykk fra massene og pga. rust. Kan selvfølgelig settes inn med noe for å forlenge levetiden mtp. rust, men.
Minnes å ha lest at betong med massevis av armering er det aller mest holdbare men da har man prisen igjen da. Så det blir jo en vurderingssak
Har du sett serien preppers? Gikk på discovery tidligere. Der var det forskjellige scenarioer folk forberedte seg til.

Var ikke noe mer konkret jeg tenkte på med vann og luft annet enn at det kan være lurt å tenke over det.
Sitat av MrMacro Vis innlegg
Når det kommer til varecontainere så har jeg lest en del og sett litt videoer om at det ikke er spesielt holdbart i lengden, både pga. trykk fra massene og pga. rust. Kan selvfølgelig settes inn med noe for å forlenge levetiden mtp. rust, men.
Minnes å ha lest at betong med massevis av armering er det aller mest holdbare men da har man prisen igjen da. Så det blir jo en vurderingssak
Vis hele sitatet...
Det jeg tenkte med vareconteiner, er at du bruker det som et skall, i stedet for å bygge selv slik Kolin Furze gjør, for så å støpe med betong rundt. Om du støper en armert såle under før du plasserer containeren(e) og armerer og støper rundt etterpå, vil du praksis ha en armert betong bunker. Du kan ev. overflate behandle med noe som hindrer rust for å være på den sikre siden.
Mulig det blir rimeligere å bare bygge en forskaling og bare støpe i betong, men tror uansett betong er veien å gå, skal du ha noe som er skikkelig solid.
En nedgravd og innstøpt container er nok ett bra utgangspunkt.
Vann kan man alltids ha på flaske for en stund, men en ting jeg tenker kan en bli utfordring
er å skaffe nok og ren (filtrert) luft hvis luften utenfor er forurenset som følge av krigføring.

Vet ikke om dette er på plass i vanlige (ikke atomsikre tilfluktsrom) heller eller hvordan de gjør det.
Det er vel uansett kun noe veldig få som er bygget for atomkrig.
Jeg har bomberom rett over gangen i borettslaget mitt. Kanskje en ide å finne leilighet i ei blokk bygget under den kalde krigen?
Nesten alle blokker i de drabantbyen som vokste frem etter krigen har dette i kjelleren.
Ofte er det innredet slik i våre dager at det ikke synes så godt, men man ser det på dørene.
Det samme finnes på alle skoler som ble bygd i samme tidsrom.
Sist endret av vindaloo; 28. september 2021 kl. 21:26.