Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4844
Hei. Jeg har sett på finn.no og finner jaggu ingen tomter til salgs i Oslo området.

Jeg er i forfasen om å plnlegge å bygge hus og vil gjerne bygge i Oslo, men det skal vist ikke være mulig, for det finnes ingen tomter til salgs.

Har noen noen ideer om hvordan man kan finne tak i tomter til salgs ? Kan kommunen være villig til å selge grunn som så er ment til omregulering til å bygge hus ?

Når det gjelder de store eiendsombyggerne. Hvor finner de tak i tomter når de bygger ut hvis det ikke legges ut på finn ?
Hva mener du? Det finnes jo flere tomter til salgs i Oslo på finn...
Men, nei tror ikke kommunen er interessert i å selge deg tomt hvis du ikke har helt latterlig mye penger. Noe eiendomsselskaper har, derfor finner de tomter(i tillegg til å kjøpe hus med tomt, rive dem og bygge nytt).
Sist endret av moret; 16. september 2021 kl. 19:30.
Skal ha en stor tomt. Min 2 mål.
Vel, tomt i Oslo er populært, og deles gjerne opp. men her har du en: https://www.finn.no/realestate/plots...kode=193525108

Det er jo et lite utvalg, har du vurdert Nesodden, Lier, Lillestrøm eller lignede?
Jeg følger med en del på reguleringsplaner og byggeplaner og da leser jeg søknadene for prosjektet. Det er faktisk bare bedrifter jeg har sett fått kjøpe tomt i Oslo av kommunen!

Men vet om en som fikk seg tomt ved å spørre eier direkte uten at tomten var utlyst til salgs. Han bare banka på døra og spurte om de vurderte å selge deler av tomta så tok de kontakt senere å sa ja
Sitat av vaskedamaa Vis innlegg
Når det gjelder de store eiendsombyggerne.
Hvor finner de tak i tomter når de bygger ut hvis det ikke legges ut på finn ?
Vis hele sitatet...
De kjøper en eiendom med et eldre hus og en etter Oslo målestokk relativt stor tomt.
Så river de huset og setter opp 3-4 tomannsboliger. Da har de 6-8 nye hus de kan selge
for 10-15 mill stykke alt ettersom beliggenhet.

Sitat av vaskedamaa Vis innlegg
Skal ha en stor tomt. Min 2 mål.
Vis hele sitatet...
Jævlig mye penger du eller?

Kikker du litt utenfor bygrensa går prisene litt ned, men ikke veldig mye. Flere steder rundt Oslo hvor det
ikke tar lengre tid enn 20 min med tog inn til byen. Det er omtrent like lang tid som med t-banen til mange av bydelene.
Sist endret av vindaloo; 16. september 2021 kl. 23:04.
Du sier ikke noe om hvor i Oslo du ønsker å kjøpe. Det er stor forskjell på Bjørndal og Frogner.

Oslo kommune kjøpte nylig en tomt på 577 m2 på Bolteløkka(like ved Bislett) for 83 millioner. Det sier jo litt om prisnivået hvis du ser etter noe sentrumsnært
2 måltomt... I Oslo... Veldig mye penger..

Det er jo ike så mange steder å bygge igjen i Oslo, å enebolig er vel nesten bare å glemme.

Og 2 mål tomt, lenge siden jeg har sett det i en by, foreldra mine bygde på slutten av 80tallet, da fikk de etr mål , kompisene mine bygger nå og får 500 til 600 kvm. Liten by 1 time fra oslo. Skal du finne 2 mål tomt så må du nok ut av byene.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Hvis du ser en fin tomt du liker med enten et forfallent hus på, eller bare noe grovt terreng.
Da kan du gå på finn.no sitt kart som viser eiendomsgrenser og seksjonsnumre.

Du kan lett finne eieren med denne infoen og ta direkte kontakt, det kan være en litt rar eller påtrengende måte å gjøre det på, men fullt mulig.
Sitat av MittBrukernavn Vis innlegg
Jeg følger med en del på reguleringsplaner og byggeplaner og da leser jeg søknadene for prosjektet. Det er faktisk bare bedrifter jeg har sett fått kjøpe tomt i Oslo av kommunen!

Men vet om en som fikk seg tomt ved å spørre eier direkte uten at tomten var utlyst til salgs. Han bare banka på døra og spurte om de vurderte å selge deler av tomta så tok de kontakt senere å sa ja
Vis hele sitatet...
Hvordan er fremgangsmåten til de da? Kjøper de fra private grunneiere eller har de bakdør til kommunens styre som lar de kjøpe og utvikle ?
Ingen bakdører, bare nok penger og ferdige planer for tomta
Det er hundre år siden det ble bygget enebolig på 2 mål tomt i attraktive strøk. Nå snakker vi 2 firemannsboliger på sånne fasiliteter. Da er det klart det blir dyrt.
Se ev etter dødsbo er mitt tips.
https://seeiendom.kartverket.no/