Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3116
Tittelen forklarer det
Anonym bruker
"Selvforsynt Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja selvfølgelig.
Anonym bruker
"Høflig Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du som fører har alt ansvar for hva som er i bilen din. Så, ja...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du som fører har alt ansvar for hva som er i bilen din. Så, ja...
Vis hele sitatet...
Jøss. Det var nytt for meg.

Forøvrig er det jo dønn åpenbart at det ikkje finst eit ja-nei-svar på spørsmålet. Vert du stoppa med ein hekto heroin i hanskerommet bør du ha ei jævla god forklaring på det om du påstår det ikkje er ditt - fordi det er urimeleg at du ikkje hadde oppdaga det rimeleg kjapt...

Om du derimot køyrer taxi, og det tilfeldigvis ligg to gram hasj igjen i bagasjerommet vil du neppe verte dømt for det...

Så spørsmålet er elendig, fordi det ikkje finst generelle svar.
Ja det kan du med mindre overveiende sannsynlighet viser at det er noen andres. DNA, bruk av bil
Er du alene i bilen så ja, absolutt.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hørte om et tilfelle der fører og eier av bilen kunne bevise at han hadde kjørt og henta flere kompiser i fylla og ene kompisen innrømte å ha glemt igjen bagen i baksetet. Er ikke hundre prosent sikker men tror fører gikk fri fordi det ikke kunne bevises at han visste om det.

På den andre sida vet jeg om en eier av bil som ble dømt for medvirkning lang dom som heller ikke visste at kompis som lånte bilen hadde med nark. Der tilsto også eier av narken men begge ble dømt allikevel.
Anonym bruker
"Selvforsynt Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Om du derimot køyrer taxi, og det tilfeldigvis ligg to gram hasj igjen i bagasjerommet vil du neppe verte dømt for det...

Så spørsmålet er elendig, fordi det ikkje finst generelle svar.
Vis hele sitatet...
Da er det jo generelle svar hvis det er snakk om privatbil
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Er du alene i bilen så ja, absolutt.
Vis hele sitatet...
Men noen kan jo ha sittet på tidligere og glemt/mistet det? Tvilen skal komme til gode.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Lommeløkt Vis innlegg
Men noen kan jo ha sittet på tidligere og glemt/mistet det? Tvilen skal komme til gode.
Vis hele sitatet...
Da må det bevises at er tilfelle eller ha overveiende grunner. Ellers kan jo bare alle si at de har hatt besøk hjemme, andre i bilen, lånt bort jakka osv
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da er det jo generelle svar hvis det er snakk om privatbil
Vis hele sitatet...
Nei. Er alle saker med nark som involverer en privat bil like? Også hørte vi ikke noe mere fra den fronten.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Kommer an på fks tviler jeg på at man automatisk kan avstraffe en drosjesjåfør for en pose narkotika som påstøtes bak i passasjersetet etter 20 drosjeturer en helg, men sært grensetilfelle og alt det der
Såvidt jeg har skjønt det er man ansvarlig for alt som er i bilen man kjører.

Til og med om du har en kompis med deg i forsetet og han legger fra seg speeden sin i hanskerommet. Finner politi det da og kompisen din nekter for at det er hans så blir eier av bilen ansvarlig. Så lenge han ikke har det på seg selv, som f. eks i lommer.

Jeg er ingen ekspert da, selvfølgelig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av gingercookie Vis innlegg
Såvidt jeg har skjønt det er man ansvarlig for alt som er i bilen man kjører.
Vis hele sitatet...
Vel medfører skader forårsaka av motorvogn objektivt ansvar, men det strekker seg ikkje fullt så langt.
Sitat av gingercookie Vis innlegg
Jeg er ingen ekspert da, selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
No shit?

I utgangspunktet antas det nok at løse gjenstander i en bil tilhører bilens eier, men dette vil bare være en rettesnor.

Hvis det ligger en "sjokoladeplate" eller en halvkilo hvitt i hanskerommet vil en neppe komme langt med "noen må ha lagt det der", men om de finner en brukerdose mellom baksetene er det lettere å bortforklare ting. Her blir det veldig fort et spørsmål om troverdighet, har du historikk med stoff eller kriminalitet har du et klart handicap.
Sitat av gingercookie Vis innlegg
Såvidt jeg har skjønt det er man ansvarlig for alt som er i bilen man kjører.

Til og med om du har en kompis med deg i forsetet og han legger fra seg speeden sin i hanskerommet. Finner politi det da og kompisen din nekter for at det er hans så blir eier av bilen ansvarlig. Så lenge han ikke har det på seg selv, som f. eks i lommer.

Jeg er ingen ekspert da, selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Min erfaring ( og jeg ER en ekspert) er at politiet ønsker at den som faktisk eide stoffet skal bli tiltalt for det.
Har et par tre ganger vært i en situasjon der politiet lett kunne prakket på meg ting hvis de bare hadde ønsket å gjøre ting lettvindt.
Min erfaring er også at politiet ikke er lette å lure.
Sist endret av Arex_x; 3. juli 2021 kl. 11:50.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ble funnet en sekk med ei sjokolade plate i bagasjerommet på bilen.
nektet for at det var mitt men politiet nektet å høre på mine forklaringer fordi jeg har x antall saker med besittelse og bruk (sluttet å bruke "sjokolade" siste årene). frifunnet i retten fordi jeg hadde oppført meg pent, vært med på blodprøver/urinprøve som begge var negative.

alt i alt tror jeg det handler mye om hvem du møter på, hvem som behandler saken din evt hvilken dommer du får i retten.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Min erfaring ( og jeg ER en ekspert) er at politiet ønsker at den som faktisk eide stoffet skal bli tiltalt for det.
Har et par tre ganger vært i en situasjon der politiet lett kunne prakket på meg ting hvis de bare hadde ønsket å gjøre ting lettvindt.
Min erfaring er også at politiet ikke er lette å lure.
Vis hele sitatet...
Hva er grunnlaget ditt å påberope seg som ekspert på? Regner med det var kødd eller har du vært innom alle politidistrikter med alle type stoffer og mengder og erfaring fra både tingrett og lagmannsretter?

Etter MINE erfaringer så høres det du forteller her ut som helt syyykt med hell og flaks, at de var uvanlig dritsnille mot deg, med mindre det bare dreide seg om 3 gram hasj og småsaker som aldri nådde en rettsal da. Mine erfaringer er at politiet helst vil straffe så mange som mulig selvom de ikke har hatt befatning med stoffet, prakker det på hvem de vil og ønsker å ta og at de ikke nøler med å bruke medvirkningsparagrafen bare for å få straffet flere når det er snakk om litt større mengder.