Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 13413
Hei!
Av nysgjerrighet lurer jeg på om noen av dere har tatt dere inn på Gamle Lier mentalsykehus? Er jo beryktet det for å være ''ett av Norges mest hjemsøkte steder''. Uavhengig av hva en tror om det, så synes jeg at den her bygningen alltid har vært ganske estetisk, for min del i allefall.

Hørte for noen år siden at det her skulle vært rivd ned, vet ikke om det stemmer? Har noen tatt seg inn og vet noen om det fremdeles står oppe? Bor ikke så langt unna Lier, så kunne tenkt meg å stikke innom av div. årsaker.
Tror mesteparten er revet nå? Var iallefall det jeg har hørt :P
Byggene er nok revet så du er nok litt forsent ute.
Var innom i sommer. Alt er revet eller bygget om.
Har vært der noen ganger

Som regel veldig, veldig uhyggelig!

Den ene gangen var jeg så full av Benzo at jeg spaserte rundt i et av de store byggene uten et snev av frykt, ned i kjelleren og greier, samtidig som dama og venninnene hennes hylte og skreik og fløy rundt utenfor i panikk Før jeg klarte å overtale dem til å bli med en liten tur inn, men den var kort!

Lier var et skummelt sted!
Kjedelig bygg og nå revet
Var der flere ganger før det ble revet. Har mye bilder liggende ett eller annet sted. Desverre er alt jevnet med jorden nå.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva var greia med Lier sykehus? Ser det blir nevnt her ofte. Var vel der Ingvar Ambjørnsen jobbet som ung og skrev en roman om senere, om jeg ikke husker helt feil.
23-salen er basert på Ambjørnsens tid som pleieassistent ved Lier sykehus.
Det oppfylte vel alle kriteriene for å være ett skikkelig skummelt sted.

Her forsket man på lobotomering og andre metoder for å "roe ned" syke pasienter.
Det var ifg tidligere ansatte nesten ett selvmord i uka blant pasientene.


Når bygget ble forlatt og urbex tok over så kunne man for eksempel gå ned i de polstrete isolasjonscellene i kjelleren.

Hvilke andre steder i Norge/ Europa har entilsvarende "feel" i dag?
Har alltid hatt lyst (dvs. 10-15 år) til å besøke stedet for å kjenne på atmosfæren, av forskjellige årsaker. Hadde også tenkt å fylle minnekort med flere bilder av stedet. Kjipe greier, oh well.
Sitat av Diepod Vis innlegg
Det oppfylte vel alle kriteriene for å være ett skikkelig skummelt sted.

Her forsket man på lobotomering og andre metoder for å "roe ned" syke pasienter.
Det var ifg tidligere ansatte nesten ett selvmord i uka blant pasientene.


Når bygget ble forlatt og urbex tok over så kunne man for eksempel gå ned i de polstrete isolasjonscellene i kjelleren.

Hvilke andre steder i Norge/ Europa har entilsvarende "feel" i dag?
Vis hele sitatet...
Har du bilder av disse polstrede cellene?

Jeg kan aldri huske å ha sett det på Lier, men jeg tar gjerne feil der..
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg var der en gang, all inventar var borte noen trapper hadde rast, meget lett å komme inn.. du får en viss følelse av å gå rundt i rommene der. de som tagger har ikke disse følelsene men selv uten inventar kan du fremdeles føle "auraen" i bygget. Jeg har stor respekt for personene som ble eksperimentert på og hva som skjedde.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Diepod Vis innlegg
Hvilke andre steder i Norge/ Europa har entilsvarende "feel" i dag?
Vis hele sitatet...
Du har jo Luster sanatorium på Harastølen, gammelt tuberkulosesanatorium som også fungerte som mentalsykehus en periode. Mange tusen folk skal tydeligvis ha død i bygningen

Også har du jo Säter mentalsjukhus i Dalarna i Sverige, ligner ganske mye på Lier. sånn ca 5 timer fra Oslo tror jeg
Sitat av Diepod Vis innlegg

Hvilke andre steder i Norge/ Europa har entilsvarende "feel" i dag?
Vis hele sitatet...
Norberg gamle sykehus-
https://stevesblogg.se/2016/february...i-norberg.html
Sitat av olavXO Vis innlegg
Har du bilder av disse polstrede cellene?

Jeg kan aldri huske å ha sett det på Lier, men jeg tar gjerne feil der..
Vis hele sitatet...

Sorry for sent svar. De var ned i kjelleren til venstre når man gikk inn fra E18 siden av blokk B. Hadde ikke noe særlig til mobilkamera den gangen jeg var der for ukjent antall år siden.

Jeg har googlet for å finne bilder av de, men jeg klarer faktisk ikke finne noen.

Det var sånne rom med brunrød skinnpolstring og koøye man kunne lukke opp i døra.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg var der forrige måned, er jo et bygg som ikke er revet? Stort gult bygg der det bare er å spasere rett inn i kjelleren? Eller er dette noe annet? Gikk ikke inn da det var bygningsarbeidere der og det er jo midt i et nabolag
As seen on CCTV
Dirt Chamber's Avatar
Sitat av Pepsimax92 Vis innlegg
Jeg var der forrige måned, er jo et bygg som ikke er revet? Stort gult bygg der det bare er å spasere rett inn i kjelleren? Eller er dette noe annet? Gikk ikke inn da det var bygningsarbeidere der og det er jo midt i et nabolag
Vis hele sitatet...
De bygningene som var interessante for ue-miljøet er for lengst gjevnet med jorden. Det gule bygget du snakker om ble aldri forlatt og misligholdt slik som de andre og er i ferd med å konverteres til leiligheter såvidt jeg vet. For noen år siden var det også mulig å spasere rett inn, men foruten et gammelt steriliseringskar i kjelleren var det helt tomt uten noen form for synlig forfall. Litt interessant å få et inntrykk av hvordan de gamle og falleferdige bygningene en gang så ut (de var helt og delvis like), men ellers ikke noe å bruke tid på.
Sist endret av Dirt Chamber; 15. juni 2021 kl. 13:38.