Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 5095
Hvor skal jeg gjemme pengene mine på et trygt sted der jeg har tilgang når jeg ønsker, men ingen skal finne de når jeg går bort. Det skal være ganske lett tilgjengelig og kunne kommes til når som helst ønsket måtte være der.

Det er ikke noe kriminelt. Har vært i full jobb i 39 år og lagt av en slump i mange år. Har fortalt min kontakt i banken at jeg har noe kontanter.
bankboks, er vel noen banker enda som har dette tilbudet. så lenge det er lovlig er ikke det noe stress, men spørs hvor du bor da om de har bankboks i nærheten. ellers kjøper du deg safe hjemme som er boltet fast.
BRAND ∞ STRONG
Det er vel ingen som tror at noen har "penger i madrassen" lengre, så kanskje det er trygt nå.
oggen's Avatar
Trådstarter
Takk for inspill. Jeg bor i Oslo og har tenkt på bankboks men synes at det kan bli litt mye styr når jeg skal hente litt påfyll, samme med madrass. Sefe hjemme har jeg hatt, men det finner man jo når jeg går bort. Er på leit etter en ide som kanskje er opplagt men få eller nesten ingen tenker på. Trenger nødvendigvis ikke være innendørs.
Putt pengene i Bitcoin, så slipper du å bekymre deg for brann eller at noen skal finne skatten din nedgravd i skogen. Jeg stoler ikke på banker, så jeg hadde ungått bankbokser. Ville personlig ha investert pengene i fysisk sølv. Da beholder pengene verdien sin over tid. I tillegg er sølv billig priset nå til dags, og mange mener sølvpriset kan triples innen få år.
BRAND ∞ STRONG
Hva mener du med "når jeg går bort"?
Er du døende?
oggen's Avatar
Trådstarter
vindaloo - jeg er akkurat blitt pensjonist men sprek og oppegående. Jeg er ikke dødende men har mistet flere venne i de siste to årene helt overraskende, men det er ingen sammenheng med mitt spørsmål. Molekyl - Kryptovaluta har jeg litt allerede, men hvis jeg ønsker litt kontanter for helgen er det også litt styr og få tak i så fort ...eller?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av oggen Vis innlegg
..men det er ingen sammenheng med mitt spørsmål
Vis hele sitatet...
Skjønner.
Men det hadde kanskje vært lettere for folk å svare hvis de viste hvorfor du vil
gjemme pengene og fra hvem.
oggen's Avatar
Trådstarter
Jeg skjønner "vindaloo" og har tenkt på det selv. Det blir vanskelig og være åpen om det. Håper alikevell på kreative forslag ��
Tror og håper ikke noen er keen på å dele geniale steder for hemmelig oppbevaring av cash på et forum som politiet snoker på fra tid til annen.

Hvis du ikke driver med lyssky aktiviteter kan du like gjerne bare ha de hjemme i en safe. Hvis du ikke vil at etterlate skal få tak i pengene (hvis du tror de tror innholdet i safen er så viktig at de ansetter noen for å skjære den opp) etter du dør kan du skrive i testamentet at pengene i safen skal doneres til en organisasjon du bestemmer =)
oggen's Avatar
Trådstarter
Mk1 - Politier er hjertelig velkommen hjem for en prat. Som jeg skrev i første innlegg om kriminelt og at banken er orientert, så er det ikke mer og si om det. Du er inne på noe Mk1 ...jeg vil ikke utdype det noe mer i åpenhet på nettet. Beklager Mk1 og takk for at du bruker tid på meg og svarer :-)

Nå gikk det opp for meg hva du mente Mk1. Gode steder ønskes ikke å røpes grunnet eventuellt politi snok...
Sist endret av oggen; 10. mai 2021 kl. 00:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor har du et behov for å gjemme pengene for politiet, men samtidig null problem med å være ærlig om dem ovenfor politiet?
oggen's Avatar
Trådstarter
subscribe - nå har du misforstått. Jeg har ingen behov for å gjemme pengene for politiet. Jeg har jo inviter de hjem litt lengere opp her i tråden...kaffe skal de få og gjerne telle de også. Kanskje det blir en hyggelig prat også.
Sitat av oggen Vis innlegg
Mk1 - Politier er hjertelig velkommen hjem for en prat. Som jeg skrev i første innlegg om kriminelt og at banken er orientert, så er det ikke mer og si om det. Du er inne på noe Mk1 ...jeg vil ikke utdype det noe mer i åpenhet på nettet. Beklager Mk1 og takk for at du bruker tid på meg og svarer :-)

Nå gikk det opp for meg hva du mente Mk1. Gode steder ønskes ikke å røpes grunnet eventuellt politi snok...
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om deg at det er dumt å dele offentlig på en side politiet er innom i ny og ne men solidaritet til alle andre som har penger som blir fatalt som i flere års fengsel og milliontap om politiet eller andre finner. Det geniale hemmelige gjemmestedet er ikke det lenger når alle kan finne det på internett

Vær kreativ.
Sist endret av Mk1; 10. mai 2021 kl. 01:30.
oggen's Avatar
Trådstarter
Forstår. Tenkte ikke så lang. Håper tråden blir slettet. Takk for alle inspill, uansett.
Jeg hadde selv gått for en skikkelig safe. En ordentlig safe på 50x50x50cm får man ogsp i vektklasse 400kg, så at noen tar den med er usannsynlig
Det er jo veldig spørs på hvor mye det er snakk om. Å gjemme 10 - 100k er jo ikke så problematisk. Det kan du lage steder for i møbler og ting. Å gjemme 500k eller en mill blir plutselig en litt annen sak, særlig om de som skal gå igjennom tingene dine når du dør ikke må finne dem.

Om det er snakk om masse lovlige penger så syns jeg tipset om bankboks og testamente høres ut som en god ide. Så kan du heller lage deg ett minde gjemmested hjemme sånn at du slepper å fly til bank boksen hele tiden.

Søk på det på youtube så får du mange gode ider. Du kan enten kopiere det de gjør eller bruke det som inspirasjon til å finne på noe egent.
du kan jo evt. gjemme de i lommeboka mi
Hvis du skal gjemme lenge, husk at sedler byttes ut med jevne mellomrom og da må du bytte inn pengene.
Om dokumentasjon foreligger er det jo bare å ta med til banken? Ingen bedre sted å gjemme penger på en i banken!

Bankboks finnes vell omtrent ikke lengre. Da må du isåfall allerede eie en.
Om du absolutt må ha kontanter
Og det er snakk om mye 1-10mill så kjøper du et brannsikkert skap med høyere godkjenning en FG. Til 30tusen. Over 250kg også bolter du det fast både i gulv og vegg.
På ett rom i huset mitt er det liggende furupanel på veggene.
På den ene veggen er taklista bare dyttet på plass med en liten limdråpe i hjørnene.
Det øverste liggende panelbordet bak den lista er løst og kan vippes ut.
Bak der er det plass for ting man ikke ønsker at noen skal finne.

Det er totalt usynlig, samtidig som jeg plukker det ned / frem på 2 minutter, og setter det sammen igjen på 4 minutter.

Nå vet ikke jeg hvordan du bor, men inne i et hus eller leilighet er det utallige plasser man kan gjemme ting. Men det blir verre og verre, og færre og færre steder, desto større gjenstanden / kvantumet er.
TS: Skaff deg en skikkelig safe. Den trenger ikke å være ny, men den bør være tung og godt sikra mot brann. Da mister du ikke pengene, familiealbumet eller backupene dine hvis huset brenner ned heller.

Et pengeskap som er bra nok trenger ikke å koste all verden. Jeg har sett f.eks Jøli-skap fra 60-tallet med både kombinasjonslås og nøkkel bli gitt bort gratis mot avhenting eller solgt for meget beskjedne summer. Eller tilsvarende typer fra Rosengren og andre gode fabrikater. Disse skapene er selvsagt ikke utstyrt med glassplatesikringer og forumets sikkerhetsautister kan sikkert innvende at de gamle S&G 8000-serie kombinasjonslåsene er sårbare for röntgenscanning og tilsvarende. Eller at hadfieldstålet er særlig resistent mot skjærebrenner og termisk lanse. Hvilket er sant nok, men Forsvaret bruker fortsatt skap av denne typen til å oppbevare statshemmeligheter i. Og du skal ikke sikre deg mot russiske agenter, du skal sikre deg mot vanlige innbruddstjuver.

Et femti år gammelt pengeskap fra det litt øvre sjiktet får du helt enkelt ikke opp med en batteridrevet vinkelsliper eller spett, i alle fall ikke på saklig tid. De som veit hva de driver med kan sikkert få det opp på fem minutter, men de bedriver neppe innbrudd i private hjem. Om skapet ditt veier 400kg eller mer, så er det ikke bare å ta det under armen heller.
My two cents.
BRAND ∞ STRONG
Jøli safe fra 1959 - gratis

83 cm dyp
75 cm bred
105 cm høyde
På hjul. Veier kanskje 300-400 kg.
Modell 15B
Oj. Det der var et sjeldent bra bevart skap fra epoken. Virkelig. Det ser ut til å sitte originale låser i det og ingen synlige skader indikerer innbrudd eller mislykka forsøk. Kombinasjonslåsen er vel en eller annen S&G 6700-serie, så teknisk sett er den ikke 100% manipulasjonssiker, men herregud: Det er mer sannsynlig at Benny Brekkkjern har skjærebrenner enn fingerspitzgefühl til finne kombinasjonen på den måten. Et skap som det der ikke bare en god oppbevaringsplass for grunkene, det er vakkert møbel også. Tipper det har vært i Forsvarets eie, eller så har det blitt solgt sivilt etter Forsvarets spesifikasjoner; så vidt jeg vet var det de som begynte med å kreve to låser og en plugg som skjulte nøkkelhullet.
Sist endret av Myoxocephalus; 10. mai 2021 kl. 11:26.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Jeg hadde gjemt pengene mine der det er helt Uinteressert for en innbruddstyv til og en gang titte i.

Første jeg tenker på nå er frysern om du har en fryser i kjellern eller bare har en fryser som har plass til en pose med penger i så legger du det nederst i frysen og putter frysevarer over pengene så det ikke vises. Jeg tviler sterkt på at en innbruddstyv bryter seg inne for og stjele matvarer. Men husk pass på og bruke noe i posen eller en spesiell pose så det ikke blir fukt i posen jeg har ingen anelse på hva du kan bruke men noen andre her har sikkert inspill
Det er fullt mulig å grave dem ned hvis du er enormt påpasselig med innpakning. Vakumer, forsegl og legg i dobbelt skrin.

Det er ingen grunn til at man ikke skal få lov til å diskutere hvor man vil gjøre av sine lovlige tjente penger på et åpent forum bare fordi noen som har tjent sine penger på lyssky aktiviteter er paranoide.

Verden er stor. "bygge dem inn i en vegg, grave dem ned utendørs, gjemme dem i en bankboks" etc. - politiet kan ikke rive ned hele verden på leting etter noen støvete kontanter, og om de så hadde kunnet det er det jo ikke vårt problem- altså vi som har lovlige penger.

Kan ellers vurdere eksempelvis Franz Jæger FJ 25/40
Sist endret av Katt; 10. mai 2021 kl. 15:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Konvolutt i en gammel dressjakke som ikke blir brukt lenger. Nederst i fiskeveska, under tørrfluene. Inni gardinstanga. På undersiden av kjøkkenskuffen, festet med magnet. Mange muligheter.
Rull pengene sammen og putt dem inn i en modelljernbanevogn som du så setter på peishylla.
Har dere lest posten til TS? Det skal ikke oppdages dersom TS går bort. Å gjemme det tilfeldig i innboet vil jo gjøre at man finner det når man går gjennom boet. Det lureste er nok å få det ned i testamentet.
Er ikke lommer på lik-skjorta. Bruk de opp om du allikevel har penger i banken? Virker jo som du ikke ønsker familien skal få noe av pengene allikevel. Pengene vil bli funnet før eller senere men du kan jo lage falske stikkontakter med hulrom bak.. vet jo ikke hvor mye det er snakk om. Men en slik med 4 stikk i klarer du å få ganske stort rom bak i en vegg
Bruk de før du dør og lev godt!

Hvorfor er det så viktig at ingen skal finne de? Så trist tenk hvordan du kunne gledet andre som trengte de...
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Har dere lest posten til TS? Det skal ikke oppdages dersom TS går bort. Å gjemme det tilfeldig i innboet vil jo gjøre at man finner det når man går gjennom boet. Det lureste er nok å få det ned i testamentet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser flere kommentere som du gjør, men jeg tror faktisk trådstarter bare ordla seg litt uheldig:
Sitat av oggen Vis innlegg
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva mener du med "når jeg går bort"?
Er du døende?
Vis hele sitatet...
vindaloo - jeg er akkurat blitt pensjonist men sprek og oppegående. Jeg er ikke dødende men har mistet flere venne i de siste to årene helt overraskende, men det er ingen sammenheng med mitt spørsmål.
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle som vet at utrykket "gå bort" betyr å dø. Hadde oggen kjent til uttrykket, så hadde han formodentlig forstått spørsmålet til vindaloo. Svaret hans er imidlertid prega av forvirring og tilsier at han ikke helt skjønte hva han ble spurt om - han svarer på noe helt annet.

Derfor tror jeg ikke at han mente å trekke døden inn i åpningsposten overhode, at det hele er snakk om en misforståelse, og at formålet med øvelsen slettes ikke er å gjemme pengene for eventuelle arvinger. Men jeg kan selvsagt ta feil.
Trådstarter: Ønsker du at ingen skal finne pengene etter at du er død, eller mener du bare å gjemme de for kjeltringer mens du fortsatt er i live?

Dersom du bare ønsker å sikre pengene dine og er litt oppi åra, så vil jeg ikke anbefale deg å gjemme penger rundt omkring i huset: Man husker dårligere med alderen, og du risikerer å ende opp med å gjemme pengene på en slik måte at du selv ikke finner de når du trenger de. Uten at de nødvendigvis er særlig godt sikra mot en tyv som leter litt systematisk. Et faktisk pengeskap er en bedre løsning på alle tenkelige måter. Må du absolutt skjule noe, så skjul pengeskapet inni et annet møbel eller lignende.
Skal du gjemme penger for noen andre enn politi så skal du få et fin fint tips her;
Finn et lite rom dær du har en kort vegg for eksempel et bøttekott.
Riv av listene på kort vegg og de som går imot. klikk opp de 3 første parkett radene og svekk klikk systemet slik at du enkelt kan skyve de med litt kraft. kapp de ned litt på hver side slik at du har litt spillerom.
Om mulig ta opp sponplaten eller hva det skulle være slik at du har tilgang til bjelkelag. Bygg slik at du får et falskt rom i bjelkelaget. formålet med dette er kun å separere fra under etasjen slik at rivning fra etasjen under ikke er alt for avslørende. Lag et hull i sponplate å hiv den på igjen.
legg ned parketten og fest listene på langsiden, men ikke press de så alt for hardt ned mot gulvet igjen. kort listen som du har trekket ut dykkerten ifra smetter du på plass igjen uten å feste. presset fra langsidene vil holde den godt imot veggen( med dykkerthull vil den se helt ordinær ut). Om ønskelig kan du sette et lite møbel langs denne veggen da det vil kunne være bittelitt svikt i parkett i forhold til lister.

Hvordan få tak i pengene? jo gjør følgende;
ta av listen som holdet på plass kunne av presset. ta en sugekopp, noe du kanskje har på bøttekottet? og skyv parketten inn under den ene listen. skyver du den helt over til den ene siden vil du kunne skyve den frem og opp. vi kappet de jo slik at vi skulle kunne gjøre dette .
enkelt å greit er det bare å fiske frem de bordene det skulle gjelde og vipps så er det bare å stikke hånda nede i hullet du laget. Du kan også dykke kort lista imellom hver gang slik at selv ikke torpedoen finner penga.

Husk at politi har hunder som sniffer frem kontanter så dette alene lurer ikke politiet. Om politi skal lures så lurer du hundene med å plassere i høyden, men det er der politimannen vil gå å se.
Om du skal være mega secure så ha på noe som absorberer et kakk slik at de ikke greier å "banke" seg frem til pengene. Om du vil sette hunden på villspor så er det mange måter å gjøre det på , men ingen som blir delt her

Er det ikke over 10m så er det vell bare å lage noen falske skuffer da sånn egentlig
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jøli safe fra 1959 - gratis

83 cm dyp
75 cm bred
105 cm høyde
På hjul. Veier kanskje 300-400 kg.
Modell 15B
Vis hele sitatet...
I min ungdomstid snakket mange om at Jøli-safene var de enkleste å bryte opp. Det var gjort på under 10 minutter for dem som drev med slikt.
Sitat av Lauritz Vis innlegg
I min ungdomstid snakket mange om at Jøli-safene var de enkleste å bryte opp. Det var gjort på under 10 minutter for dem som drev med slikt.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis du har riktige bor og veit hvor du skal drille, og hva du skal gjøre når hullet er laget av riktig dybde, så tar det ti minutter. Jeg har selv sett det bli gjort av en proff, og jeg har utført en slik operasjon på egenhånd (jeg brukte vesentlig mer tid, lol). Det er absolutt gjennomført fra en aktør med riktig verktøy og kompetanse - men de som besitter begge deler bryter seg ikke inn i leiligheten til en pensjonist for å stjele sparepengene hans.

De som utfører sånne brekk har gjerne bare et brekkjern eller lignende. Skapet har åpenbare svakheter, men det er dønn solid og tåler konvensjonell mishandling svært godt. Jeg tipper en vanlig innbrudstjuv hadde gått lei ganske fort. Men for all del; det er ingenting i veien for å investere noen ekstra kronasjer i et mer moderne skap.

Hvis jeg bare skulle oppbevare noen hundre tusen kroner, så hadde antakelig komboen av at skapet av den typen der er gratis, mer enn sikkert nok for formålet og smellvakkert trumfa de fleste andre forhold. Det er mitt utgangspunkt. Er man mer paranoid, har større pengesummer og mer seriøse aktører etter seg får man prioritere annerledes.
Hvis disse pengene skal gjemmes over lengre tid, ville jeg tatt med inflasjon/hyperinflasjon i regnestykket. Investert deler av de i samleobjekter for eksempel og andre ting som øker i verdi/kjøpekraft med årenes løp.
oggen's Avatar
Trådstarter
Takk for alle inspil! Her var det mange kreative ideer.