Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2436
Hei.

Mista lappen får litt over 1 år siden. Sa til psykolog på DPS at jeg røykte cannabis så psykolog meldte fra til fylkesmann.

Har nå levert 6 måneder med rene prøver, og skal få legeattest slik at jeg kan søke om lappen igjen. Skal innom legen i neste uke.

Er jeg ferdig rusprøver nå? Kommer legen til å kreve rusprøve neste når jeg har time i neste uke?
Har andre hvert gjennom det samme?
Sitat av opelHarry Vis innlegg
Hei.

Mista lappen får litt over 1 år siden. Sa til psykolog på DPS at jeg røykte cannabis så psykolog meldte fra til fylkesmann.

Har nå levert 6 måneder med rene prøver, og skal få legeattest slik at jeg kan søke om lappen igjen. Skal innom legen i neste uke.

Er jeg ferdig rusprøver nå? Kommer legen til å kreve rusprøve neste når jeg har time i neste uke?
Har andre hvert gjennom det samme?
Vis hele sitatet...
Det kan hende du må levere stikkprøver akkurat når dem ønsker, ja!
Ja, mest sannsynlig må du det. Du vil eventuelt få tilbake førerkortet med begrenset varighet i 1 år. Ergo, du må søke på nytt med ny helseattest etter det.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er litt i samme situasjon som deg, men fikk noe som heter muntlig kjøreforbud, altså ble ikke førerkort inndratt. Vet du hvorfor du må søke om å få førerkort tilbake?

Sånn som jeg har skjønt det så trenger jeg kun å pisse reint i 6mnd også får jeg lov å kjøre igjen etter dette.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er litt i samme situasjon som deg, men fikk noe som heter muntlig kjøreforbud, altså ble ikke førerkort inndratt. Vet du hvorfor du må søke om å få førerkort tilbake?

Sånn som jeg har skjønt det så trenger jeg kun å pisse reint i 6mnd også får jeg lov å kjøre igjen etter dette.
Vis hele sitatet...
Sa til psykolog på DPS at jeg røykte cannabis så psykolog meldte fra til fylkesmann.

Tipper de tok førerkort pga manglende edruelighet.
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg gikk på prøver pga alkohol, da blodprøver. Fikk igjen kortet etter 6 mnd, tok månedlige prøver hver mnd i ett år, deretter kvartalsvise for å bevise at jeg ikke ramler utpå.

De 3 første årene får, i hvert fall jeg, kortet bare 1 år av gangen før alt blir greit. Akkurat ferdig med første året, skal inn og få ny helseattest nå i mai.

Ingen stikkprøver utover normalt prøvetakingsregime for min del, men nå var det et lovlig middel jeg mistet kontrollen på da...
Trådstarter
2 0
Hvordan fungerer stikkprøver? Er i ny jobb, og kan vil ikke innom legen så ofte.
Får jeg beskjed dagen før? Hvor strenge er de angående tidspunkt?
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Usikker men tror du får et døgn eller to på deg til å møte.
Du kommer ikke til å få stikkprøver under pandemien, de ønsker minst mulig trafikk på de stedene der akkurat nå. Utover det vet jeg ikke, hadde som sagt ingen stikkprøver. Det var forresten aldri nevnt eller tema for meg heller.

Har for øvrig medfølelse med den jobbgreia da jeg var i samme sits sjøl, men de som tok blodprøvene var utrolig kule og jeg kunne ta på tidspunkter der det passet meg, i løpet av uka.
Off topic: Må dere også betale 150kr pr tisse-prøve selv med frikort?
Kjenner det er litt kjipt å måtte betale 300kr i uken selv med frikort.
Sitat av Riskremen Vis innlegg
Off topic: Må dere også betale 150kr pr tisse-prøve selv med frikort?
Kjenner det er litt kjipt å måtte betale 300kr i uken selv med frikort.
Vis hele sitatet...
Frikort dekker bare legetimer osv, men ikke utstyr som blir brukt om du skjønner? Litt dårlig forklart.
Ble fortalt av lege at jeg måtte dekke utgiftene selv. Første gang måtte jeg betale rundt 50-60 kroner. De andre gangene har jeg ikke betalt noe som helst.

Lite spørsmål; i brevet fra politi når jeg mistet lappen skrev de at jeg måtte levere reine prøver i 1 år. Har nå snart levert reine prøver i 6 mnd, kan jeg få lappen tilbake da?
Sist endret av Polkos; 3. mai 2021 kl. 01:51.
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av Polkos Vis innlegg
Ble fortalt av lege at jeg måtte dekke utgiftene selv. Første gang måtte jeg betale rundt 50-60 kroner. De andre gangene har jeg ikke betalt noe som helst.

Lite spørsmål; i brevet fra politi når jeg mistet lappen skrev de at jeg måtte levere reine prøver i 1 år. Har nå snart levert reine prøver i 6 mnd, kan jeg få lappen tilbake da?
Vis hele sitatet...
Dra til legen din og be om en helseattest, stikk så til biltilsynet og si at du ønsker å søke om å få ta lappen og gi de attesten din fra legen. Er 6 måneder med rene urinprøver som skal til før man kan ta lappen på nytt.
Sitat av Polkos Vis innlegg
Ble fortalt av lege at jeg måtte dekke utgiftene selv. Første gang måtte jeg betale rundt 50-60 kroner. De andre gangene har jeg ikke betalt noe som helst.

Lite spørsmål; i brevet fra politi når jeg mistet lappen skrev de at jeg måtte levere reine prøver i 1 år. Har nå snart levert reine prøver i 6 mnd, kan jeg få lappen tilbake da?
Vis hele sitatet...
Politi har ingen rett til å kreve 12 måneder med prøver; https://www.docdroid.net/E83KkA5/dom...1-redacted-pdf
Sitat av Daw-G Vis innlegg
Politi har ingen rett til å kreve 12 måneder med prøver; https://www.docdroid.net/E83KkA5/dom...1-redacted-pdf
Vis hele sitatet...
Nei, du kan i teorien erverve førerkort igjen etter 6 måneder. Men du må fornye hvert år i tre år hvor det forutsetter at umeldte kvartalsvise kontroller viser fortsatt rusfrihet.