Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2709
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, noen her som har fått andre tanker om verdens sammensetning etter langvarik bruk av hasj? Foreksempel at verden er ett fælt sted, om de som bestemmer og kanskje litt "ekstreme" tanker rundt dette. Vrangforestillinger?
R.i.p 23.04.2021
Vil nesten påstå at det er helt vanlig ved langvarig misbruk av any drugs
Anonym bruker
"Vant Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil ikke kalle det vrangforestillinger... verden er generelt sett et ganske fælt sted... Vi er heldige som lever i et land hvor det ikke er så fælt
Det hadde vært interessant om noen vet noe mer inngående angående dette; om det er at man blir litt psykisk ustabil av THC'en eller om det er et resultat av rusen (kanskje det er en fin blanding?). Hasj er jo kjent for å få folk til å tenke utenfor boksen, ikke bare som tullete høye tanker eller nye matretter, men for noen mer filosofisk og man kan fort få andre perspektiver og aha-øyeblikk.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror noe av det handler om at stigma rundt rusbruk fører til at man føler seg utstøtt av samfunnet. Så føler man selv at rusen er lite problematisk, derfor vender man seg lett mot stor samfunnet i mange andre saker også.
Hvis du er klar over det så prøv å gjør en forskjell, om du gidder

Finnes selvfølgelig masse gode folk og. I min erfaring så har slemme mennesker blitt skadet av andre skada mennesker så fortsetter sirkelen.

En dag så kommer selvrefleksjonen og treffer noen par så hardt at dem bestemmer seg for å være gode istedenfor.

Dem jeg kjenner som mest sannsynlig er engler in disguise har hatt en jævlig barndom eller lignende og gjør det dem kan for at folk rundt skal få den trygghets følelsen dem skulle ønske dem fikk selv når den ikke var å få.

Velg å vær god. Choose light my friend Ikke ta dritt fra noen uansett da!

Etter noen acid trips og soppturer ble det ganske hverdagslig å tenke over oppførselen, manerer og måten jeg ble snakket til og snakket til andre.

Hasj derimot gjorde meg tiltaksløs og om til ei pingle.

Prøv å fokuser på ditt liv og dine folk istedet for å suge inn alt kaoset på VG, Instagram, fb etc.
Sist endret av colakork; 20. desember 2020 kl. 21:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hasj er ofte noe som gir meg håp for verden i dårligere perioder, alt kan virke helt jævlig og ser ingen annen resultat av utviklingen i samfunnet enn katastrofe. Så tar jeg noen trekk å «gjennoppdager» det fine i verden, får håpet tilbake liksom. Men merker jeg havner i et veldig rart sted av og til, ikke rare tanker men heller hvordan det føles å tenke på ting liksom.

Spesielt merkbart i perioder med mye stress, litesøvn, dårlig kosthold og tildels store mengder stimulanter (ritalin og koffein). Alt dette er jo for seg selv utløsningsfaktorer for psykoser og vrangforestillinger så er kanskje ikke rart.

Om tankene blir veldig rare og påtrengende er det på tide med pause. Har selv startet og sluttet med stonertilværelsen Ørten forskjellige ganger å ser i hindsight at det har vært storforskjell på di mentale bivirkningene, fra selvhat og depresjon som gir meg rare tanker fjærn til økning i filosofering når jeg er avslappet og har det bra.
Noen perioder av livet burde man ikke røyke, da det kan vippe hue av pinnen i en skadelig rettning. Kommer alltid tilbake til det tho.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har brukt hasj i mange år. Det er bare tullete å si at langvarig hasjbruk ikke er problematisk. Selv har jeg balansert det fint - men det har krevd tilpassninger som jeg ikke har inntrykk av at mange andre gjør.

Det er jo en gammel historie nå det - folk røyker seg fjerne, surfer på masse dritt på youtube og manisk leser nettaviser og diverse nettforum. Luller seg inn i egen rusverden og innbiller seg masse teite sammenhenger som ikke er der. Folk blir kjedelige når rus er det mest sentrale for dem - og når de i tillegg bare vil ha samtaler om youtube-kunnskapen sin (som aldri holder mål) så blir de enda kjedeligere for andre. Ond sirkel altsp.

Det rareste er at forskjellige misbrukergrupper er så like på denne måten (selvfølgelig ikke alle - dette er ment stereotypisk). Paranoide speedfreaks, pille-folka og de som ikke tåler hasj(mis)bruket sitt. Det er en relativt stor gruppe på psykiatrisk som er innlagt for psykose - enten akutt eller som resultat av mer langvarig bruk av hasj.
Til opplysning så røyker jeg selv.
Personlig føler jeg at jeg blir mer omtenksom når jeg røyker og er fjern. Jeg blir mer selvreflektert, selvbevisst og jeg bryr meg mer om andre individer og omgivelsene rundt meg.

Vil heller si, at de som mener verden er et fantastisk sted, er de som har vrangforestillinger.
Jeg kan få ganske mange sære filosofiske tanker selv når jeg har røykt hasj, men dette er som en effekt av rusen og utgår dermed sammen med rusen. Du beskriver ikke hvilke tanker du har spesielt nøye, så det er ikke mulig for oss å vurdere om tankene dine virker som vrangforestillinger eller ikke, men hvis det er som du sier ''ekstremt'' og du selv er bekymret for at du utvikler vrangforestillinger så ville jeg i første omgang lagt hasjen på hylla og sett om det gikk over.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om man begynner å bli helt opphengt i konspirasjonsteorier og føler seg sikker på at en elite er ute etter å ta oss, tjener djevelen med ritualer og at livet handler om å "finne sannheten" i denne matrixen styrt av onde folk eller entity's så kan man være i gråsonen for vrangforestillinger.

Når vi ser på krig, pedo-nettverk og narsisstiske presidenter som er helt reelle eksempler så kan man få en negativ tankegang og oppfatning av verden, men grensegangen på å være klar over det og å henge seg opp i det og la sitt liv styres og nedtrykkes av det er et viktig hårskille. Om disse tankene blir en pessimistisk besettelse eller livsinnstilling så er det ikke bra! Det er masse flott i verden og masse fint i livet vi må gi mere plass enn det dårlige.
Mange psykotiske pasienter som ble det etter langvarig bruk av hasj har levd i denne konspirasjonsbesettelsen i flere år først og blitt mer og mer virkelighetsfjerne og vrangforestilte. Det er ingen som er ute etter å "ta" deg eller å ødelegge for deg.

Det man kan diskutere saklig er hvordan kapitalisme satt i system kan være ødeleggende for individer og ikke særlig sustainable for planeten heller, men da må man forholde seg til de faktiske politiske tingene som har skyld i strukturen og hvordan man kan endre den strukturen over tid ved å for eksempel engasjere seg i politiske partier som ønsker mindre kapitalisme og ikke ved å gå rundt i hverdagen å hate systemet og generere så mye negativitet, hat og egne sammensatte konspirasjoner om det. Det er isåfall det som gjør ditt liv jævlig og ikke den virkelige verden.
Det kan være nødvendig eller hvertfall nyttig og mer oppløftende å slutte å røyke hasj og endre livet sitt så vil du oppleve at verden for deg ikke er så fæl som du føler.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er absolutt mange gode effekter av å røyke. Men det er så utrolig naivt å drive med noe - og ikke også se at det har en bakside. Eksempelvis at som du nevner, at du blir mer selvreflektert og selvbevisst. I utgangspunktet er jo det bra, men en typisk negativ effekt av mye røyking er akkurat det samme - man blir så selvreflektert at man blir usikker på seg selv. Hvis man skal lære noe nytt, enten i utdanningssammenheng, jobb eller noe annet der du helst bør prestere litt, stresser man og må dobbeltsjekke mye av det man gjør. Man må, grunnet litt dårligere kortidshukommelse, ofte spør kolleger/medstudenter/andre om unødvendige ting, samt få et større behov for at andre bekrefter at du "vet" rikitg. Overtenker.

Dette skaper jo selvfølgelig stress og angst. Og det er DA det er så kjekt å være ekstra selvbevisst. Virkelig føle på om du er god nok fordi du føler deg så sliten og utbrent. Om du virkelig klarer jobben - eller om studiet virkelig var noe for deg. For noen kan dette også smitte over på forhold til venner, partnere eller i værste fall barn. En ond sirkel er skapt.

Er forsåvidt helt enige i at de som mener at verden er et fantastisk sted har vrangforestillinger.

Men det er litt naivt å tro at man ikke kommer til å oppleve negative bieffekter. Det er jo faen ikke anbefalt noe sted å røyke hasj daglig. Detter er jo helt uten tvil ikke bra. Jeg gjør det, men annerkjenner absolutt at dette ikke er til å anbefaler. De fleste vennene mine har sluttet med dette daglig for lenger siden. Ikke fordi det er sosialt uakseptert men fordi det er et rusmiddel.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Det hadde vært interessant om noen vet noe mer inngående angående dette; om det er at man blir litt psykisk ustabil av THC'en eller om det er et resultat av rusen (kanskje det er en fin blanding?). Hasj er jo kjent for å få folk til å tenke utenfor boksen, ikke bare som tullete høye tanker eller nye matretter, men for noen mer filosofisk og man kan fort få andre perspektiver og aha-øyeblikk.
Vis hele sitatet...
Det er en god del vitenskap på dette at både psykoaktive stoffer trigger psykose og vrangforestillinger og at psykoaktive stoffer kan åpne kreativiteten i hjernen, som igjen er knyttet til psykose. De genetiske faktorene som førte til risiko for schizofreni og bipolar lidelse, ga også høyere nivåer av kreativitet hos friske personer og siden man ofte ikke utvikler schizofreni før i midten og slutten av 20-årene kan det fort oppleves vica versa at kreativiteten kom først. En kreativ hjerne tenker utenfor boksen men kan også gjøre at mange forlater boksen fullstendig. Kreativitet er ikke bare med kunst og malepensel men kan like gjerne være alternativ tanker og kreative sammenkoblinger og oppfatninger av ting.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ja, jeg kaller det "Mandag".

Men fra spøk til alvor, det her hadde vært en særdeles mer interessant tråd om folk kommer med kilder til påstandene sine og forslag til fordypning i tema/konklusjonene deres. Å stå å kaste påstand mot påstand blir veldig kjedelig og en lite givende diskusjon..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det finnes ingen sammenheng mellom kreativitet og psykotiske lidelser.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med det?

En nyere studie som har skapt stor interesse innen psykiatrisk genetikk viser at det er en genetisk kobling mellom kreativitet og psykotiske lidelser.
https://forskning.no/biologi-sykdomm...-genene/488824

Det kommer også an på hva man definerer som "kreativ", Så er det jo selvfølgelig faktorer som spiller inn, påvirkning fra miljø for eksempel. Uansett, så er det helt feil å påstå at det ikke er noen sammenheng mellom kreativitet og psykotiske lidelser.
Litt utenfor temaet, men en kompis av meg sa en gang til meg at det tar minst 1 år etter behandling (på 1 år) før hodet omstiller seg til normalen etter kontinuerlig rusbruk. Det er når en klarer å komme seg ut av suget, som etter min mening aldri er helt borte, og rusen er på avstand at man ser klart og hvor ille det faktisk var.

Litt som med depresjoner og andre psykiske lidelser.
Sitat av livermorium Vis innlegg
Hva mener du med det?

En nyere studie som har skapt stor interesse innen psykiatrisk genetikk viser at det er en genetisk kobling mellom kreativitet og psykotiske lidelser.
https://forskning.no/biologi-sykdomm...-genene/488824

Det kommer også an på hva man definerer som "kreativ", Så er det jo selvfølgelig faktorer som spiller inn, påvirkning fra miljø for eksempel. Uansett, så er det helt feil å påstå at det ikke er noen sammenheng mellom kreativitet og psykotiske lidelser.
Vis hele sitatet...
Ok. Til oss som bruker nyhetsartikler som kilder forskning viser at psykisk sykdom og kreativitet ikke henger sammen? Hvordan finner man ut hvilken kilde som er rett? VG og Dagbladet kan stå side om side mens den ene skriver om hvor varm påske det blir, og den andre skriver om rekordkulde i påsken. Er det ikke bedre å finne disse studiene som er gjort på kreativitet og psykisk helse slik at man kan se hvordan de har blitt gjort, og berike diskusjonen? Det er fortsatt bare påstander. Leter man igjennom google etter påstander skrevet av en journalist finner man fort ut at man har rett i det meste. Men det er ikke det samme som å diskutere, komme med kilder for så å lytte.
Sist endret av Dodecha; 21. desember 2020 kl. 14:09.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Ok. Til oss som bruker nyhetsartikler som kilder forskning viser at psykisk sykdom og kreativitet ikke henger sammen? Hvordan finner man ut hvilken kilde som er rett? VG og Dagbladet kan stå side om side mens den ene skriver om hvor varm påske det blir, og den andre skriver om rekordkulde i påsken. Er det ikke bedre å finne disse studiene som er gjort på kreativitet og psykisk helse slik at man kan se hvordan de har blitt gjort, og berike diskusjonen? Det er fortsatt bare påstander. Leter man igjennom google etter påstander skrevet av en journalist finner man fort ut at man har rett i det meste. Men det er ikke det samme som å diskutere, komme med kilder for så å lytte.
Vis hele sitatet...
Problemet om sammenhengen mellom kreativitet og psykiske lidelser er at det i sin helhet er veldig generelt.
Hvordan defineres kreativitet? Det er et bredt område hvor ulike studier definerer begrepet på forskjellige måter. Samme med psykiske lidelser.

Det er likevel for bastant å påstå at det ikke eksisterer noen sammenheng i det hele tatt.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av knert1 Vis innlegg
Ok. Til oss som bruker nyhetsartikler som kilder forskning viser at psykisk sykdom og kreativitet ikke henger sammen? Hvordan finner man ut hvilken kilde som er rett? VG og Dagbladet kan stå side om side mens den ene skriver om hvor varm påske det blir, og den andre skriver om rekordkulde i påsken. Er det ikke bedre å finne disse studiene som er gjort på kreativitet og psykisk helse slik at man kan se hvordan de har blitt gjort, og berike diskusjonen? Det er fortsatt bare påstander. Leter man igjennom google etter påstander skrevet av en journalist finner man fort ut at man har rett i det meste. Men det er ikke det samme som å diskutere, komme med kilder for så å lytte.
Vis hele sitatet...
Altså kan du ikke i det minste lese det du kommenterer? Om du hadde gidda å åpne linken så står det kildene der.

Jeg siterer utdrag:"Den nye studien viser at det er en genetisk kobling mellom kreativitet og to psykiske lidelser – schizofreni og bipolar lidelse.

Forskningen ble utført av Kári Stefánsson, som er administrerende direktør ved deCODE Genetics på Island, i samarbeid med kolleger fra Storbritannia, USA og Japan.

Denne artikkelen er opprinnelig publisert hos ScienceNordic.

Referanse:

Robert A Power mfl.: Polygenic risk scores for schizophrenia and bipolar disorder predict creativity; Nature Neuroscience; doi: 10.1038/nn. 4040 Sammendrag

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no."


Her er direktelinken til den publiserte forskningen hos Research gate https://www.researchgate.net/publica...ict_creativity og hos Pub Med https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26053403/

Begge anerkjente internasjonale arkiver for offisiell og godkjent forskning.

Om siden forskning.no som du diskrediterer: Den ble startet på initiativ fra Norges forskningsråd og er eid av Foreningen for drift av forskning.no. der vi finner de fleste av landets universiteter, høgskoler og forskningsinstitutter. De samarbeider med videnskab.dk som drives av Center for Faglig Formidling,
ScienceNordic, launched in November 2011, is the trusted English-language source for science news from the Nordic countries.

Videnskab.dk and Forskning.no are both highly regarded, award-winning science news services, published in Danish and Norwegian respectively. Both disseminate national and international science news through their independent editorial offices.

På tide å ta av sølvfolie- og "all media er en konspirasjon med fake news"-hatten.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4217346/

Sammenhengen er uklar. Det finnes mange flere mennesker som ikke har en psykotisk lidelse, men som likevel er kreative, og det finnes mange flere med psykotiske lidelser som ikke er kreative i det hele tatt.

Robert Sapolsky fra Stanford har en flott forelesning om schizofreni på YouTube, søk opp 24. Schizophrenia. Der sier han blant annet:

"There have been many creative artists with schizophrenia, but Sapolsky argues that it wasn't schizophrenia that made their creativity it is what destroyed their careers."

Schizofreni og psykose er noe av det mest forferdelige et menneske kan lide av, ingen tjener noe på å romantisere lidelsen og si at den har fordeler.
Sist endret av Dodecha; 21. desember 2020 kl. 14:10.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Schizofreni og psykose er noe av det mest forferdelige et menneske kan lide av, ingen tjener noe på å
romantisere lidelsen og si at den har fordeler.
Vis hele sitatet...
Det har jeg da heller ikke gjort! Fra første kommentar i tråden advarer jeg mot det som kan kalles veldig kreative tankebaner og sier at om han er i det sporet bør han slutte å røyke hasj for å minske risiko for psykose. Har selv vært i psykoser og vært utsatt for drapsforsøk av en schizofren så jeg er den siste som noen gang kunne romantisert disse lidelsene, det hadde simply aldri skjedd.

Grunnen til at jeg nevnte sammenhengen mellom kreativitet og psykose var nettopp for å advare ts og oppfordre til å ta tankene sine alvorlig før det evn kan gå galt.
Anonym bruker
"Rik Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har tanker hele verden er styrt av psykopatiske egotrippere å religiøse tards når jeg er IKKE er fjern.
Når jeg røyker greier jeg blokke ut det støyet, nyte min egen verden, å ikke ta alt så seriøst.
Hadde sikkert tatt selvmord viss jeg ikke hadde funnet Cannabis.
Skjønner ikke at noen ikke liker den planten.
Sist endret av Dodecha; 21. desember 2020 kl. 15:37. Grunn: fikset skrivefeil
Det er en grunn til at cannabis og andre psy-drugs er ulovlig; de kan få deg til å tenke selv, og se at verden er ganske ond og urettferdig. Å leve i en løgn er jo som kjent komfortabelt, og man skaper eller forbedrer jo ingenting når man er komfortabel. Og det er helt avgjørende for "ènprosenten" at folket er komfortable hvis de vil holde sjappa gående.

Det er ikke alle som er emosjonellt sterke nok til å bære sannheter om verden og mennesker, så de går å får seg en diagnose.
Sist endret av Broderbeta; 21. desember 2020 kl. 20:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Det er en grunn til at cannabis og andre psy-drugs er ulovlig; de kan få deg til å tenke selv, og se at verden er ganske ond og urettferdig. Å leve i en løgn er jo som kjent komfortabelt, og man skaper eller forbedrer jo ingenting når man er komfortabel. Og det er helt avgjørende for "ènprosenten" at folket er komfortable hvis de vil holde sjappa gående.

Det er ikke alle som er emosjonellt sterke nok til å bære sannheter om verden og mennesker, så de går å får seg en diagnose.
Vis hele sitatet...

Og her er vi inne på den tankegangen som er i gråsonen.. Nei, hasj er ikke ulovlig for at vi skal holdes nede og naive av den fæle skumle 1% og illuminati.
Mange som havner i grenseland for vrangforestillinger, psykose, schizofreni og ensomme stonere føler at de er "spesielle" og kanskje "utvalgte" Neo's som "klarer å bære" den såkalte "sannheten".
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og her er vi inne på den tankegangen som er i gråsonen.. Nei, hasj er ikke ulovlig for at vi skal holdes nede og naive av den fæle skumle 1% og illuminati.
Mange som havner i grenseland for vrangforestillinger, psykose, schizofreni og ensomme stonere føler at de er "spesielle" og kanskje "utvalgte" Neo's som "klarer å bære" den såkalte "sannheten".
Vis hele sitatet...
Kanskje det er fordi at han er èn av ca hundre? Han er kanskje den eneste i hans ungdomsskoletrinn som har forstått at valgene til mennesker i kapitalisme ikke nødvendigvis glitrer god moral? ¨

Nei, hasj ble jo opprinnelig gjort ulovlig i USA da meksikanske arbeidsimmigranter ofte hadde dette med seg, dermed ble det en enkel måte å kaste dem ut på. Norge har bare nikket etter vår big boss.