Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1689
Anonym bruker
"Halvfylt Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hentet fra en artikkel i forskning.no hvor de skriver om rusmidler og psykose.

"En fjerde studie viste at både cannabis, stimulerende narkotiske stoffer og opiater hadde ganske lik, økt risiko for senere schizofreni-diagnose om man hadde hatt rusutløst psykoser på forhånd."

Kan et rusmiddel både være en stimulant og samtidig narkotisk?

Nå forventer jeg at narkotisk brukes for dèt det faktisk betyr; altså bedøvende, smertestillende og/eller søvninduserende virkning.

Er dette bare en typisk blanding av den juridiske og farmakologiske betydning av begrepet, eller finnes det faktisk stimulanter som har narkotisk virkning?
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå har jeg klart å få psykose på en blanding av skittent speed og en heftig dose med utblandet 99% THC på flaske. Håper ikke jeg er i faresonen? Føler meg veldig mentalt stabil og er forhåndsvis clean i flere år nå.
Nei, narkotisk i denne sammenhengen betyr om den juridiske definisjonen.

Det er litt rart at du henger deg opp dette da "narkotisk" omtrent eksklusivt brukes som den juridiske definisjonen og man heller bruker ordet sederende/sentralempende effekter om sløvende stoffer.

Store Norske leksikon Om narkotika.
Sist endret av Expialidocious; 2. juni 2023 kl. 14:56.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Nå forventer jeg at narkotisk brukes for dèt det faktisk betyr; altså bedøvende, smertestillende og/eller søvninduserende virkning.
Vis hele sitatet...
Alkohol er det eneste som slipper unna dette stempelet, iallfall helt til man når en viss prosent.
Alt over 70% ethanol er ulovlig i Norge, og dermed betegnes det plutselig som narkotika.

1 shot 70% = du har brukt narkotika.
2 shotter 35% = du har drukket alkohol.


Den egentlige betydningen av narkotika er som du sier stoffer med en narkotisk effekt, altså hovedsakelig den sløvende og smertestillende effekten, men det har tydeligvis blitt allment akseptert å bruke denne definisjonen for å beskrive alt av stoffer- så lenge de er ulovlige, da.

Vi burde avviklet hele begrepet, sammen med alle lovene som inneholder bruken av det.

Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Nei, narkotisk i denne sammenhengen betyr om den juridiske definisjonen.

Det er litt rart at du henger deg opp dette da "narkotisk" omtrent eksklusivt brukes som den juridiske definisjonen og man heller bruker ordet sederende/sentralempende effekter om sløvende stoffer.

Store Norske leksikon Om narkotika.
Vis hele sitatet...
Jeg sliter med å ta innholdet i den lenken seriøst etter at jeg så dette:

Gruppe C har ikke tidsbegrensning og kan ikke gi avhengighet.

Det er en av de villeste påstandene jeg har sett.
Sist endret av DrDeath; 2. juni 2023 kl. 15:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Alkohol er det eneste som slipper unna dette stempelet, iallfall helt til man når en viss prosent.
Alt over 70% ethanol er ulovlig i Norge, og dermed betegnes det plutselig som narkotika.

1 shot 70% = du har brukt narkotika.
2 shotter 35% = du har drukket alkohol.
Vis hele sitatet...
Mnei, det er omfattet av alkoholloven, alkohol over 60% er ulovlig, men ikke i definisjonen narkotika.

kilde.

Sitat av DrDeath Vis innlegg
Jeg sliter med å ta innholdet i den lenken seriøst etter at jeg så dette:

Gruppe C har ikke tidsbegrensning og kan ikke gi avhengighet.

Det er en av de villeste påstandene jeg har sett.
Vis hele sitatet...
Ja man kan si mye om klassifiseringen av legemidler. Men det er litt tafatt å prøve å diskreditere Store Norske Leksikon av den grunn.
Sist endret av Expialidocious; 2. juni 2023 kl. 15:49.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Stimulerende definerer misbruk av for eksempel kokain, amfetamin, ritalin etc.

Ja, når du har hatt rusutløst psykose før er du mer disponert for å få det igjen men så lenge du holder deg clean skjer det sannsynligvis aldri igjen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Stimulerende midler
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
For meg syns jeg en grei definisjon er å si at de stimulerende stoffene ofte virker på dopamin reseptorer, øker puls og øker aktiviteten i cns (sentralnervesystemet)


Kommer ikke på en "stimulant", som er "narkotisk dempende"
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Kommer ikke på en "stimulant", som er "narkotisk dempende"
Vis hele sitatet...
PCP?
Anonym bruker
"Kjent Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
«Narkotika» er i de fleste tilfeller en juridisk betegnelse som betyr «illegale rusmidler».

Det de mener er altså illegale sentralstimulerende rusmidler.
Anonym bruker
"Kjent Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ord forandrer mening over tid, dette kalles etymologi og er helt vanlig.

Sjekk ut: «20 words that once meant something very different»

Naughty: Long ago, if you were naughty, you had naught or nothing. Then it came to mean evil or immoral, and now you are just badly behaved.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bothrops Vis innlegg
PCP?
Vis hele sitatet...
TEKNISK sett så er vel PCP i samme kategori som LSD altså dissosiative stoffer :P
Sitat av 420master Vis innlegg
TEKNISK sett så er vel PCP i samme kategori som LSD altså dissosiative stoffer :P
Vis hele sitatet...
Nei, LSD er psykedelisk tryptamin ikke dissosiativt.
Det som går igjen er at du referer til store norske leksikon.

Å det er skremmende.
For de har aldri drevet folkeopplysning hva gjelder medisin.
Felleskatalogen derimot .

Til info altså.

Og ja, er kansje ikke helt god på formiddagen.
Hehe
Sist endret av slitenRealist; 4. juli 2023 kl. 11:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 420master Vis innlegg
TEKNISK sett så er vel PCP i samme kategori som LSD altså dissosiative stoffer :P
Vis hele sitatet...
PCP er i samme kategori som Ketamin.


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan et rusmiddel både være en stimulant og samtidig narkotisk?
Vis hele sitatet...
Har bare skumlest tråden, men har ikke sett noen nevne amfetaminer (og kanskje kokain), som er det de gjerne refererer til.
Sist endret av Superspurv; 4. juli 2023 kl. 12:12.
Anonym bruker
"Kjent Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av slitenRealist Vis innlegg
Det som går igjen er at du referer til store norske leksikon.

Å det er skremmende.
For de har aldri drevet folkeopplysning hva gjelder medisin.
Felleskatalogen derimot .

Til info altså.

Og ja, er kansje ikke helt god på formiddagen.
Hehe
Vis hele sitatet...
Alle ord er oppfunnet, så definisjonen til ord og hva de brukes til avgjøres av majoriteten. Store norske leksikon og Wikipedia sine artikler om narkotika gjenspeiler hvordan folk flest anvender ordet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det de ofte refererer til når de nevner "narcotics" er smertestillende sånn som feks heroin, morfin, oxycontin, ting som er laget av opiumsvalmuen.

I Norge er det vel et mer bredt uttrykk, om man kan si det sånn. Da det ofte dekker alt som faller under narkotikaloven.

Ja. Avhengig av språk og tolkning kan det det. Det dummes veldig ofte ned på Norsk og er ikke like spesifikt

Jeg liker ordet psykoaktivt veldig godt, da det er mer omfattende.

Helt klart er det viktig og kategorisere stoffer som feks sentraldempende, stimulerende, delirium fremkallende, berusende eller lignende.