Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 6860
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jada men dette her med 'Er barna skånet enn så lenge, så anbefaler jeg å få han på behandling asap, still ultimatum' osv. Hun har jo stilt ultimatum flere ganger før og det er ikke hennes jobb å få han på behandling når han ikke vil høre. Det er hennes jobb å ta vare på seg selv og sørge for å være en god mor for ungene, noen ganger må man bare innse at å være Hjelperen og healeren er det mest selvutslettende man kan gjøre. Partnere er ikke lege, psykolog, ruskonsulent, rehabmanager, lifecoach og helsepleier. I bunn og grunn er vi enig og jeg ser du også skriver at hun må ta vare på seg selv. En partner kan støtte og oppmuntre men det kan man gjøre fra sidelinja og ikke være den foran som drar hele lasset med å fikse alt for den andre.
Det er det som er med avhengighet, den det gjelder må ta grepene selv om det skal være noen nytte og trenger man hjelp til det praktiske med å booke plass på rehab osv så har man lege til det.
Vis hele sitatet...
Da er vi uenig. Jeg gjør alt for min partner og min partner har gjort alt for meg. Vi har støtte og hjulpet hverandre gjennom ulike utfordringer og vi har det bra i dag. Hvis hun ikke ønsker å støtte og gi full support for at han skal bli frisk eller at han selv ikke ønsker å bli frisk, så er det opplagt at de må gå fra hverandre for barna og hennes beste.

Mulig du har erfaringer jeg ikke har, men jeg er ikke helt enig i resonnementet ditt. Selv om reaksjonen din baserer seg åpenbart på følelser, så trenger du ikke bruk meg som et eksempel på noe jeg ikke har sagt, spesielt når du er til dels er enig med meg. Barna først, så henne, så forholdet.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ærlig talt! Det er mer enn 4 pils om dagen. Lær dere å lese dere som antyder dette! Og grunnen til att jeg spør på dette forum er fordi det er mennesker med kunnskap og erfaringer her inne. Jeg har fått mange gode og flotte svar som jeg setter stor pris på.
Vis hele sitatet...
Ja, vi heier på deg! Jeg heier på barna og jeg heier på at far har lyst til å bli frisk og gjør noe med det.
Sist endret av skrpappa; 25. april 2023 kl. 00:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Få deg litt innsikt før du skriver. Det er barn i bilde og en psyke som blir syk av dette. Kanskje er du en alkis selv?
Vis hele sitatet...
Om jeg så var. Har ikke alkiser rett til å ha sin egen mening, mener du?
psyker som blir ødelagt av 5g master også, skal vi brenne ned disse?
-----------

Dette stinker mer forsøk på å finne grunn til full omsorgsrett for barna, enn at mannen til barna har ett virkelig alkoholproblem.

Klassisk og uoriginal
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
psyker som blir ødelagt av 5g master også, skal vi brenne ned disse?
Vis hele sitatet...
Dette må være noe av det dummeste jeg har lest. til TS: godt eksempel på grums vi andre snakker om.
Hvis du har sagt klart i fra og han ikke tar hensyn til dette, eller velge å søke hjelp, så må du gå fra han.

Det er alltid tungt og vanskelig å gjøre dette, men du er nødt til å sette deg selv og barna foran drikkingen hans.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Med mindre han er helt jævlig eller voldelig når han drikker så er jeg uenig med de fleste kommentarene hær, å dra fra han hjelper jo ikke deg eller han. Tror det ville blitt verre faktisk(for han)
Han som potensielt kan få negative helsekonsekvenser senere, som han sikkert er klar over
Du har skrevet null om mannen din, ser egentlig bare ting om deg. Hvorfor gjør han dette?

Høyt press på jobb, stress, mangel på fritid/utløp, mangel på søvn, dårlig psykisk helse, helse som han prøver å selvmedisinere for, lista er lang over ting som kan hjøre at han hjør som han gjør.

Synes det var mange som hadde ekstreme meninger, informasjonsmangelen tatt i betraktning. Menn er ikke maskiner uten følelser, selv om det virker sånn til tider.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Drikkingen foregår etter barna har lagt seg, så de er forskånet så langt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke drikkingen som skader barna, det er all den indirekte dysfunksjonaliteten som hører med i et alkoholisert hjem. Og dette merker de og blir påvirket av og merket for livet, garantert.

Du kan vurdere en selvhjelpsgruppe, Al Anon f.eks er pårørendes AA.
Sist endret av Dough; 25. april 2023 kl. 07:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
For en stygg tråd dette er blitt.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
For en stygg tråd dette er blitt.
Vis hele sitatet...
Er ikke noe vakkert rundt ett parbrudd, rus og barn innvolvert som regel. Man kan sikkert gjøre alt vakkert på en måte men da er det kommunikasjon som er viktigst, men man kontrollerer ikke omgivelsene.

Det er veldig i vinden om dagen med alkoholbehandling og ett stort fokusområde så sikkert mange meninger rundt dette.

Gikk på ett møte selv sist jeg var i Norge etter å blitt sendt fra fastlege. Var motivert men den motivasjonen gikk i dass pga kommunikasjon og sabotasje av arbeidsforhold som har blitt en vanesak for meg i Norge.

Sitat statsminister Støre: Det er harde tider om dagen, spesielt for de som skal til alkoholbehandling.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
For en stygg tråd dette er blitt.
Vis hele sitatet...
Sånn sett speiler det påfallende godt hvordan alt for mange samlivsbrudd også utarter seg
Sist endret av vindaloo; 25. april 2023 kl. 10:59.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Med mindre han er helt jævlig eller voldelig når han drikker så er jeg uenig med de fleste kommentarene hær, å dra fra han hjelper jo ikke deg eller han. Tror det ville blitt verre faktisk(for han)
Han som potensielt kan få negative helsekonsekvenser senere, som han sikkert er klar over
Vis hele sitatet...
Her bommer du. For det første, en ektefelle er ingen ruskonsulent eller psykolog. Det er to likeverdige individer som sammen forsøker bygge en best mulig fremtid. Alvorlige lidelser bør adresseres av fagfolk og ingen bør belaste partner med gammal møkk. Feie for egen dør kanskje? For hun kan ikke redde ham. Det er kun han som kan ta ansvar for eget liv og eget ve og vel.

Har har gubben forsøkt å søke hjelp tidligere men ga opp og fortsatte drikkingen. Fyren har også noen uheldige "alkis nykker", manipulerer partner osv. Faktisk i så stor grad at det påvirker psyken til hans partner.

Ja dette blir helt sikkert en skikkelig nedtur for ham, men det blir også en real sjanse for ham til å gjøre endringer i livet sitt. Kanskje klarer han det, og da kan han kanskje vinne henne tilbake. Kanskje går det ikke og han ender opp lenger ned i dritten. Det er på en måte hans valg. Han kan stramme seg opp, ta i mot hjelp og gjennomføre. Eller han kan fortsette drikkingen og sakte men sikkert kjøre seg selv og livet sitt i rennesteinene. Bare han kan ta valget og kampen.

Drar hun er det klart at det hjelper både henne og barna. Stabil hverdag hvor mor har sterk nok psyke og overskudd til å ta vare på barna sine og skape et trygt, godt og harmonisk hjem vil hjelpe dem både nå og i fremtiden.
Sist endret av _abc_; 25. april 2023 kl. 12:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om jeg så var. Har ikke alkiser rett til å ha sin egen mening, mener du?
psyker som blir ødelagt av 5g master også, skal vi brenne ned disse?
-----------

Dette stinker mer forsøk på å finne grunn til full omsorgsrett for barna, enn at mannen til barna har ett virkelig alkoholproblem.

Klassisk og uoriginal
Vis hele sitatet...
Du er like skækk som broren til Saul i Better Call Saul. Hvis du virkelig tror på dette 5G rælet burde du faktisk sette deg ned, lese en bok og når du er ferdig så leser du 10-20 til.
Fikk du tatt praten? Åssen gikk det?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Drar hun er det klart at det hjelper både henne og barna.
Stabil hverdag hvor mor har sterk nok psyke og overskudd til å ta vare på barna sine og skape et trygt,
godt og harmonisk hjem vil hjelpe dem både nå og i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Ja det kan bli sånn.
Men hvis historien til nå er noenlunde riktig fremstilt av TS så vil jo dette først oppleves veldig dramatisk
og vanskelig å forstå for barna og selv om mor skjønner at han ikke kan ta seg av de på sikt så gjør ikke de.

Har ingen problemer med å skjønne at hun er drit lei av drikkingen hans og hun er sikkert egentlig mest av
alt skuffet, hvis hun håpet og trodde at han skulle klare å forandre seg, men jeg syns det viktigste fokuset
for henne nå bør være at dette skal bli en trygg og mest mulig forståelig overgang for barna.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja det kan bli sånn.
Men hvis historien til nå er noenlunde riktig fremstilt av TS så vil jo dette først oppleves veldig dramatisk
og vanskelig å forstå for barna og selv om mor skjønner at han ikke kan ta seg av de på sikt så gjør ikke de.

Har ingen problemer med å skjønne at hun er drit lei av drikkingen hans og hun er sikkert egentlig mest av
alt skuffet, hvis hun håpet og trodde at han skulle klare å forandre seg, men jeg syns det viktigste fokuset
for henne nå bør være at dette skal bli en trygg og mest mulig forståelig overgang for barna.
Vis hele sitatet...
Det er ikke 1960 lenger. Samlivsbrudd er så vanlig idag at alle barn kjenner til det og akkurat den biten er neppe noe som blir veldig komplisert for barna.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det er ikke 1960 lenger. Samlivsbrudd er så vanlig idag at alle barn kjenner til det og akkurat den biten er neppe noe som blir veldig komplisert for barna.
Vis hele sitatet...
Nå syns jeg du forenkler det veldig.
Det at barna vet at voksne kan i fra hverandre er ikke det samme at de forstår det eller at de er forberedt på det.

Så jo, jeg syns fokuset hennes bør ligge på å gjøre dette så forståelig og trygt som mulig for barna og ikke på at hun
må komme seg bort fortest mulig for sin egen del.
Vi vet jo idag hva rusmisbruk blant en eller begge foreldre gjør mot barna. Rusmisbruk og alt det medfører er nok langt mer skadelig for barna enn et samlivsbrudd. For barnas og hennes egen del burde hun derfor raskest mulig komme seg avgårde også får gubben se om han klarer å berge seg selv. Det er nok langt bedre for barna at mor tar ansvar og flytter ut enn at hun lar dette fortsette slik det har gjort i lang tid.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vi vet jo idag hva rusmisbruk blant en eller begge foreldre gjør mot barna. Rusmisbruk og alt det medfører er nok langt mer skadelig for barna enn et samlivsbrudd. For barnas og hennes egen del burde hun derfor raskest mulig komme seg avgårde også får gubben se om han klarer å berge seg selv. Det er nok langt bedre for barna at mor tar ansvar og flytter ut enn at hun lar dette fortsette slik det har gjort i lang tid.
Vis hele sitatet...
Hvis raskest mulig betyr når de begge har steder å bo og så nære hverandre at samvær med barna er praktisk
mulig for far samt at barna skjønner at dette nødvendigvis ikke betyr at de skal miste han så er vi enige.
Naturligvis må det praktiske løses. Enten i forkant eller umiddelbart etter utflytting. Avhengig av økonomi, nære relasjoner i umiddelbar nærhet kan jo det praktiske være alt fra hotell i noen dager/uker til ny bolig er på plass, eller bo hos familie/venner til bolig er på plass.

Ang fars rettigheter rundt barna er det jo fint om de kan løse det. Dessverre er det jo ikke ukjent at noen går helt i vranglås rundt barna ved samlivsbrudd. Vi har heldigvis offentlige instanser som både kan bidra til å løse det eller som kan sette makt bak krav.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
På et nivå kan man jo tenke seg at far er klar over situasjonens implikasjoner og ikke vil motsette seg eller bli overrasket over et ultimatum. Kanskje han vet det kommer. Noen menneskers drikking er også et uttrykk for dyp resignasjon og langvarig depresjon
Sist endret av meaculpaUIO; 26. april 2023 kl. 19:46.
BRAND ∞ STRONG
I de årene jeg jobbet med barn så jeg ganske mange familier gå i oppløsning og det de ofte hadde til felles
var at dette ble en slags "konkurranse" mellom foreldrene om hvem som kom best ut av det, fikk med mest verdier,
best sted å bo, beholde felles venner etc., det var ikke akkurat pent å se på og jeg opplevde bla. at foreldre ringte
meg privat for å prøve å sette den andre i dårlig lys.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
I de årene jeg jobbet med barn så jeg ganske mange familier gå i oppløsning og det de ofte hadde til felles
var at dette ble en slags "konkurranse" mellom foreldrene om hvem som kom best ut av det, fikk med mest verdier,
best sted å bo, beholde felles venner etc., det var ikke akkurat pent å se på og jeg opplevde bla. at foreldre ringte
meg privat for å prøve å sette den andre i dårlig lys.
Vis hele sitatet...
Den styggeste menneskelige egenskapen jeg kjenner til. Folk må bare se å komme seg over seg selv. Med sosiale media i stadig vekst går det i stikk motsatt retning, heia narsissistene
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om jeg så var. Har ikke alkiser rett til å ha sin egen mening, mener du?Dette stinker mer forsøk på å finne grunn til full omsorgsrett for barna, enn at mannen til barna har ett virkelig alkoholproblem. Klassisk og uoriginal
Vis hele sitatet...
Dude... Ta å les hva hun skriver "Situasjonen er att det ikke bare er øl. Det er sprit eller andre sterke saker. Slik det er nå er det uutholdelig" og om det så var snakk om fire øl og hun syntes situasjonen var uutholdelig så har hun all grunn til å reagere og bryte forholdet da også. Også om det ikke engang var en dråpe involvert. Er forholdet uutholdelig og man blir syk av forholdet må man gå og støttes i det valget. Med en avhengighet som alkohol er det liten sannsynlighet for at ting blir bedre, hun har kjempet og prøvd lenge men han vil ikke endre seg.

Naturlig at en alkis vil bagatellisere misbruket og ikke minst skape en kognitiv dissonans til hvordan misbruket påvirker de nærmeste. Det er en vond pille å svelge, men de som virkelig elsker partneren sin mer enn alkoholen vil ikke påføre den smerten og gjør alt for å slutte. Han slutter ikke, neivel da må man gå og det er ikke for å skape en krig med barnevern og samvær fordi man er en egoistisk slu kjerring som overdriver rusproblemet men fordi man er helt nødt til å ivareta seg selv og barna når han ikke klarer eller ønsker å innse alvoret i rusproblemet.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Skinny Vis innlegg
Den styggeste menneskelige egenskapen jeg kjenner til. Folk må bare se å komme seg over seg selv. Med sosiale media i stadig vekst går det i stikk motsatt retning, heia narsissistene
Vis hele sitatet...
Ja det var ganske jævlig og som regel var det ikke barna som vant den konkurranse.

Dette var fra ca. 2000 til 2010 så det sammenfalt også med at alle foreldre fikk seg Facebook og dermed
også muligheten til sitte å skrive dritt om hverandre (på en subtil og smart måte selvsagt for de var dannede må vite)
i rødvins fylla mens de tenkte mer på "likes" en hvordan barna, som ofte også var Facebook, opplevde dette.
Sist endret av vindaloo; 26. april 2023 kl. 20:29.