Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 793
Har en gammel Yaris jeg skal få liv i batteriet på..



Eneste batteriet jeg har tilgang på for øyeblikket er et 12v batteri som står i en Peugeot (Se bilde). Problemet er at det jeg vil tro er negativ pol, ikke er merket som negativ pol, men heller «420». Kan jeg trygt koble positiv og negativ som jeg ville gjort på et vanlig bil batteri her?

Når det står + på den andre polen så må den vel være - ?
420 er også koblet til karoseri som stemmer med at - ofte er jord på bilee.
Sist endret av dggr; 2. juni 2023 kl. 16:08.
Sitat av dggr Vis innlegg
Når det står + på den andre polen så må den vel være - ?
Vis hele sitatet...
Aner ikke, veldig grønn, derfor jeg heller forsikrer meg før jeg gjør noe som helst

Mulig det er et dumt spørsmål fra folk flest, men jeg kan bruke startkabler, that’s about it.

Takk for tilbakemelding! (Gir mening at med pluss så kommer også minus, bare skummelt for sånne som meg når det ikke er tydelig merket)
Sist endret av Maiskolben; 2. juni 2023 kl. 16:11.
Det er et helt vanlig bilbatteri, hvis du får fjerna alt pikkpakket rundt der så ser du nok et minussymbol stemplet på selve batteriet. Men du kan trygt koble startkabler på det. Eventuelt bare koble minusen av startkabelen på en ulakkert del av karosseriet.
Sist endret av UncleSam; 2. juni 2023 kl. 16:27.
Sitat av dggr Vis innlegg
Når det står + på den andre polen så må den vel være - ?
420 er også koblet til karoseri som stemmer med at - ofte er jord på bilee.
Vis hele sitatet...
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Det er et helt vanlig bilbatteri, hvis du får fjerna alt pikkpakket rundt der så ser du nok et minussymbol stemplet på selve batteriet. Men du kan trygt koble startkabler på det. Eventuelt bare koble minusen av startkabelen på en ulakkert del av karosseriet.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, gikk heldigvis veldig fint, er livredd strøm så måtte bare være 100% før jeg i det hele tatt vurderte å gå ut døra for å prøve.