Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1544
Ca. 2200KM med båt totalt. Noen som vet hva det vil koste i drivstoff?
Hvilke type båt bør leies for kaldt klima?

Mange Hyperborea konspirasjonsteorier. Tenkte jeg bare tar turen og filmer det. Så nord for Svalbard et godt stykke og tilbake igjen. Bare for å se at det ikke er noe land der eller et hull til inner earth.

Vi mangler mye data her!..
Men altså om du velger seilebåt, kan du slippe unne med å bruke null drivstoff.
Velger du et krusskip (som pleier å være veldig godt isolert), kan det gå drivstoff for en del millioner kroner.
Jeg antar at du velger en del mindre båt enn et krusskip. Men uansett kommer bare båtleie å koste ganske mye. Hvis du ikke har noe båtærfaring å vise til, er det vel ingen som vil låne deg en båt, uten å ha ryggen sin og din fulldekket av diverse forsikringer. Om du kommer opp dit, anser jeg faren, for at du blir isbjørnmat som absolutt tilstede.

Her har du egentlig fått svar som du spør!.. Du har ikke nevnt båttype eller nesten noe som helst annet, bortsett fra kjørelengde. Derfor går det ikke an å gi deg et kvalitetssvar på noe spesifikt. Men du tenkte vel ikke så langt?.. Noe som resten av det du skriver også egentlig belyser.


Polarhunder er nok et bedre valg enn båt.
Du trenger et skip som kan håndtere tett drivis for å seile så langt nord. Kanskje til og med en isbryter, avhengig av når på året du vil dra, og med tanke på at destinasjonen du peker ut ligger ca. 85 grader nord. Det er snakk om en heftig ekspedisjon som sikkert vil koste deg flere hundre tusen kroner med leie av båt, mannskap, forsikringer og drivstoff. Det er mye tryggere, og sikkert ikke dyrere, å bare booke en tur med den russiske, atomdrevne isbryteren som seiler til Nordpolen regelmessig.
Sitat av Knask Vis innlegg


Polarhunder er nok et bedre valg enn båt.
Vis hele sitatet...
Jetpack er nok enda bedre igjen. Siden han skal se etter hull.. greit å komme litt opp i høyden da. Kan jo ha med en på skuta evt.
Hvis han ser etter et hull til jordens indre i det området er nok verken seilbåt, cruiseskip, isbryter eller jetpack det riktige å bruke. Ubåt er tingen! Sånn ettersom det nok ville være under vann. Sånn omtrent 1500 meters dybde på det høyeste og ned til 3000 meter på det dypere.

Lykke til.

https://geology.com/articles/arctic-ocean-features/
Sist endret av meitemark; 13. april 2023 kl. 02:18.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Vi mangler mye data her!..
Men altså om du velger seilebåt, kan du slippe unne med å bruke null drivstoff.
Velger du et krusskip (som pleier å være veldig godt isolert), kan det gå drivstoff for en del millioner kroner.
Jeg antar at du velger en del mindre båt enn et krusskip. Men uansett kommer bare båtleie å koste ganske mye. Hvis du ikke har noe båtærfaring å vise til, er det vel ingen som vil låne deg en båt, uten å ha ryggen sin og din fulldekket av diverse forsikringer. Om du kommer opp dit, anser jeg faren, for at du blir isbjørnmat som absolutt tilstede.

Her har du egentlig fått svar som du spør!.. Du har ikke nevnt båttype eller nesten noe som helst annet, bortsett fra kjørelengde. Derfor går det ikke an å gi deg et kvalitetssvar på noe spesifikt. Men du tenkte vel ikke så langt?.. Noe som resten av det du skriver også egentlig belyser.
Vis hele sitatet...
Snakket med en fisker fra Nord-Norge om dette. Han mente at turen ville trenge en båt med crew på 4-6 personer og ville koste en 250-350 000 kroner. Som virket ekstremt dyrt for å bare ta en båt tur litt nord for Svalbard. Men det er altså en realistisk price tag?
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Snakket med en fisker fra Nord-Norge om dette. Han mente at turen ville trenge en båt med crew på 4-6 personer og ville koste en 250-350 000 kroner. Som virket ekstremt dyrt for å bare ta en båt tur litt nord for Svalbard. Men det er altså en realistisk price tag?
Vis hele sitatet...
Hva tenkte du selv prisen ville bli? Stikk ned på din lokale marine og sjekk pumpeprisene så skjønner du raskt hvorfor det blir kostbart. Og skal du ha crew må du jo betale lønn.

Seilbåt gir deg minimale drivstoffutgifter. Men du må jo fortsatt kunne føre en seilbåt, du må kunne litt navigasjon og du vil sannsynligvis trenger å leie inn et crew. Om du ikke er en harding med masse erfaring fra soloseiling. Og du trenger forsikring.

På svalbard er det jo endel gamle skuter som brukes til charter, om du undersøker skuldersesongen så er det kanskje et alternativ at du reiser med fly tur/retur svalbard også chartrer en skute i svalbard. Billigere enn det og du må enten ro selv eller seile.
Sist endret av _abc_; 13. april 2023 kl. 08:54.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hva tenkte du selv prisen ville bli? Stikk ned på din lokale marine og sjekk pumpeprisene så skjønner du raskt hvorfor det blir kostbart. Og skal du ha crew må du jo betale lønn.

Seilbåt gir deg minimale drivstoffutgifter. Men du må jo fortsatt kunne føre en seilbåt, du må kunne litt navigasjon og du vil sannsynligvis trenger å leie inn et crew. Om du ikke er en harding med masse erfaring fra soloseiling. Og du trenger forsikring.

På svalbard er det jo endel gamle skuter som brukes til charter, om du undersøker skuldersesongen så er det kanskje et alternativ at du reiser med fly tur/retur svalbard også chartrer en skute i svalbard. Billigere enn det og du må enten ro selv eller seile.
Vis hele sitatet...
Ro selv i den temperaturen der høres temmelig fatal ut. Takk for råd, prøver å se om det er noe firma eller lignende jeg kan kontakte i Svalbard.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Ro selv i den temperaturen der høres temmelig fatal ut. Takk for råd, prøver å se om det er noe firma eller lignende jeg kan kontakte i Svalbard.
Vis hele sitatet...
Bare du ror raskt nok blir du varm
Spøk til side. Det er robåter som er semi closed og beregnet på havstrekk. Igjen dette m/erfaring.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Snakket med en fisker fra Nord-Norge om dette. Han mente at turen ville trenge en båt med crew på 4-6 personer og ville koste en 250-350 000 kroner. Som virket ekstremt dyrt for å bare ta en båt tur litt nord for Svalbard. Men det er altså en realistisk price tag?
Vis hele sitatet...
Det du kaller litt nord for Svalbard er altså 70 mil nord for Svalbard, og ca. 50 mil unna den geografiske Nordpolen. Det er like langt fra Svalbard til dette stedet som fra Oslo til Hamburg.

Så er det ikke bare avstanden som gjør det dyrt, men forholdene man seiler i. Det er ikke åpent hav der oppe, men fullt av drivis, pakkis og polarbaks. Svære isflak som er flere meter dype, og som tetter seg til jo lengre nord du kommer. Og du skal langt nord. 5 grader unna så langt nord det er mulig å komme.

Til sammenligning brukte jeg kanskje et par tusen kroner på å gå til Everest Base Camp for noen år siden, men om jeg skulle gått videre derfra til toppen, ville det kostet meg nærere en halv million. Reiser som krever crew og spesialutstyr og har høy risiko, koster mer.

Det er ikke engang sikkert du finner noen som er villige til å bli med deg når de får høre om planene dine. Folk flest vil ikke befinne seg i farlige situasjoner med mennesker som ikke er ved sine fulle fem, noe det er naturlig for et reisefølge å spørre seg om du er, med tanke på at du leter etter fast land i Polishavet, og skjulte åpninger til Jordens indre.
Sist endret av mentalmelt; 13. april 2023 kl. 18:07.
Googlet Hyperborea og finner bare masse gresk mytologi om et slags promised land.

Hvorfor skal det akkurat ligger rundt svalbard der? Hvis du ikke finner noen hull og greier der, har du da tenkt til å utforske resten av verden?
Har du tenkt tanken at hele dette opplegget verken er gjennomtenkt eller særlig rasjonelt?

Men for all del, kudos for å være en handlingens mann.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det du kaller litt nord for Svalbard er altså 70 mil nord for Svalbard, og ca. 50 mil unna den geografiske Nordpolen. Det er like langt fra Svalbard til dette stedet som fra Oslo til Hamburg.

Så er det ikke bare avstanden som gjør det dyrt, men forholdene man seiler i. Det er ikke åpent hav der oppe, men fullt av drivis, pakkis og polarbaks. Svære isflak som er flere meter dype, og som tetter seg til jo lengre nord du kommer. Og du skal langt nord. 5 grader unna så langt nord det er mulig å komme.

Til sammenligning brukte jeg kanskje et par tusen kroner på å gå til Everest Base Camp for noen år siden, men om jeg skulle gått videre derfra til toppen, ville det kostet meg nærere en halv million. Reiser som krever crew og spesialutstyr og har høy risiko, koster mer.

Det er ikke engang sikkert du finner noen som er villige til å bli med deg når de får høre om planene dine. Folk flest vil ikke befinne seg i farlige situasjoner med mennesker som ikke er ved sine fulle fem, noe det er naturlig for et reisefølge å spørre seg om du er, med tanke på at du leter etter fast land i Polishavet, og skjulte åpninger til Jordens indre.
Vis hele sitatet...
Takk for innspill! Ja kanskje lurt å holde for seg selv. Kanskje et alternativ hadde vært å reise kortere med båt. For å så bruke drone eller luftballong med kamera.

https://www.youtube.com/watch?v=KLBO...=VibesofCosmos

Om du ikke har tålmodighet til å se hele spol gjerne litt. Men altså - er ikke så langt nord som jeg planla. Jeg ligger godt over for å være på the safe side her.

Inngangen til inner earth:

https://www.bitchute.com/video/6ggBpS16RyuL/

Tror jeg på dette? Spiller ingen rolle hva jeg tror. Enten er det sant ellers er det bullshit. Enkelt å greit så ønsker jeg å reise for å fysisk se for å verifisere selv. Og jeg håper jo innerst inne at jeg ikke finner noe. Men hvem vet? Kanskje Olaf Janssen ikke var gal likevel :P
Sist endret av Abishgal; 13. april 2023 kl. 23:36.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jorda er ikke føkkings flat!

Her har du et bilde av nordpolen (fra denne tråden) som jeg selv hentet ned direkte fra en passerende værsatellitt (NOAA) for noen år siden, og er ikke prosessert av Google som liksom skjuler konspirasjonen om hull til jordas indre verden. Dette er altså sanntids- og rådata direkte fra sensorene til satellitten, og ikke ferdigprosessert. Krysset er min posisjon på daværende tidspunkt, og konturene mellom land og sjø samt grenselinjer er lagt inn ved prosessering etterpå. Det man ser på bildet og det som er påstått i det vide og det brede har ingenting å gjøre med virkeligheten. Spar pengene, og andres liv - spesielt når du skal dra andre ut på tur på falske premisser.



Men jeg er kanskje en av de konspirerende eller noe.

Anbefaler deg heller å søke etter inngangen til jordas indre rike fra de gamle mytene her hvis opphav du kan selv søke etter, det er både mindre farlig, mer historisk interessant, billigere og marginalt mer realistisk tatt i betraktning. Du trenger ikke en gang forlate fastlandet.
Sist endret av m0b; 14. april 2023 kl. 04:43.