Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1961
Anonym bruker
"Pensjonert Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har I flere år gått på oksycontin, (kun legeforskrevet) og har trappet ned rubdt 95% fra maks dosering. Jeg synes likevel det er tøft med den siste biten, og har tenkt mye på hvordan jeg kan gjøre veien enklere for meg selv, og kom da inn på tanken om hvordan jeg begynte på oksycontin.
Jeg har mye kroniske smerter etter å blitt istykkeroperert etter mange illeus, hull i tarm, brokk innvendig og utvendig, slitz, fjerning av galleblæren og annet. Jeg begynte først på paralgin forte før jeg gikk over til ketorax - ENORME mengder ketorax.(legene trodde jeg kom til å dø, og brydde seg ikke om mofinmengden. Jeg veide 32 kilo, og klarte ikke ta til meg næring etter at legene la noe inn i magen min som aldri burde vært der. Det tok lang tid før de fant feilen, noe som ødela tarmene mine og skapte massive infeksjoner som hindret all næring -tilogmed væske -med å passere)
I denne tiden gikk jeg fra paralgin over til ketorax, så fra ketorax til oksycontin og seponerte ketorax.
Etter dette har jeg tenkt - hvis jeg tar samme skritt tilbake -og gå fra oksycontin tilbake til paralgin forte, og seponerer oksycontinen, vil dette gjøre veien enklere? Vil abstinensene være mindre på avvenning av paralgin forte enn på okdycontin? For overgang fra oksy til paralgin er jeg rimelig sikker på at jeg får til bare jeg får noen uker på meg. Men er det til hjelp?
Lurer også på om man kan kjøre på paralgin etter tilvenning, for jeg har lappen nå, og vil nødig miste den. Nedtrapping fra paralgin til... ingenting vil nok ta en stund, for jeg er enda ikke ferdig med å opereres, så jeg må ha tid på å komme meg ut av dette helvete, men vil prøve å gjøre veien enklere.
Anyone?
Trenger mer informasjon.

Hvilken dose Oxy bruker du?

Hva var maksdose og hvor lang tid har du brukt på å trappe ned "95%" fra maksdose?

Det finnes flere gode alternativer til å komme seg gjennom den siste biten med Opiatavhengighet
Det går fint an å bruke Pf for siste bit av nedtrapping men for å unngå en brå overgang når du bytter til pf så må du nok ned på ganske lave doser av oxy først. Pf er nesten som å ta en vanlig paracet om man er vandt med oxy, eller Tramadol på forhånd i moderate doser
Ville heller brukt Buprenorfin.

Mer konkret Temgesic 0,2 - 0,4mg.

Dette er tilnærmet umulig å ordne illegalt og du må nesten ha en lege med peiling på laget ditt for at dette skal være realistisk.
Viktig å finne ut av hvilken dose som er riktig for at det er hensiktsmessig for å oppnå ditt mål som er å trappe ned og bli rusfri/Opiatfri.

Halveringstid på et døgn eller mer. Ruseffekten er minimal ifht. full-agonister dersom du bruker det i riktige doser.

Lengre halveringstid sørger for at du føler deg mye mer stabil gjennom hverdagen.
Med Temgesic kan du sannsynligvis ta 1-2 om dagen og være stabil hele døgnet.

Med Paralgin Forte er det for det første utrolig mye (500mg) Paracetamol per 30mg Kodein som er virkestoffet du egentlig vil ha.

Kodein har en veldig kort halveringstid på kun 2-4 timer (versus Buprenorfin sine ~30 timer)
Du må dermed ta Paralgin Forte mange, mange, mange ganger i døgnet for å oppnå en viss stabilitet i blodkonsentrasjonen (hvor mye virkestoff du har i systemet).
Tar du én PF f.eks 8 ganger i døgnet over tid blir det en del Paracetamol for leveren din å håndtere. Dette er ikke nødvendigvis noe vi ønsker.
Det problemet har du ikke med Temgesic (Buprenorfin)

Opiater/Opioider med lenger halveringstid og minst mulig ruseffekt er det du vil ha.

Buprenorfin (lave doser, altså heller Temgesic (0,2-0,4mg) enn Subutex (2-8mg)) er overlegent til ditt bruksmål.
Russuget må taes hensyn til, og lang halveringstid = mindre russug.
Sist endret av krystallkongen; 6. januar 2023 kl. 17:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som @krystallkongen ville jeg også brukt buprenorfin, men heller i form av plaster, som eksempelvis Norspan. Norspan fåes i flere styrker, og det kan også benyttes flere enn et plaster om nødvendig. Fordelen med plaster er jevn serumkonsentrasjonen hele døgnet, i de syv dager plasteret skal sitte på. Norspan er godt egnet til å trappe ned på opiater, og fjerner russuget fullstendig etter min erfaring. Noe bivirkninger er det, slik som andre opiater, men nattesvette er nok mest plagsomt. For meg hjelper antihistaminer bra mot svette, og også for bedre søvn.

Hør med legen om det kan være aktuelt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Som @krystallkongen ville jeg også brukt buprenorfin, men heller i form av plaster, som eksempelvis Norspan. Norspan fåes i flere styrker, og det kan også benyttes flere enn et plaster om nødvendig. Fordelen med plaster er jevn serumkonsentrasjonen hele døgnet, i de syv dager plasteret skal sitte på. Norspan er godt egnet til å trappe ned på opiater, og fjerner russuget fullstendig etter min erfaring. Noe bivirkninger er det, slik som andre opiater, men nattesvette er nok mest plagsomt. For meg hjelper antihistaminer bra mot svette, og også for bedre søvn.

Hør med legen om det kan være aktuelt.
Vis hele sitatet...
Plaster er et veldig godt forslag, jeg er bare ikke særlig bevisst på at det faktisk er et alternativ :/

Når du sier det husker jeg en bruker som var/er smertepasient og som la ut et innlegg her for ikke lenge siden som brukte blant annet Norspan-plaster.

Poenget, TS, er at det er visse egenskaper man vil ha i en medisin man skal bruke til å trappe ned og bli medisinfri:

- Lang halveringstid, så pasient er stabil og ikke føler på ubehagelige svingninger i blodkonsentrasjonen.
Det kan enkelt føre til sprekk.

- Minst mulig rusgivende effekt, da rus og rusfølelse er noe man skal avvennes. Der er Buprenorfin et langt bedre alternativ enn de fleste andre Opiater og Opioider, så lenge doseringen ikke blir for høy.
Dette er på grunn av noen egenskaper Buprenorfin har (eller rettere sagt, ikke har?) ifht. andre Opiater og Opioider når det kommer til nevrokjemi og interaksjonen mellom Buprenorfin og Opioidreseptorene i kroppen vår.

- Om mulig, en rutine rundt når medisinen blir tatt (faste tidspunkter), men aller helst skal man ikke gjøre noe som minner om rusatferd i det hele tatt. Så plaster kan være en fordel i forhold til å poppe piller på dette punktet
Spesielt om det stemmer at man kan ha dem på i en uke av gangen!

Om noen andre har noen andre forslag enn Buprenorfin, rop ut. Gjerne forklar hvorfor

Jeg er personlig veldig interessert i Opiatavhengighet og nedtrapping av Opiater/Opioider, spesielt når man nærmer seg 0 i dose.

Dette fordi jeg har vært i denne situasjonen et par ganger selv, men alltid med Buprenorfin, og jeg har alltid brukt Buprenorfin til å trappe helt av.
Også fordi jeg har kjente i lignende situasjoner.

Takk for tips mot svette Anonym, det vil TS sannsynligvis sette pris på

Noen andre ting/tilskudd/aktiviteter som demper ubehaget man opplever gjennom abstinenser, i din erfaring?
Sist endret av krystallkongen; 6. januar 2023 kl. 21:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har gått på store doser tramadol, i flere år. Snakk om minst 15 år. Har ikke tall på alle ganger jeg har prøvd å slutte. Men har gitt opp, da jeg har så sterke abstinenser, over tid. Jeg klarte å slutte, ved å gå over til PF. Brukte 3*3 PF I døgnet, over flere uker, før jeg trappet ned på de. Når jeg sluttet helt, var jeg litt dårlig, i 3-4 dager, før jeg begynte å føle meg bra igjen. Abstinensene fra PF, kunne ikke sammenlignes med Tramadol. PF var mye lettere å komme seg av
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Abstinenser etter full stopp på opiatbruk over tid, er vanskelig å komme unna. Etter mine erfaringer er Norspan, eller tilsvarende, den klart beste løsningen.

Plasteret finnes som sagt i forskjellige styrker, som gjør det lett å trappe ned. Minste styrke er 5mg, som betyr totalt 5mg buprenorfin i plasteret. Plasteret frisetter 5mikrogram i timen, jevnt over 7 dager. Det betyr at det er mye virkestoff igjen i plasteret etter 7 dager. Plasteret kan også plaseres forskjellige plasser på kroppen for mer eller mindre frigjøring av virkestoff. Eksempelvis øvre del av ryggen frigjør opptil 25 prosent mer, og leggene betydelig mindre.Minste styrke plaster er ikke vanskelig å seponere med god viljestyrke, men det er jo individuelt. Trenger man ytterligere støtte er Temgesic et godt valg. Da kan man trappe ytterligere ned over tid. Som smertepasient bør Norspan la seg forskrive etter god dialog med lege, men dette er sterke medikamenter som man bør ha respekt for.

Som alltid så er fysisk aktivitet viktig hvis man kan. Godt både for fysisk og psykisk helse. Multivitaminer er bra sammen med sunn og variert kost. Jeg drikker tran, en klunk olivenolje, noen få mandler og tar multivitaminer med ekstra D-vitaminer og magnesium. Dette gjør at ledd og muskler og hele kroppen får gode vilkår. Naproxen er godt for eventuelt muskelverk. Mye lengre halveringstid enn Paracet.

RLS opplever de fleste etter seponering. En infrarød lampe hjelper godt for dette.

Lyrica hjelper svært godt på opiatabstinenser, men jeg vil egentlig ikke anbefale det, da det fort kan ende i annen avhengighet. Kontrollert bruk over en ukes tid er nok. En liten eske Sobril kan være godt å ha i bakhånd for de mørkeste dagene, men også her bør man ha god kontroll og respekt for medikamentet.

Imodium hjelper svært godt på den løse magen som oppstår hos de fleste. I større doser tar det også brodden av de andre fysiske symptomene.

Paralgin forte kan du kjøre på HVIS det er fast bruk. Samme med Norspan, men du kan ikke kjøre de første dagene etter oppstart eller opptrapping. Hør med legen før du gjør dette.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt over de personene som stiller spørsmål, får svar, men som deretter ikke gir tilbakemelding i tråden, slik som i denne tråden. Da er det vanskelig å vite om rådene blir satt pris på, hjelper det på noe vis og kan det ha positiv betydning for andre.

Jeg synes det blir mer og mer slike tilfeller, og for min del blir konsekvensen at jeg ikke gidder å legge ut råd, tips og erfaringer.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Aldri brukt oxy, men gikk på paragin et par år pga smerter. Ikke noe problem med å slutte.
Siden du ikke nevner dose så tar jeg utgangspunkt i maksimale døgndoser paracetamol som er 4-5g/8-10stk PF.
1mg oksykodon er ekvivalent med 10mg kodein, så hvis man sammenligner det som er en maksimal døgndose med PF(10stk/300mg) så tilsvarer det 30mg oxy.
Jeg er ikke smertepasient og jeg vet ikke hvordan det spiller inn, men hvis det er oxycontin du har så ville jeg prøvd å seponere med det. Da har du litt stabilitet og får hjelp av depot-effekten så du venner deg litt mer langsomt av det å spise piller gjennom hele døgnet.

Om det er lettere å slutte med PF er vanskelig å si, men jeg kan si at det i utgangspunktet er ett preparat som medfører en helt annen risiko enn det oksykodon gjør, og da sikter jeg til at det inneholder veldig mye paracetamol- det setter da en øvre grense på rundt 8-10 piller i løpet av ett døgn. Tar man mer enn det så risikerer man paracetamol forgiftning, og det er svært risikabelt med tanke på skader på lever og nyrer.
PF blir altså livsfarlig lenge før man kommer opp i doser som er høye nok til å gi abstinenser av samme nivå som de man kan oppleve etter endt bruk av oksykodon.