Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1381
Hallo. Jeg krysser snart grensen mellom Polen og Tsjekkia. Jeg har resept på Concerta 18mg i Polen. Men jeg har klart å fikse meg 2 bokser Concerta 36mg og 1 pakke Mediknet(korttidsvirkende methylphenidate). Altså, Ritalin, adhd medisin.

Jeg har også en hel del andre ting i bilen som ikke er direkte ulovlig men som kan se merkelig ut. F.eks groutstyr og ett par hjemmesnekra long range droner.. med x antall kamera. Ser for meg at det kan være problematisk i disse tider.

Men jeg er mest bekymret for det som i praksis er ulovlig. Veldig lite gira på noen tjukke fingrer oppi analen, eller i værste fall fengsel… i Tsjekkia. Mediknet kan jeg kaste, men jeg trenger virkelig denne Concertaen. Noen tanker ?

(Det hadde vært fint om jeg kunne posta anonymt)

Og ca 10kg Huel, måltidserstatning… pulver. Ikke ulovlig men allikevel.
Sist endret av kastrertHankatt; 23. oktober 2022 kl. 10:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Greit å lese seg opp på et minimumsnivå selv når det er ditt eget liv og egne konsekvenser du snakker om?

Les det som står om Schengen og narkotiske legemidler.

https://www.helsenorge.no/medisiner/medisiner-pa-reise/

Jeg sjekket og det står det samme på EU sine sider og vil gjelde deg.

https://www.eu-healthcare.fi/medicines-when-travelling/
Vel det derfor jeg spør her istedenfor å bare peise over grensen. Nettopp fordi det gjelder eget liv og konsekvenser. Trenger ikke være frekk. Jeg er fullt klar over at jeg burde ha ymse dokumentasjon. Men som sagt har jeg kun resept for 18mg, ikke 36mg. Jeg skriver nemlig at det i praksis er ulovlig. Det vil ikke si at det nødvendigvis får konsekvenser. Jeg er også bekymret for alt det andre merkelige som ligger i bilen. Jeg bare lurer på hva folk tenker. Noe input. Er det ren idioti?

Jeg skjønner at ingen her kan spå hvilken reaksjon det får. Har bare litt noia
Sitat av kastrertHankatt Vis innlegg
Vel det derfor jeg spør her istedenfor å bare peise over grensen. Nettopp fordi det gjelder eget liv og konsekvenser. Trenger ikke være frekk. Jeg er fullt klar over at jeg burde ha ymse dokumentasjon. Men som sagt har jeg kun resept for 18mg, ikke 36mg. Jeg skriver nemlig at det i praksis er ulovlig. )
Vis hele sitatet...
Beklager om jeg tolket det feil, du skriver som om du har resept på noe men ikke alt mens egentlig er resept uvesentlig for narkotiske legemidler over grense.

Det er ikke ymse dokumentasjon å skaffe en Schengen-attest når du allerede har resept. Hvorfor gjør du ikke det, er du heldig får du en attest som lar deg ta med dette uproblematisk.
Jeg vet ikke, men hvis jeg skal gjette vil jeg tro at det er mer kontroller og andre tiltak en det vanligvis er
ved mange grenser i Europa som følge av krigen
Sitat av Dough Vis innlegg
Beklager om jeg tolket det feil, du skriver som om du har resept på noe men ikke alt mens egentlig er resept uvesentlig for narkotiske legemidler over grense.

Det er ikke ymse dokumentasjon å skaffe en Schengen-attest når du allerede har resept. Hvorfor gjør du ikke det, er du heldig får du en attest som lar deg ta med dette uproblematisk.
Vis hele sitatet...
Ja skjønner. Visste ikke at jeg burde ha Schengen attest. Men uten gå i alle detaljene, så er omstendighetene slik at det blir vanskelig akkurat nå. Men takk for info allikevel.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg vet ikke, men hvis jeg skal gjette vil jeg tro at det er mer kontroller og andre tiltak en det vanligvis er
ved mange grenser i Europa som følge av krigen
Vis hele sitatet...
Jaa. Tenker det samme. Derfor jeg er stresset når det gjelder dronene også.

Men det virker ikke som om det er noe spesielle tiltak mellom Norge og Sverige, Danmark og Tyskland, eller Polen og Tyskland. Tyskerene er ikke spesielt interessert i å kontrollere biler fra Danmark. Men danskene kontroller gjerne biler fra Tyskland. Så tenker kanskje at Tsjekkia ikke er så interessert i kontrollere fra Polen eller Tyskland(kanskje bedre å kjøre gjennom Tyskland først). Men vil tro tyskerne er meget hypp på å kontrollere biler fra Tsjekkia.
Jeg bor i Tsjekkia, og har reist over grensa til Polen, Slovakia og Østerrike flere ganger det siste året. Siste grensepassering til Polen var på torsdag, riktignok til fots den ene veien og med buss den andre veien, men felles for samtlige passeringer var totalt fravær av kontroll. Dette gjelder også toget mellom Břeclav og Katowice, buss mellom Ostrava og Krakow, buss mellom Wroclaw og Praha. Det var en periode forhøyet grensekontroll, men jeg tror at dette har gått tilbake til normalen. Groutstyr er ikke noe problem i Tsjekkia, det selges fritt, men kan ikke kommentere på hvordan det er i Polen.
Til syvende og sist må du veie opp behov/risiko, men etter min erfaring er det heller liten sannsynlighet for å bli stoppet i kontroll.
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Jeg bor i Tsjekkia, og har reist over grensa til Polen, Slovakia og Østerrike flere ganger det siste året. Siste grensepassering til Polen var på torsdag, riktignok til fots den ene veien og med buss den andre veien, men felles for samtlige passeringer var totalt fravær av kontroll. Dette gjelder også toget mellom Břeclav og Katowice, buss mellom Ostrava og Krakow, buss mellom Wroclaw og Praha. Det var en periode forhøyet grensekontroll, men jeg tror at dette har gått tilbake til normalen. Groutstyr er ikke noe problem i Tsjekkia, det selges fritt, men kan ikke kommentere på hvordan det er i Polen.
Til syvende og sist må du veie opp behov/risiko, men etter min erfaring er det heller liten sannsynlighet for å bli stoppet i kontroll.
Vis hele sitatet...
Se der ja, fantastisk. Takk. Skal oppdatere etter passering. Noen formening om eventuell straff?
Beklager, men straffereaksjoner om man blir tatt med legemidler på grensen har jeg ingen oversikt over, og jeg vil ikke synse rundt det.
Haha herregud. Jeg kjørte langs grensen og skulle stoppe ett sted før jeg skulle kjøre over for å kaste eller gjemme noe av concertan, kaste weeden, frø etc. Kle seg anstendig, vaske bilen, finne frem pass og førerkort etc.

Plutselig forandret språket på skiltene seg. Ble trolla av Google Maps eller noe. Aiaiai, svett kan man si.
Begge landene er vel ved i EU nå, så da er det vel bare uflaks om tollerne skulle finne på å ha en kontrtoll akkurat når du kommer.
det er fri handel mellom eu landene, ingjen kontroll!!!!!, hvis,,så bare sjekke legitimasjon og go,,,
men svenskene bryter eu regler , de kun sjekke bagasje rom i bilen ,,,desvære
bare tsekija siste ukene infore kontroll pga ulovlig invandring, , Men de også bare legitimasjon or bare go, i dag tid, bare
Sitat av Oluf77 Vis innlegg
det er fri handel mellom eu landene, ingjen kontroll!!!!!, hvis,,så bare sjekke legitimasjon og go,,,
men svenskene bryter eu regler , de kun sjekke bagasje rom i bilen ,,,desvære
bare tsekija siste ukene infore kontroll pga ulovlig invandring, , Men de også bare legitimasjon or bare go, i dag tid, bare
Vis hele sitatet...
Husk at det ikke bare er Europeiske borgere som reiser hit og dit mellom EU land da, men også flyktninger som har klart å ta seg
til land som for eksempel Italia, Spania og Hellas og som er på vei videre innover. I tillegg er det ikke så rent få som blir fraktet rundt
mellom EU land for å brukes i sex industrien + at det stort sett ikke er lov å selge og frakte narkotika i eller mellom EU land.

Det vil alltid være et behov for grensekontroller.
Sist endret av vindaloo; 24. oktober 2022 kl. 01:26.