Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1325
Hvordan ligger ting an her?
Si at jeg vil sample ca. 10 - 30 med snakking fra en film. Kan jeg gjøre det?
Er det ikke noe slik at om jeg bruker mindre enn så og så mange sekunder, er det greit.

Prøvde å google litt, men det ga litt motstridende resultater.
Er det egne regler for i Norge, selv om kanskje amerikanske regler gjelder for amerikanske filmer?

(Jeg kommer ikke til å tjene noe penger på låta, men om så skjer, så får selvfølgelig Universal Pictures alt sammen
Alt av lydspor fra film av kommersiell type er ulovlig å bruke uten tillatelse. En måte å jobbe seg rundt dette på er å gjøre lydsporet ugjenkjennbart, men da faller vel kanskje litt av poenget ditt bort?

Så lenge låta ikke gis ut "profesjonelt" så går det sikkert greit, men man kan jo alltid få en sint mail fra advokatene til Universal der de ber deg om å fjerne låta og truer med å "saksøke" ræva di.
Er vel ikke verre en å sende en snill mail til de som har gitt ut filmen å spørre?
Tviler på du får et negativt svar. Uansett, så lenge du ikke tjener penger på det elns, så tror jeg ikke de bryr seg så veldig.
Jeg tror det er langt smartere å IKKE kontakte de som eier opptaket for Universals formelle svar vil mest sannsynlig være nei. Bruk heller det du vil bruke uten å spørre og hvis de tar kontakt så får du sannsynligvis kun en advarsel. Så lenge ingen tjener penger på låta så tviler jeg på at det skjer noe som helst.
Sist endret av compurhythm; 27. januar 2009 kl. 01:31.
sjekk hvor mange år det er copyright på det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av compurhythm Vis innlegg
Alt av lydspor fra film av kommersiell type er ulovlig å bruke uten tillatelse.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikkje. Det er ulovlig å utnytte det på et par spesifikke måter. Sitatretten har du uansett, uten å spørre om lov, og du har også rett til å kritisere verket.

Les åndsverkslova for detaljer - ei lov som forøvrig ikkje skil mellom det du kaller komersielle verk og andre verk.
Sist endret av vidarlo; 27. januar 2009 kl. 07:59.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det er det ikkje. Det er ulovlig å utnytte det på et par spesifikke måter. Sitatretten har du uansett, uten å spørre om lov, og du har også rett til å kritisere verket.

Les åndsverkslova for detaljer - ei lov som forøvrig ikkje skil mellom det du kaller komersielle verk og andre verk.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne helt klart brukt et annet ord enn kommersielle verk, men poenget mitt var at hvis filmen kommer fra Universal Pictures så er det liten sjanse for at lydsporet er CC-lisensiert.

Sitatrett og kritikk har vel strengt tatt ikke noe å gjøre med selve lydsporet i filmen. Du snakker vel mer om gjengivelse av manus, framfor fremføring av lydspor.

Det som er mer spennende er om han kommer seg unna med å bruke lydsporet. Så lenge låta ikke selges og distribueres så tror jeg det skal gå helt fint.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av compurhythm Vis innlegg
Sitatrett og kritikk har vel strengt tatt ikke noe å gjøre med selve lydsporet i filmen. Du snakker vel mer om gjengivelse av manus, framfor fremføring av lydspor.
Vis hele sitatet...
Si at jeg vil sample ca. 10 - 30 med snakking fra en film. Kan jeg gjøre det?
Vis hele sitatet...
Ja, og 10-30 sekunder prating er vel ikkje å gjengi lydsporet?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, og 10-30 sekunder prating er vel ikkje å gjengi lydsporet?
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det det er?

La oss si at jeg har komponert en låt og Ford skal lage en TV-reklame. De bestemmer seg for å bruke min musikk uten tillatelse. Da er det ikke slik at de har lov til det fordi de kun bruker 30 sekunder av låta. Jeg eier hvert eneste sekund av den innspillingen. Det er irrelevant med hvor mange sekunder det er snakk om så lenge det er mulig identifisere opptaket.
det er jo snakk om lyspor fra film her, men jeg lurer på hva reglene er på musikk?

hvor mye av en sang kan jeg bruke i egen musikk produksjon? ( da mener jeg f.eks eteller flere beats eller bare et mellomspill)
kan jeg tjene penger på egen produsert sang laget med andres beats og mellomspill?
hvor mye kan man "låne" av andre?
hva er det som ikke er lov?

takk for svar