Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 8058
Jeg har planer om å kjøpe en GPS som kan vise nøyaktige koordinater, til bruk for f.eks. geocatching.

Jeg merker at mobilen, iPhone 7, ikke er god nok. Eller skyldes det bare fjell og daler som ødelegger for nøyaktigheten?

Har noen erfaring med dette? Kom gjerne med en anbefaling av type GPS jeg kan kjøpe til slik bruk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Korleis leser du av GPSen på telefonen?

No har eg ikkje erfaring med iPhone, men på android er den nøyaktig til ca. 10-15m. Veldig mykje meir nøyaktig enn det er krevande å oppnå.
Gps er veldig nøyaktig så lenge du har signal (en satellitt over deg). Vi er blitt vant til "assisted gps", det er det alle smartphones har. Det er en kombinasjon av mobilmaster, wifihotspots og gps. Fordelen er at du får location umiddelbart.

Med vanlig gps må du vente iblant over en time før du får location, men så skal den holde seg nøyaktig til du skrur av dingsen eller befinner deg i skygge for satellittene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Gps er veldig nøyaktig så lenge du har signal (en satellitt over deg). Vi er blitt vant til "assisted gps", det er det alle smartphones har. Det er en kombinasjon av mobilmaster, wifihotspots og gps. Fordelen er at du får location umiddelbart.

Med vanlig gps må du vente iblant over en time før du får location, men så skal den holde seg nøyaktig til du skrur av dingsen eller befinner deg i skygge for satellittene.
Vis hele sitatet...
Du må i praksis ha meir enn fire satelitter for å få fix. Fleire satelitter vil gi auka presisjon. Moderne mottakarar har typisk kapasitet til å følge 15-20 satelitter. For Android er t.d. GPS status & toolbox utmerka for å vise status.

Forøvrig er det rimelig ekstrem situasjon om det tar ein time å få fix. Typisk TTFF frå cold start er 15 minutt. Almanakken vert sendt med ein periode på 12.5 minutt, så det framstår som rimeleg. Typisk for telefoner som kan verifisere tid og posisjon innanfor 100km kjapt via telefonnettet bør vere på under halvminuttet.
Iphone 7 skal etter det ej ser kunne motta både Navstar GPS og Glonaas for posisjonering. Den skal i tillegg kunne fungere med SBAS som gir større nøyaktighet. Kort konkludert må du ganske høyt opp i pris for å finne noe som kan konkurrere innenfor stand-alone GPS. Jeg ville derfor sjekket om det var en app som kunne gi detaljer om nøyaktigheten. Det er som Vidarlo sier, behov for 4 satellitter for å få fix. Men om alle satellittene er på linje eller i en del av horisonten vil posisjonen bli veldig dårlig. Tipset må derfor være å bruke litt tid, en app som bruker rene GPS input og sikre telefonen klar sikt til himmelen. Satellittene vandrer, så om det er dårlig satellitt plassering/geometri så vil dette gå over etter litt tid.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Vi er blitt vant til "assisted gps", det er det alle smartphones har. Det er en kombinasjon av mobilmaster, wifihotspots og gps. Fordelen er at du får location umiddelbart.
Vis hele sitatet...
Det må være mulighet for vanlig GPS, i mangel på et bedre ord, under omstendigheter hvor man ikke har tilgang på wifi og mobilsignal også.

Jeg har krysset Skagerrak et par ganger utelukkende ved å benytte meg av GPS på telefon og en kombinasjon av appene Gule sider på sjøen og Google maps.
Man skal ikke spesielt langt ut på havet før man mister alt av signaler og kun må basere seg på GPS.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Knask Vis innlegg
Det må være mulighet for vanlig GPS, i mangel på et bedre ord, under omstendigheter hvor man ikke har tilgang på wifi og mobilsignal også.
Vis hele sitatet...
Jepp.

Tingen er at GPS er veldig mykje kjappare om du veit omlag posisjon (innanfor 100km) og har omtrent rett tid (par sekunder). Det er trivielt på telefoner; dei kan få den informasjonen frå mobilnettet, og korrigere via GPS.

Om du ikkje har telefondekning i det du skrur på GPS-mottakeren er det i praksis cold start, som vil sei at den må laste ned almanakken, som fort kan ta 5-15 minutter før du får første fix. Det er det som er omtalt som Time To First Fix. Men det er ein fullverdig GPS-mottakar i så godt som alle telefoner i dag.



Dette er utdrag frå ein GPS eg tilfeldigvis har ståande. Her ser vi at 50% sannsyn vil gi Circle of Error (CEP) på 6.1 meter, 95% vil gi 14.56 meter, og 99% vil gi 16.91 meter. Samtidig estimerer GPSen sjølv at den har ca. 20 m CEP. Det er ein GPS som har stått stasjonær i eit par år no, og eg veit (ut frå lengre logger) at feilen i praksis er langt mindre enn 6.1 meter; den er nærare ein meter.
Sist endret av vidarlo; 1. mai 2020 kl. 03:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hinsidige's Avatar
Trådstarter
Hei igjen. Takk for mange svar.

Jeg har testet forskjellige apper for iPhone 7, f.eks. GPS Coordinates finder.

Appene viser forskjellige koordinater på samme sted. Og hvis jeg bruker kun en av appene, må jeg gå kanskje 20 meter før den gjør et hopp, og hopper over mange tall. Kanskje jeg forventer for mye av GPS-teknologien? Jeg vil helst at den skal endre seg for hver meter eller annen hver meter... Må jeg bla opp med mye for å få den slags?
En Garmin vil gjøre det du ønsker under optimale forhold. Dette er svært avhengig av god antennene og fri sikt. Utendørs til caching er det stort sett trær og skylag som er utfordring.

Jeg kan ikke anbefale noe annet enn Garmin, her har jeg gjort ett søk for deg over de modeller som støtter geocaching. https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/c125...dProducts-desc

Ev sjekk Finn.no

Husk å sjekke hva som følger med av kart, disse kommer gjerne uten kart. Noe du kjøper i tillegg.

Prisene der er veiledende. Sjekk de i prisjakt f.eks.
Sist endret av Dough; 1. mai 2020 kl. 07:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hinsidige's Avatar
Trådstarter
Da kjøper jeg en av disse, Dough. Takk for tips!