Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 34422
Sitat av Jandre Vis innlegg
Det er helt riktig. At noe er CE merket betyr ikke nødvendigvis at kvaliteten er god.
Vis hele sitatet...
Eller at det er CE merke i det hele tatt.
http://siloscordoba.com/2013/07/09/c...use-confusion/
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Supert!
For å spørre deg noen spørsmål tilbake.
Hvilken sikring har du beregnet deg frem til at du kan bruke på en 16mm2 kabel?
Hvilket spenningsfall har du på kabelen ut til garasjen?
Hvilket moment skal biltema-sikringene skrus til med.
Er biltema-sikringene godtkjent for de kortslutningsstrømmene du har på anlegget ditt?
Hvilken forlegningsmåte vil du velge å bruke?
Er det behov for noen korrigeringer?
Vis hele sitatet...
Er du en lærling som har fått litt vel mye selvtillit og tror du er kjempesmart og verdensmester som følge av hva du har lært på yrkesskolen?

Jeg kan love deg at INGEN elektriker står med momentnøkkel og drar til skruene i sikringen til spesifisert moment. IKKE EN ENESTE EN i hele Norge.

Og forlegningmetode til garasje sier seg vel selv? Rør i bakken fra huset til garasje, også høyst sannsynlig åpent anlegg i garasjen.

Sitat av tripmix Vis innlegg
Ekvivokk:
Hoved sikringen jeg skal bruke på kabelen er 32amp 100v.
Spenningsfall på en PFXP 4G16mm2, vet ikke, ser heller ikke hvorfor det er relevant.
Vis hele sitatet...
16 kvadrat på 32 ampere ut til garasjen. Snakk om overkill.

Og 100 volt? Bor du i USA?

Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
For å si det slik, så selger ikke merker som Elko, ABB, Scheider eller Häger annet enn grossister i Norge. Det er for det første ikke lov, for det andre, så er det for at folk som deg ikke skal få lov å koble opp EL-anlegg på egenhånd.

Blir helt skremt at så ignorante folk som deg faktisk eksisterer.
Vis hele sitatet...
Vel det er direkte feil. Det er flere ting privatpersoner fullt lovlig kan koble selv her i landet. F.eks en stikkontakt kan man skifte ut selv helt lovlig.

Og de nevnte merkene selges til privatpersoner av flere butikker i Norge. At privatpersoner ikke får kjøpe av grossister eller direkte av produsenter er da helt vanlig for ALLE typer varer, ikke bare elektro varer. Prøv f.eks å trappe opp på Norsk stål som privatperson og si du skal kjøpe noen lengder med stål kontant som privatperson... Eller tropp opp på ASKO og se om du før kjøpt noe mat som privatperson...

Så hvis du blir skremt av ignoransen så anbefaler jeg deg ikke å ta en titt i speilet, for det kan vel bli litt av et sjokk...



Folk har generelt en overdreven tiltro til det de oppfatter som autoriteter her i landet. Elektro kobling er ikke akkurat noe rakettvitenskap, og på den annen side så betyr ikke et fagbrev at du er noe geni på området. Jeg har sett mye dårlige og slurvete elektrikere, og jeg har også sett ikke-elektrikere i industrien med bedre kunnskaper og skills enn elektrikere med fagbrev.
Nesten alle som driver å kobler elektro som et yrke f.eks har fått støt flere ganger i løpet av sitt yrkesliv (heldigvis for de aller fleste "bare" på 230 volt, og det går som regel bra). Hva sier det om deres kunnskaper og sikkerhet? Tilsier det at de er noen overmennesker og genier hele gjengen?

Sitat av NAPse Vis innlegg
Hva betalte du sist du var hos frisøren?
Når jeg er hos frisøren betaler jeg ca 250kr. Da sitter jeg i stolen 10-15min dette tilsvarer en timepris på 1000-1500kr dvs. et dagsarbeid hos frisøren koster 7500-11200kr.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sammenliknbart da det handler om hvor mye av tiden man faktisk har jobb. En prostituert som tar 2000 kr for en halvtime har ikke 32 000 kr i løpet av et 8 timers skift og 640 000 kr i måneden for å si det slik....

En elektriker kan i mye større grad planlegge og legge opp arbeidet til å dekke hele dagen enn en frisør som tar drop-inn kunder kan.
Sist endret av JRF; 5. desember 2016 kl. 04:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av JRF
Vel det er direkte feil. Det er flere ting privatpersoner fullt lovlig kan koble selv her i landet. F.eks en stikkontakt kan man skifte ut selv helt lovlig.
Vis hele sitatet...
Vel, det er direkte feil det også. Du kan som privatperson bytte deksel på stikkontakter lovlig. Å tukle med fastinstallasjoner, med fra- og tilkobling av ledninger som er klamret/i rør osv. er ikke lov.

Sitat av JRF
Det er ikke sammenliknbart da det handler om hvor mye av tiden man faktisk har jobb. En prostituert som tar 2000 kr for en halvtime har ikke 32 000 kr i løpet av et 8 timers skift og 640 000 kr i måneden for å si det slik....

En elektriker kan i mye større grad planlegge og legge opp arbeidet til å dekke hele dagen enn en frisør som tar drop-inn kunder kan.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke sammenliknbart? Men å sammenlikne frisør med kriminelle virksomheter er sammenliknbart?
Frisøren hadde kunne fylt opp hele dagen de også, hadde det vært færre av dem. Det at det er høy konkurranse pga. mange frisører bør vel ikke sende prisene opp? Er det for få kunder i ordinær arbeidstid så åpner man sjappa etter arbeidstid, osv.
Ser ikke helt problemet ditt TS.
Om alt er så enkelt å du ikke trenger elektrikker så er det vel bare å kjøre på ?
Stapp hendene inn i sikringsskapet å begynn.
Lite triks jeg lærte meg som barn var å stikke tungen på 9v batteri, funker sikkert bra på ting i sikringsskapet også.

Du betaler for at noen tar ansvar for sikkerheten i huset ditt, for noe som potensielt kan være veldig farlig.
Du betaler for folk som vet nøyaktig hva de holder på med. Veldig mange firma som missliker at kunder vil stille med matriell selv. Og det skjønner jeg godt.
Sist endret av Mrlarsen; 5. desember 2016 kl. 09:52.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av tripmix Vis innlegg
Hvorfor har Biltema lov og selge sikringer som er ulovlige å bruke? Det er som å selge mat som er ulovlig å spise, eller klær som er ulovlig å gå med, idiotisk.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ganske mange ting i Norge som er lov å selge, men ikke lov å bruke;
- Du kan selge sex, men ikke kjøpe (sexkjøpsloven)
- Du kan selge blålys og sirener ment for biler til hvem som helst, men du kan ikke bruke de (med mindre du er en "blålysetat", Røde Kors etc.)
- Du kan selge hjemmelagde bilskilt (alla www.showplate.se), men kjøper kan ikke montere disse på bilen sin.

Bor du i Bergen, kan du selge nark, men ikke kjøpe

Vet det finnes flere eksempler, som jeg ikke kommer på i farten. Pointet er, det hadde faktisk ikke overasket meg om Biltema hadde lov og selge noe som ikke er lov å bruke. Nå sier jeg på ingen måte noe om varene det er snakk om her. Det har jeg nemlig ikke snøring på. Jeg bare sier at hvis-hvis, så hadde jeg ikke blitt nevneverdig sjokkert...

Mer on-topic: Jeg betalte nylig en elektriker 1.000 kr for å bytte et støpsel i veggen og litt småting jeg nok helt sikkert skulle fått til selv også. Det gjorde jeg ikke fordi jeg er spesielt rik og liker å søle bort penger (for det er overhodet ikke tilfellet), men fordi jeg liker å ha noen å klage til hvis det går noe galt. Også tror jeg forsikringsselskapet mitt setter pris på at noen med fagbrev tar seg av den slags...
Sist endret av Btyven; 5. desember 2016 kl. 18:02.
Tilfeldigvis har jeg jobbet på Biltema, og er utdannet elektriker.

Ja, elektrikere driver med svindel. De er vant til å omtrent ta hva som helst for oppdraga, og når det blir små oppdrag som dette, så er det lite lukrativt å ta jobben når de sikkert har andre anbud å gå til.

Her er mitt råd iallefall. Få tak i en som vet hva han driver med, kjøp alt fra elektroimportøren og gjør det sjøl.
Det er hinsides all fornuft å hente inn trikkere hvis du har iq på over 100, og så lenge anlegget er dimensjonert riktig, du har jordfeilautomater og ikke kødder for mye med varmekilder, så skal det latterlig mye til før noe går galt.

Det de selger på biltema er søppel. Vi hadde utrolig mye feil på den dritten der da jeg jobbet der iallefall.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Alle har da lov til å koble sikring. Og stikkontakter, lamper, gulvvarme.. Skru opp et komplett elanlegg med fordelingsskap og alt på ei finerplate, og koble det i et eksisterende anlegg med en stikkontakt, så har du ikke gjort noe ulovlig. Så lenge det ikke er ment som en permanent installasjon, så klart
Sitat av elektrofreak Vis innlegg
Alle har da lov til å koble sikring. Og stikkontakter, lamper, gulvvarme.. Skru opp et komplett elanlegg med fordelingsskap og alt på ei finerplate, og koble det i et eksisterende anlegg med en stikkontakt, så har du ikke gjort noe ulovlig. Så lenge det ikke er ment som en permanent installasjon, så klart
Vis hele sitatet...
I følge forskriftene har du ikke lov til dette, lurer på hvilken kilde du har som tilsier at dette er lov? Provisorisk eller byggestrømskap er ofte CE godkjent eller med samsvarserklæring levert av elektroinstallatør.

Du har dog lov til å gjøre noe:
Veiledning til § 6 Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg

I bestemmelsens femte ledd åpnes det for at ufaglærte kan utføre mindre arbeid på et elektrisk anlegg. Med mindre arbeid menes
- tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording,
- tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording,
- tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere,
- tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt,
- montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg,
- utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser.
Også lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt:
- effekten ikke overstiger 200 VA,
- monterings- og bruksanvisning følges nøye,
- hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og
- tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.
Vis hele sitatet...
Hm, mulig at jeg tok feil der, ja. Har ikke noen kilde, mener bare å huske å ha lært det på elektro. Så det betyr altså at selv å montere et par stikk og en sikring på en plankebit (for å bruke til f.eks. større verktøy), som ender i en stikkontakt jeg setter i veggen, ikke er tillatt? Menes det ikke ved "tilkobling til 230V-nettet" å opprette en "permanent" kobling?

Om det stemmer, så er jeg forsåvidt enig i at det er rart at det selges sikringer på Biltema etc. Men det selges jo forgrenere også da, uten at en blir informert om at dem ikke er lov til å bruke "pemanent". Man ser sjelden en TV-benk uten en forgrener f.eks.
"Øko-Terrorist"
Du har lov å bytte deksel men ikke selve stikkontakten, du har og lov å trekke kabler og skru opp sikringene men du har ikke lov til å koble dem til.
Nei du har faktisk ikke lov til å trekke kabler heller, men mange elektrikere går med på at du gjør det.
"Øko-Terrorist"
Joda det har du, spesielt om rør og bokser allerede er lagt opp av fagfolk. Om du selv legger opp rør og bokser vil nok en fagmann be om å besikte det først. Hadde en spørrerunde med elektrikere som var her tidligere i år og oppgraderte el anlegg i hele blokka.
Sitat av tripmix Vis innlegg
Jeg driver å bygger meg et arbeidsrom ute i garasjen, og siden strømmen jeg har ut dit nå er ganske lite kommer jeg til å legge opp en ny kabel fra hoved huset, nytt sikringsskap der ute og en del kontakter. Problemet er at alle elektrikere jeg snakker med gir meg bare bullshit, for det første sier de at de tar høyere time betaling siden jeg ikke kommer til å kjøpe utstyret fra dem. De nekter å svare på noen spørsmål jeg har, og høres helt tøyset ut når jeg spør om noe. De få som gidder å svare på noe gir forskjellige svar som om de ikke vet hva de snakker om. På toppen av det påstår de at det kommer til å ta en hel arbeidsdag, kanskje to, å koble sammen noen ledninger som allerede ligger klare. De har kommet med pris antydning på ca 6000kr dagen. Jeg kunne selv ha koblet sammen det greiene her på noen timer uten problemer. De sier også at sikringer fra Biltema ikke kan brukes, kun på grunn av at de ikke klarer å få tak i den dokumentasjonen de trenger fra de, som høres ut som tull for meg. Hvorfor har Biltema lov og selge sikringer som er ulovlige å bruke? Det er som å selge mat som er ulovlig å spise, eller klær som er ulovlig å gå med, idiotisk. Skal ha varme folie i golvet å, super enkelt å koble, kommer til å trenge sin egen 10amp krets, har ikke gidda i nevnt dette en gang siden de sikkert skal ha en million for noe jeg kan enkelt gjøre selv. Begynner å bli ganske irritert på disse folka.

Mitt eneste problem er at det her kommer til å gå fra sikringsskapet i hoved huset via en PFXP 16mm kabel så det gjør vell at forsikringa på hovedhuset går i dass å vis jeg gjør det selv? Bryr meg ikke stort om garasjen ikke er forsikra, kommer ikke til å ta fyr allikevel siden det kobling greiene her er barnemat.

Jeg mener at med den lønna der burde de ha 10 årig universitets utdannelse med doktorgrad som ingeniør og ikke gå på en handelskole for så å leke ekspert. Brukte selvfølgelig elektriker når huset ble bygget, og jeg fant flere feil de hadde gjort, så har ingen grunn til å stole på disse såkalte fagfolka.

Er det noen måte å komme seg unna å bruke elektriker i garasjen og fremdeles ha forsikringa på hoved huset god stand?
Vis hele sitatet...
Dette er en pris de har gitt deg, dette er en virksomhet og selvfølgelig prøver de å tjene penger på dette. Ingen firma jobber dugnad, har du reflektert over dette?

Du må da også forstå at et firma som skal stå god for et forskriftsmessig og faglig utført arbeid, ikke ønsker å godkjenne materiell som de ikke vet at holder mål.

10årig univeristets utdannelse med doktorgrad som ingeniør? Hvor mye tror du eletrikeren får for jobben? Han som utfører arbeidet? Jeg tipper rundt 240,- i timen. Jeg må oppriktig få lov å mene at du har ikke reflektert stort over hva som inngår i denne summen.

Er det noen måte å komme seg unna å bruke elektriker i garasjen og fremdeles ha forsikringa på hoved huset god stand? Ja, det er det.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Joda det har du, spesielt om rør og bokser allerede er lagt opp av fagfolk. Om du selv legger opp rør og bokser vil nok en fagmann be om å besikte det først. Hadde en spørrerunde med elektrikere som var her tidligere i år og oppgraderte el anlegg i hele blokka.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på hva elektrikeren tillater og hva som faktisk er lov.

Man har ikke lov å trekke kabler, ikke lov å henge opp bokser, ikke lov å henge opp rør. Kort fortalt, man har ikke lov til noe som helst når det kommer til det elektriske anlegget. Hvordan ting er i praksis er derimot noe annet.
Ser det er mye tvil om hva og hva ikke man kan gjøre som lekman og hva som krever elektriker. Men har sett lite henvisniger til lovtekster som i bunn og grunn styrer alt dette. For jeg føler mye av påstandene om hva elektriker eller menigmann kan gjøre er fremstilt uten fakta i denne traden, mer synsing fra forskjellige grupper.

For hva folk mener er ikke intreressant, men hva som står i loven!
Sitat av iiconanii Vis innlegg
Ser det er mye tvil om hva og hva ikke man kan gjøre som lekman og hva som krever elektriker. Men har sett lite henvisniger til lovtekster som i bunn og grunn styrer alt dette. For jeg føler mye av påstandene om hva elektriker eller menigmann kan gjøre er fremstilt uten fakta i denne traden, mer synsing fra forskjellige grupper.

For hva folk mener er ikke intreressant, men hva som står i loven!
Vis hele sitatet...

Etter min mening er det lite hensiktsmessig å vise hva som står i lover og forskrifter, da det nødvendigvis ikke står nøyaktig hva som er lov å koble eller ikke.

Elsikkerhetsportalen må vel sies å være en gyldig nok referanse:

http://elsikkerhetsportalen.no/priva...3%B8re%20selv?
Gjennomsnittlig selvkost for elektrobedrifter i Oslo området for 2015 var 644,- (NELFO Statistikk)

Sosiale kostnader ligger gjerne mellom 50 og 60% i bransjen.

Selvkost = (timelønn × faktor sosiale kostnader) + indirekte kostnader

Resten går i foret ja.. Det er ikke høy lønnsomhet i elektrobransjen. 6% på bånn er bra (litt avhengig av omsetning selvfølgelig)

Så får hver og en mene hva de vil om timepriser.
Sist endret av DeMenT; 22. desember 2016 kl. 19:53.
Timepriser er jo ikke problemet, det er påslag på materiale som er forferdelig provoserende, og det har endelig folk fått med seg etter at feks clas ohlson, megaflis og elektroimportøren har begynt å selge kjente merker.

Elektrikkere bruker "lav timespris" som lokketilbud og har flere hundre prosent i påslag. Dette gir et veldig feil inntrykk av den reele kostnaden.
Man får jo heller ikke stille med materialer selv, pga en eller annen bullshit unnskydning fra elektrikkere.

Hele greia virker en smule korrupt.
En 18 år gammel amatør kan bytte bremser på bilen sin og kjøre rundt i drapsmaskinen sin, men du kan ikke trekke kabler i huset ditt?
TLDR: Det er lov å bruke huet...
Det er mye rart på den fronten ja, det skal jeg være enig i.

Dog, en god del av fortjenesten for både rør og el har tradisjonelt kommet fra materialsalg. Skal man eliminere eller kraftig redusere dette, vil timeprisen bli tilsvarende høyere, noe annet vil ende med konkurs om man ikke driver med grovt overskudd.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Timepriser er jo ikke problemet, det er påslag på materiale som er forferdelig provoserende, og det har endelig folk fått med seg etter at feks clas ohlson, megaflis og elektroimportøren har begynt å selge kjente merker.

Elektrikkere bruker "lav timespris" som lokketilbud og har flere hundre prosent i påslag. Dette gir et veldig feil inntrykk av den reele kostnaden.
Man får jo heller ikke stille med materialer selv, pga en eller annen bullshit unnskydning fra elektrikkere.

Hele greia virker en smule korrupt.
En 18 år gammel amatør kan bytte bremser på bilen sin og kjøre rundt i drapsmaskinen sin, men du kan ikke trekke kabler i huset ditt?
TLDR: Det er lov å bruke huet...
Vis hele sitatet...
Det med å stille materiale selv er det ulik praksis på blandt de forskjellige bedriftene her i landet. Da jeg jobbet som elektriker var ikke bedriften vanskelig med de kundene som heller ville stille med materiellet selv. MEN.. vi gjorde de klar over at garantien ikke gjaldt utstyr som de hadde kjøpt selv, og at de måtte også stille med all dokumentasjon knyttet opp mot materiell de hadde stillt med. Slike ting ble detaljert beskrevet i samsvarserklæringen som vi skrev ut. Vi gjorde de også klar over at dersom termostaten på badet ryker etter 3 år, må de selv ta reklamasjonssaken opp mot butikken som de kjøpte den av, men da gjerne med 1 time hvor elektriker må feilsøke for å konkludere feilen, og med mindre det går på koblingen elektrikeren har gjort, er det 1 time som faktureres kunde. Pluss gjerne 1 time for montering av ny. (Derav påslag på materiell fra elektriker da de stiller med hele garantien fra både materiell og koblingene) Så spørs det om det vil lønne seg å spare noen hundrelapper/tusenlapper der og da, og plutselig stå igjen med en større utgift dersom noe skulle ryke innenfor garantitiden.

En annen faktor som mange ikke tenker på er det å la elektrikeren bruke materiell som personen er kjent med og kan ut og inn. Det tar tid å sette seg inn i ukjente (billige?) systemer som skal vare i en 10-30 års periode. Dette er en kostnad som beregnes inn. Så kan man gjerne si at en stikkontakt er en stikkontakt, men når man da kommer hjem til en fyr som skal skifte ut det elektriske på et stamt budsjett og du blir levert 30-40 biltema stikkontakter, så vet ihvertfall jeg at man bruker lengre tid på å koble alle disse enn om en skulle brukt f. eks Elko eller andre gode merker med stikkontakter. Det kan bli en del tid som gjerne peker i retning av at det er mer økonomisk og hensiktsmessig ved å la elektrikeren stille med materiellet selv.

Uansett hva man gjør, kan man potensielt gjøre stor skade dersom man ikke vet hva man holder på med. Det være seg å skru på egen bil eller eget (andres) elektrisk anlegg. Satt på spissen er det meste av lover og forskrifter i elektriske anlegg ment for at brukeren ikke skal kunne skade seg selv eller andre. Det kan se ut som at alt en elektriker gjør er å spikre kabel og samtidig få det til å se pent ut, men det ligger mye utdanning, kunnskap og erfaringer bak det arbeidet som utføres. Veldig mye av det er ting som mange ikke visste man måtte ta hensyn til for å forhindre alt fra utstyr som blir ødelagt eller et hus som brenner ned.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Det er mye rart på den fronten ja, det skal jeg være enig i.

Dog, en god del av fortjenesten for både rør og el har tradisjonelt kommet fra materialsalg. Skal man eliminere eller kraftig redusere dette, vil timeprisen bli tilsvarende høyere, noe annet vil ende med konkurs om man ikke driver med grovt overskudd.
Vis hele sitatet...
Ja du har helt rett i det, men her har bransjen lagt opp løpet selv.

Det er en grunn til at de har valgt denne fremgangsmåten istedet for å fakturere med en reell timepris, og det er veldig vanskelig å se andre hensikter enn å lure kunden.

Jeg tror elektrikere har skodd seg godt på at man ikke har lov til å gjøre en dritt selv, og at kundene ikke har hatt en innsikt i hva materialene egentlig koster.
Det ser jo fryktelig flott ut at elektrikeren man har leid inn får "50% avslag!!" hos grossisten...
Fantastisk.

Man kan jo lure på hvem som bestemmer all den dritten som står i NEK400. Bygger du nytt nå skal det være en egen kurs til kaffemaskinen og mikrobølgeovnen, selv om man må tapetsere hele kjøkkenbenken med doble stikk.
Synes hele opplegget er piss, og jeg har veldig vanskelig for å ha sympati for stakkars elektrikerne, etter at de har levd som konger i flere tiår..
Sist endret av ID-Brikke; 22. desember 2016 kl. 21:20.
Når man konsekvent blir målt på timepris i næringslivet, på rammeavtaler, prosjekter og serviceoppdrag - og i stor grad det samme i privatmarkedet, blir det som det blir.

Jeg skulle ønske det ikke var sånn, men det er det. Jeg kunne tenkt meg mye høyere timepriser og lavere materiellpåslag, men hadde nok ikke fått en eneste jobb med den timeprisen man må ha for å ta f.eks. 10-15% påslag på netto materiell.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
gammel tråd og mange merkelige svar her, dette har du ikke peiling på og med den holdningen er du en fare for deg selv, VI ELEKTRIKERE gir ikke ut tips eller svarer på spørsmål til kunder som deg som åpenbart er ute etter at vi skal forklare mest mulig slik at du kan gjøre jobben selv, det du kan gjøre er og henge opp tavla samt montere veggbokser der du skal ha stikkontakter så får du elektriker til og ordne resten, den timeprisen du syter over, virkelig? klager du over prisen når du går til tannlegen også?
Sitat av freebird Vis innlegg
den timeprisen du syter over, virkelig? klager du over prisen når du går til tannlegen også?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uenig i det andre du sier. Elektrisk arbeid bør utføres av fagfolk. Jeg hadde selv elektriker over i forrige uke for å gjøre en bitteliten og enkel knøttjobb til blodpris, men regler er regler.

Men hvorfor drar du inn tannlegen? Alle klager da over tannlegeprisene. Så ja, jeg vil absolutt tro at TS klager over prisen når han går til tannlegen. Det er jo helt åndssvakt dyrt å dra til tannlegen. Jeg hadde tannpine og dro til tannlegen. Der var jeg i ganske nøyaktig ni minutter før det ble konkludert med at jeg ikke hadde noe hull eller andre detekterbare forhold som kunne være årsaken. Ble bedt om å komme tilbake igjen etter et par uker hvis det fremdeles gjorde vondt. Pris: 800 kr. Klarte å krangle det ned til 600, men likevel. Det var ni minutter hvor jeg ikke fikk gjort en dritt. Det er jo ikke rart folk klager på tannlegeprisene.
800 for en inspeksjon på 9 min er jeg enig i at er for dyrt men sammenlign timeprisen der med timeprisen til en elektriker så er elektrikeren ikke så veldig dyr alikevell, som nevnt tidligere så er timeprisen vår absolutt ikke noe og klage over da det skal dekkes sikkert 10-15 forskjellige utgiftsposter
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Ja du har helt rett i det, men her har bransjen lagt opp løpet selv.

Det er en grunn til at de har valgt denne fremgangsmåten istedet for å fakturere med en reell timepris, og det er veldig vanskelig å se andre hensikter enn å lure kunden.

Jeg tror elektrikere har skodd seg godt på at man ikke har lov til å gjøre en dritt selv, og at kundene ikke har hatt en innsikt i hva materialene egentlig koster.
Det ser jo fryktelig flott ut at elektrikeren man har leid inn får "50% avslag!!" hos grossisten...
Fantastisk.

Man kan jo lure på hvem som bestemmer all den dritten som står i NEK400. Bygger du nytt nå skal det være en egen kurs til kaffemaskinen og mikrobølgeovnen, selv om man må tapetsere hele kjøkkenbenken med doble stikk.
Synes hele opplegget er piss, og jeg har veldig vanskelig for å ha sympati for stakkars elektrikerne, etter at de har levd som konger i flere tiår..
Vis hele sitatet...

Her mener jeg du er inne på noe vesentlig.

Jeg kan gjerne betale en høy timepris (for et godt arbeid), men synes avansen på utstyret er helt vill.
Som du sier, kommer de ofte med at man får "20% avslag" på prisene, eller at man betaler det samme som de har som inn-pris, noe som er direkte piss. Ser man på prisene for akkurat samme Elko-utstyr på elektroimportøren e.l. kan man kan ofte dele prisen med 3, og får håpe at større elektrikerfirmaer får enda lavere pris enn dette på "standard utstyr" som vanlige Elko kontakter og installasjonskabel som de bør ha liggende i bilen hele tiden.

En jobb som fikk meg til å se rødt, var en ledning som skulle trekkes rundt en ny verandadør. Ledningen som gikk langs gulvet måtte fjernes pga at vi hadde satt inn en ny dør, og man måtte legge en ny ledning rundt døra.
De tok seg betalt nesten 2000,- for under 10 meter med vanlig 2,5mm2 kabel...
Timeprisen var kanskje litt på den lave siden, men totalprisen for en halvtimes jobb ble med "kjøring" og div nesten 5000,-

Det er helt klart at mange elektrikere tar seg ekstremt godt betalt for småjobber.
Ikke rart mange gjør ting selv med slike priser.

Jeg synes det er helt OK med timepriser på 700-800,- timen hvis de kun tar en liten avanse på selve utstyret.

Men når de har kanskje mer enn 200% avanse på utstyret blir det litt pussig. Greit at det sikkert tar noen minutter å plukke utstyret osv, men bak det da inn i "kjøring" og/eller "dokumentasjon" og legg på litt på timeprisen for å kompensere for dette.

Det har sikkert blitt slik fordi veldig mange kun spør om timeprisen, og velger den som er billigst på timeprisen, men for oss som gjerne betaler fornuftige timepriser er det irriterende. Og det virker som selv de som har litt mer normale timepriser også har enorm avanse på materiell...

De gangene jeg har lagt ut småjobber på "mittoppdrag.no" eller hva det nå heter, har jeg også sjelden fått noen svar, og må ofte likevel ringe direkte rundt.

Det virker dermed som de fleste elektrikere har godt med oppdrag, og ikke "gidder" småoppdrag på tross av at de kan føre timer med gaffel og inkludere kjøretid, dokumentasjon og alt som gjør at slike små oppdrag likevel tar mye tid.
Sitat av anonym_bruker Vis innlegg
Ser man på prisene for akkurat samme Elko-utstyr på elektroimportøren e.l. kan man kan ofte dele prisen med 3, og får håpe at større elektrikerfirmaer får enda lavere pris enn dette på "standard utstyr" som vanlige Elko kontakter og installasjonskabel som de bør ha liggende i bilen hele tiden.
Vis hele sitatet...

Må nok overraske deg litt her.
Elektroimportøren har svært ofte bedre priser enn det elektrobedriften har i innkjøpspris på mye av materiellet.
Er ikke uten grunn at elektrikere som handler privat, er et normalt syn hos EI.
Lett å glemme er det nok også at 25% av beløpet man betaler som privatperson skal betales rett inn i statskassa i form av merverdiavgift.
Av en timepris på 700 skal 140 kroner til Staten og det er 560 igjen til å dekke lønn, sosiale utgifter, administrasjon, bil/verktøy og fortjeneste. For arbeidslønn er mva en direkte kostnad.

Det samme gjelder materiellet, men justert for fradragsrett for inngående mva betales totalbeløpet av alle leddene i handelskjeden; elektriker, grossist, importør/produsent.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Ekvivokk Vis innlegg
Det tar tid å gjøre alt det, i tillegg så skal dokumentasjon fylles ut, alt utstyr skal testes iht til forskrifter etc.

Når det kommer til biltema sikringene så er det flere grunner, det er no-brand allerede dårlig tegn, dokumentasjonen som følger med er bare en samsvars erklæring, hvis du ser på forskjellen mellom biltema (no-brand) og elektroimportøren (eaton) sin dokumentasjon blir det fort ganske tydelig. Når man skriver under på sluttkontrollen, så står ansvaret faktisk på elektrikkeren og bedriften hans, noe som betyr at de helst vil vite at det de monterer er ordentlig.
Vis hele sitatet...
Dette er nok ikke helt korrekt. Mye av elmateriellet som selges på Biltema er det samme og kommer fra samme produsent i Østen som div langt dyrere merkevarer levert av elektriker. Ta div brytere og veggkontakter. De har nøyaktig samme innmat og kommer fra samme fabrikk som den langt dyrere merkevaren Elko. Men huset, innkapslingen, er faktisk av bedre kvalitet hos Biltema enn på samme vare levert med Elkologoen på. Prisforskjellen kan være mer enn 5 ganger, alt etter hvor man kjøper 'merkevaren'.
I see you...
NAPse's Avatar
Sitat av Mannen i månen Vis innlegg
Dette er nok ikke helt korrekt. Mye av elmateriellet som selges på Biltema er det samme og kommer fra samme produsent i Østen som div langt dyrere merkevarer levert av elektriker. Ta div brytere og veggkontakter. De har nøyaktig samme innmat og kommer fra samme fabrikk som den langt dyrere merkevaren Elko. Men huset, innkapslingen, er faktisk av bedre kvalitet hos Biltema enn på samme vare levert med Elkologoen på. Prisforskjellen kan være mer enn 5 ganger, alt etter hvor man kjøper 'merkevaren'.
Vis hele sitatet...
Sitat av Elko
På Åmot ligger fabrikken vår, der vi har et høyautomatisert og moderne produksjonsanlegg.
Kilde
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er ganske få som regner Åmot som Østen, men greit nok.
Sitat av NAPse Vis innlegg
Jeg tror det er ganske få som regner Åmot som Østen, men greit nok.
Vis hele sitatet...
I så fall kommer innmaten av brytere og kontakter som selges til en brøkdel av prisen på Biltema også fra Åmot. Det blir jo i så fall enda verre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mannen i månen Vis innlegg
I så fall kommer innmaten av brytere og kontakter som selges til en brøkdel av prisen på Biltema også fra Åmot. Det blir jo i så fall enda verre.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjer ikkje det. Innmaten ligner jo ikkje eingong. Elko er rimelig karakteristisk.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg kan gjøre det lovelig for rundt 2500kr, med dokumentasjon og alt. Det er raskere gjort enn folk sier i denne tråden. De fleste rørleggere og elektrikere er noen overbetalte somlekopper. Jeg har ikke samvittighet til å ta mer enn jeg gjør meg fortjent til. Vi finnes!
Uvaksinert 👍
Sitat av roybas Vis innlegg
Jeg kan gjøre det lovelig for rundt 2500kr, med dokumentasjon og alt. Det er raskere gjort enn folk sier i denne tråden. De fleste rørleggere og elektrikere er noen overbetalte somlekopper. Jeg har ikke samvittighet til å ta mer enn jeg gjør meg fortjent til. Vi finnes!
Vis hele sitatet...
Se her ja, jeg hadde en trappesnekker til å montere en trapp, en skikkelig norsk håndverker som virkelig gjorde jobben sin. Så hvis du i tillegg gjør jobben din bra så vet jeg nå at det finnes 2 -to- duganes håndverkere i Norge. Tenk om man kunne hatt ett merke eller noe som kunne fortalt oss forbrukere at de som man handlet med kan jobben sin OG har samvittighet og ikke kun er ute etter å svindle deg for alt man har. Det er jo mange tiår siden mestermerket mistes sin status. Hva om man starter med noe nytt som GNH sertifiser (God Norsk Håndverker). Er drittlei svindlere og folk som ikke kan jobben sin, og de er det mange av. Finnes vel ikke ett eneste hus satt opp av ett firma for videresalg de siste 10 årene som ikke har grove feil og mangler på en eller annen måte. Som jeg pleier å si, tenk hvor deilig det hadde vært om håndverkere hadde gjort jobben som om det var hos seg selv. Tenk om husbyggere hadde bygd huset med tanke på at de skulle bo der selv. Yrkesstolthet, hva f... er det.
Elektriker firmaet har gode rabatter på utstyr, noe som gjør at endel av inntekten på jobben er knyttet opp imot utstyret som følges. I tillegg er biltema noe herk å koble når man er vant til kvalitet.