Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 10392
Hoi!

Jeg prøver å gjøre meg klok på om det er mulig å flashe' custom firmware til/"hacke" eller "trimme" el-sparkesyklene som selges på e-wheels.no. Noen som har noen erfaring med dette?

Ser rent konkret på "E3"-modellen, eller "E2S v2 Max". Skjønner at sistnevnte er en rebranded Kingsong-modell, mens E3 ser ut til å ligne en Zero(?).

Har tidligere vært eier av en Xiaomi m365 og var veldig fornøyd med muligheten som ble åpnet opp med CFW. Men så ble den stjålet og forsikringen ville ikke dekke tyveriet da den ikke var lovlig for bruk i norge pga hastighetsgrensa. Driver nå og ser meg rundt etter alternativer til Xiaomi og/eller helt konkret Ninebot MAX G30D, men utvalget i det norske markedet er jo ikke akkurat omfattende eller i det minste godt kjent i utlandet...
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg ser ikke E3-modellen på nettsiden, men E2S v2 Max kan jo allerede kjøpes uten hastighetssperre. Jeg blir egentlig overrasket om det finnes noe firmware-relatert som kan gjøres utover det for å øke ytelsen utover de 40km/t du får uten hastighetssperren. Mer enn det og jeg ville forvente at du heller må se på hva som faktisk er i sykkelen og evt. gjøre inngrep på den fronten; bytte ut batteri for større kapasitet og output, se hva motoren faktisk er designet for å klare, osv.
E3-scooteren: https://e-wheels.no/produkt/el-spark...l-sparkesykkel.

Deler av min agenda i denne omgang er å kjøpe en scooter som ikke forsikringen vil nekte å erstatte dersom den skulle bli stjålet, ved å kjøpe en "gatelovlig" variant som jeg heller kan trimme selv. En av fordelene med å kunne flashe' custom firmware er at det bare er å nullstille/flashe standard firmware dersom den skulle behøve en tur på service etc, og så vil det ikke etterlate noen spor i scooteren i seg selv på at den har vært trimmet.

Jeg har dog blitt rådet til å kjøpe enten en Xiaomi eller en Ninebot/Segway, da disse allerede lar seg "hacke", og har langt flere brukere, også internasjonalt, og lettere tilgjengelig reservedeler. Så å få hjelp ved et reparasjonsbehov e.l. vil være langt enklere. Det virker som om jeg vil ende med å kjøpe en Ninebot Max G30D (spesialdesignet for det Tyske markedet, som også har en 20km/t fartsgrense), da jeg kan løfte hastighetsbegrensningen via noe så enkelt som en app. Den er (mer) vanntett enn øvrige modeller jeg har sett på, den har slangefrie 10" luftdekk med anti-punkteringsslim, og innmari god batterikapasitet som vil komme godt med hvis jeg ønsker å gi den mer oomph i motbakker.

Takk for svar, Mullah!
Hvis den blir stjålet så kan jeg ikke helt se for meg at forsikringsselskapet legger seg opp i hvilken modell det er. Uansett så vil egenandelen din være betydelig i forhold til kostnaden for en sånn scooter. Problemet ditt oppstår hvis du kjører på noen og skader dem siden scooteren vil bli regnet som en motorvogn. Skjer det på et fortau eller på et gangfelt så sitter du fint i det.

Kilde: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie...riske-kjoretoy
Forsikringsselskapet ville ikke erstatte de 1700,- det ville koste dem etter egenandel, da de argumenterte med at modellen ikke var godkjent for allfarvei. Men det er et langt viktigere poeng hvilket erstatningsansvar jeg ville sitte med dersom jeg voldet noen skade på scooteren, som du peker på!